İnsan hüquqlarının təminatı Azərbaycan
dövlətinin ali məqsədidir
İnsan
hüquqlarına dair ilk
mükəmməl nəzəriyyənin banisi,
fransız mütəfəkkiri Ş.Montöskye
"Qanunların ruhu" əsərində
yazırdı ki, "Ədalətlə
idarə olunan dövlətdə
yaxşı vətəndaş olmaq
asandır". Qanunun şah olduğu
ədalətli dövlətdə yaşamaq
arzusu bəşər
sivilizasiyasının antik dövrlərindən
bu günədək hər bir fərdin ali
ideallarından biri olmaqla,
cəmiyyətdə demokratik dəyərlərin
daha möhkəm əsaslarla intişar tapmasının təminatçısına
çevrilib.
Son dərəcə
mürəkkəb inkişaf mərhələlərindən
keçmiş insan hüquqları ideyasının əsas hədəfi
dövlətin insanların şəxsi həyatına
müdaxiləsini minimuma endirmək, onların təbii -
başlanğıc, eləcə də sonradan
qazanılmış hüquq və azadlıqlarını etibarlı
şəkildə qorumaqdan ibarətdir.
Müasir
dünyada miqyasına və əhəmiyyətinə görə
insan hüquqları sahəsində ən mühüm sənəd
Birləşmiş Millətlər Təşkilatı Baş
Məclisinin 1948-ci il 10 dekabr tarixli "İnsan
hüquqları haqqında Ümumi Bəyannamə"si
sayılır. Müasir
dünyanın vicdan səsi, bəşəriyyətin
mənəvi etalonu kimi
ərsəyə gətirilmiş bu ali sənəddə birmənalı göstərilir
ki, bütün insanlar öz ləyaqət
və hüquqlarına görə azad, bərabər
doğulurlar. Bəyannamədə,
həmçinin insan hüquq
və azadlıqlarının heç bir dövlətin daxili işi olmadığı, ümumbəşəri
səciyyə daşıdığı, habelə
ayrı-ayrı dövlətlərin bu sahədə
görməli olduğu tədbirlərin
çərçivəsi göstərilib.
Müstəqil
respublikamız hələ 1991-ci il 18 oktyabr tarixli "Azərbaycan
Respublikasının "Dövlət müstəqilliyi
haqqında Konstitusiya Aktı"nın 19-cu maddəsində
"İnsan hüquqları haqqında Ümumi Bəyannamə"ni
tanıdığını bəyan edib. Respublikamız
həmin sənəddə özünü
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin hüquqi varisi elan etməklə bərabər, siyasi və iqtisadi
münasibətlərin fundamental prinsiplərini
- təbii sərvətlərin xalqa mənsub
olmasını, mülkiyyətin bütün
formalarının bərabərliyini, vətəndaşların
seçki hüququnun,
çoxpartiyalı sisteminin təminatını,
insan hüquq və
azadlıqlarının təminatını prioritet
seçib. Fəqət, müstəqilliyin
ilk illərində bir
sıra obyektiv və subyektiv
səbəblər üzündən Azərbaycanda insan hüquqlarının təminatı sahəsində,
demək olar ki, əsaslı
irəliləyiş müşahidə olunmurdu.
Yalnız
Azərbaycan xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyevin
xalqın tələbi ilə siyasi rəhbərliyə qayıdışından
sonra ölkədə qanunçuluğun və hüquq
qaydalarının bərpası prosesində ciddi
dönüş yarandı. Onun
"Cinayətkarlığa qarşı mübarizənin
gücləndirilməsi, qanunçuluğun
və
hüquq qaydasının möhkəmləndirilməsi
haqqında" 9 avqust 1994-cü il tarixli fərmanı ilə
cinayətkarlığa qarşı mübarizə tədbirləri
gücləndirildi.
Müstəqil
Azərbaycan Respublikasının 1995-ci il noyabrın 12-də
ümumxalq referendumu ilə qəbul edilmiş ilk
Konstitusiyasının 12-ci maddəsində birmənalı
göstərilir ki, insan hüquq və
azadlıqlarının, Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarına
layiqli həyat səviyyəsinin təmin edilməsi dövlətin
ali məqsədidir. Əsas qanunda
əksini tapmış müddəaların üçdə birinin sırf insan hüquq və azadlıqları ilə
bağlı olması da Azərbaycan
dövlətinin ümumbəşəri dəyərlərə
sadiqliyinin, onun daxili demokratizminin bariz təcəssümüdür.
Konstitusiyanın
151-ci maddəsinə əsasən, Azərbaycan
Respublikasının qanunvericilik sisteminə daxil olan normativ
hüquqi aktlar ilə (Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyası və referendumla qəbul edilən aktlar istisna
olmaqla) Azərbaycan Respublikasının tərəfdar
çıxdığı dövlətlərarası
müqavilələr arasında ziddiyyət yaranarsa, beynəlxalq
müqavilələr tətbiq olunur. Bu müddəa
bir daha ölkədə
insan hüquq və
azadlıqlarının təminatı məsələsində
beynəlxalq konvensiya və sazişlərin
daha üstün tutulduğunu göstərir.
Azərbaycanda
insan hüquqları sahəsində mühüm sənədlərdən
biri də ümummilli lider Heydər Əliyevin 1998-ci ilin 22
fevral tarixli "İnsan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının təmin
edilməsi sahəsində tədbirlər haqqında" fərmanı
oldu. Daha sonra fərman əsasında
hazırlanmış "Azərbaycan Respublikasında insan hüquqlarının müdafiəsinə
dair Dövlət Proqramı" təsdiq
edildi. Dövlət
Proqramına əsasən, Azərbaycanın qoşulduğu
konvensiyalara, qəbul etdiyi
qanunvericilik aktlarına, eyni
zamanda Konstitusiyanın müddəalarından
irəli gələn tələblərə müvafiq
olaraq insan
hüquqlarının müdafiəsi sahəsində
görülən işlərin səmərəliliyi
artırıldı.
Azərbaycan
Prezidentinin 6 avqust 1998-ci il tarixli fərmanı ilə "Qlavlit"
- mətbuat üzərində dövlət senzurası tamamilə
ləğv olundu, kütləvi informasiya vasitələrinin
normal fəaliyyətinə xidmət edən yeni qanunvericilik
aktlarının qəbulu Azərbaycanın beynəlxalq
nüfuzunu gücləndirdi. Bundan
başqa, BMT və Azərbaycan hökuməti
arasında 1998-ci ilin avqustunda
imzalanmış "İnsan
hüquqları və demokratiyanın dəstəklənməsi
sahəsində birgə layihə haqqında" memoranduma əsasən, BMT insan
hüquqlarını dəstəkləmək və müdafiə
etmək sahəsində ümumi biliklərin
və potensialın Avropa standartlarına
uyğunlaşdırılması və digər sahələrdə
Azərbaycan Respublikası hökuməti ilə birgə tədbirlər
həyata keçirdi.
Ümumilikdə,
1996-2000-ci illərdə Azərbaycan insan hüquq və
azadlıqlarının, demokratik təsisatların təminatı
ilə bağlı mühüm beynəlxalq konvensiyalara,
sazişlərə qoşuldu. Məhkəmə-hüquq, prokurorluq, polis və ədliyyə
sisteminin müasirləşdirilməsi məqsədilə
mütərəqqi qanunlar qəbul edildi. Azərbaycan prezidentinin
1993-cü ildən tətbiqinə moratorium
qoyduğu ölüm
hökmü 1998-ci il
fevralın 10-da tamamilə ləğv edildi,
respublikamız bütövlükdə Şərqdə bu qətiyyətli və tarixi
qərarı verən ilk ölkə oldu. O vaxt Avropa
Şurasının faktiki üzvü
olan bir sıra
dövlətlər hələ bu cür qərar qəbul etməmişdilər.
Yüksək humanizmin və insanpərvərliyin
bariz ifadəsinə çevrilən bu addım Azərbaycan dövlətinin beynəlxalq
nüfuzunu daha da yüksəltdi. Avropa Şurası Nazirlər
Komitəsinin 2001-ci il 17 yanvar
tarixli qərarı ilə Azərbaycanın
təşkilatın tamhüquqlu
üzvlüyünə qəbulu respublikada
insan hüquqları ilə bağlı qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi
prosesində keyfiyyətcə yeni mərhələ
açdı. 1996-2003-cü illərdə 32 əfv fərmanının,
8 amnistiya aktının qəbulu insan hüquqlarına hörmətin və humanizmin bariz təcəssümü
idi.
2001-ci il
dekabrın 28-də "Azərbaycan Respublikasının
İnsan Hüquqları üzrə Müvəkkili (Ombudsman)
haqqında" Konstitusiya Qanununun qəbulu və bunun əsasında
daha sonra Ombudsman təsisatının fəaliyyətə
başlaması insan və vətəndaş
hüquqlarının təmini istiqamətində həyata
keçirilən islahatların məntiqi davamı idi. 2002-ci
ilin 24 avqustunda ümumxalq referendumu əsasında Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına edilmiş əlavə və
dəyişikliklər respublikada insan hüquq və
azadlıqlarına daha etibarlı təminat mexanizmləri
formalaşdırdı. Ən mühüm
yeniliklərdən biri kimi
Konstitusiyada hər bir
vətəndaşın hüquq və
azadlıqlarının bərpası məqsədilə Konstitusiya Məhkəməsinə birbaşa müraciət hüququ
təmin edildi.
2003-cü
ilin 31 oktyabrında prezident səlahiyyətlərinin
icrasına "Mən hər bir azərbaycanlının
prezidenti olacağam" deməklə başlayan ölkə
başçısı İlham Əliyev insan və vətəndaş
hüquqlarının təminatına xidmət edən
islahatları keyfiyyətcə yeni mərhələdə də
inamla davam etdirir. İqtisadi,
siyasi və hüquqi
islahatların paralel şəkildə
aparılması tərəfdarı kimi
çıxış edən dövlət başçısı
ilk gündən bildirib
ki, demokratik və sivil cəmiyyət quruculuğunun
fundamental şərtlərindən biri də məhz zamanla səsləşən
hüquq islahatlarının həyata
keçirilməsi, ədalət mühakiməsini həyata
keçirən məhkəmələrin müstəqilliyinin
təmin edilməsidir.
Dövlət
başçısının 28 dekabr 2006-cı il tarixli
"Azərbaycan Respublikasında insan hüquqlarının
müdafiəsi üzrə milli fəaliyyət planının
təsdiq edilməsi haqqında" Sərəncamı ölkədə
insan hüquq və azadlıqlarının təmini istiqamətində
daha qətiyyətli və prinsipial addımların
atılmasına imkan yaratdı. Prezident İlham Əliyevin 17 iyun
2007-ci il tarixli fərmanı
ilə 18 iyun tarixinin
Azərbaycanda "İnsan
Hüquqları Günü" kimi qeyd olunması da insan amilinə həssas
münasibətin təcəssümüdür.
Şübhəsiz,
bu gün hansısa ölkədə tam müstəqil məhkəmə
hakimiyyəti formalaşdırmadan insan hüquq və
azadlıqlarının etibarlı təminatından
danışmaq mümkün deyil. Azərbaycan
dövlətinin iqtisadi imkanlarının daha da genişləndiyi son illərdə məhkəmə
orqanlarında zamanın tələbi ilə səsləşən
islahatlar geniş
vüsət alıb. Ədalət mühakiməsinin səmərəliliyinin
yüksəldilməsi, obyektiv və şəffaf
şəraitdə hakim korpusunun
formalaşdırılması, məhkəmə
orqanlarının fəaliyyətində şəffaflığın
təmini, bəzi neqativ halların aradan qaldırılması istiqamətində
qətiyyətli tədbirlər həyata keçirilib.
Vətəndaşların hüquq və
azadlıqlarını pozan 80-dək hakimin fəaliyyətinə xitam
verilib. Bundan başqa, ötən illərdə
regionlarda yeni inzibati-iqtisadi, ağır cinayətlər və
hərbi məhkəmələrin yaradılması da vətəndaşların hüquq
və azadlıqlarının daha
etibarlı təminatına xidmət edən islahatların tərkib
hissəsidir.
Hüquqi
islahatların səmərəli nəticələr verməsi
həm də dövlətin konstitusion quruluşunun mahiyyətindən
asılıdır. Konstitusiya
Araşdırmaları Fondunun prezidenti Əliməmməd Nuriyev
bildirir ki, 2009-cu ilin 18 martında ümumxalq
referendumu ilə Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasına edilmiş əlavə
və dəyişikliklər respublikada insan hüquq və
azadlıqlarının təmini baxımından mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Onun sözlərinə görə, həmin əlavə
və dəyişikliklər mahiyyətcə vətəndaşların
hüquq və azadlıqlarının hüquqi təminatı məsələlərinin
dəqiqləşdirilməsinə, habelə onların hüquqi çərçivəsinin, əhatə
dairəsinin, hüdudlarının müəyyənləşdirilməsinə,
ali hakimiyyət orqanlarının səlahiyyətlərinin
konkretləşdirilərək məsuliyyətinin
artırılmasına xidmət edib.
Əlbəttə,
bu gün Azərbaycanda hüquqi dövlət ideyasının
tam reallaşdığını, vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşması prosesinin başa
çatdığını iddia etmək də obyektiv
yanaşma olmazdı. Nə yazıqlar ki, müəyyən icra
strukturlarında, məhkəmələrdə, polis sistemində insan
hüquqlarının
pozulması faktları ilə mütəmadi
rastlaşırıq. Lakin belə faktlar ildən-ilə azalır, dövlət
başçısının siyasi iradəsi
ilə insan hüquqlarının təminatına
ən ciddi maneə olan
korrupsiya hallarına qarşı
mübarizə gücləndirilir. Həm də unutmaq lazım deyil ki, hüquqi dövlət
ideyasının reallaşmasının əsas şərti iqtisadi azadlıq və sosial
rifahdır. Sosial rifahı yüksək olan məmur və vətəndaş əsla qanundan kənar hərəkətlərə yol vermək barədə düşünməyəcək.
Eyni zamanda yüksək
iqtisadi rifahı təmin etmiş
dövlətin belə hallara qarşı
mübarizəsi daha kəsərli, daha səmərəli olacaq.
Məhz bu baxımdan da
iqtisadi inkişaf və
demokratikləşmə Azərbaycanın davamlı
inkişafının mühüm şərti,
vacib amili kimi nəzərdən keçirilir.
Təcrübə
göstərir ki, insan hüquq və azadlıqlarının təminatı
prosesinə maneə yaradan amillərdən biri də vətəndaşların
öz hüquq və azadlıqlarını lazımi səviyyədə
bilməməsidir. Konstitusiya
Araşdırmaları Fondunun prezidenti Əliməmməd Nuriyev
hesab edir ki, əhali arasında geniş
maarifləndirmə və təbliğat işi
aparmadan respublikada vətəndaş
hüquq və azadlıqlarını
yüksək səviyyədə təmin etmək mümkün deyil. Onun sözlərinə görə, hüquq və azadlıqlarını bilən,
qanun qarşısında məsuliyyətini
başa düşən vətəndaşlar
həm də dövlət strukturlarını daha
səmərəli işləməyə sövq
edirlər. "Vətəndaşlarımız
və yaxud bu ölkədə
yaşayan hər kəs öz
hüquq və azadlıqları haqda geniş məlumatlara
malik olmalıdır. Çünki
hüquq və azadlıqların tətbiqi
prosesi bu barədə
müəyyən məlumatlara malik
olmağı zəruri edir" - deyə Əliməmməd
Nuriyev vurğulayır.
Şübhəsiz,
heç bir ölkədə insan hüquq və
azadlıqları hüdudsuz deyil. Bir insanın
azadlıqlarının başladığı yerdə digərinin
hüquqları bitir. Bu
mənada, Azərbaycanda hüquqi dövlət
quruculuğunun ən vacib
şərtlərindən biri də hər
kəsin qanun qarşısında məsuliyyətini
dərk etməsidir. Dövlət başçısı İlham Əliyevin vurğuladığı kimi, qanun
qarşısında hamı bərabərdir: "Prezident də, məmur da,
sadə vətəndaş da!".
Gəlin,
bu gerçəkliklə hamımız hesablaşaq: qanuna riayət
etməklə yaşamaq daha
asan, daha şərəflidir!
Rasim BAYRAMOV
Mövqe.- 2011.- 16 dekabr.- S. 14.