Ermənilərin
Şərqi Anadoluda erməni dövləti yaratmaq
ideyasının mətbuat vasitəsilə təbliğ edilməsi
II yazı
Erməni
millətçiliyini ortaya çıxaran səbəblərin
bir qismi, şübhəsiz ki, kənardan gəlirdi. XIX əsrin
ikinci yarısında Erməni Qriqorian kilsəsində müəyyən
"daxili mübarizələr" başlamışdı,
erməni məzhəbləri arasında rəqabət gedirdi. Katolikosluğun
bütün dünya erməniliyi üçün dini liderlik
anlamına gəlməsinə baxmayaraq, İstanbul Erməni
Patriarxlığı imperatorluq içində həm dünyəvi,
həm də digər səlahiyyətləri əlində cəmləşdirən
ən ali dini məqam sayılırdı və ermənilərdən
bir vasitə kimi istifadə etməyi qarşıya məqsəd
qoyan Qərb missionerləri öncə kilsəyə təsir
etmək istəyirdilər.
Erməni
millətçiliyini qorumaq üçün "böyük
güc"lərin içərisində Rusiya xüsusi rol
oynamışdır. Patriarxlara aid dini və digər təhsil
müəssisələrində, məktəblərdə və
kolleclərdə "Ermənistan", onun coğrafiyası,
şişirdilmiş ədəbiyyatı və tarixi öyrədilirdi.
Burada eyni zamanda türk düşmənçiliyi toxumu da səpilirdi.
Kilsədən, məktəb və kollecdən bu təbliğat
get-gedə genişlənməyə başlamışdı. Hətta, iş o
yerə çatmışdı ki, ölkənin
ayrı-ayrı şəhərlərində və qəsəbələrində
teatr səhnələri düzənlənir və burada
"Azad Ermənistan" tamaşası göstərilirdi.
İstanbulda belə teatr tamaşalarının göstərildiyi
barədə o dövrdə çıxan qəzetlər
tez-tez yazırdı. "Pors" ("Sınaq") qəzeti
1879-cu ildə bu barədə geniş məqalə
vermişdi. Bir yandan kilsə, digər tərəfdən,
Yaxın Şərqdə güddükləri məkrli məqsədləri
naminə bu xalqı alət etmək istəyən dövlətlərin
təbliğatı erməni millətçiliyinə rəvac
verirdi. 1870-ci ildə bir erməni intibahnaməsində bu
sözlər yazılırdı: "İyirminci əsr bir
çox millətlərə hürriyyət bəxş edəcək.
Azadlıq günəşi Masis təpəsindən Ermənistana
hürriyyət şüaları səpəcək və
yayacaq".
Bu
intibahnamə də "Pors" qəzetində dərc
edilmişdi. XIX
əsrin sonuna doğru müstəqil bir "Ermənistan"
qurulması üçün artıq bütün təbliğatı
işlər görülmüş, Osmanlı erməniləri
içərisində millətçilik toxumu səpilmişdi.
Türkiyədə və xarici dövlətlərdə
müxtəlif erməni cəmiyyətləri qurulmağa
başlanmışdı.
Osmanlı
hökuməti rəsmi şəkildə erməni millət məclislərinin
təşkil edilməsinə icazə vermişdi. 1860-cı il
mayın 24-də təşkil edilən "Erməni milləti
məclisi - ümumiyyəsi" kilsə divarlarını
çoxdan aşmışdı. Bir çox müəlliflərin
iddiasına görə, ilk erməni cəmiyyəti olan və
İstanbulda 1860-cı ildə qurulmuş "Xeyriyyə cəmiyyəti"
xeyriyyəçilikdən çox başqa işlərlə
məşğul olmuşdu. Gizli üsyanların
planını bu təşkilat cızmışdı. Ermənilər
və onların cəmiyyətləri qəzet buraxmaqla milləti
bir araya gətirmək məqsədi güdürdülər.
Türkiyədə
mətbuat sahəsində və çap işində
monopoliyanı əlində saxlayan xaricilər erməni dilində
qəzetləri həvəslə nəşr edirdilər. Vanda yerləşən
Varan monastrında Mkrtıç Xrimyan 1857-ci ildə "Van
qartalı" adlı qəzet nəşr etməyə
başlayarkən bu bölgədə qəzet barədə təsəvvür
belə yox idi. Bu qəzetdə və "Vaspurakan"
adlı digər qəzetdə erməni millətçiliyi təbliğ
edilirdi. Əlbəttə, bu qəzetdə "müstəqil
Ermənistan", ermənilərin bu torpaqlara "sahiblik
haqqı", milli mübarizəyə
çağırışlar xüsusi yer alırdı.
1877-1878-ci illərdə rus-türk müharibəsində
Osmanlının məğlubiyyəti erməni təşkilatlarının
çoxalmasına səbəb oldu. Şərqi Anadolunun mərkəzi
səhərlərində ermənilər bu cəmiyyətləri
qurmaqla təşkilatlanmağa başladılar. Erməni
müəllifi N.Geğamyan 1915-ci ildə Bakıda erməni
dilində çap etdirdiyi "XIX əsrdə ermənilərin
azadlıq mübarizələri" adlı kitabında erməni
cəmiyyətləri barədə məlumat verir və
bildirir ki, bu cəmiyyətlərin çoxu gizli fəaliyyət
göstərirdi. Bu da onu göstərir ki, bu cəmiyyətlərin
məramı xeyriyyəçilik deyildi. Onlar müəyyən
siyasi məqsədləri özündə ehtiva edən
quruluşlar idilər. Məsələn, 1860-cı ildə
qurulan ilk erməni cəmiyyətinin məhz Kilikiyada müstəqil
erməni dövləti yaradılması üçün
gördüyü işləri erməni müəllifləri
danmır və ona haqq qazandırırlar. 1866-cı ildə
mayın 7-də İstanbulda qurulmuş "Ser"
("Sevgi") cəmiyyəti də Qərb missionerləri tərəfindən
həm maliyyələşdirilmiş, həm də istiqamətləndirilmişdir.
Bu cəmiyyətin, hətta mason lojası ilə əlaqələri
də tədqiqatçılar tərəfindən qeyd edilir. Cəmiyyətin
adının da masonluqla bağlı olduğu xüsusi
vurğulanır. Məlumdur ki, mason lojasının
parollarından biri "sevgi"dir. Digərləri isə
birlik, təhsil, iş və müstəqillikdir ki, bunların
hər birinə ayrı-ayrılıqda sahib çıxmaq
üçün ermənilər çox ciddi iş
aparırdılar. Çox keçmədən bu cəmiyyətlərin
bir bayraq altında birləşmək ehtiyacı yaranarkən
ermənilər dərhal bunu da etməyi bacardılar.
İstanbulda qurulmuş "Araratyan" (1876), "Şərq"
(1879), "Kilikiya" (1879) və başqa cəmiyyətlər
1880-ci ildə "Erməni birləşmiş cəmiyyəti"
adı altında birləşdi və vahid erməni milli
güc mərkəzi rolunda çıxş etməyə
başladı. Şərqi Anadoluda qurulan cəmiyyətlərə
isə əsasən Rusiya dəstək verirdi. Ərzurumda
1880-1880-ci illərdə "Silahlanmışlar cəmiyyəti",
"Qadınlar cəmiyyəti", "Ana vətənin
müdafiəçiləri", 1872-ci ildə
"Qurtuluş üçün birlik", "Qara
xaç" cəmiyyəti yaradılmışdı. Elə
həmin illərdən başlayaraq Fransanın Marsel şəhərində
burada yaşayan ermənilərin "Armenakan"
partiyasına təsir imkanları böyük idi və 1885-ci
ildə "Armeniya" adlı qəzetin nəşri
üçün zəruri olan bütün xərcləri
Fransa erməniləri böyük məmnuniyyətlə
öz öhdələrinə götürmüşdülər.
Qəzetin təsisçisi M.Portuqalyan bu orqanda "sultan
hakimiyyətinin, türk paşalarının və kürd bəylərinin
zülmündən" bəhs edən yazılar
hazırlatdırır və partiyanın Vanda yerləşən
mərkəzi qərargahına göndərir. Partiyanın
güclü mətbuat orqanına sahibliyi nəticəsində
təbliğat işi genişləndirildi. Tezliklə onun
İranda, ABŞ-da, Cənubi Qafqazda və İstanbulda yerli təşkilatları,
bölmələri yaranmağa başladı. Erməni
yazıçısı Arşavir Darbinyan 1947-ci ildə
yazdığı və Parisdə erməni dilində çap
elətdirdiyi "Erməni azadlıq hərəkatının
gündəliyi" (Xatirələr, 1890-1940) adlı
kitabında göstərirdi ki, sonralar yaranmış
"Daşnaksutyun" və "Hnçak" partiyaları
bu partiyanın "şinel"indən
çıxmışdı. "Türkiyə Ermənistanı"
vilayətlərində, onun qəlbi olan Vanda-Vaspurakanda işləyirdilər.
Onların fəaliyyət sferalarının şaxələnməsi
əsas məqsəddən uzaqlaşmağa səbəb oldu. Əsas
məqsəd isə "Erməni məsələsi"ni
gündəmə gətirmək idi.
"Armenakan"ın
"Armeniya" qəzetində dərc olunmuş
proqramında deyilirdi: ""Armenakan" partiyasının
məqsədi inqilabi yolla erməni xalqının müstəqil
şəkildə öz həyatını qurmaq haqqını
əldə etməkdir". "Armenakan" bu separatçı məqsədə
nail olmaq üçün bu işləri görürdü:
xalqı oyatmaq üçün intibahnamələr və
xaricdə nəşr olunan qəzetlər yayır, nəzarətsiz
ərazilərdə erməni drujinaçıları hərbi
təlimlər keçir, hərbi dəstələr
yaradılır, pul və silah əldə edilib
paylanılır, Avropa ölkələrindən və Rusiyadan
"ümumi mübarizə" üçün siqnal
gözləyirdi. "Armeniya" qəzeti daha irəli gedərək
açıq-açığına erməniləri ayağa
qalxmağa, türkləri və kürdləri öldürməyə
çağırırdı.
İrəvanda
"Mitk" nəşriyyatı tərəfindən 1965-ci
ildə erməni dilində buraxılan "Erməni məsələsi"
və "Beynəlxalq diplomatiya" kitabında müəllif
Ağasi Yesayan yazır ki, bu proqramı:
a)
düşmən (yəni türk) ordusunda qulluq etmiş hərbçilərin
gücündən istifadə etməklə;
b)
ölkənin müxtəlif yerlərində türk ordusuna
arxadan zərbə vuran dəstələrə güvənməklə;
c)
müxtəlif yerlərdən əldə edilmiş
silahları əhaliyə paylayıb onu ayağa qaldırmaqla
həyata keçirmək mümkündür.
Bu
isə açıq-açığına silahlı üsyan
və dövləti çevirmək
çağırışları idi. Ermənilərin yığcam
halda yaşadıqları ərazilərdə qeyri-sabitliyin hökm
sürməsində maraqlı olan Qərb dövlətləri
və Rusiya bölgədə fəaliyyətlərini aktivləşdirmək
üçün "Armenakan"dan başqa, daha bir neçə
yeni təşkilatın yaranmasına ehtiyacın olduğunu dərk
edirdi.
Yazı
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondu tərəfindən maliyyələşdirilən
"Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsi haqqında həqiqətlərin dünya
ictimaiyyətinə çatdırılması, Azərbaycanın
ədalətli mövqeyinin müdafiə edilməsi" layihəsi
çərçivəsində çap olunub.
Mövqe.-2011.-11 fevral.-S.10.