Hacıqabul
qədim tarixə malik mədəni abidələrlə
zəngindir
Son illərdə
bütün sahələrdə yeniləşən,
sürətlə inkişaf edən
Hacıqabul rayonu həm də mədəni-intellektual
sferada mühüm uğurlar qazanıb. Son illərdə rayonun maliyyə imkanlarının genişlənməsi
ilə əlaqədar mədəni-maarif müəssisələrinin
təmiri və bərpasına diqqət əhəmiyyətli
dərəcədə artıb. 2011-ci il ərzində
Azərbaycan Respublikasının Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin təsdiq olunmuş şəbəkə göstəricisinə uyğun olaraq Hacıqabul rayon Mədəniyyət
və Turizm Şöbəsində 21 klub müəssisəsi, o
cümlədən 1 rayon, 7 kənd mədəniyyət
evi, 2 şəhər, 11 kənd klubu, Hacıqabul rayon Mərkəzləşdirilmiş
Kitabxana Sistemi üzrə
32 kütləvi dövlət kitabxanası,
o cümlədən 1 rayon
Mərkəzi Kitabxanası, 1 Uşaq
Kitabxanası, 6 şəhər və qəsəbə, 24 kənd
kitabxana filialı, 1 yeddillik
Uşaq Musiqi Məktəbi,
1 Tarix-Diyarşünaslıq Muzeyi, Heydər
Əliyev Mərkəzi, 14 arxeoloji tarixi abidə fəaliyyət göstərib.
2011-ci ildə rayon ərazisində daha 18 yeni abidənin
aşkar olunması Hacıqabulun qədim tarixə malik
olduğunu bir daha təsdiqləyir. Rayondakı ən möhtəşəm
tarixi abidələrdən biri Xanəgah kompleksidir. Kompleksə
türbə, məscid, minarə, ziyarətçilərin
qalması üçün binalar, tövlə, tikililəri əhatə
edən qala divarları, karvansaray, orta əsrlərə aid
türbə, hücrələr və qədim qəbrstanlıq
daxildir. Pir Hüseyn türbəsinin bütün daxili
divarları və bu otağın içərisindəki qəbir
sənduqəsi bir zamanlar çox böyük bədii
ustalıqla düzəldilmiş kaşı sənətinin
xüsusi bir növü ilə hazırlanmış ornament və
yazılarla bəzəkli olub. Şeyx Pir Hüseyn
Şirvaninin türbəsi meymarlıq kompleksinin şimal- qərb
bucaqında qala divarına bitişik tikilib. Böyuk yazı
qurşağında türbənin zəngin bəzək
işinin tamamlanma tarixi hicri təqdvimlə 684-ci il (1285)
göstərilib.
Şeyx Pir Hüseynin kiçik ölçülü
türbəsini dünyada məhşurlaşdıran onun
interyerində ziyarətgah üçün zəruri olan
çox təsirli ruhsal mühit yaradan kaşı bəzəyi
olub. Elə bu zəngin və gözəl bəzəyin
hesabına ziyarətgah-ulu Şeyxin türbəsi memarlıq
kompleksinin ideya-bədii mərkəzinə çevrilib.
Türbə interyerində ölçü kiçikliyinin
yaratdiğı darısqallığı parlaq və əlvan
boyalı, dürlü ornamental memarlıq bəzəyi ilə
kompensasiya etmiş ustalar elin müqəddəs
saydığı Şeyxin qəbri çərçivəsində
əsl simvolik cənnət yarada bilmişdilər.
Naxış, yazı və rənglərin
formalaşdırdığı bu ilahi ruhsal mühit xanəgaha
gələn ziyarətçilərdə böyük psixoloji
emosional ruh və dərin inam doğururdu. Xanəgahın
ümumi həcmindən yuxarı yüksələn minarə
kompleksin funksiyasına müəyyən aydınlıq gətirirdi.
Həyətin və bütün kompleksin dominatı olan minarə
Şirvan bölgəsində minarə kompozisiyasının
yeni mərhələsini əks etdirirdi.
Xanəgah minarəsinin giriş qapısı üzərində
XIII əsr üçün səciyyəvi olan süls xətti
ilə qoyulmuş böyük bir daş kitabədə
bildirilir ki "Ulu Şeyx Pir Hüseynin xanəgahında olan
bu minarə tikilisi ədalətli padşah Menku Buqa Xaqanın
dövründə ...Arqun ağanın vəsaiti və
yardımı ilə ucaldılmışdır". Silindirik
gövdəli minarənin səkkiz üzlü təməlində
giriş qapısından sol tərəfdə onun
Şirvanşah II Əxsitanın hakimiyyəti dövründə
- 1256-cı ildə ucaldığını bildirən məlumat
daş kitabə şəklində minarəyə daxil edilib.
Minarənin silindirik gövdəsi üstündə,
stalaktik karnizinin altında olan başqa bir kitabədə
Şirvanşah Gərşasb ibn Əxsitanın əmri ilə
hicri 693 miladi 1249-cu ildə tikildiyini göstərir. Ondan
sağdakı daş lövhədə oyulmuş iki sətirlik
yazıda "Minarənin memarı Şəmsəddin Məhəmməd
Əbül Abbas, Mahmud İbn İbrahimin əməli" məlumatı
həkk olunub. Bu kitabələr göstərir ki, minarənin
inşaatı 1256-cı ildə Şirvanşah II Əxsitanın
zamanında başlayıb və 1294-cü ildə onun oğlu
Gərşab tərəfindən tamamlanıb. Bərpa işlərini,
kitabədə deyildiyinə görə, memar Şəmsəddin
İbn Mahmud və inşaatçı Mahmud İbn İbrahim
aparıblar.
Xanəgahın tarixcə ən qədim kitabəsi
indi giriş qapısı üzərində olub. 6 daş
lövhədən yığılan həmin giriş kitabədə
bu tikintinin 1243-cü ildə başa
çatdırıldığı bildirilir. AMEA-nın Tarix
Muzeyində saxlanılan başqa kitabədə isə
"göstərilir ki, "Tikintinin memarı Şeyxzadə
Həbubulla ibn Şeyx Hacı Məhəmməddir".1861-ci
ildə görkəmli şərqşünas B.Dorn bu kitabə
haqqında məlumat verərək qeyd edib ki, daş kitabə
"məscidin girişi önündə düşüb
qalıb".
Pir Hüseyn Xanəgahının böyük bədii
dəyəri olan gəc oyma naxışlı mehrabı
1940-cı ildə AMEA-nın N.Gəncəvi adına Ədəbiyyat
muzeyinə aparılaraq orada divara quraşdırılıb. Mehrabın
yaşıl kaşı çubuqlarından
yığılmış kitabəsində Şirvanşah Əbulfəth
Fərruxzad ibn Əxsitanın adı və inşaat tarixi -
1266-67-ci illər həkk olunub. Pir Hüseyn türbəsi və
ona bitişik məscidin əsası yəqin ki, XI əsrdə
qoyulub. Hazırda Peterburqda Dövlət Ermitajında,
Gürcüstanda İncəsənət Muzeyində,
Bakının Nizami muzeylərində toplanmış xanəgahın
kaşıları, əsasən, dördkünc frizdən və
pannonu təşkil edən çoxlu kiçik səkkiz
bucaqlı ulduz və xaçvari hissələrdən ibarətdir.
Müxtəlif məsamələrdə (qabarıq,
batıq) verilən nəbati orlament motivləri və ərəb
əlifbasının nəsx xətti ilə
yazılmış yazılar bu kaşıların əsas bəzək
xüsusiyyətlərini təşkil edir. Ağ,
yaşıl, firuzəyi, mavi rənglərlə
boyanmış bu kaşıların üzərindəki nəbati
naxışlar, yarpaq, gül, çiçək,
qıvrım budaqlardan təşkil edilmiş yazılarda isə
şer və Qurandan götürülmüş bəzi dini
sözlər verilib. Şərqşünaslar kaşılarda
rast gəlinən sözlərin Xaqani Şirvaniyə və Cəlaləddin
Rumiyə məxsus olduqlarını qeyd edirlər.
Pir Hüseyn Xanəgahının kiçik hərfli
kaşıları da bəzək baxımından diqqəti cəlb
edir. Bunların içərisində səkkiz bucaqlı
kaşılar xüsusi ilə bəzəklidir. Çünki
mavi boyalı xaçvari kaşılar vaxtı ilə Pir
Hüseyn Xanəgahının divarında fonn rolunu oynayıb.
Bundan əlavə bu kaşılar üzərində qiymətli
mənbə sayılan bir mənbə var. Bu
kaşıların qurulduğu ili bildirən (1285) tarixidir. Məscidin
içərisində insanın ruhunu oxşayan çox
gözəl ab-hava var. Məscid orijinal üsullu qəbul zalı ilə tamamlanır.
Xanəgahı dövrələyən qala divarları
içərisində o qədər iri olmayan, həcmli
baştağ şəkilində həll edilmiş giriş
qapısı mürəkkəb konfiquriyasiyalı, daş
döşəməli iç həyətə
açılır. Onunla üz-üzə məscidin giriş
qapısı yerləşir. Həyəti dövrələyən
bina və yerləşgələrin hamısı tağbəndlə
örtülü olub, yastı damlarının müxtəlif
səviyyələri ilə maraqlı həcm quruluşu
yaradırdı. Yalnız sərdabəsi qalan qülləvari
türbənin pirizmatik qülləsi bu tip tikililər
üçün səciyyəvi olan piramidal günbəzlə
tamamlanırmış. Xanəgahdan Bakı Şirvanşahlar
sarayına aparılmış iki sətirlik daş kitabədə
süls xətti ilə bildirilir ki, "Bu imarətin sahibi Əmir
Dövlət bin Gəryüqlu. Hicri 702-ci il. (miladi 1303) tarixdə
ustad Mahmud İbrahim oğlunun əməlidir".
Görünür, bu kitabə xanəgah komplekslərindəki
uçulmuş binalardan birinin üzərində olub. Həmin
binanı da minarənin ustası Mahmud İbrahim oğlu
inşa edibmiş. Akademik B.Dornun Pir Hüseyn Xanəgahında
qeydə aldığı kitabələrdən ən
sonuncuları hicri 823 / miladi 1639-cu illərə aiddir. Qəbrüstü
yazı olan ikinci kitabədə Şeyx Cəmalləddinin
adı olub. Tədqiqatçıların ehtimallarına
görə, həmin kitabə kompleksin tərkibində olan səkkizüzlü
qülləvari türbəyə aid imiş. Bu kitabələrin
harada olması isə bəlli deyil.
Xanəgahın həyətində - türbənin
yanında iki yanaşı su quyusu var. Bu quyuların suyu həmişə
eyni səviyyədə qalır. Suları şirin və
yüngüldür. Əhali sudan həm içmək, həm
də müalicə vasitəsi kimi istifadə edirdi.
Böyük karvan yolu üstündə yerləşən və
bütünlüklə daşdan ucaldılan Pir Hüseyn Xanəgahı
yarımdairəvi bürcləri, dişli divarları, həcmli
baştağı ilə uzaqdan kiçik bir Şirvan
qalasına bənzəyirdi.
Şirvanşah I Xəlilullahın göstərişi
ilə xanəgahın qala divarlarında bərpa və
möhkəmləndirilmə işləri aparılıb. Son
dövrlərdə qala divarlarında bərpa işləri
aparılaraq xanəgahın əzəmətini özünə
qaytarıb. Pir Hüseyn Xanəgahı Şirvanşahlar tərəfindən
müxtəlif vaxtlarda ucaldılmış bir sıra binalardan
ibarət olub. Bunlardan biri də XIII əsrə aid edilən karvansaray və tövlələrdir.
Pir Hüseyn Xanəgahına böyük
vəqf əmlakı və torpağları məxsus idi. Məqbərə isə qızılla
toxunulmuş qiymətli
parçalarla bəzədilirdi.
Pir Hüseyn Xanəgahında
və ətrafda yaşayan, on minlərlə
inək və yük heyvanları olan çoxlu mürid və dərvişləri olub.
Minarənin kitabələrinin birində yazılırdı
ki, bura dərvişlər məskənidir.
Tarixçi Həmdullah
Qəzvini yazırdı
ki, Pir Hüseyn
Xanəgahının yüzlərlə
müridləri var. Xanəgahın
vəqf torpaqlarında
ona xidmət edən böyük miqdarda dərviş və işçilər
- kişi və qadınlar yaşayırdı. Bu müqəddəs yer - pirə ibadətə gələn çox saylı zəvvarları,
o cümlədən Şirvanşahları
və digər hökmdarları özünə
cəlb edirdi. Bura Şirvanın əhəmiyyətli (fəlsəfi,ədəbi,dini) mərkəzi
idi. Ona görə də
karvansarayın xanəgah
üçün xüsusi
əhəmiyyəti var
idi. Onun gəlirlərinə
də xanəgah şeyxləri nəzarət edirdilər.
Hacıqabul ərazisində, Hacıqabul gölünün
şərq sahilində, Atbulaq kəndi ərazisində
karvansaraların mövcud olması bizə məlumdur.Onların
qalıqları dövrümüzə qədər gəlib
çatıb. Bunlar Hacıqabulun böyük ipək yolu
üzərində yerləşən əhəmiyyətli məntəqə
olmasını sübut edir. Karvansaraylar, adətən, bir at mənzilində inşa edilirdi. Karvansarayı karvansaralar idarə
edirdi. Burada müxtəlif ölkələrin
tacirləri qızğın
alver edir, pul və ya
mal satılır və
ya dəyişilirdi.
(ardı var)
Tərlan Nəsirli
Bakı-Hacıqabul-Bakı
Mövqe.- 2012.- 31 yanvar.-S.10.