Dağlıq Qarabağ problemi beynəlxalq
təşkilatlarda Avropada Təhlükəsizlik və Əməkdaşlıq
Təşkilatı
II yazı
Bütün
maneələrə və çətinliklərə baxmayaraq,
Azərbaycan Prezidenti sona qədər öz prinsiplərinə
sadiq qaldı və bir çox dövlət
başçıları ilə keçirilmiş görüşlərində
də mövqeyini kifayət qədər ciddi arqumentlərlə
əsaslandırdı. Uzun və gərgin müzakirələrdən
sonra 20-ci maddədə öz əksini tapmış
bütün prinsiplərin ATƏT-in fəaliyyətdə olan
sədrinin xüsusi bəyanatında təsbit olunması barədə
konsensus əldə edildi. Bəyanatda deyilirdi: "Minsk
Qrupunun həmsədrləri Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin tənzimlənməsinin tərkib hissəsi
olacaq 3 prinsipi tövsiyə etmişlər. Bu
prinsipləri Minsk Qrupunun üzvü olan bütün ölkələr
müdafiə edirlər. Onlar
aşağıdakılardır:
- Ermənistan Respublikası və
Azərbaycan Respublikasının ərazi bütövlüyü;
- Dağlıq Qarabağın
Azərbaycan tərkibində öz müqəddəratını
təyin etməyə əsaslanan bir razılaşmada müəyyənləşdirilən
ən yüksək özünüidarəsini təmin edən
hüquqi statusu;
- məsələnin həllinin
müddəalarına əməl olunmasını təmin etmək
barədə bütün tərəflərin
qarşılıqlı öhdəlikləri daxil olmaqla
Dağlıq Qarabağın və onun bütün əhalisinin
təhlükəsizliyi". Bu, ölkəmizin diplomatik
müstəvidə əldə etdiyi çox mühüm
uğur idi.
Əvvəla, Azərbaycan
bütün dünyanın diqqətini Qarabağ
münaqişəsinə yönəltməyə nail
olmuşdu, bu isə olduqca vacib məsələ idi.
Çünki dünyanın problemə münasibəti
heç də obyektiv məlumatlar əsasında
formalaşmamışdı və Azərbaycan Lissabon sammitində
Ermənistanın və erməni lobbisinin uzun müddətdən
bəri apardığı təbliğat kampaniyasının nəticələrini
bir günün içərisində dəyişməyə
nail oldu.
Digər tərəfdən
Ermənistan bir daha işğalçı siyasət
yürütdüyünü və beynəlxalq hüququn
bütün dünya tərəfindən qəbul olunmuş
prinsiplərinə qarşı
çıxdığını ortaya qoydu. Bununla
yanaşı, ATƏT üzvlərinin hamısı, Ermənistan
istisna olmaqla, münaqişənin yalnız Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü, Dağlıq Qarabağın Azərbaycanın
tərkibində qalması və Dağlıq Qarabağın
bütün əhalisinin (buraya ərazidə yaşayan azərbaycanlılar
da daxildir) təhlükəsizliyinin təmin edilməsi şərtləri
daxilində həllinin mümkünlüyünü təsdiqlədilər.
Ermənistan isə ilk dəfə məhz bu sammit zamanı
beynəlxalq birliyin ciddi səpkisi ilə
qarşılaşdı və özünü təcrid
olunmuş vəziyyətə saldı.
Və nəhayət, Lissabon
sammiti zamanı münaqişənin həlli ilə
bağlı danışıqlar prosesinin sonrakı mərhələsi
üçün Azərbaycanın milli maraqlarını təmin
edən, beynəlxalq birliyin qəbul etdiyi hüquqi baza müəyyənləşdirildi.
1999-cu ildə ATƏT-in
İstanbul zirvə toplantısında da Azərbaycan öz ədalətli
mövqeyini dünyaya bəyan etmək üçün
mühüm addımlar atdı. İstanbul sammitində
prezident Heydər Əliyevin apardığı səmərəli
danışıqlar Ermənistanın qeyri-konstruktiv
mövqeyini bir daha nümayiş etdirdi. Rəsmi Yerevan faktiki
olaraq sülh sazişinin imzalanması prosesini hər vəchlə
ləngitməyə çalışırdı. Halbuki sammitdən
əvvəl bir çox beynəlxalq müşahidəçilər,
o cümlədən zirvə görüşünün
iştirakçıları sülh sazişinin
imzalanacağına böyük ümid bəsləyirdilər,
İstanbul sammitində qəbul olunmuş deklarasiyanın 20 və
21-ci maddələri tamamilə Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinə həsr
olunmuşdu və burada sülh prosesinin davam etdirilməsinin zəruriliyi
qəti şəkildə bildirilirdi.
ATƏT Avropada sülhün
qorunub saxlanılmasına və dövlətlərarası əməkdaşlığın
genişləndirilməsinə xidmət edən bir təşkilat
kimi bu günə qədər Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllində
vasitəçilik missiyasını yerinə yetirsə də,
heç bir konkret addım atmağa nail olmayıb. Təşkilatın
münaqişənin həllini sürətləndirmək üçün
konkret mexanizmlərinin olmaması burada müəyyən rol
oynasa da, etiraf etmək lazımdır ki, ATƏT-in
işğalçı dövlətə qarşı müəyyən
təzyiqlər göstərmək və dünya birliyini bu
prosesə cəlb etmək imkanları var. ATƏT beynəlxalq
hüquqdan doğan 10 təhlükəsizlik prinsipi müəyyənləşdirmişdir
ki, bunların da hamısı Ermənistan tərəfindən
pozulmuşdur. Həmin prinsiplər
aşağıdakılardır:
1. Suverenliyə hörmət;
2. Silahlı qüvvələrdən
istifadə etməmək;
3. Sərhədlərin
toxunulmazlığı;
4. Dövlətlərin ərazi
bütövlüyü;
5. Mübahisələrin dinc
yolla həlli;
6. Bir-birinin daxili işlərinə
qarışmamaq;
7. İnsan hüquq və
azadlıqlarına hörmət etmək;
8. Millətlərin bərabərliyi
və xalqların öz müqəddəratını təyinetmə
hüququna hörmət;
9. Dövlətlər
arasında əməkdaşlıq;
10. Beynəlxalq hüquqa dair
öhdəliklərin vicdanla yerinə yetirilməsi.
Ermənistan Azərbaycana
qarşı işğalçılıq siyasəti
yürütməklə bu prinsiplərin heç birini nəzərə
almadığını göstərib. Azərbaycanın
suverenliyinə qəsd edib (1-ci prinsip), ölkəmizə və
xalqımıza qarşı silahlı qüvvələrdən
istifadə edib (2-ci prinsip), sərhədlərimizi pozub
(3-cü prinsip), ərazi bütövlüyümüzü
tanımadığını dəfələrlə beynəlxalq
əhəmiyyətli tədbirlərdə nümayiş etdirib
və təcavüzkar əməlləri ilə bunu bir daha təsdiqləyib
(4-cü prinsip), Azərbaycanın daxili işlərinə
qarışıb, bu, Dağlıq Qarabağda məhz Ermənistan
hökumətinin təhriki ilə başlayan proseslərdə
öz əksini tapır (6-cı prinsip), bir milyona qədər
qaçqın və məcburi köçkünün
hüquqlarını tapdalayıb (7-ci prinsip), millətlərin
bərabərliyi anlayışına hörmət etmədiyini
və azərbaycanlıları, eyni zamanda bütün
türkləri düşmən kimi qəbul etdiyini əməlləri
ilə sübuta yetirib, erməni xalqının bir dəfə
öz müqəddəratını təyin edərək
dövlət yaratdığını bilə-bilə ikinci dəfə
bu xalqın öz müqəddəratını təyin etməsini
bəhanə gətirərək xalqımıza qarşı
görünməmiş vəhşiliklərə rəvac
verib (9-cu prinsip), beynəlxalq hüquqa dair heç bir öhdəliyi
yerinə yetirmir (10-cu prinsip).
ATƏT-in təklifləri
ATƏT-in Minsk qrupunun sədarəti.
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin aradan qaldırılmasına
dair hərtərəfli saziş Preambula Tərəflər
onların xalqlarının tərəqqisi və
firavanlığı üçün regionda sülhün və
əməkdaşlığın önəmliyini tamamilə dərk
edərək uzun sürən Dağlıq Qarabağ
münaqişəsini dincliklə aradan qaldırmaq əzmindədirlər.
Aşağıda şərh
edilən nizamasalma Qafqazın birgə iqtisadi inkişafı
üçün zəmin yaradacaq, demokratik təsisatlar,
rifahın yüksəlməsi və gələcəyə
böyük ümidlər bəslənməsi şəraitində
bu regionun xalqlarına normal və səmərəli həyat
sürməyə imkan verəcəkdir. Bu sazişə
uyğun olaraq aparılan əməkdaşlıq bütün
regionda ticarət, nəqliyyat və rabitə sahəsində
normal münasibətlərə gətirib çıxaracaq,
beynəlxalq təşkilatların köməyi ilə
insanlara öz şəhər və kəndlərini bərpa
etməyə, regionda xarici kapital qoyuluşlarının xeyli
artırılması üçün lazımi sabitlik
yaratmağa və müqəddəs şənləri Qafqaz
regionunun özündə olan təbii tərəqqinin
bütün insanlar üçün əldə edilməsinə
doğru aparan qarşılıqlı surətdə faydalı
ticarətə yol açmağa imkan verəcəkdir.
İnsanlar arasında barışıq və əməkdaşlıq
onların çox böyük potensialını öz
qonşularının və dünya xalqlarının
rifahı üçün sərbəstləşdirəcəkdir.
Mövqe.- 2011.- 6 aprel.- S. 10.