Hacıqabulun
tarixi abidələri turistlərin böyük marağına səbəb olur
Hacıqabul rayonunun tarixi mədəniyyət abidələri
sırasında karvansaraylar mühüm yer tutur. Orta əsrlərdə
karvansaraylar Böyük İpək Yolunda mühüm əhəmiyyət
kəsb edən dayanacaqlar, məntəqələr idi.
Karvansaraylar, adətən, karvansaralar tərəfindən idarə
olunurdu. Burada pul dəyişilir, atlara yem verilir, bəzən
yeni at əldə edilir, tacirlər və digərləri
üçün gecələməyə müvəqqəti
yer verilirdi. Karvansaraylar bir at mənzilində inşa olunurdu.
Orta əsrlərdə sufi dərvişlərinin əsas məskənlərindən
biri də karvansaraylar idi.
Hacıqabul rayonu ərazisində bizə məlum olan əsas
karvansaray orta əsrlərdə Şah Abbasın canişini tərəfindən
Hacıqabul gölünün şərq sahilində Həcc
ziyarətinə gedən zəvvarlar üçün inşa
edilib. Burada digər karvansaray isə Fars körfəzi əraziləri
və başqa yerlərlə alver edən tacirlər
üçün tikilib. Hacıqabul 4 yol ayrıcında
olduğu üçün Azərbaycanın hər yerindən
zəvvarlar bu karvansaraya yığılaraq, həcc ziyarətinə
yola düşərdilər. Həcc ziyarətindən sonra
mübarəkdarlıqla qarşılanar və "Həccin qəbul"
deyərlərmiş. Elə rayonun adı da bu sözlərdən
formalaşaraq Hacıqabul şəklinə düşüb.
1938-ci ildə rus rəssamı Seblıgin tərəfindən
akvareldə çəkilən karvansarayın şəkli Azərbaycan
Tarixi muzeyində saxlanılır. O, zaman çox hissəsi
salamat olan karvansaray sonralar əhali tərəfindən
baxımsızlıq üzündən sökülərək
məhv edilib. Axırıncı 4 sıra daşı 1992-ci ilə
sökülərək Şirvan şəhərinə
aparılıb. II karvansaray isə Atbulaq kəndi ərazisində
Pirsaat çayı boyunda, karvan yolu üzərində yerləşir
və Şah Abbas karvansarayı adlanırdı. Elə həmin
karvansaray da sonralar yerlə-yeksan edilmişdi.
Nəhayət, dövrümüzə qalıqları
arxeoloji qazıntılar nəticəsində gəlib
çatan Pir Hüseyn Xanəgahı Tarix-Memarlıq Qoruğu
ərazisindəki karvansaraydır. Bu karvansaray, əsasən,
ziyarətə gələn zəvvarlar və dərvişlər,
müridlər üçün inşa edilmişdi.
Karvansarayın bünövrəsi öz əzəməti ilə
baxanları heyran edir.
Hacıqabul rayon ərazisi qədim qəbiristanlıqlar
və kurqanlarla da zəngindir. Ən qədim-antik qəbiristanlıqlar
rayonun Udulu adlanan ərazisindədir. Burada torpaq, daş qutu -
katokomba, küp qəbirlər, tunc dövrünə aid
kurqanlar mövcuddur. Ərazidə Xəzər tayfa
başçılarının, alan tayfa
başçılarının qəbirlərinin olması bu
yaşayış yerinin necə strateji əhəmiyyətə
malik olduğunu göstərir.
Qəbiristanlıqda ilkin müsəlman dövrlərinə
aid nəhəng sal qayalardan salınmış "Şəhid
daşları" (çox heyif ki, nadanlar tərəfindən
dağıdılmışdır) mövcud olub. Orta əsrlərə
aid zəngin qəbiristanlıqların olması burada
yaşayışın gur olduğunu göstərir.
Xüsusilə kurqanlardan qazıntı zamanı tapılan əşyalar
çox mətləblərdən xəbər verir. Buradan II əsrə
aid toxucu dəzgahı, şərab küpləri,
süddanlar, küplər, müxtəlif dulusçuluq
materialları və silah növləri həm yüksək
inkişaf etmiş sənətkarlıqdan, maldarlıq,
üzümçülük və
taxılçılıqdan xəbər verir.
Tava kəndi ərazisində də orta əsrlərə
aid qəbristanlıq mövcuddur. Cəngən kəndi ərazisində
olan qədim qəbiristanlıqdan bir möhtəşəm qəbir
və sərdabə qalıb. Qalanlarını isə yerli əhali
məhv edib. Müxtəlif dövrləri əhatə edən
yazılı, şəkilli abidələri olan Kolanı qəbiristanlığı
da ilkin orta əsrlərdən son orta əsrlərə qədər
qəbirlərlə zəngindir. Sinə daşları
üstündə hər kəsənin məşğul
olduğu sənət növünə aid şəkillər
mövcuddur.
Pir Hüseyn Xanəgahı ərazisində yerləşən
XI-XIII əsrlərə aid çox əhəmiyyəti olan qəbiristanlıq
mövcuddur. Digər ərazilərdə -
Qubalı-Baloğlan, Rəncbər, Navahi, Abdulyan,
Talış, Xilə Mirzəli, Hacıqabul el qəbiristanlığı,
Qızılburun, Atbulaq, Muğan qəbiristanlıqlarının
tədqiqata dərin ehtiyacı var.
Rəncbər kəndinin qədim yaşayış
yerlərində kurqanlar mövcuddur. Kurqan nişanələrinə
Atbulaq yaşayış yerində də rast gəlmək olar.
Bundan başqa, rayon ərazisindəki ovdanlar da bura səfərə
gələnlərdə böyük maraq doğurur. Ovdanlar Böyük
İpək yolu üzərində yerləşən əlverişli
su mənbələridir. Qədimdə əhali kəhrizlərdən,
çaylardan, kanallardan və ovdanlardan istifadə edirdi.
Hacıqabul ərazisindəki ovdanlardan şəhərin qaz
kompressor stansiyası yaxınlığında, Hərami
dağının şərq ətəyində yerləşən
ovdan çox maraqlıdır. Dağ ətəyində yerləşən,
külbələri olan, XVII əsrə aid olan ovdanın
hündürlüyü 3 metrdir. Ümumiyyətlə,
mövcud olan bütün ovdanlar bu həcmdədir. Ovdanın
giriş qapısı üstündə 5531 rəqəmi və
sözü yazılıb. "Yasin ibn Həsən"
sözü cızma üsulu ilə daş üzərində
həkk edilib.
Digər iki ovdan el qəbiristanlığında (Xilə
qəbiristanlığı) yerləşir. Biri Zül
füqar, digəri isə Kəblə Əhməd
ovdanıdır. Muğan qəsəbəsinin arxa hissəsində
yerləşən Cəyirli qəbiristanlığındakı
ovdan da çox maraqlıdır. Burada heyvanlar
üçün daş yalaqlar da mövcuddur. Hərami
dağının Cənub ətəklərində olan İskəndər
ovdanının yerüstü hissəsi
dağıdılıb. Hacıqabul karvansarayının və
Atbulaq karvansarayının ərazisində olan ovdanlar
dağılıb. Ərazidə ehtimal edilən digər
ovdanlar və su quyuları haqqında əhali arasında
müəyyən xatirələr mövcuddur.
Rayon ərazisində həm də çox maraqlı
hamamlar mövcud olub. Navahı kəndində olan Kəlbə
Rza hamamı da artıq dağıdılıb. Rəncbər
kəndində olan, 1902-ci ildə inşa edilən Hacı Həşim
hamamı indiyədək qorunub saxdanılıb. Abşeron
hamamları formasındakı hamam gözəl memarlıq
üslubuna malik, az miqdarda odunla qızan, carhovuzu olan gözəl
istirahət yeridir. Həftənin müəyyən
günündə kişilər, müəyyən günlərində
isə qadınlara aid edilirdi.
Rayon ərazisindəki qalalar yurdumuzun keçmişindən
xəbər verən möhtəşəm sənət əsərləridir.
Hacıqabul ərazisində olan siklopik tikililər, qalalar
unikal memarlıq incisidir. Bütün daşlar boz-yaşıl
rəngli əhəngli struktura malikdir. Bu dayanacağın əvvəllər
məlum olmuş, Azərbaycan ərazisində
tapılmış tikililərdən sairdən fərqi,
orijinallığı ondan ibarətdir ki, tapılmış
abidənin daşları bir-birilə xırda
balıqqulağı qarışdırılmış gil məhlulu
ilə bağlanıb. Tapılmış rəsmlərin
özünəməxsusluğu, səmimiliyi, emosional
obrazlılığı, təkrarolunmaz plastika səlisliyi və
lokal xüsusiyyətləri bu dayanacağın
insanlarının bədii təfəkkürünün
inkişafının mühüm mərhələsi
haqqında məlumat verir.
Hacıqabulda "Yurd" dayanacağının
qayaüstü təsvirləri eneolit və bürünc
dövrləri Azərbaycan təsviri sənətində daha
bir kəşfdir. Qalaməddin qalası hündür dağ
zirvəsində yerləşir. İkiqat qala divarları ilə
əhatə edilib. Daşdan hörülmüş qala
divarları dağ zirvəsini əhatələyir. Qala
divarlarının bir hissəsi yaxşı qalıb. Birinci
qala divarının eni 3 metrdir. Divar qalıqlarının
hündürlüyü 120-145 sm-dir. Birinci qala divarlarına
paralel şəkildə çəkilmiş 2-ci divarların əsas
hissəsi torpaq altında olduğundan, yerüstü əlamətləri
tam izlənilmir. Qalanın plan və quruluşunu, yaranma
tarixini aydınlaşdırmaq üçün burada arxeoloji
qazıntı işləri aparmaq zəruridir.
Hazırkı neft yatağının adı məhz
"Qalaməddin" qalasının adından
götürülüb. "Güngörməz" qalası
(Müdafiə istehkamları) hündür dağın zirvəsində
salınmış qalanın qərb tərəfi keçilməz
sıldırım qayalıqlarla əhatələnib. Digər
istiqamətlərdə enli qala divarları çəkilib.
Daşdan tikilmiş qala divarlarının eni 3 m-dir.
"Güngörməz" qalası daxilində əlavə
qala divarları çəkilib və burada narınqala tikilib.
Qala divarlarının aşağı hissəsi nəhəng
sal daşlarından tikilib. Sal daşlar 2 cərgə
düzülüb. Birinci cərgədə qoşa sal
daşlar, ikincidə isə 1 sıra daş
düzülüb. Tikinti siklopik qalaları xatırladır.
Görünür, "Güngörməz" qalası tikilməzdən
əvvəl bu ərazidə siklopik qala mövcud olmuşdur.
"Güngörməz" qalası tikilərkən siklopik
tikinti qalığından da istifadə edilib.
Qalanın içərisində xeyli miqdarda sal
daşlar var. Daşların üzərində 40-50 sm dərinliyində
kvadrat, dairəvi və ellipsvari formalı çala
qazılıb. Onların diametrləri 40-65
sm-dir.Yağış suyunu qayanın digər istiqamətlərindən
çalaya axıtmaq üçün 3-4 sm dərinliyində
xətlər qazılıb. "Güngörməz"
qalasından xeyli miqdarda şirsiz qab sınıqları
aşkar edilib. Arxeoloji qazıntılar qala haqqında zəngin
məlumatlar verir.
Ümumiyyətlə, ərazi 70 hektar sahəni əhatə
edir. Narınqala, şəhristan, rabatdan ibarətdir. Tunc
dövründən başlayıb, XII-XV əsrlərə qədər
həyat davam edib. Pir Hüseyn Xanəgahı Tarix-Memarlıq
kompleksi Abşeron qalaları tipində inşa olunub. Qala
divarları 1244-cü ildə Şirvanşah Fərubruzun
vaxtında vəzirin pulu ilə inşa edilib. Axırıncı
təmir işi XV əsrdə Şirvanşah I Xəlilullah tərəfindən
aparılıb.
Nadir Şahın ölümündən sonra Azərbaycan
xanlıqlara parçalanıb. Həmin dövrdə
Hacıqabul ərazisi Şamaxı xanlığının tərkibində
olub. Rus işğalından sonra bu ərazi Şamaxı
quberniyasının, zəlzələdən sonra Bakı
quberniyasının Şamaxı qəzasının tərkibinə
daxil edilib. Bakı-Tiflis dəmir yolu çəkiləndən
sonra (1881-1883) Hacıqabul dəmiryol qovşağı
mühüm əhəmiyyət kəsb etməyə
başlayıb. Həmin dövrdə çox gözəl
memarlıq abidəsi olan dəmiryol vağzalı, dəmiryol
yaşayış binaları, dəmiryoluna aid inzibati binalar, dəmir
yol məktəbi, Nobelin neft vurma məntəqəsi (1904)
çörək kombinatı, su qüllələri, balıq
vətəqəsi və sair inşa edilib.
Ümumiyyətlə, Atbulaq-Qızılburun kəndlərində
təxminən 12-yə yaxın Pir mövcuddur. Bunlardan Qara
Kosa Piri, Yulğunlu Pir, Azutlu Piri, Yel Piri, Dədə Qəddar
piri, Sarı pir, Çoban piri, Maqsudalı piri, Hacı piri,
Qara Seyid Piri xüsusilə məşhurdur. Hacıqabul pirləri
qədim astral dinlərlə (səbaizm) atəşpərəstlik
(zoroastrizm) xristianlıq və islamla bağlı bir sıra əlamətləri
özlərində hələ də saxlayırlar. Bu pirlər
uzun əsrlər əhalinin inanc, ümid yeri olub.
Bütün bunlar göstərir ki, Hacıqabul Azərbaycanın
ən qədim yaşayış məskənlərindən
biridir. Buradakı qədim tarixi abidələr rayona səfər
edən qonaqların və turistlərin də diqqətini cəlb
edir.
Yazı Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondu tərəfindən
maliyyələşdirilən "Regionların sosial-iqtisadi
inkişafının təşviq edilməsi" layihəsi
çərçivəsində çap olunub.
Tərlan Nəsirli,
Bakı-Hacıqabul-Bakı
Mövqe.- 2012.- 1 fevral.- S.10.