Erməni siyasi təşkilatlarının
Şərqi Anadoluda erməni dövləti yaratmaq ideyasını mətbuat vasitəsilə təbliğ etməsi
"Gənc türklər"lə ermənilərin
əlaqələri hələ 1895-ci ildə
yaranmışdı. "İttihad və Tərəqqi"
liderlərindən Əhməd Rza və Murad Mizançı
Londonda erməni "Hnçak" partiyasının rəhbərləri
ilə görüşmüşdülər. O zaman
mühacirətdə türk
müxalifəti ölkə ilə sıx əlaqə saxlaya bilmədiyindən xaricdə anti-sultan cəbhəyə aid istənilən
təşkilatla görüş keçirilirdi .
"Hnçak"çılarla görüşü
də bu məqsədlə
olmuşdur. Ermənilər
bu danışığa məşhur
"May proqramı"nı gətirmiş və
müzakirəyə çıxarmaq istəmişlər.
"Hnçak" lideri
Nazarbekyan o zaman "Gənc türklər"ə
təklif etmişdi ki,
onlar da ermənilərin bu
nümayişlərinə dəstək versinlər. Ermənilər
türklərin əli ilə ölkədə sabitliyi
pozmaq və qarışıqlıq yaratmaq istəyirdilər . "İttihad və Tərəqqi" buna getmədiyindən danışıqlar
pozulmuşdur.
Hələ 1896-cı ildə
"Gənc türklər"in Qahirədə çıxan
"Mizan" qəzetində bu barədə məlumatlar
olmuşdur. Qəzet "Gənc türklər"in erməni
millətçiləri ilə əməkdaşlıq
proqramı barədə məlumat vermişdir. Həmin
proqramda nəzərdə tutulurdu ki, "Erməni məsələsi"nin
həlli yalnız və yalnız Osmanlı dövlətinin
aparacağı islahatlar çərçivəsində həll edilməlidir, ermənilər yeni
Anayasanın (konstitusiyanın) qəbul edilməsi uğrunda
türk ictimaiyyətinin qabaqcıl qüvvələri ilə
birlikdə, yeni "Gənc türklər" lə birgə
mübarizə aparmalıdırlar. Həmin proqramda o da qeyd
edilirdi ki, "Erməni məsələsi"nin həllinə
maneə olan Əbdülhəmid rejimidir. Bu rejimə
qarşı həm erməni, həm də türk siyasi təşkilatları
birgə mübarizə aparmalıdırlar.
"Hnçak" qəzetinin 29 fevral 1896-cı il
tarixli sayında "Murad bəyə açıq məktub"
adlı məqalədə bu əməkdaşlığa
anlamlı baxılır və ümidlər bəslənilirdi
ki,"ermənilər yaşayan vilayətlərdə avtonom
icmalar" və hətta bu vilayətlərdə "milli
forma geyinən polis orqanları" yaradıla bilər. Belə
bir təklif irəli sürülmüşdü ki, vilayətlərin
adminstrativ sərhədlərinə yenidən baxılsın.
Bu isə o demək idi ki, ermənilərin məskunlaşdıqları
yaşayış məntəqələri bir vilayətə
aid edilsin. 1896-cı ildə Parisdə aparılan
danışıqlarda "Hnçak" liderlərindən
olan P.Ruşdini qeyd edirdi ki, "Gənc türklər"lə
"erməni məsələsi"nin həllinə nail olmaq
mümkündür.
"Gənc türklər"lə
"Daşnaksutyun" partiyası da danışıq
aparmışdır. Bu barədə o dövrdə
çıxan erməni mətbuatında geniş şərhlər
var, hətta "Gənc türklər"lə
"Daşnaksutyun"partiyasının əməkdaşlıq barədə
protokolu da olmuşdur. Bu məsələyə həsr
olunmuş yazılardan birində erməni millətçilərinin
danışıqlardan və qəbul olunan əməkdaşlıq
sənədlərindən razı qaldıqları bildirilir.
Sonraki illərdə çıxan nömrələrində isə
tədricən "Daşnaksutyun" partiyasının və
qəzetin mövqeyi dəyişir. Məsələn, artıq
1899-cu ildən başlayaraq qəzet "Gənc türklər"i
tənqid atəşinə tutur. Yazılardan birində deyilir:
"Gənc türklər" kiçikdən tutmuş
böyüyə qədər "erməni məsələsi"ndə
tək bir şeyə can atmışlar: "Erməni məsələsi"nə
beynalxalq xarakter vermək və baş verən hadisələrdə
ermənilərin özlərini günahkar saymaq". O
dövrdə çıxan "Nor Qyank" ("Yeni həyat")
qəzeti bu məsələlərə öz səhifələrində
geniş yer ayırmışdır. 1902-ci ildə
çıxan birinci sayda qəzet yazırdı ki, "Liberal
maskası taxan türklər ədalətdən və
azadlıqdan dəm vursalar da, əzmək və təqib etmək
siyasətini davam etdirirlər. Sözdə konstitusiya sadiq
olduqlarını bildirirlər, işdə isə türk
imperiyasına və türk monarxiyasına xidmət edirlər".
Daha sonra Osmanlı hökümətinin erməniəsilli
nümayəndələrinin başçılıq etdiyi
nümayəndə həyətləri ilə Cenevrədə
və digər Avropa şəhərlərində erməni
millətçi siyasi partiyalarının
danışıqlarında da ermənilər bu siyasəti aparmışlar:
sultan hakimiyyətinə
amansızlıq və bu hakimiyyətə itaətsizlik . Erməni
alimi Meri Koçar doğru olan bu qənaətə gəlir
ki, bu yolla ermənilər heç nəyə nail ola bilməzlər.
Çünki heç bir hakimiyyət öz içərisində
separatçılıq məqsədləri ilə ortaya
çıxan və ölkəni parçalamaq məqsədini
gizlətməyən təşkilatların dediyi ilə
oturub-durmazdı. Alim ermənilərin Osmanlı hakimiyyət
orqanları ilə danışıqları mənasız
adlandırır.
1902-ci Parisdə
keçirilən Osmanlı müxalifətçi qüvvələrinin
birinci konqresində "Daşnaksutyun",
"Hnçak"və yeniləşmiş
"Hnçak" partiyası burada iştirak etməkdən
imtina etdi. Osmanlı taxt-tacının varisləri Səlahəddin
və Lütfulla qardaşları tərəfindən düzənlənən
bu konqres "erməni proqramı"nı yəni, 11 may
1895-ci ildə İngiltərənin əlavələri ilə
birlikdə Berlin konfransının 61-ci maddəsini
bütövlükdə qəbul etdiyini bildirmişdir. Burada da
Osmanlı hakimiyyətinin etnik azlıqlarla bağlı
islahatlar keçirilməsi tələb olunmuşdur. "Erməni
məsələsi"ndə bu uğurlu bir nəticə hesab
edilirdi və "Nor Qyank" qəzetində erməni
liberalları əməkdaşlığa hazır
olduqlarını bildirdilər. Qarşılıqlı olaraq
"Mizan"və "Məşvərət" qəzetləri
də erməni "həmfikirlərini" əməkdaşlığa
səsləyirdilər. "Droşak"qəzetinin
1896-cı il 14-cü nömrəsində "Gənc türklər"in
bu mətbuat orqanları təriflənir və onların Əbülhəmid
rejiminə görə alqışlanırdı. Qeyd olunurdu
ki, "Mizan" və "Məşvərət" Əbdülhəmid
diktaturasına qarşı kəskin mübarizədə
ümumi mövqe tutmağımızı rica edirdilər".
Qəzet digər bir yazısında Osmanlı mətbuatını
erməni mətbuatından nümunə götürməyə
səsləyir. Qeyd etmək yerinə düşər ki, o
dövrdə Türkiyədə çıxan erməni qəzetlərinin
dövriliyi daha çox olmuşdur, nəinki türk mətbuatının.
Məlumdur ki, Osmanlı dövlətində mətbuat xarici vətəndaşların
maliyyəsi hesabına yaradılmışdır. İlk qəzetdən
- 1795-ci ildən çıxmağa başlayan "Bülletin
de Nouvelles"dən tutmuş XX əsrin əvvəllərində
artıq formalaşmış türk kütləvi mətbuatına
qədər böyük əksəriyyəti xaricilərin nəzərində
olmuşdur. 1828-ci ildə Qahirədə türkcə və ərəbcə
çıxan "Vəkai-Misıriyyə", 1 noyabr 1831-ci
ildə işıq üzü görən "Təqvimi-Vəkai",
1840-cı ildə nəşrə başlayan "Cərideyi-Havadis"
də xaricdən təşəbbüs ilə çap
edilmişdir. Ermənilər mətbuat orqanları ilə təbliğat
işinə çox böyük önəm verdiklərindən
qəzet yaratmağa meyilli idilər və XIX əsrin 60-80-ci
illərində Türkiyədə erməni dilli mətbuat
artıq ictimai faktor kimi ortada idi. Osmanlı imperatorluğunun qəbul
etdiyi mətbuat Nizamnaməsi də imkan verirdi ki, bu ölkədə
yaşayan bütün millətlər, o cümlədən ermənilər
kütləvi informasiya vasitələri yaratmaq
hüquqlarına malik olsunlar. XIX əsrin 60-70-ci illərində
Osmanlı ərazisində çıxan 24 qəzetdən 9-u
erməni dilində idi. Bəzi türk qəzetləri fasilə
ilə şıxsalar da, erməni lobbisi və siyasi təşkilatları
öz qəzetlərinin maddi cəhətdən ağır
duruma düşməsinə imkan vermirdilər. Erməni mətbuatının
durumuna nəzər salarkən görmək
mümkündür ki, bu qəzetlərdən heç biri
maddi cəhətdən iflasa ugrayaraq fəaliyyətini
dayandırmamışdır. Bir çox türk qəzetlərinin
mətbuat nizamnamələri və kütləvi informasiya
vasitələri haqqında Osmanlı dövlətinin qəbul
etdiyi qanunları pozduğuna görə fəaliyyətləri
dayandırıldığı halda, erməni qəzetləri
ilə bağlı belə hallar olmamışdır. Ermənidilli
mətbuat Avropa və ABŞ-da inkişaf etmişdir, erməni
əhalisi arasında geniş yayılırdı.
Milli mücadilə dönəmində
Mustafa Kamal paşa tərəfindən mətbuata böyük
önəm verilərkən də ermənilər bundan
yararlanmışlar. Müharibə illərində İstanbul
mətbuatı üzərində senzura yazılmış və qəzetlərin sərbəst şəkildə
öz fikirlərini bildirilməsi üçün şərait
yaranmışdır. Bundan da ən çox yararlanan yenə
ermənilər olmuşlar. Atatürk bilirdi ki, həm daxildə,
həm də xaricdə Türkiyəyə qarşı
düşmənçilik təbliğatı aparan mətbuatın
cavabını yalnız müstəqil fikirlə vermək
mümkündür. Bununla belə Mustafa Kamal paşa yalnız
qəzet çıxarmağın kifayət etməyəcəyini
çox yaxşı bilirdi. Buna görə də 1920-ci ilin 6 aprelində Anadolu Ajansı "Agentliyi) quruldu. "Erməni məsələsi"nin
və Türkiyənin
taleyüklü problemləri
ilə bağlı XX
əsrin ilk onilliklərində
işıq üzü
görən türk mətbuatı çox önəmli rol oynamışdır. Bu mətbuat ermənilərin
saxtakarlığına tutarlı
cavab verə bilmişdir.
Mövqe.- 2011.- 10 iyun.- S. 10.