Erməni siyasi təşkilatlarının
Şərqi Anadoluda erməni dövləti yaratmaq ideyasını mətbuat vasitəsilə təbliğ etməsi
VII
yazı
Erməni hərbi hissələrinin
savaşan orduya qarşı deyil, mülki əhaliyə
yönəlik vəhşiliklər törətməsindən
narazı olan Rusiya hərbi komandanlığı Andraniki
çox keçmədən öz ordusundan
çıxarır. Onun müharibə canisi kimi mühakimə
olunması da o dövrün mətbuatında tez-tez gündəmə
gətirilmişdir. SSRİ Baş Prokurorluğunun A.Ozanyana
qarşı cinayət işi qaldırması barədə
iddialar var. Lakin Andranik bu dəfə də aradan çıxa
bilmişdir. 1916-1918-ci illərdə Andranik Qafqaz canişininin
icazəsi ilə yaradılan I könüllü erməni
drujinasının komandiri idi. Onun "Hayastan" adlı qəzet
buraxması və həmin qəzetdə türk xalqına
qarşı həqarət ruhlu yazılar verməsi də
tarixin ironiyasıdır. Müharibədən sonra rus ordusu bu
yerlərdən çəkilərkən Andranik Qars,
Aleksandropol (Gümrü), Voronsovka istiqamətində hərbi
mövqe seçmişdi. İrəliləyən türk
ordusunun qarşısını Cəlaloğluda (Stepanovan) kəsməyə
çalışan Andranik buna nail olmadıqda geriyə çəkilmiş
və keçdiyi bütün yerlərdə qan
tökmüşdü. Onun quldur dəstəsi Yeni Bəyazidə
qaçmış, Səlim dağlarının ətəyi
ilə Culfaya girmiş, oradan da Xoya (İran) keçmişdi.
Xoydan Vana keçərək buranın erməni əhalisi
hesabına dəstəsini böyütmək və yeni
müqavimət qüvvəsi yaratmaq istəyinə nail ola bilməmişdi.
Türk ordusu onun Vanagirişini bağlamışdı. Təkrar
Cənubi Azərbaycana dönüb çoxlu insan qanı
tökən Andranik müdafiəsiz vəziyyətdə olan
Naxçıvana girir. Azərbaycan türklərinə
qarşı bu bölgədə çox böyük faciə
yaşadan bu quldurbaşı Naxçıvandan Stepan
Şaumyanla əlaqə saxlayır və onun məsləhəti
ilə Naxçıvanı Sovet Rusiyasının tərkib
hissəsi elan edərək bu dəfə də Sovet
Rusiyasından dəstək almaq istəyir. Lakin onu artıq
yaxşı tanıyırdılar. Bakı Kommunasının
başçısı Şaumyanın Lenini Andranikin səmimiliyinə
inandırmağa çalışması da bir nəticə
vermir. "Culfaya, xalq qəhramanı Andranikə" adlı
teleqramında Şaumyanın bu quldurla eyni məqsədlərdən
çıxış etməyə və özünə
Qarabağda müdafiə mövqeyi seçməyə çalışır.
Qafqazda bulunan ingilis ordu komandanlığının tələbi
ilə Qarabağı da tərk etməyə məcbur olur. Həm
siyasət, həm də meydanda məğlub duruma düşən
Andranik Ozanyan 1919-cu ildə quldur dəstəsinin kiçik
tör-töküntüləri ilə Eçməidzinə gəlir
və ordusunu buraxaraq xaricə qaçır. Bir müddət
Fransada, sonra İngiltərədə yaşayır, xaricdə
olarkən Kilikiyada bir erməni dövləti qurmaq xəyalına
düşür. Lakin bu fikirləri də iflasa
uğrayınca 1922-ci ildən ABŞ-ın heç kəsin xəyalına
gəlməyən ucqar bir yerində gizlənərək yaşayır.
O, elə burada da Çiko
qəsəbəsində ölmüş, Preznedə dəfn
olunmuşdur. 1928-ci ildə onun qəbrini Parisin Per-Laşez qəbiristanlığına
köçürmüşlər. 2000-ci ildə isə
sümüklərini İrəvana gətirib yenidən dəfn
edərkən ermənilər növbəti bir günah işlədirlər.
Keçdiyi hər yerdə qan izi olan bu qulduru "qəhrəman"
kimi təqdim edən millət özü də tarix
qarşısında günaha batır.
Andranik bu qanlı hadisələri
törədərkən ermənilərə hər cür dəstək
verən Qərb ölkələrinə, Rusiyaya güvənirdi.
1903-cü ildə "Pro Armenia" qəzeti yazırdı
ki, "Sasunda kifayət qədər erməni qüvvələri
vardı və əgər "Avropa öz sözünün
ağası olsa", bizimkilər burada hər şeyə nail
ola bilərdilər". Həmin qəzetin 65-ci sayında yenə
də qeyd olunurdu: "Əgər yaxın gələcəkdə
biz Avropanın bu işlərə qarışmasına nail
olmasaq..., onda gərək özümüzün qüvvələrini
səfərbər edək. Biz sinəmizi güllələrin
qabağına verərkən inanırıq ki, qardaş və
bacılarımız bizə kömək edəcəklər".
Avropa ölkələrinin ermənilərə söz verməsini
o dövrdə çıxan erməni mətbuat
orqanlarından açıq görmək olurdu: "Erməni
qardaşlar! Biz inanırıq ki, yaza qədər
qardaşlıq həmrəyliyinin təntənəsi baş
verəcək. Bizim sonuncu birləşmiş protestimiz istibdada
son qoyacaq və Avropanı insansevər missiyalar keçirməyə
məcbur edəcəkdir..."
Ermənilər bununla belə
kifayətlənmirdilər. dünyanın ayrı-ayrı
ölkə rəhbərlərinə müraciətlər təşkil
edir və onlardan kömək umurdular. 1895-ci ildən
Rusiyanın Osmanlı imperatorluğunda səfiri olan Nelidova
Şəbin Qarahisarın 475 sakininin yazdığı məktub
da "Droşak" qəzetində dərc edilmişdir. Həmin
məktubda ermənilər Rusiyadan Türkiyəyə təzyiq
etməsini xahiş edir və qeyd edirdilər ki, onların məsələlərinin
həlli daxildə deyil, xaricdən təzyiq edilməklə
mümkün olacaqdır. Bu isə o demək idi ki, sultan
hakimiyyətinin milli azlıqlarla bağlı islahatları
onları qane etmir. Ermənilər müstəqillik istəyirdilər.
Bunu vermək isə mümkün deyildi. Ona görə də
Rusiya, İngiltərə, Fransa səfirliklərinin
qapısı döyülür və artıq gündəmə
gətirməyə nail olduqları "Erməni məsələsi"nin
həlli onlardan tələb edilirdi.
Erməni komitələrinin
"Hnçak" və "Daşnaksutyun"
partiyalarının fəaliyyəti öz nəticələrini
verirdi. Şərqi Anadolunun ayrı-ayrı vilayətlərində
ermənilər tədricən türk idarəçiliyinə
tabe olmur və üsyanlara başlayırdılar. Osmanlı
imperatorluğunda "Erməni məsələsi"nin
meydana çıxmasına əsas səbəblərdən
biri üsyanların başlaması və dövlətin bu
üsyanların qarşısını almaqda yetərincə
qərarlı olmaması idi. 1890-cı ildə Ərzurumda
baş tutan erməni üsyanına beynəlxalq diqqət
gözlənildiyindən də çox oldu. Bu üsyandan
ruhlanan ermənilər elə həmin ilin ortalarında
Qumqapıda "özlərini göstərdilər".
1892-1893-cü illərdə Kayseridə, Yozqatda, Çorumda və
Merzifonda qanlı hadisələr baş verdi.1894-cü ildə
Sasun üsyanı Osmanlı imperatorluğunu tədbirlər
görməyə vadar etdi. 1895-ci ildə Zeytun üsyanı,
1896-cı ildə isə Van üsyanı ciddi tarixi hadisəyə
çevirildi. 1893-cü ildə II Sasun üsyanı, 1905-ci ildə
Osmanlı sultanı Əbdülhəmidə qarşı edilən
sui-qəsd cəhdi, 1909-cu ildə Adana şəhərində
ermənilərin ayağa qalxması "Daşnaksutyun" və
"Hnçak" partiyalarının qarşıya
qoyduğu məqsədlərin reallaşması yolunda
atılan taktiki addımlar idi. Olayların
başladığı 1890-cı illərdən etibarən
müharibə dövründə ermənilərin yerlərinin
dəyişdirildiyi 1915-ci ilə qədər olan dövr nəzərdən
keçirilərkən baş verən hadisələrin
hamısının içində bu partiyaların dəst-xətti
olduğunu görmək çətin deyil. Erməni kilsəsinin
bu məsələlərə münasibəti də birmənalı
şəkildə aydındır. Kilsələrə rəhbərlik
edən keşişləri komitəçi
üsyançılardan ayırmaq çox çətin idi.
Bu məsələləri araşdırarkən Osmanlı
imperatorluğunun ayrı-ayrı şəhərlərində
olan ingilis və rus konsullarının rolu da nəzərdən
qaçmamalıdır. Bu da gözdən
qaçmamalıdır ki, Osmanlı dövlət yetkililəri
tərəfindən üsyançı komitəçilər
həbs edilərkən konsullar ermənilərin müdafiəsinə
qalxmışlar. Məhkəmələr tərəfindən
onlara verilən cəzaların azaldılmasına səy
göstərmişlər. Həmin səfir və
konsulların sayəsində cəzadan azad edilmiş ermənilər
xaricə qaçaraq Omanlı Türkiyəsinə
qarşı düşmənçilik siyasətinin
aparıcılarına çevrilmişlər. "Erməni məsələsi"nin
tərkib hissəsi olan erməni üsyanlarının səbəbləri
barədə müəyyən araşdırmalar aparılarkən
bu qənaətə gəlinmişdir ki, bu üsyanlara səbəb
ermənilərin öz hüquqları uğrunda mübarizəsi
olmamışdır. Bu hərəkətlər bəzi hallarda
ermənilərin istəklərindən, iradələrindən
kənarda olmuşdur. Rusiyanın, İngiltərənin,
Fransanın və digər ölkələrin dəstəkləmədiyi
heç bir erməni hərəkatı olmamışdır.
Bütün olayların mərkəzində bu dövlətlər
görünmüşdür. Ermənilər sadəcə
olaraq böyük oyunun piyadaları olmuşlar. Ermənilərin
daha çox yaşadığı Van vilayətində 1857-ci
ildə "Varrak" monastrında mətbəənin
qurulmasından tutmuş "Hnçak" və
"Daşnaksutyun" partiyalarının yaradılmasına
qədər olan dövrdə hər zaman bu əraziləri bir
əl qarışdırmışdır. "Vaspurakan",
"Van qartalı" qəzetlərində təbliğat
aparanlar da Qərb ölkələrindən, Rusiyadan gəlmiş
missionerlər olmuşlar. 1870-1880-ci illərdə bu bölgədə
qurulan təşkilatlar da ("İttifaq və xilas",
"Araratlı", "Qara xaç") kənardan maliyyələşniş
və idarə olunmuşlar. Vanda və digər bölgələrdə
gizli üsyan komitələrini yaradanlar da xaricdən gələn
insanlar olmuşlar. Məsələn, 1872-ci ildə qurulan
"İttifaq və xilas"ın təşkilatçılığı
ruslara aiddir. Bu təşkilat Rusiyadan gördüyü dəstəklə
güclü bir siyası təşkilata çevrilmiş, Van
və ətrafındakı ermənilər arasında üsyan
fikirləri aşılamışdır. Bu üsyan hərəkətlərini
daha da genişləndirmək üçün erməniləri
rus ordusunda cəlb etmək və Osmanlıya qarşı
onlardan istifadə etmək üçün 1872-ci ildə
burada "Qurtuluş birliyi" cəmiyyəti qurulmuşdur.
Mövqe.-
2011.- 7 iyun.- S. 10.