İranın
ən böyük qorxusu Türkiyədir
Müsahibim güneyli yazar Sayman Aruzdur. Sayman Aruz Sulduz şəhərində
doğulub. Milli fəallardan olduğuna
görə oxuduğu universitetdən qovulub. Hazırda Bakıda yaşayır və Güney ədəbiyyatını
təbliğ edir.
-
Novruz bayramını qarşıladıq. Yeni
ilimiz başladı. Amma bu bayramda çərşənbə
axşamında Güneymizdə baş verənlər bizi
çox dilxor etdi.
-
Nədənsə, Güneydəki soydaşlarımızın
fəallığı çox zaman bahara düşüb.
Sankı təbiətin oyanışı insanlara təsir edir,onlar köhnəlikdən, ağrı-acıdan
və əzabdan qurtulub yeni həyata can atırlar. 2006-cı
ilin may hadisələri də elə baharın qiyam seli idi. O,
günlər yüzlərlə soydaşımız qanına
qəltan oldu. Xalqın yaşam tərzi gərgin
vəziyyətdədir. Xüsusilə gənclər
bu gərilmiş, sıxılmış mühitə
sığmırlar. Yaxın Şərqdə,
Şimali Afrikada baş verən hadisələrdən
asılı olmayaraq, Güneydə soyaşlarımız
öz milli haqqlarını gec-tez əldə edəcəklər.
-
Son günlər Güneydə baş verənlər dünya
ictimaiyətini də narahat etməkdədir. Sizcə,
Əhmədnejadı Muəmmar Qəddafinin taleyi gözləmir
ki?
-
Diktatorlar oxşar talei yaşayırlar. Təcrübə
göstərib ki, nə qədər güc tətbiq etsən,
o qədər müqavimət çoxalacaq. Tarıxdə cılız diktatorlar çox olub.
Əhmədinejad və Qəddafi ideoloji
baxımdan fərqli olsalar da, idarəetmə üsulunda
eynidirlər. İdelogiyalar və
onların aparıcılarının səhvi budur ki, onlar
adaptasiya olmaq istəmirlər və məhdud üsullarla
özlərini qorumağa çalışırlar. Əslində bu, ideologiyanın suçu deyil, bəlkə
onu yürüdənlərin məhdud düşünməklərindən
əmələ gəlir. Həmin bu səbəbdən
də dünyada gedən prosesləri dəyərləndirmək
olar. Qəddafi 42 illik hakimiyyətində
dünyada gedən irəliləyişlərlə ayaqlaşa
bilmədi. Liviya xalqı bütün
inkişaflardan geridə qaldı. Ən
sürətsiz internet servisi, informasiya azlığı,
sığortasızlıq, maaşların azlığı,
işsizlik və bir çox amıllər insanlarda
ümidsizlik yaradır. Ümidsiz insan isə
batmamaq üçün əlini hər yerə atar. Həmin bu şərait İranda da var. 32 ildir molla
rejimi teokratik hakimiyyətini yaşayır. 1979-ci ilin inqilabında minlərlə insan həlak
oldu. Bunlar hakimiyyətə gələndən
sonra isə kütləvi edamlar başladı. 150000-ə
yaxın gənc
İranla Liviya bir çox hallarda bir-birindən fərqlənir. İranda yaşayan etniklərin heç
biri öz milli haqlarına çata bilməyib. İran diktaturası maddi və mənəvi
baxımdan da insanları zəncirləyib. Nəzərə alsaq ki, azərbaycanlılar son
dövrdə 4 dəfə inqilabların əsasını
qoyublar, bu nəticəni çıxara bilərik ki, İranda
hər hansı bir dəyişiklik də məhz Azərbaycanın
hərəkətindən asılıdır.
- İran prezidenti Mahmud Əhmədinejad MAQATE-nin təklifinə
müsbət yanaşdıqlarını və bu işdə
Türkiyəyə güvəndiklərini deyir.
-
Bu gün dünyada daha çox iqtisadi, siyasi maraqlar əsas mərkəz
xətti tutur. Türkiyə ilə İranın
qonşuluğu isə bu əsas xətt üzrə hərəkət
trayektoriyasında müəyyən məcburi ortaq anlaşmaya
gətirib çıxarır. Həm də
Türkiyə regionda güclü və nüfuzlu dövlət
olaraq qonşu dövlətlərin dünya arenasında
müzakirə olunan ciddi məsələlərin öz
münasibət və mövqeyini ciddi şəkildə
qoymaqdadır. Güvənc məsələsinə
gəlincə, İran tarixin heç bir vaxtında Türkiyəyə
güvənməyib, sadəcə, maraqlar daxilində müəyyən
zaman kəsiyində razı olmağa məcbur olub. İranın ən böyük qorxusu Türkiyədir.
Çünki İranın ərazi və əhalisinin
52 faizini türklər təşkil edir. Ötən əsrin
30-cu illərində Türkiyə latın
əlifbasina keçəndə İranda da belə fikir vardi,
təkcə turk xalqının İranda çoxluğu bu məsələnin
qarşısını qəti şəkildə aldı. Məqsəd türklərin əlaqəlirini zəiflətmək
idi.
-
Bir maraqlı məqama da diqqət çəkmək gərəkdi.
Liviyaya olan hücumlar zamanı ölkənin
müasir silahlarla o qədər də təmin
olunmadığı üzə çıxdı. İran hərbi sənayesi isə daim öz yenilikləriylə
dünyanın gündəmini zəbt edir.
"Bavar-2" adlı "uçan qayıq"lar, sınaqdan uğurla çıxan yer-hava
tipli "Haq" raketləri dünyanı mat qoydu.
-
Liviyada 30 illik diktator reyimi dünya dövlətlərinin
maraqlarını həyata keçirmədə bəhanə
oldu. Öncə ölkədə daxili
qarşıdurma, zəifləmə sonra isə böyük
dövlətlərin açıq şəkildə müdaxiləsi
göstərdi ki, bu gün dünyanın ən nəhəng
dövlətinin ən güclü silahı istənilən
halda və istənilən formada öz işini bir başa
görmür, onun hərəkətə keçməsinə
müəyyən zəmin, şərait yaranmalıdır.
İran bu gün dünyaya reklam etdiyi
"Bavar-2" və "Haq" raketlərindən istədiyi
şəkildə, istənilən vaxt istifadə edə bilməz.
-
Ermənistan prezidenti Serj Sarkisyanın martın 27-də Tehrana
səfərinə münasibətiniz necədir?
-
Bunu iki düşmən dövləti arasında bizim millətimizə
qarşı olan bir görüş kimi dəyərləndirirəm.
40 miliyon türkün yaşadığı
ölkənin başçısı millətimizin qatili ilə
görüşür, dəmir yolu çəkir və Azərbaycan
xalqına arxa çevirir. Almanlar İkinci Dünya
Savaşında fars körfəzindən
başlayaraq uzun bir dəmir yolu çəkmişdilər. Ancaq özlərinə qismət olmadı. Erməni xalqına yazığım gəlir, həmişə
zəif uşaqlar kimi özlərinə
güdükçü axtarırlar.
Güney
milli hərəkatı gücləndikcə fars
və erməni işğalçıları divara
sıxışırlar. Biz öncə gərək millətimizi
azad edək, sonra isə fars, erməni
rejimini ədalət məhkəməsinə çəkək.
Sonuncu yüz il onların millətimizə
qarşı etdikləri cinayətlərlə doludur. Xocalı
faciəsi, Səttarxan, Bağırxan, Xiyabani, Pişəvəri,
1979-cu inqilabında olan soyqırımlar və habelə ermənilərin
Xoy, Salmas, Urmiyə, Quzey Azərbaycanın bir çox yerlərində,
kürdlərin Sulduz şəhərində törətdikləri
soyqırımlar tarixin yaddaşındadır. Güney Azərbaycan
milli hərəkatı İran hakimiyyətinin elə bu
satqınlıqlarına görə farsların
"Yaşıl Hərakət"ına
qoşulmur. Çünki biz demokratiya və
milli haqlarımız üçün
döyüşürük, onlar isə daha sərbəst və
rahat yaşamaq üçün dava edirlər.
-
Siz eyniz zamanda DAYAQ qurumunun rəhbərisiniz.
-
Bu qurumun əsas missiyası, dünyada yaşayan azərbaycanlı
yazarları bir araya gətirməkdir. Ədəbi birlik milli birliyə
səbəb ola bilər. Güneydə
olarkən bu qurumu yaratmaq arzusundaydım. Yaponlar deyir:
"Bir iradəli insan bir milləti hərəkətə gətirə
bilər". Əslində o güclü və
iradəli insanları yaratmaq üçün ədəbi
birliyə ehtiyacımız var. Bir millətin taleyi bir neçə
ziyalının əlindədir həmişə. Bax, o bütöv ziyalılığı
yaratmalıyıq. DAYAQ bütöv Azərbaycana
dayaq olmaq istəyir və bu yolda bütün vətənpərvər
soydaşlarımıza ehtiyacı var. DAYAQ-ın tutduğu
mövqe xalqın başucalığına aparan yoldur. Hələlik Güney Azərbaycan seriyası nəşr
olunmaqdadır. 10 kitab ışıq
üzü görüb. Bir gün bu, 100
olacaqdır. Güneydə yaşayan
soydaşlarımızın çap olunmaq azadlıqları
yoxdur. Molla rejiminin yaratdığı
diktatura onları basqıda saxlamağa
çalışır. Ancaq bizim
güclü millətimiz bütün basqılara baxmayaraq,
yazır, yaradır və döyüşür. Onlara sahib çıxmalıyıq. İngilislər öz pişiklərini şirə
çevirməyi bacardıqları üçün
dünyanı idarə edirlər. Bizim kifayət
qədər gücümüz var, tariximiz, mədəniyyətimiz
və dirçəlmək üçün hər şeyimiz
var. Sadəcə olaraq, güvəncimizi də
artırmalıyıq. Dərdi unutmaqdansa,
dərman eləməyə çalışmalıyıq.
Unutmamalıyıq ki, bizim ərazı
bütövlüyü problemimiz var. İnsanın dişi
ağrıyanda gecə yata bilmir. Mən
bilmirəm, biz bu qədər problemlərlə necə gecə
rahat başımızı atıb-yata bilirik? Necə
şad ola bilirik? Təklif
edirəm, Güney və Qarabağa himayə aksiyası
keçirilsin. İnqilab bu yolda
olmalıdır. Biz bütövlük
üçün inqilab etməliyik. Ümid
edirəm, Azərbaycanda növbəti dəyişiklik, məhz
bu yolda olacaq. Bir güneyli olaraq,
xalqımızı öz soydaşlarını maddı və
mənəvi baxımdan müdafiə etməyə
çağırıram.
-
Son günlər DAYAQ-da hansı yeniliklər var?
-
Üç yeni kitabımız çıxdı. İsmayıl Ülkərin "Sevda
yoldaymış", Rəsul Yunanın "Mən Çin məhəllələrində
itmişəm" adlı kitabları, eyni zamanda mənim
"Paltarlarım adamsızdır" kitabım işıq
üzü gördü. Kitabların
çapına davam edəcəyik. Ədəbi
bir dərgi və almanaxın çapına
hazırlaşırıq.
-
Sizcə, ədəbiyyat, söz, silahdan daha kəsərlidir?
- Əslində bunlar paraleldir.
Silah qələbəni əldə edər və
ədəbiyyat onun daimi olmasını təmin edər. Heç bir millət silahsız və ədəbiyyatsız
daimiliyə əl tapmaz. Ancaq bunları kimsə
təkbaşına etmək niyyətinə düşsə,
aradan gedə bilər. Bütün
imperiyalar yaranandan sonra öz ədəbiyyatlarını
qurmağa başlayarlar. Sovetlərin
yaratdığı ədəbiyyat və hətta İran
farslarının ədəbiyyatını bir misal kimi deyə
bilərəm. Eyni zamanda ədəbiyyatın özü
də hərəkət və inqilaba səbəb ola bilər. Buna misal olaraq,
hazırda Güney Azərbaycanda gedən prosesləri göstərə
bilərəm. Bizim mədəni
inqilabımızın dayağı ədəbiyyatdır.
Ədəbi dalğalar və ədəbi cərəyanlar
yaranır və milləti öz milli kimliyinə və
bağımsızlığına tərəf sövq edir.
Ədəbiyyat düşüncədir, silah isə
qələmdir. Düşüncəni
aparıcı qüvvəyə çevirən gücdür.
Bizə silah, silahlı millətlərə isə
ədəbiyyat lazımdır.
Arzu Abdulla
Mövqe.- 2011.- 29 mart.-
S. 13.