Yeddi
Ulu Ozandan biri-Pir Sultan Abdal
“Hüma quşu yerə düşdü
ölmədi,
Dünya Sultan Süleymana qalmadı,
Dedim yara gedim, nəsib olmadı
Ağlama gözlərim, Mövlam Kərimdir!”
Bu, Pir Sultan Abdaldır! Daha doğrusu, Pir
Sultan Abdalın naləsi və ya üsyanıdır. O, xalq
arasında “Yeddi Ozan” kimi tanınan Yeddi Ulu Ozandan biri idi. Yeddi
Ozan, Yeddi Müqəddəs Bulaq idi sanki. Bulaqlar qurumur, suyu
çəkilsə də. Deyirlər, suyu çəkilən
bulağın alt qatı daim yer axtarır, çeşməsini
yanan ürəklərə çiləməyə... Ozanlar da
belədir. Onlar özləri getsə də alt qatda olan kök
daim, rişəsini vurmağa sevgi dolu məkan axtarır.
Axtarır, axtarır və tapır. Yeddi Ozan, Yeddi Ulu Ozan
kimi.
Üsyankar,
üsyankar Ozan...
Onlardan birini sizlərə təqdim edəcəm
bu gün-Pir Sultan Abdalı.
Pir Sultan Abdal XVI yüzildə
yaşamış türk xalq şairi-ozandır. Əsl
adı Heydər olan Ozanın ömrünün çox hissəsi
Sivasın Banaz kəndində keçib.
Yaşamı haqqında müxtəlif rəvayətlər
dolaşır. Deyilənlərə görə, o, 1547-1551 ya
da 1587-1590 tarixində dünyadan köçüb.
O, XVI yüzildə Osmanlıda baş verən
xalq üsyanlarında hər zaman öncüllərdən olub
və xalqı bütün varlığı ilə müdafiə
edib. Xalq üsyanları, xalqın sosial rifahı onun şeirlərinə
də hopmuşdur.
Bəzi tarixçilər onun əsərlərində
adı keçən “Şah” kəlməsinin İran
şahına deyil, Anadolu rəhbərliyinə müraciət
olduğunu iddia edirlər.
Haqq
aşiqi, xalq ziyası
Pir Sultan Abdal əsl xalq ziyalısı,
xalqın arasından parlayan nur olub. O, türk toplumunu yeni bir səmtə
çəkməyə, daha çox elmə, biliyə həvəs
göstərməyə çalışan ustad olub. Bu istəklərini
o, şeirlərində dilə gətirib.
Şeirlərində şahı deyil
xalqı müdafiə etdiyinə görə, saray tərəfindən
hər zaman nifrətlə yad edilib. Yaşadığı
Sivas şəhərinin valisi Hızır Paşa Pir Sultan
Abdalı heç vaxt sevməmiş və ona dikbaş,
özündən razı bir şair kimi baxmışdır:
“Ben
dervişim dersin dava kılarsın,
Hakkı
zikretmeye dilin var mıdır?
Kendini
gör, elde sen ne ararsın?
Hala hal
etmeğe halin var mıdır?
Dertli
olmayanlar derde yanar mı?
Sadık
derviş ikrarından döner mi?
Dertsiz
bülbül gül dalına konar mı?
Ben
bülbülüm dersin, gülün var mıdır?
Bir gün
balık gibi ağa sararlar,
Mürşitten rehberden haber sorarlar.
Tütsü yakıp köşe köşe ararlar,
Ben
arıyım dersin, balın var mıdır?
Mürşit huzurunda dara durmağa,
Dara durup
Hakk’a boyun vermeğe,
Muhabbetten
geçip hırka giymeğe,
Çar
pareden derviş şalın var mıdır?
Pir
Sultan'ım senin derdin deşilmez,
Derdi
olmayanlar derde düş olmaz.
Mürşitsiz rehbersiz yollar açılmaz,
Mürşit eteğinde elin var mıdır?”
Tarixçilərin dediyinə görə,
Pir Sultan Abdala Hızır Paşa gənclik illərində
dost olsalar da Ozanın xalqın tərəfində
dayanmasını Hızır Paşa qəbul edə bilməmiş
və gənclik dostundan üz çevirmişdir.
Hızır Paşanın Pir Sultan Abdala
olan nifrəti o qədər artmışdır ki, sonda onu
Klassik Anadolu Ələviliyinin
ideyasını əsərlərində daim canlandıran Pir
Sultan Abdal XVI yüzilin türk ədəbiyyatının ən
önəmli şairlərindəndir.
Bu gün də onun yazdığı
şeirləri bir çox sənətçilərin dilindən
düşmür. Bu gün də türk sənətçiləri
Pir Sultan Abdalı sevə-sevə oxuyur. Pir Sultan Abdal həm
şəxsiyyəti, həm yaradıcılığı ilə
böyük bir məktəb yaratmış və bu Ozan, Xalq
Ozanı missiyasını şərəflə
yaşamışdır.
Pir Sultan Abdal o qədər böyük
insan, Ozan olub ki, hətta onun edamı, ölümü də
xalq arasında böyük etiraz hərakatına səbəb
olub.
Ozanın edamından sonra xalq
haqsızlığa, Hızır Paşanın ədalətsiz
idarəçiliyinə qarşı böyük etiraz hərakatı
yaradıb.
Bayaq qeyd etdiyim kimi, Pir Sultan Abdal imam Əlinin
tərəfdarı və onu çox sevən bir Ozan olub:
“Ali Ali der
de dönersin dolap,
Ne inlersin
dolap, derdin nerende?
Yardanmı
ayrıldın, yoksa ilinden?
Ne inlersin
dolap, derdin nerende?
Dolap Hak dedi
de indi irmağa,
İmamlara
cehd etti su vermeğe.
Muhammedin
hub cemalin görmeğe,
Ne inlersin
dolap, derdin nerende?
Sana bir
ustanın eli mi değdi?
Yoksa bir
hoyratın dili mi değdi?
Yaz bahar
ayının seli mi değdi?
Ne inlersin
dolap, derdin nerende?”
Onun Haqq Sevgisi isə heç bir dinə və
məzhəbə deyil, yalnız Ulu Tanrıya yönəlirdi.
Dolayısı ilə bir dərviş olan Pir Sultan Abdal
xalqı öz dərin ağlı və məntiqi ilə daim
ardınca çəkməyi və özünü sevdirməyi
bacarmışdı. O, təkkə və tasavuf qəlblərini
aşıb geniş xalq kəsiminə səslənə bildi.
İlk Mədrəsə təhsilini Ərdəbil
şəhərində alan şair bəzi xalq şairlərinin
əksinə olaraq, heç vaxt Divan ədəbiyyatından təsirlənmədi.
İllər sonra və bu günə qədər
haqqında onlarla araşdırmalar, kitablar, səhnələr
yaradıldı. Xalqın sevimlisi olan Ozana bu sevgi tükənmədi.
Əsrlər də bu sevgini azalda bilmədi.
Daşı da, söyüdü də
müqəddəsləşdirən şair...
Əslində Pir Sultan Abdal haqqında
heç bir dəqiq məlumat yoxdur. Onun doğum, ölüm
illərini, yaşamını,
yaradıcılığını xalq yaddaşında qalanlar
əsasında yazırlar bu gün. Eyni zamanda onun kimliyini daha
çox yazdığı şeirləri tanıtdırır.
Sivasın Yıldız dağının ətəyində
dənizdən min metr yüksəkdə tək qatlı kərpic
evlərdən ibarət Banaz kəndi dünyada bəlkə də
tayı-bərabəri olmayan bir məkan idi. Çünki kənd
evlərini soyuqdan qorunmaq üçün yarısını
yerin altında tikirdilər. Bu gün də xalq arasında Pir
Sultan söyüdü kimi tanınan böyük bir
söyüd ağacı var Banaz kəndində. Hətta
ağacın altında Pir Sultanın əsasının
çomağının başına taxıb Xorasandan gətirdiyi
iddia edilən kiçik bir dəyirman daşı da bu gün
xalq arasında əzizlənir, qorunur. Deyirlər ki, Pir Sultan
yaz aylarında bu daşın üstündə oturub
xanımı ilə söhbət edərmiş. Banaz kəndində
bu gün də bu ağacı, bu evi və bu daşı
müqəddəs sayırlar.
“Ucaboylu,
Haqq sevən aşığım”
Qızının dilindən çıxan
ağılarda Pir Sultan Abdalın ucaboylu və biçimli bir
kişi olduğu deyilir.
Onu
çox sevən xalqı isə aşığın əslən
yəmənli olduğunu, hətta Məhəmməd peyğəmbərin
nəvəsi olduğunu iddia edir. Pir Sultan şeirlərindən
birində İmam Zeynəl –Abdindən danışarkən
“Zeynəl dədəm” deyə ona müraciət edir. Bəzən
alimlər Pir Sultan Abdalın bu müraciətinə siyasi don
geyindirməyə çalışırlar. Guya şair bu ifadəni
işlətməklə xalqın ona olan sevgisini daha da
artırmaq və özünü imam nəslinin üzvü
kimi qələmə vermək istəmişdir. Əslində
təriqət uluları “seyyid”liklərini irəli sürməkdə
həmişə maraqlı olublar, amma Pir Sultan Abdalın
yalançı sevgiyə heç ehtiyacı yox idi.
Araşdırmaçılar
Pir Sultan Abdalın türk yurdu Xorasanın Hoy qəsəbəsindən
olduğunu, ulu nəslinin Azərbaycandan Hoya, oradan isə
Anadoluya köçüb, Sivasa yerləşdiyini deyir. Bəzi
araşdırmaçılar Pir Sultanın türkmən
olduğunu söyləyir.
Uşaqlıq illərində
çobançılıq edən Ozan oxumağı və
yazmağı əla bacarırmış.
Onun haqqında bu gün də
yazırlar. 1929-cu ildə Sadəddin Nüzhet Ergün “Pir
Sultan Abdal” adlı kitab yazdı. 1943-cü ildə Abdülbaki
Gölpınarlı və Pərtəv Naili Boratav birlikdə
eyniadlı kitab yazdılar.
1969-cu ildə isə “Pir Sultan Abdal”
adlı tamaşa sərgiləndi.
1971-ci ildə Cahit
Öztelli “Pir Sultan Abdal-Bütün şiirleri” adlı kitab
çap etdirdi. Zəki Büyüktanır isə “Pir Sultan
Abdal destanı”nı kitab halına saldı.
2006-cı ildə isə
Ali Haydar Avçı “Osmanlı gizli tarihinde Pir Sultan Abdal ve
bütün dervişler” adlı kitabını oxuculara təhvil
verdilər.
Ayrıca, opera sənətçisi
və xalq musiqisinin araşdırmaçısı olan Ruhi Su
Pir Sultanın şeirlərinə qoşulan mahnıları və
Ozanın öz bəstələrini bir albom halına
saldı.
Bu kimi kitablar və
araşdırmalar bu gün də tez-tez yaranır. Bu isə, bayaq dediyim kimi tükənməyən xalq
segvisinin əlamətidir. Elə şairlər, yazarlar var ki,
onlar öləndən sonra geridə heç nə qalmır.
Amma Pir Sultan Abdal kimilərin həyatını,
yaradıcılığını araşdıranlar bu gün
də, sabah da nəsə tapırlar və tapacaqlar:
“Alçakta yüksekte yatan erenler
Yetişin
imdada aldı dert beni
Başımı alıp hangi yere gideyim
Gittiğim yerlerde buldu dert beni
Abdal Pir
Sultan'ım gönlüm hastadır
Kimseye
diyemem gönlüm yastadır
Bilmem deli
oldu bilmem ustadır
Şöyle bir sevdaya saldı dert beni”.
Arzu Abdulla
Mövqe.- 2011.- 4 iyun.- S. 13.