İctimai təfəkkürdə milli
maraq anlayışı
Bəşər
tarixi göstərir ki,
istənilən ölkənin davamlı inkişafının, sabitliyinin və monolitliyinin
təmin edilməsində milli maraqlar amili hər zaman xüsusi çəkiyə
malik olub. Bu mənada hər bir
dövlət, onu formalaşdıran xalq üçün milli maraqların müəyyən olunması
və təmininin həyata keçirilməsi daim
əsas vəzifələrdən biri kimi çıxış edir.
Günümüzdə
obyektiv varlıq kimi yanaşılan milli maraqlar müəyyən
olunarkən bir neçə parametrə əsaslanır. İnkişaf
etmiş Qərb ölkələrinin, demokratik cəmiyyətlərin timsalında milli maraqlar vətəndaş
maraqlarının ümumiləşdirilməsindən tutmuş dövlətin coğrafi
mövqeyinin xüsusiyyətlərinə
və bir tərəfdən bu xüsusiyyətlərdən irəli gələn
iqtisadi, siyasi, mədəni
inkişafa, digər tərəfdən isə
insan təbiətinin özəlliklərinə
əsaslanır. Milli maraqlarla
bağlı siyasət formalaşdırılarkən də məhz
bu konsepsiya əsas götürülür.
Çoxəsrlik
dövlətçilik tarixinə malik Azərbaycan
üçün də milli maraqlar, onun cəmiyyət, fərd
həyatında, eləcə də dövlət siyasətində
oynadığı rol xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Konkret
halda ölkəmizin milli
maraqları Azərbaycan xalqının fundamental
dəyər və məqsədlərini, həmçinin insan, cəmiyyət və dövlətin tərəqqisini
təmin edən siyasi, iqtisadi,
sosial və digər tələbatların
məcmusunun ifadəsi kimi
çıxış edir. Məsələyə
bu kontekstdən yanaşıldıqda Azərbaycan
xalqının və onun ərsəyə
gətirdiyi müasir dövlətin milli maraqları aşağıdakı şəkildə
qruplaşdırılır:
Birincisi,
dövlətin müstəqilliyinin və ərazi
bütövlüyünün qorunması, onun beynəlxalq səviyyədə
tanınmış sərhədlərinin
toxunulmazlığının təmin edilməsi. Buradan aydın göründüyü kimi
milli maraqların formalaşmasına ictimai-siyasi şərait bilavasitə təsir
göstərir. Yəni Azərbaycanın yenidən
müstəqil dövlət olması ilə onun
SSRİ dönəmindən tamam fərqli
olan yeni milli maraqları formalaşdı. Həmin maraqlar sırasında ilk
yerdə gələnlər ərazi bütövlüyü
çərçivəsində qazanılmış müstəqilliyin
qorunmasıdır. Müasir Azərbaycan
cəmiyyətində bu amilin
ictimai şüura tam hakim kəsildiyini inkar etmək qətiyyən mümkün
deyil. Qeyd edilən cəhət
cəmiyyətdə fərqli siyasi, mədəni,
sosioloji baxışlara malik
fərd və qrupları da bir araya gətirən
önəmli amildir. Məsələn,
bu gün ölkədə
fəaliyyət göstərən onlarla siyasi partiyaların, həmçinin hakimiyyət
və fərqli ideyalar əsasında fəaliyyət
göstərən müxalif qüvvələrin
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinə
yanaşması eynidir. Onlar birmənalı şəkildə bu münaqişənin Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü çərçivəsində
həllinin tərəfdarlarıdırlar. Eyni
yanaşma bütövlükdə Azərbaycan
cəmiyyəti tərəfindən də sərgilənir. Tədqiqatçı
və politoloq Elman Nəsirov
da bildirir ki, bu amil
kimliyindən asılı olmayaraq Azərbaycan
xalqının milli marağına xələl
gətirən bir hal ətrafında
necə birləşməsinin real təzahürüdür.
Yəni ərazi bütövlüyünün
qorunması kimi vacib milli maraq eyni
zamanda xalqın həmrəyliyini
formalaşdırır, onu bir
yumruq kimi birləşdirir.
Bu zaman şəxsi və
qrup maraq və
ambisiyaların, müxtəlif siyasi, iqtisadi, mədəni baxışların
hamısı arxa plana
keçir. Beləliklə, ictimai təfəkkürdə bu
istiqamət üzrə milli maraq daim ön
planda yer alır.
Azərbaycan
xalqının vahidliyinin qorunub saxlanılması, azərbaycançılıq
ideyasının təşviqi, vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşdırılması, insan hüquq və əsas
azadlıqlarının təmin olunması da bu gün
fundamental milli maraqlardan biri kimi çıxış edir. Ölkə
cəmiyyətinin, onu təmsil edən müxtəlif
siyasi qüvvələrin bu
məsələyə yanaşması yenə ümumi
və vahid xarakteri olan cəhətlərə malikdir.
Qeyd edilən amil
dövlətin xarici və daxili
siyasətinin formalaşmasında da nəzərə
alınan əsas xüsusiyyətlərdəndir.
Burada daha
bir mühüm məqam ondan ibarətdir ki, xalqının
vahidliyinin qorunub saxlanılması, azərbaycançılıq
ideyasının təşviqi coğrafi cəhətdən təkcə
Azərbaycan sərhədləri ilə məhdudlaşmır
və dünyanın ən müxtəlif yerlərində
yaşayan azərbaycanlıları özündə ehtiva edir.
Bu gün dünya azərbaycanlılarını
bir araya gətirən
məqamlardan biri məhz azərbaycançılıq
ideyasıdır. Vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşdırılması, insan hüquq və əsas azadlıqlarının
təmin olunması, bir sözlə cəmiyyətin
demokratikləşdirilməsi isə millətin intellektual potensialını reallaşdırmaq
üçün real imkanlar yaradır, onun yeni sivilizasiyaya qədəm
qoyan xaricə çıxışı üçün geniş meydan açır. Elə bu səbəbdən Avratlantik
məkana inteqrasiya kursu
seçən Azərbaycan dövlətinin əsas fəaliyyət
istiqamətlərindən biri millət vəkili
Zahid Orucun sözlərinə
görə, ölkəmizdə bərqərar olan
demokratik dəyərlərin daha sürətli inkişafına nail olmaqdır. Bu
istiqamətdə isə Azərbaycan indiyə qədər xeyli məsafə qət edib.
Avratlantik məkana
inteqrasiya fonunda demokratik və vətəndaş cəmiyyəti
təsisatlarının inkişafı, qanunun aliliyi,
asayişin təmini yolu ilə dövlətin
funksiyalarının yerinə yetirilməsinin gücləndirilməsi,
əhalinin təhlükəsizliyinin qorunması milli maraq kateqoriyasına
daxil olan daha bir önəmli cəhətdir. Əhali arasında apardığımız mini
rəy sorğusu qeyd olunan cəhətlərin 100 faiz
dəstəklənməsi bir daha öz təsdiqini
tapdı. Müəllim işləyən Fazil
Əhmədov adlı soydaşımız bildirir
ki, bu məsələdə
bütün işləri təkcə
dövlətin üzərinə atmaq
düzgün deyil. Onun fikrincə, hər bir
fərd, toplum da belə
vacib məsələlərə öz töhfəsini verməyə
çalışmalıdır. Çünki
söhbət nəticə etibarilə bütün
Azərbaycanın milli marağından gedir. Bu maraqların təmini
isə nəticə etibarilə fərdin, toplumun,
bütövlükdə cəmiyyətin marağının təmin
olunması deməkdir.
Tarixi zərurətdən
irəli gələrək Sovetlər Birliyinin
dağılmasından sonra Azərbaycan üçün
qarşıda duran əsas vəzifələrdən biri 70 il ərzində
formalaşmış bir ictimai-iqtisadi formasiyadan digərinə
keçid oldu. Planlı
təsərrüfat sistemindən baza
iqtisadiyyatına keçid prosesi
daha bir mühüm istiqamət üzrə milli marağın formalaşmasına rəvac
verdi. Bu, ölkəmizdə
bazar iqtisadiyyatının inkişafı, onun hüquqi əsaslarının
təkmilləşdirilməsi, iqtisadi sabitliyin təmin olunması, eyni
zamanda bu məqsədlə
daxili və xarici sərmayələr
üçün əlverişli şəraitin
yaradılması idi. Təqdirəlayiq
haldır ki, Azərbaycan bazar
iqtisadiyyatına keçid prosesini
digər postsovet ölkələri ilə
müqayisədə daha tez
başa çatdırdı. 2009-cu ildə
prezident İlham Əliyev
Azərbaycanın bazar iqtisadiyyatına keçid prosesini başa vurduğunu rəsmən
bəyan etdi. Bu prosesin sürətlə başa
çatmasına təsir göstərən amillərdən biri ölkəmizdə yaradılan əlverişli
investisiya mühiti oldu. Xüsusən də Azərbaycanın
yeni tarixinə "Əsrin müqaviləsi"
kimi daxil olan 1994-cü ilin neft müqavilələri xarici
sərmayədarların ölkəmizə milyardlarla
dollar həcmində vəsait
yatırmasında müstəsna rol
oynadı. Bunun nəticəsidir ki, son 17 il
ərzində Azərbaycana yatırılan investisiyaların
həcmi 100 milyard dolları keçir. Bütün
bunların nəticəsində Azərbaycan bu
gün iqtisadi cəhətdən
dünyanın aparıcı dövlətləri
sırasında yer alır, ölkənin valyuta ehtiyatlarının həcmi 41 milyard dolları keçir.
Bütün bunlara Azərbaycan cəmiyyəti,
ictimaiyyəti tərəfindən fəxrlə, böyük məmnunluqla qarşılanır.
Çünki nəticə etibarilə bu, Azərbaycan vətəndaşının özünün güclü,
qüdrətli hiss etməsinə yol açır.
Azərbaycan
üçün milli maraq səviyyəsinə yüksələn
daha bir önəmli məqam təbii sərvətlərdən
tam səmərəli istifadə edilməsi, davamlı iqtisadi
inkişaf, ətraf mühitin qorunması, təhsil, elmi və
texnoloji potensialın artırılması yolu ilə Azərbaycan
xalqının gələcək inkişafının, əhalinin
layiqli həyat səviyyəsinin və fiziki
sağlamlığının təmin edilməsindən ibarətdir.
Milli maraq daşıyıcısı olan bu məqamların
reallaşması istiqamətində görülən işlərin
miqyası heç də kiçik
deyil. Elə geniş
ictimaiyyət də sözügedən məqamların həyata
keçirilməsinə imkan daxilində hər
cür yardım göstərməyə, öz töhfəsini verməyə
hazırdır. Çünki sadalanan cəhətlər bir
növ Azərbaycanın gələcəyinin
fundamenti hesab etmək
olar. Bu fundament nə qədər möhkəm olarsa, Azərbaycanın gələcəyi də
bir o qədər
işıqlı və parlaq olar. Təqdirəlayiq haldır ki, göstərilən istiqamətlər
üzrə dövlət tərəfindən məqsədyönlü
siyasət həyata keçirilir. Bu istər Azərbaycanın ekoloji
cəhətdən daha təmiz bir ölkəyə çevrilməsi, istərsə
də yüksək intellektə malik nəslinin
formalaşması isə hər bir Azərbaycan
vətəndaşının ümdə istəklərindəndir.
Beləliklə, bu cəhət də ictimai təfəkkürə hakim
kəsilən əsas faktorlar
sırasındadır.
Beynəlxalq
öhdəlikləri yerinə yetirmək, qlobal və regional təhlükəsizlik
və sabitliyə töhfə vermək üçün dəyərlərini
bölüşdüyü beynəlxalq təşkilatlarla
inteqrasiyaya yönəlmiş əməkdaşlığın
inkişaf etdirilməsi də ölkəmizin milli
maraqlarındandır. Bu gün Azərbaycan xeyli sayda nüfuzlu beynəlxalq
təşkilatların, o cümlədən
BMT-nin, ATƏT-in, Avropa
Şurasının, İslam Əməkdaşlıq
Təşkilatının və digərlərinin üzvüdür. Həmin təşkilatların
əsas məqsədlərindən biri isə
yer üzündə sabitliyə və
firavanlığa nail olmaqdır. Deməli,
bu təşkilatlara üzvlüklə Azərbaycan
da bir daha
sabitlik və firavanlıq uğrunda
çalışan, bu yolda
çarpışan dövlətlərdən biri
olduğunu göstərmiş olur. Sabitlik və
firavanlığın mövcudluğu isə
nəticə etibarilə sonda hər bir fərdin həyatında öz
əksini tapır. Elə bu
səbəbdən cəmiyyətimiz birmənalı şəkildə
Azərbaycanın dünyaya beynəlxalq təşkilatlara
üzvlük vasitəsilə
inteqrasiyasını dəstəkləyir, götürülmüş
öhdəliklərin yerinə yetirilməsi istiqamətində
dövlətə hər cür
yardımçı olmağa
çalışır.
Təbii
ki, sadalanan milli maraqların təminin əsas mahiyyəti Azərbaycan
xalqının özünün intibahına hesablanmış
olmasıdır. Bunun üçün yeriən yetrilməli olan əsas şərtlərdən biri öz növəbəsinəd
daha bir istiqamət
üzrə milli marağın
formalaşmasına gətirib çıxarır. Bu, Azərbaycan
xalqının mədəni-tarixi irsinin və
mənəvi dəyərlərinin qorunması, eləcə də
ümumbəşəri dəyərlərlə zənginləşdirilməsi,
dilinin, özünüdərk, vətənpərvərlik
və milli iftixar hissinin, intellektual
potensialının inkişaf etdirilməsidir.
Qeyd edilənlər həyata keçirilmədən
digər milli maraqların həyata
keçirilməsi mümkün deyil və mümkün olarsa belə, artıq xalqın, cəmiyyətin
mənafeləri ilə uzlaşmaz. Eyni zamanda dünya azərbaycanlılarının
bölüşdüyü dəyərlərə
əsaslanan milli özünəməxsusluğun
və həmrəyliyin möhkəmləndirilməsi də burada olduqca vacib əhəmiyyətə malik
məqamlardan biri kimi yer alır. Çünki bu öz növbəsində
xalqın monolitliyini şərtləndirən
mühüm faktordur. Monolit xalqın, onun formalaşdırdığı
dövlətin milli maraqlarının təmin
olunması isə daha tez
və səmərəli şəkildə baş
tutur. Məhz belə xalqı
formalaşdıran fərdlər milli
maraqların təmin olunması üçün
şəxsi istək və arzularını lazım gələrsə,
çox asanlıqla arxa
plana keçirə bilirlər. Bu isə o deməkdir ki, ictimai təfəkkürdə
milli maraq böyük önəmə və həlledici
təsir gücünə malikdir.
İlkin MURADOV
Mövqe.- 2011.- 17 dekabr.- S. 11.