Regional inkişafı sürətləndirən mükəmməl konsepsiya

 

Hər bir dövlətin davamlı tərəqqisinin mühüm şərtlərindən birionun bütün regionlarının tarazlı və davamlı inkişafının təmin edilməsidir. Təsadüfi deyildir ki, son illərdə Azərbaycanda həyata keçirdiyi iqtisadi siyasətdə regionların inkişafı mühüm yer tutur. Sosial ədalət prinsipinin qorunması baxımından respublikanın hər bir bölgəsinin, - potensialimkanlar nəzərə alınmaqla, - proporsional inkişafı milli tərəqqinin vacib amili kimi nəzərdən keçirilir.

Paytaxt və digər böyük şəhərlərin, iri yaşayış massivlərinin kənd, rayon və qəsəbələrə nisbətən daha sürətlə inkişaf etməsinə təkcə postsosialist dövlətlərində deyil, ümumilikdə bütün inkişaf etmiş dövlətlərdə də geniş rast gəlinir. Urbanizaya prosesi - şəhərlərə yüksək axın hazırda bütün dövlətləri qayğılandıran və ciddi fəsadlarla müşayiət olunan qlobal problemdir. Azərbaycan müstəqillik qazandıqdan sonra iri şəhərlərin daha sürətlə inkişaf etməsi, rayonların və kəndlərin isə tərəqqi prosesindən geridə qalması kimi neqativ tendensiya ilə üzləşmişdir. Cənab İlham Əliyev hələ 2003-cü ilin prezident seçkiləri ərəfəsində Azərbaycanın, demək olar ki, bütün rayonlarına səfər etməklə, bölgələrdə yaşayan vətəndaşları maraqlandıran problemlərlə yaxından tanış olmuş, onları qayğılandıran çatışmazlıqların kompleks həllinə ehtiyac olduğunu bildirmişdir. Problemin miqyasını və Azərbaycan üçün aktuallığını nəzərə alan dövlət başçısı İlham Əliyev Nazirlər Kabinetinin 17 noyabr 2003-cü ildə keçirilmiş ilk iclasında regionların tarazlı və davamlı inkişafını hökumətin qarşısında başlıca vəzifələrdən biri kimi müəyyənləşdirmişdir. Bu zaman o prinsip önə çəkilmişdir ki, dövlət hansı iqtisadi-coğrafi zonada yaşamasından asılı olmayaraq, hər bir vətəndaşının sosial-mədəni və intellektual yüksəlişinə çalışmalıdır. Bu, ilk növbədə, cəmiyyətdə sosial ədalət prinsipinin qorunması baxımından vacibdir.

Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 11 fevral 2004-cü il tarixdə imzaladığı "Azərbaycan Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi inkişafı (2004-2008-ci illər) Dövlət Proqramı"nın təsdiq edilməsi barədə" fərman da, ilk növbədə, regionların qeyri-proporsional inkişafının qarşısını almağa xidmət edən təkmil konsepsiya olmuşdur. Son illər respublikada müşahidə olunan dinamik iqtisadi inkişaf paytaxt Bakıda və bir sıra iri şəhərlərdə qabarıq görünsə də bölgələrdə bu prosesin ləng getməsi nəticəsində regional tarazlığın pozulması cənab İlham Əliyevi ilk gündən qayğılandıran başlıca məsələlərdən olmuşdur. Regionların sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramının daha böyük ictimai rezonansa səbəb olması və ölkənin sosial-iqtisadi inkişafında mayak rolunu oynaması da məhz bu amillə şərtlənir. Bölgələrin inkişafında müşahidə edilən fərq ölkənin tarazlı, sabit və davamlı inkişafı baxımından təhlükəli idi və bunun qarşısını almaq zəruri idi. İnkişaf etmiş dövlətlərin təcrübəsi göstərir ki, məhsuldar qüvvələrin proporsional yerləşdirilməsi təmin olunmadığı halda, hər hansı inkişafdan söhbət gedə bilməz. Dövlət Proqramı regional inkişafdakı fərqi aradan qaldırmaq baxımından vacib, əlahiddə əhəmiyyətli sənəd olmuşdur. Fərmanda göstərilirdi ki, "Nailiyyətlərlə yanaşı, ölkənin sosial-iqtisadi həyatında, xüsusilə regionların inkişafı və əhalinin məşğulluğu sahəsində həll edilməmiş problemlər qalmaqdadır. Azərbaycanın sənaye potensialının və bununla bağlı infrastruktur obyektlərin əksər hissəsinin Bakı şəhərində yerləşməsi, eyni zamanda, regionlardakı bir çox müəssisələrin, istehsal və xidmət obyektlərinin fəaliyyətinin zəifləməsi, yaxud tamamilə dayanması əhalinin ölkə paytaxtına axınını sürətləndirmişdir. Bu amillər öz növbəsində iqtisadiyyatın regional baxımdan inkişafına mənfi təsir göstərmiş, regionların inkişafı arasında fərqin artmasına, bir çox yerlərdə sosial-iqtisadi, demoqrafik və ekoloji vəziyyətin ağırlaşmasına səbəb olmuşdur. Azərbaycan Respublikası regionlarının inkişafında müşahidə olunan vəziyyət mövcud potensialdan səmərəli istifadə etməklə regionların sosial-iqtisadi inkişaf səviyyəsinin yüksəldilməsini və onlar arasında fərqin minimuma çatdırılmasını tələb edir".

"Azərbaycan Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi inkişafı (2004-2008-ci illər) Dövlət Proqramı"nda ayrı-ayrı rayonlarda iqtisadiyyatın inkişafını sürətləndirən amillər, bununla bağlı dövlət siyasətinin və dövlət dəstəyinin əsas istiqamətləri müəyyən edilmişdi. Sənəddə vurğulanırdı ki, Dövlət Proqramının əsas məqsədi Azərbaycan Respublikasının rayonlarında mövcud potensialdan səmərəli istifadə etməklə iqtisadiyyatın ayrı-ayrı sahələrinin inkişafına, istehsal müəssisələrinin fəaliyyətinin daha da genişləndirilməsinə, ixrac yönümlü məhsul istehsalının stimullaşdırılmasına, yerli sahibkarlığın inkişafı yolu ilə əhalinin həyat səviyyəsinin daha da yaxşılaşdırılmasına, məşğulluğun səviyyəsinin, xüsusilə gənclərin faydalı əməklə məşğulluğunun artırılmasına və ölkə iqtisadiyyatının dinamik inkişafının təmin edilməsinə nail olmaqdır. Bölgələrdə yaşayan vətəndaşların zəruri arzu və istəkləri, eləcə də onları illərdən bəri narahat edən, qayğılandıran sosial problemlərin həlli fərmanda dolğunluğu ilə əksini tapmışdır.

Dövlət Proqramı Abşeron iqtisadi rayonu (Abşeron və Xızı rayonları, Sumqayıt şəhəri), Gəncə-Qazax iqtisadi rayonu (Ağstafa, Daşkəsən, Gədəbəy, Goranboy, Xanlar, Qazax, Samux, Şəmkir, Tovuz rayonları, Gəncə və Naftalan şəhərləri), Şəki-Zaqatala iqtisadi rayonu (Balakən, Qax, Qəbələ, Oğuz, Zaqatala, Şəki rayonları), Lənkəran iqtisadi rayonu (Astara, Cəlilabad, Lerik, Masallı, Yardımlı, Lənkəran rayonları), Quba-Xaçmaz iqtisadi rayonu (Dəvəçi, Xaçmaz, Quba, Qusar, Siyəzən rayonları), Aran iqtisadi rayonu (Ağcabədi, Ağdaş, Beyləqan, Bərdə, Biləsuvar, Göyçay, Hacıqabul, İmişli, Kürdəmir, Neftçala, Saatlı, Sabirabad, Salyan, Ucar, Zərdab rayonları, Əli Bayramlı, Mingəçevir, Yevlax şəhərləri), Yuxarı Qarabağ iqtisadi rayonu (Ağdam, Tərtər, Xocavənd, Xocalı, Şuşa, Cəbrayıl, Füzuli rayonları, Xankəndi şəhəri), Kəlbəcər-Laçın iqtisadi rayonu (Kəlbəcər, Laçın, Zəngilan, Qubadlı rayonları), Dağlıq Şirvan iqtisadi rayonu (Ağsu, İsmayıllı, Qobustan, Şamaxı rayonları), Naxçıvan iqtisadi rayonu (Naxçıvan şəhəri, Babək, Culfa, Ordubad, Sədərək, Şahbuz, Şərur rayonları) iqtisadi rayonları üzrə tərtib edilmişdir.

Qarşıya qoyulan məqsədə çatmaq üçünsə, Dövlət Proqramında aşağıdakı vəzifələrin yerinə yetirilməsi nəzərdə tutulmuşdu:

 

- müəssisələrin istehsal fəaliyyətini bərpa etmək və yeni istehsal müəssisələri yaratmaq;

 

- yerli resurslardan istifadənin səmərəsini artırmaq;

 

- regionların inkişafı üçün zəruri infrastrukturun yaradılmasını inkişafını təmin etmək;

 

- aqrar sektorda islahatların ikinci mərhələsini sürətləndirmək, bunun üçün regionlarda fermerlərə digər kənd təsərrüfatı işçilərinə kömək məqsədilə müxtəlif servis mərkəzləri yaratmaq, toxumçuluq bazasını genişləndirmək, texnika ilə təminatı yaxşılaşdırmaq digər zəruri tədbirləri həyata keçirtmək;

 

- investorların regionlara cəlb olunması üçün əlverişli şəraitin yaradılmasını təmin etmək;

 

- yeni yerlərinin yaradılmasını həvəsləndirmək;

 

- əhalinin kommunal xidmətlərlə təminatını yaxşılaşdırmaq.

 

Fərmana əsasən, Azərbaycan hökuməti 2004-2008-ci illər ərzində regionlarda kənd təsərrüfatının, qeyri-neft sektorunun inkişafına yardım göstərməli, o cümlədən emal müəssisələrinin yaradılmasını, xidmət digər infrastruktur obyektlərinin, turizmin inkişafını bütün bunların fonunda çoxlu yeni yerlərinin açılmasını təmin etməli idi. Dövlət Proqramı regionların inkişafına yönəltməklə yanaşı, həm yerlərdə infrastrukturun yeniləşməsi, nəqliyyat-kommunikasiya sisteminin bərpası, habelə elmi-texniki tərəqqi, mədəni yüksəliş, müasir informasiya texnologiyalarının tətbiqi məsələlərini özündə ehtiva edirdi.

Ötən əsrin 90-cı illərinin əvvəllərindən başlayaraq əyalətlərdə özünü göstərən sosial çətinliklər ucbatından Bakıya axının - urbanizasiya prosesinin sürətlənməsinin, mərkəz bölgələrin inkişafı arasında üzə çıxan böyük fərqin doğurduğu problemlər heç az deyildir. Azərbaycan regionlarının tədricən boşalması, əhalinin yalnız Bakıda digər iri şəhərlərdə mərkəzləşməsi təkcə sosial-iqtisadi problem mahiyyəti daşımır. 2004-2008-ci illlərdə icra olunmuş Dövlət Proqramında da göstərilirdi ki, iqtisadiyyatın, xüsusilə sənayenin, infrastruktur sahələrinin əsas hissəsinin Bakı şəhərində cəmlənməsi, onun rayonlara nisbətən daha sürətlə inkişaf etməsi ilə yanaşı, regionlarda sosial-iqtisadi vəziyyətin ağırlaşmasına əhalinin regionlardan paytaxta axınına səbəb olmuşdur.

Daxili miqrasiyanın mənəvi-psixoloji fəsadları bəzən daha təhlükəli məqamlarla yadda qalır. Paytaxt və əyalətlər arasında tarazlaşdırılmış inkişafın konseptual əsaslarını irəli sürən məlum dövlət proqramının təcrübədə özünü tam doğrultması bu problemi də əsaslı şəkildə aradan qaldırmışdır. Azərbaycan regionlarının təbii resurslarından və bölgələrdə cəmləşmiş əmək ehtiyatlarından səmərəli istifadə, yeni iş yerlərinin açılması, sosial problemlərin həlli, sahibkarlığın inkişafı, mövcud infrastrukturun yenidən qurulması, enerji, istilik təminatı problemlərinin həlli yerlərdə istehsal potensialını gücləndirdiyi kimi, əyalət sakinlərinin Bakıya, həmçinin digər regional mərkəzlərə doğru axınının da qarşısını alır. Azərbaycan əyalətlərində özünü göstərən yüksək inkişaf dinamikası prosesin tam əksinə təkrarlanmasına, mərkəzdən əyalətlərə doğru axının başlanmasına müəyyən zəmin yaradır.

 

(ardı var)

 

Tərlan NƏSİRLİ

Mövqe.- 2012.- 14 fevral.- S. 10.