Birinci Respublika Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin
yaranmasından 93 il ötür
Birinci yazı
Bu gün tam
qətiyyətlə demək
olar ki, Azərbaycan
dövləti, müstəqil Azərbaycan Respublikası 1918-ci
ildə yaranmış Xalq Cümhuriyyətinin
varisidir. Biz bu varislik prinsipini
şərəflə, sədaqətlə yerinə yetiririk. Şübhəsiz
ki, 1918-1920-ci illərlə 1990-cı illər
arasında böyük fərq
var, yaxud o dövrlə bu dövr arasında
çox böyük məsafə var. Bu məsafə də boşluqlardan ibarət deyil - bu yetmiş
ildə Azərbaycan xalqı
yaşayıb, yaradıb, xalq kimi, millət kimi inkişaf edib və Azərbaycanın
bu gün mövcud olan iqtisadi, siyasi, intellektual, mədəni potensialını yaradıb. Bunlar
hamısı birlikdə
yetmiş illik dövrü təşkil edir.
Biz Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin səksən illiyini bayram edərkən Azərbaycan
xalqının keçdiyi səksən
illik yolu qiymətləndirir və əldə
olunan bütün nailiyyətlərə qiymət veririk, bizim nailiyyətlərimizi bayram
edirik.
Heydər Əliyev Azərbaycanın
ümummilli lideri
Hər bir xalqın tarixində
önəmli, yaddaqalan tarixi
günlər olur. On doqquzuncu əsrin sonu-iyirminci
əsrin əvvəlləri
də Azərbaycan xalqının müstəqillik uğrunda mübarizəsinin
mühüm dövrlərindən biridir. İslahatlardan sonrakı çar Rusiyasında baş verən
əsaslı ictimai-siyasi və
iqtisadi dəyişikliklər məcrasında
Azərbaycanda sahibkarların görkəmli nümayəndələri, onların ideoloqları və ziyalılar bütün imkanlardan istifadə edərək xalqın milli mənlik şüurunun oyanması, maariflənməsi, siyasi mədəniyyət səviyyəsinin yüksəlməsi, vətəndaşlıq
hüquqlarından tam həcmdə
istifadə etməsi üçün
mübarizəyə rəhbərlik
ediblər. Hər cür çətinliklər,
məhdudiyyətlər şəraitində deputat
seçilmiş Azərbaycan
nümayəndələri Rusiyanın ali qanunvericilik orqanı olan Dövlət Dumasının tribunasından
xalqımızın haqq səsini
bütün imperiyaya
çatdırırdılar. Lakin onların Rusiya parlamentinin
bütün müsəlman deputatları
ilə səyləri birləşdirmək cəhdləri,
ümidləri və səyləri əbəs idi.
Çarizm, Duma
onların tələblərini yerinə yetirmək,
ucqarların müsəlman əhalisinə bərabər hüquqlar, müvafiq imtiyazlar vermək, hüquqi
məhdudiyyətləri ləğv
etmək və digər məsələləri həll etmək
üçün heç
bir tədbir görmədi. Köhnə metodlarla diyarı idarə etməkdə getdikcə daha çox çətinlik çəkən yerli çar idarəsinin "acizanə məktubları"
da çara təsir göstərə bilmədi. O,
"özgə xalqlara" öz ana xəttindən zərrə
qədər də olsa kənara
çıxmırdı - heç
bir hüquq, heç bir imtiyaz verilməməli idi.
Beləliklə, Azərbaycanın sosial cəhətdən yuxarı təbəqələrinin nümayəndələri
müəyyən təcrid şəraitində idilər və
qarşıya qoyduqları məqsədə - Rusiya
imperiyası çərçivəsində
hüquqi məhdudiyyətlərin
ləğvinə nail
ola bilmədilər. Təkcə öz imtiyazları uğrunda deyil, həm də milli inkişaf azadlığı uğrunda
onların mübarizəsinin
əsas forma və metodları çara, yerli çar hakimiyyət
orqanlarına müraciətlərdən, xahişlərdən
ibarət idi.
Bu zaman imperiyanın milli
ucqarlarında, o cümlədən də Azərbaycanda
azadlıq hərəkatı genişlənirdi. Hüquqsuzluq
şəraiti yaratmış, hər cür azadfikirlilik və
milli dirçəliş təzahürlərinə görə
amansız təqiblər həyata keçirən çarizmin
müstəmləkə siyasəti Azərbaycandakı
böhranı dərinləşdirirdi. Azərbaycanın
milli-azadlıq hərəkatının liderləri müstəmləkə
əsarətinə qarşı çıxaraq milli bərabərsizliyin
ləğvinə, Qafqazda federativ quruluşa
çağırır, eyni zamanda hər bir regiona özünəidarəetmə
hüququ verilməsi ideyasını müdafiə edirdilər.
Onlar mədəni - maarif sahəsində müstəqillik tələb
edir, ana dilinin sərbəst inkişafı, ana dilində təlim
keçmək hüququ uğrunda mübarizə
aparırdılar. Çarizmin müstəmləkə siyasəti,
Azərbaycan ziyalılarının məruz qaldıqları
iqtisadi və siyasi məhdudiyyətlər onlarda müxalifət
əhval-ruhiyyəsinin güclənməsi və
ziyalıların öz millətindən olan zəhmətkeşlərlə
birləşməsi üçün zəmin yaradırdı.
Azərbaycan
sahibkarlarının sosial proseslərin kəskinləşməsi
dövründə formalaşmış siyasi əqidəsi
siyasi partiyaların və təşkilatların proqram sənədlərində,
1917-ci ilin oktyabr inqilabından əvvəlki bütün
dövr ərzində onların nümayəndələrinin və
ideoloqlarının çıxışlarında öz əksini
tapmış və Rusiyanın Dövlət Dumasında Azərbaycan
deputatlarının fəaliyyətində xüsusilə
açıq şəkildə nümayiş olunmuşdur. Azərbaycan
deputatları çoxsaylı qanun layihələrinin,
sorğuların hazırlanmasında və tərtibində,
Dumada və onun komissiyalarında qaldırılan məsələlərin
müzakirəsində iştirak edərək Rusiyada
parlamentarizmin yaranmasına və inkişafına öz
töhfələrini verirdilər. Azadlıq hərəkatının
böyük yüksəliş dövrü Azərbaycan
xalqına istedadlı, yüksək peşəkar ictimai-siyasi
xadimlərin parlaq bir dəstəsini bəxş etdi.
Onların həyat amalı millətin mənafeyini,
azadlığını və müstəqilliyini müdafiə
etmək idi. Amansız siyasi və iqtisadi hüquqsuzluq şəraitində
Rusiyanın ali nümayəndəli orqanının yüksək
tribunasından ilk dəfə olaraq çıxış edib
öz sözünü demək imkanı qazanmış Azərbaycan
ideoloqları öz xalqının ehtiyac və ümidlərini
ardıcıl surətdə və məqsədyönlü
şəkildə imperiyanın hər bir sakininə
çatdırmağa çalışırdılar. Bəzən
hətta şəxsiyyəti alçaltma və təhqir
forması alan heç bir əngəl, heç bir maneə
onların qarşısını kəsə, onları
tutduqları yoldan çəkindirə bilmirdi. Rusiyanın
Dövlət Dumasındakı fəaliyyət prosesində Azərbaycan
deputatlarının topladıqları təcrübə gələcəkdə
onlara cəmiyyətin bütün mütərəqqi qüvvələrinin
səylərini birləşdirərək Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətini yaratmağa, milli hökumətin rəhbər
orqanlarına rəhbərlik etməyə və müstəqil
dövlətçiliyin yaradılmasına imkan verdi.
Beləliklə, 1917-ci ilin
fevral burjua-demokratik inqilabı nəticəsində
çarizmin 300 illik hökmranlığına son qoyuldu.
Romanovlar sülaləsi devrildi, hakimiyyətə müvəqqəti
hökumət gəldi. Müvəqqəti hökumətin
hakimiyyətə gəlməsi ilə Rusiyanın ictimai-siyasi
həyatında xeyli dəyişikliklər baş verdi. Faktiki
olaraq həmin dövrdə Rusiyada üç hakimiyyət
mövcud idi. Bunlardan biri rəsmi hakimiyyət - müvəqqəti
hökumət, ikincisi, beynəlmiləlçiliyə,
sosial-demokratiyaya əsaslanan sovetlər,
üçüncüsü isə Rusiyanın milli
ucqarlarında olan milli şuralardan ibarət idi.
Qeyd edək ki,
çarizmin devrilməsi Rusiya ərazisində yaşayan
xalqların azadlıq hərəkatlarını daha da gücləndirdi.
Zaqafqaziyada, o cümlədən Azərbaycanda da milli-demokratik
hərəkat geniş vüsət aldı. Təbii ki, bu
prosesdə milli burjuaziya, xalq ziyalıları fəal
iştirak edirdilər.
Həmin il noyabrın 22-də
Sovet hökuməti "Rusiyanın və Şərqin
bütün müsəlman əhalisinə" adlı
müraciətində müsəlman zəhmətkeşlərinin
hüquqlarını elan etdi. Həmin müraciətdə qeyd
edilirdi ki, "bu gündən etibarən sizin adət və ənənələriniz,
milli və mədəni müəssisələriniz azad və
toxunulmaz elan edilir. Özünüz milli həyatınızı
sərbəst və toxunulmaz şəkildə qurun. Buna sizin
haqqınız var".
Bir məqamı da qeyd edək
ki, 1917-ci ildə Petroqradda bolşeviklər hakimiyyətə gəldilər.
Bu çevriliş nəticəsində onlar müvəqqəti
hökuməti devirdilər və "Müəssisələr
məclisi" çağrılmadı. Beləliklə, Cənubi
Qafqazdan, o dövrdə Zaqafqaziyadan seçilən deputatlar
"Müəssisələr məclisi"nə getmədilər.
Həmin dövrdə vəziyyəti şərtləndirən
cəhətlərdən biri də 1917-ci ilin dekabrında
Osmanlı Türkiyəsi ilə Zaqafqaziya
komissarlığı arasında Ərzincanda
barışıq sazişi imzalamaları oldu. Bu
barışığa uyğun olaraq, Qafqaz cəbhəsindən
çıxarılmış rus ordusunu əvəz edən erməni
ordu birləşmələri cəzasızlıq şəraitindən
istifadə edərək, yerli müsəlman əhalisinə
qarşı vəhşiliklər törətdilər. Nəticədə
1918-ci ilin martına qədər İrəvan quberniyasında
azərbaycanlı əhalinin yaşadığı 199 kənd
məhv edildi. Bu ərazidə yaşayan 135 min nəfər əhalinin
bir qismi ermənilər tərəfindən
öldürülmüş, bir çoxu isə Osmanlı
ordusunun nəzarəti altında olan torpaqlara pənah
aparmışdılar. Təkcə İrəvan
quberniyasında bir il ərzində ermənilər 100 mindən
artıq türk-müsəlman əhalisini məhv qətlə
yetirdilər. Şaumyanın rəhbərlik etdiyi bolşeviklər
və daşnak qüvvələri isə Bakıda yerli azərbaycanlı
əhaliyə qarşı soyqırım törətdilər.
12 mindən çox dinc əhali qətlə yetirildi, təkcə
Erməni Milli Şurasından başqa, şəhər duması,
milli şuralar ləğv edildi. Bakı əhalisindən 400
milyon manatlıq daş-qaş və əmlak müsadirə
edildi, xalqın bir çox ziyarətgahları və tarixi abidələri
dağıdılıb yerlə-yeksan oldu. Daşnak -
bolşevik birləşmələri uzaqvuran toplarla "Təzəpir"
məscidini zədələdi və memarlıq incilərindən
sayılan "İsmailiyyə" binasına od vurub
yandırdılar. Təkcə Bakıda deyil, Şamaxı qəzasının
53 müsəlman kəndində ermənilər 8027 azərbaycanlını
qətlə yetirdilər. Onlardan 4190 nəfəri kişi, 2560
nəfəri qadın və 1277 nəfəri uşaqlar idi.
Quba qəzasının isə 162 kəndi
dağıdıldı, 16 mindən artıq günahsız
insanın həyatına son qoyuldu, 32 kənd yer üzündən
silindi.
Azərbaycanın şərqində
Sovet Rusiyasının yerli hökumətini qurmağa nail olan
Şaumyan bütün Cənubi Qafqazı sovetləşdirmək
adı altında "Böyük Ermənistan"
ideyasını gerçəkləşdirməyə
çalışırdı.
A.
Sultanova
Mövqe.-
2011.- 24 may.- S. 4.