İKT-nin 13-14 mart,
2008-ci ildə Dakarda keçirilən 11-ci zirvə
görüşü
15) İslamın müqəddəs
yerlərinin qorunması haqqında 2/11-C (IS) saylı qətnamə
(C)Ermənistan
Respublikasının təcavüzü nəticəsində Azərbaycan
Respublikasının işğal olunmuş ərazilərində
İslam tarixi və mədəniyyət abidələrinin məhv
edilməsi və dağıdılması. Ermənistan tərəfindən
işğal edilmiş ərazilərdəki Azərbaycan
tarixi, mədəniyyəti, arxeologiyası,
etnoqrafiyasının İslam irsinin ayrılmaz hissəsi
olduğunu və qorunulmasının zəruriliyini vurğulayaraq;
BMT Təhlükəsizlik
Şurasının Laçın və Şuşa
rayonları daxil olmaqla Azərbaycanın işğal
olunmuş bütün ərazilərindən erməni
silahlı qüvvələrinin dərhal, qeyd-şərtsiz və
tam çıxarılmasını, habelə Ermənistan tərəfindən
Azərbaycan Respublikasının suverenliyi və ərazi
bütövlüyünə hörmət edilməsini tələb
edən 822, 853, 874 və 884 saylı qətnamələrini bir
daha təsdiq edərək;
Ermənistan tərəfindən
etnik təmizləmə məqsədilə Azərbaycanda məscidlərin
və digər müqəddəs islam məbədlərinin
tam və vəhşicəsinə dağıdılmasının
vandalizm aktı olduğunu bir daha təsdiq edərək;
Ermənistan
Respublikasının işğal etdiyi Azərbaycan ərazilərində
erməni təcavüzkarları tərəfindən islam irsinə
vurulmuş böyük zərərin - nadir islam mədəniyyəti
və memarlıq abidələrinin, habelə məscidlərin,
məbədlərin, məzarlıqların, arxeoloji
qazıntıların, muzeylərin, kitabxanaların, rəsm
qalereyalarının, dövlət teatrlarının, musiqi məktəblərinin
tam və ya qismən dağıdılması, zəbt
edilmiş muzeylərdən çoxsaylı qiymətli əşyaların,
milyonlarla kitab və tarixi əlyazmalarının
çıxarılması və məhv edilməsi faktları
nəzərə alaraq;
Azərbaycan xalqı və
hökumətinin bununla əlaqədar
narahatlığını tam bölüşərək;
1. Erməni təcavüzkarlarının
Azərbaycan Respublikasının işğal olunmuş ərazilərində
islam sivilizasiyasının tam məhv edilməsinə yönəldilmiş
vəhşi hərəkətlərini kəskin şəkildə
ittiham edir.
2. Birləşmiş Millətlər
Təşkilatının Təhlükəsizlik
Şurasının 822, 853, 874 və 884 saylı qətnamələrinin
Ermənistan Respublikası tərəfindən qeyd-şərtsiz
və mütləq yerinə yetirilməsini qəti surətdə
tələb edir.
3. Azərbaycan
Respublikasının Ermənistan Respublikası tərəfindən
işğal olunmuş ərazilərdə islam mədəni dəyərlərinin
qorunmasına regional və beynəlxalq səviyyədə
yönəldilmiş səylərini dəstəklədiyini
bir daha təsdiq edir.
4. Azərbaycanın ona dəymiş
ziyanın müqabilində təzminat almaq hüququna malik
olduğunu hesab edir və bu təzminatın ödənilməsi
üçün Ermənistanın tam məsuliyyət
daşıdığını təsdiq edir.
5. Azərbaycanın
işğaldan azad edilmiş ərazilərində məscidlərin,
təhsil ocaqlarının, kitabxanaların, muzeylərin
İKT-yə üzv dövlətlərin yardımı ilə
bərpası üçün İKT-nin bölmələrini
və ixtisaslaşmış qurumlarını yardım
proqramının təşkili imkanlarını
araşdırmağa çağırır.
6. Bu problemə dair
İslam Konfransı Təşkilatına üzv dövlətlərin
mövqeyi barədə BMT, ATƏT və digər beynəlxalq
təşkilatlara məlumat verilməsi, İKT və digər
ixtisaslaşmış qurumlar və onların bölmələri
arasında koordinasiyanın həyata keçirilməsi ilə
əlaqədar İKT Baş Katibinə, həmçinin həmin
təşkilatlara, xüsusilə İslam İnkişaf
Bankı, İSESCO-ya Azərbaycan Respublikasında islam tarixi
abidələrinin qorunması layihələrinin icrası
proqramına sayğı ilə yanaşdıqları
üçün minnətdarlığını ifadə edir.
6. Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin hüquqi aspektləri
1.
Ermənistanın arqumentləri Rəsmi Yerevan nümayəndələri
Ermənistanın Azərbaycana qarşı ərazi
iddialarına haqq qazandırmaq məqsədilə, tez-tez
Dağlıq Qarabağın heç bir zaman müstəqil Azərbaycanın
tərkib hissəsi olmaması barədə tezislə
çıxış edirlər. Bu iddiaların əsasında
aşağıdakı arqumentlər dayanır:
Birinci, müstəqil Azərbaycan
Sovet İttifaqının tərkibinə daxil olanda Qarabağ
onun yurisdiksiyasında deyildi və bu faktı Azərbaycanın
Cənubi Qafqazın şərq hissəsinin ermənilərlə
məskunlaşmış ərazilərinə, əsas etibarilə
Dağlıq Qarabağa iddia etməsi, eləcə də
özününkü hesab etdiyi ərazi üzərində təsirli
dövlət nəzarətini həyata keçirə bilməməsi
və sərhədlərinin legitimliyini əsaslandırmağa
qadir olmaması səbəbindən Millətlər Cəmiyyətinin
Azərbaycanı tanımaqdan imtina etməsi barədə qəbul
etdiyi qərar da təsdiqləyir.
İkinci, 1991-ci ildə
SSRİ-nin parçalanması prosesi çərçivəsində
Dağlıq Qarabağın Azərbaycandan qanuni əsaslarla
ayrılması və "Dağlıq Qarabağ
Respublikası"nın yaradılması. Bu zaman "Müttəfiq
respublikanın SSRİdən çıxması ilə əlaqədar
məsələlərin həlli qaydası haqqında" 3
aprel 1990-cı il tarixli SSRİ Qanunu xüsusi olaraq
vurğulanır. Sonuncuya əsasən, müttəfiq
respublikalar tərəfindən Qanunla nəzərdə
tutulmuş SSRİ tərkibindən çıxmaq proseduru həyata
keçirilərkən muxtar qurumlar SSR İttifaqında və
tərkibindən çıxan müttəfiq respublikada qalmaq
məsələsini müstəqil həll etmək, habelə
öz dövlət-hüquqi statusu məsələsini
qaldırmaq hüququ əldə edirdi.
Üçüncü, Azərbaycanın
sovet dövrünün hüquqi varisliyindən imtina etməsi
və bununla da, həmin dövrün sərhədlərinə
iddia etmək əsasından məhrum olması.
2. Azərbaycanın
arqumentləri
1.
Dağlıq Qarabağ Azərbaycan və Ermənistanın
Millətlər Cəmiyyətinə qəbulu məsələsinə
baxılması kontekstində Britaniya qoşunlarının
1918-ci ildə Bakıya daxil olmasından sonra, Müttəfiq
Dövlətləri təmsil edən general V.Tomson qonşu Zəngəzur
qəzası ilə birlikdə Dağlıq Qarabağın Azərbaycanın
idarəsi altında olmasını tanıdı. O, Azərbaycan
hökuməti tərəfindən Xosrov Sultanovun bu iki regionun
da daxil olduğu Garabağ generalqubernatorluğuna qubernator təyin
edilməsini də təsdiqlədi. 1919-cu ildə
Dağlıq Qarabağın erməni assambleyası rəsmi
olaraq Azərbaycan hakimiyyətini tanıdı.
1918-1920-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasının bir sıra ölkələrlə
diplomatik münasibətləri var idi. Onlardan bəziləri ilə
qarşılıqlı münasibətlərin prinsiplərinə
dair müqavilələr imzalanmış, on altı dövlət
isə Bakıda öz nümayəndəliyini
açmışdı. 12 yanvar 1920-ci il tarixində Paris
Sülh Konfransında Müttəfiq Dövlətlərin Ali
Şurası Azərbaycanın müstəqilliyini de-fakto
tanıdı. 1 noyabr 1920-ci il tarixində Azərbaycan nümayəndə
heyətinin başçısı Millətlər Cəmiyyətinin
Baş katibinə məktubla müraciət edərək, Azərbaycan
Respublikasının Təşkilata üzv qəbul edilməsi
ilə bağlı ərizəsinin Cəmiyyətin
Assambleyasına təqdim edilməsini xahiş etmişdir. Baş
katib 24 noyabr 1920-ci il tarixli Memorandumunda Paris Sülh
Konfransındakı Azərbaycan nümayəndə heyətinə
mandatın Bakıda 1920-ci ilin aprel ayına kimi hakimiyyətdə
olmuş hökumət tərəfindən verildiyini qeyd
etmişdir. Bununla belə, Memorandumda Azərbaycan nümayəndə
heyətinin müraciət etdiyi (1 noyabr 1920-ci il) və
Memorandumun dərc olunduğu tarixdə (24 noyabr 1920-ci il) Azərbaycan
nümayəndə heyətinə mandat vermiş Azərbaycan
Respublikası hökumətinin artıq 1920-ci ilin aprel
ayından de-fakto hakimiyyətdə olmamasına xüsusi diqqət
yetirilir. Daha sonra memorandumda bu hökumətin ölkənin
bütün ərazisinə nəzarət etmədiyi göstərilirdi.
Bu kontekstdə, qeyd olunan
Millətlər Cəmiyyəti Baş katibinin Memorandumunun ən
mühüm hissəsi "Hüquqi mülahizələr"
fəslidir. Həmin fəsildə dövlətlərin tamamilə
özünüidarəedən olması tələbi də
daxil olmaqla, Təşkilata yeni üzvlərin qəbul edilməsi
ilə bağlı Millətlər Cəmiyyəti Nizamnaməsinin
1-ci maddəsində təsbit edilmiş şərtlər
xatırladılır.
Millətlər Cəmiyyətinin
müvafiq sənədləri erməni tərəfinin Millətlər
Cəmiyyətinin Azərbaycanı üzvlüyə qəbul
etməməsini onun Azərbaycanın Dağlıq Qarabağ
üzərində hakimiyyətini tanımaması və guya
ermənilərlə məskunlaşmış ərazilərə
iddia etməsilə əlaqələndirməsi fikrini tamamilə
təkzib edir. Aydındır ki, ərazisinin mühüm bir
hissəsi ərizəsi Millətlər Cəmiyyətində
baxıldığı bir dövrdə işğal altında
olan, ərizəni təqdim edən hökuməti isə
devrilmiş olan bir dövlət Millətlər Cəmiyyəti
Nizamnaməsinin 1-ci maddəsinin tələblərinə əsasən,
tam özünüidarəetmə qabiliyyətinə malik
subyekt kimi nəzərdən keçirilə bilməzdi. Məhz
bu şərtlər Azərbaycanın Millətlər Cəmiyyətinə
üzv qəbul edilməsinə mane oldu. Eyni zamanda Millətlər
Cəmiyyəti aydın və tanınmış sərhədlərə,
status və konstitusiyaya, sabit hökumətə sahib
olmadığı üçün Ermənistanın
özünü dövlət kimi tanımırdı. Nəticədə,
16 dekabr 1920-ci il tarixində Ermənistanın Millətlər
Cəmiyyətinə üzvlüyə qəbul edilməsi rədd
edilmişdi.
Mövqe.-
2011.- 28 may.- S. 6.