Regionlarda fermer təsərrüfatları
sürətli inkişaf yolundadır
LAYİHƏNİN İSTİQAMƏTİ:
“Regionların sosial-iqtisadi inkişafının təşviq
edilməsi”
Son illərin sosial-iqtisadi statistikası Azərbaycanda
fermer təsərrüfatlarının sürətli
inkişaf yolunda olduğunu göstərir. Əsas
etibarı ilə regionlarda özünü göstərən
bu hal ölkəmizdə uğurla həyata keçirilən
aqrar islahatların məntiqi nəticəsi kimi
çıxış edir. Bu islahatlar sayəsində
əsasən kənd təsərrüfatı ölkəsi
olan Azərbaycanda bütövlükdə iqtisadiyyatın digər
sektorları ilə sıx bağlı olan aqrar sektorda sürətli
artım qeydə alınır. Həmçinin,
görülən tədbirlər əhalinin sosial-iqtisadi vəziyyətini
yaxşılaşdırır.
Aqrar sektorda aparılan islahatların təxminən
yarıya qədəri kənd yerlərində yaşayan və
aqrar sektorda çalışan əhalinin məşğulluq
səviyyəsini də yüksəldir. İslahatlar nəticəsində
aqrar bölmədə yeni mülkiyyət münasibətlərinin
formalaşdırılıb və bura dövlət və bələdiyyə
mülkiyyətində olan obyektlərin müəyyənləşdirilməsi,
torpaq islahatı və onun nəticəsində dövlət,
bələdiyyə və xüsusi mülkiyyətli
torpaqların ayrılması, meliorasiya və su təsərrüfatı
müəssisələri üzərində mülkiyyət
münasibətlərini dəyişdirməklə onlardan
istifadənin mütərəqqi formalarının müəyyənləşdirilməsi,
kənd təsərrüfatı emal müəssisələrinin
və infrastruktur obyektlərinin dövlətsizləşdirilməsi
və özəlləşdirilməsi, sosial infrastruktur obyektlərində
yeni mülkiyyət münasibətlərinin
formalaşdırılması, istehlak kooperasiyalarının
islahatı kimi məsələlər daxildir. Qeyd
olunan istiqamətlər üzrə kifayət qədər
uğurlu nəticələr əldə olunub. Eləcə də aqrar bölmədə
çoxnövlü təsərrüfat formaları
yaradılıb.
Bura xüsusi mülkiyyətli fermer təsərrüfatları
və yardımçı təsərrüfatlar, birgə
mülkiyyət hüququna əsaslanan birgə təsərrüfatlar,
kooperativlər, şərikli təsərrüfatlar, səhmdar
cəmiyyətləri və dövlət mülkiyyətinə
əsaslanan dövlət kənd təsərrüfatı
müəssisələr və səhmdar cəmiyyətlərinin
yaradılması aiddir. Aqrar bölmədə dövlət təminatı
sisteminin yaradılması istiqamətində mühüm
addımlar atılıb.
Bütün bunların nəticəsidir ki, ölkədə
aqrar sferada həyata keçirilən islahatları hələ
ötən əsrin ortalarında digər MDB ölkələri
tərəfindən böyük maraqla
qarşılanırdı. Bu səbəbdən təsadüfi
deyildi ki, bu sahədə Azərbaycanda yaradılan hüquqi
baza bir sıra postsovet ölkələri tərəfindən
dərindən öyrənilir, prosesin idarə edilməsi və
həyata keçirilməsi mexanizmlərinə xüsusi diqqət
yönəldilirdi. Məsələn, bu məqsədlə
Ukrayna, Rusiya, Belorusiya, Qazaxıstan və digər dövlətlər
Azərbaycan təcrübəsindən yararlanmağı vacib
sayırdı.
Aqrar islahatlar zamanı ulu öndər Heydər Əliyevin
diqqət yetirdiyi ən vacib məqamlardan biri də daha keyfiyyətli
və əkin-biçinə yararlı olan torpaqların
mülkiyyətçilərin ixtiyarına verilməsi idi. Bu məqsədlə
mülkiyyətçilərə əsas etibarı ilə
kolxoz və sovxozların ləğvindən sonra onların
balansında olan yararlı və münbit torpaqlar verilirdi və
qeyd edilən məqam da aqrar islahatlar baxımından Azərbaycanı
MDB məkanının bir çox digər ölkələrindən
əhəmiyyətli dərəcədə fərqləndirirdi.
Aparılan islahatlar çərçivəsində Azərbaycan
üçün daha bir xarakterik xüsusiyyət ölkə ərazisində
yaşayan bütün vətəndaşlara harada
yaşamasından və kimliyindən asılı olmayaraq
torpaqlardan istifadə və icarə hüququ verilməsi idi. Bundan
başqa, Azərbaycanın hər bir vətəndaşı
torpaq alqı-satqısı prosesində, torpaqla bağlı
müxtəlif müqavilə və əqdlərin
bağlanmasında iştirak etmək hüququna malik idi.
Bu isə o demək idi ki, torpaq mülkiyyətçisi olan 3
milyon beş yüz min nəfər subyektdən
başqa respublika əhalisinin yerdə qalan hissəsi də
torpaq - vətəndaş münasibətlərindən kənarda
qalmır və istədikləri təqdirdə sözügedən
prosesdə bütün hüquqlarının gözlənilməsi
və təmin olunması şərtilə iştirak edə
bilərdi. Elə buna görə də təkcə
kənd yerlərində yaşayanlar yox, rayon və şəhərdə
yaşayan, torpaq islahatlarından yararlanmaq istəyən şəxslər
də yeni mülkiyyət münasibətlərində
birbaşa iştirakçı kimi çıxış etməyə
başladı. Aqrar sahədə həyata
keçirilən islahatlarda vətəndaşların
hüquqlarının maksimal təmininə yol açan
mühüm amillərdən biri də fiziki və hüquqi
şəxslərə öz mülkiyyətlərindəki
torpaq sahələri üzərində müstəsna səlahiyyətlər
verilməsi idi. Yəni, belə şəxslər malik
olduqları torpaqlarda alqı-satqı, bağışlama, icarəyə
və ya istifadəyə vermə, vərəsəlik, girov
qoyma və s. kimi əməliyyatlar həyata keçirmək
hüquqlarına malik idi. Onu da qeyd edək ki, hər
bir subyektə verilən torpaq onlara mülkiyyət hüququnu
təsdiq edən hüquqi sənəd, Dövlət
aktları ilə rəsmiləşdirilərək, naturada
sahiblərinə tanıdılırdı. Bütün bunlar Heydər Əliyevin təşəbbüsü
və rəhbərliyi ilə torpaq islahatlarının nə dərəcədə
əsaslı xarakter daşıdığını, fundamental
özülə malik olduğunu, vətəndaşların
hüquq və mövqelərinin ən yüksək səviyyədə
gözlənilməsinə xidmət etdiyini, sosial-ədalət
prinsipinin bu prosesdə tam gözləndiyini bir daha əyani surətdə
təsdiq edirdi.
Beləliklə,
aparılan islahatlar nəticəsində Sovetlər dönəmində
mövcud olan iri təsərrüfat formalarının əvəzində
müxtəlif mənsubiyyətli çoxsaylı təsərrüfat
subyektləri yaradıldı, geniş miqyaslı özəlləşdirmə
siyasətinə uyğun olaraq, kənd təsərrüfatına
yararlı torpaq sahələri, mal-qara, istehsal və
qeyri-istehsal obyektləri, kənd təsərrüfatı
texnikası üzərində dövlət mülkiyyət
forması fərdi mülkiyyətlə əvəz edildi. Bütün bunlar kənd əhalisinin şəhərlərə
axınının qarşısının alınmasında müstəsna
rol oynadı, Azərbaycanın kənd təsərrüfatı
məhsullarına olan tələbatının əsasən,
yerli istehsal hesabına ödənilməsinin əsasını
qoydu, məşğulluq səviyyəsini artırdı, aqrar
sahədə sabit inkişafı təmin etdi.
Aqrar islahat nəticəsində 2239 kolxoz, sovxoz və
sair kənd təsərrüfatı müəssisəsi ləğv
edilərək onların bazasında müxtəlif təşkilati-hüquqi
formalı təsərrüfatlar yaradıldı. Keçmiş kolxoz, sovxoz və
digər kənd təsərrüfatı müəssisələrinin
istifadəsində olmuş və özəlləşdirilməsi
nəzərdə tutulan 1 milyon 395 min hektar torpaq sahəsinin
demək olar ki, 100 faizi özəlləşdirildi. Torpaq islahatlarının başa
çatdırılmış birinci mərhələsində
hər bir subyektə verilən torpaq onlara mülkiyyət
hüququnu təsdiq edən hüquqi sənəd, Dövlət
aktları ilə rəsmiləşdirilərək, naturada
sahiblərinə tanıdıldı.
İslahatlar
nəticəsində Azərbaycanın vahid torpaq fondunu təşkil
edən 8 641 506 hektar torpaq sahəsindən 4 913 639 hektarı,
başqa sözlə 56,9 faizi dövlət
mülkiyyətində saxlanıldı; 2 032 744 hektarı, yəni
23,5 faizi bələdiyyə mülkiyyətinə verildi, 1 695
123 hektarı, yəni 19,6 faizi isə xüsusi mülkiyyətə
ayrıldı. Burada bir məqama da xüsusi
toxunmaq lazım gəlir ki, mövcud qanunvericilik dövlət
və bələdiyyə mülkiyyətində olan torpaqlardan
hər bir Azərbaycan vətəndaşının istifadəsinə,
icarəsinə imkan verir. Həmçinin,
bələdiyyə mülkiyyətində olan torpaqlardan
alqı-satqı məqsədilə də istifadə etmək
mümkündür. Belə vəziyyət
Azərbaycan insanını torpağa daha çox
bağlamağa xidmət etməklə yanaşı, onun elə
bu torpaq sayəsində maddi rifah halının yüksəlməsində
də əvəzsiz rol oynadı və oynamaqdadır.
Torpaqla
bağlı həyata keçirilən islahatlar mövcud əsrin
xarakterinə müvafiq olaraq dinamik, eyni zamanda təkrar və
həmişə inkişafda olan daimi bir proses kimi qiymətləndirilir.
Bu səbəbdən həmin islahatlar zaman
keçdikcə dövrün tələblərinə
müvafiq olaraq daim təkmilləşir, yeniliklərə məruz
qalır, bir-birini tamamlayan müxtəlif mərhələlərə
bölünür. Əsası Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyev tərəfindən
qoyulmuş aqrar sahəyə dair dövlət siyasəti onun
layiqli varisi olan Prezident İlham Əliyev tərəfindən
uğurla davam etdirilir. Bu mənada təsadüfi
deyil ki, 2003-cü ildə Prezident seçildikdən sonra cənab
İlham Əliyevin imzaladığı ilk fərman və sərəncamlarda
aqrar sahənin inkişafı da mühüm yer alırdı.
Bu xüsusda Prezident İlham Əliyevin 24 noyabr 2003-cü il tarixdə imzaladığı «Azərbaycan
Respublikasında sosial-iqtisadi inkişafın sürətləndirilməsi
tədbirləri haqqında» Fərmanı aqrar sektorda
islahatların ikinci mərhələsinə başlanmasına
start verdi. Fərmanda bununla əlaqədar
lazımi tədbirlərin görülməsini sürətləndirmək
xüsusi olaraq göstərildi. Fərman aqrar sahənin
inkişafına daha böyük təkan verdi,
bu bölmədə çalışan insanlara əlverişli
şəraitin yaradılmasına səbəb oldu.
Həmin
Fərmanın məntiqi davamı olan 11 fevral 2004-cü il
tarixdə qəbul edilmiş «Azərbaycan Respublikası
regionlarının sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət
Proqramında (2004-2008-ci illər)» nəzərdə
tutulmuş tədbirlərin yerinə yetirilməsi aqrar sahədə
köklü dəyişikliklərin aparılmasına və
bu sahədə sahibkarlıq fəaliyyətinin geniş
inkişaf etməsinə əlavə imkanlar yaratdı.
Dövlət Proqramında digər tədbirlərlə
yanaşı aqrar sahədə fəaliyyət göstərmiş
emal müəssisələrinin fəaliyyətinin bərpa
olunması, yeni istehsal müəssisələrinin
yaradılması, yerli resurslardan istifadənin səmərəsinin
artırılması, regionların inkişafı
üçün zəruri infrastrukturun yaradılması və
inkişaf etdirilməsi, aqrar sektorda islahatların ikinci mərhələsini
sürətləndirmək, bunun üçün regionlarda
texniki xidmət mərkəzləri yaratmaq, toxumçuluq
bazasını genişləndirmək və digər zəruri
tədbirlər həyata keçirmək nəzərdə
tutulurdu.
Bununla
yanaşı, aqrar bölmənin idarə edilməsində
mövcud pərakəndəliyi aradan qaldırmaq, bu sahənin
davamlı inkişafını təmin edən idarəetmə
sistemini yaratmaq məqsədi ilə Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 23 oktyabr 2004-cü il tarixli Sərəncamı
ilə Kənd Təsərrüfatı Nazirliyi yenidən təşkil
edildi və onun yanında yeni qurumlar yaradıldı. Həmin
qurumlar Dövlət Meliorasiya və Su Təsərrüfatı
Agentliyi, Dövlət Baytarlıq Xidməti, Dövlət
Fitosanitar Nəzarəti Xidməti və Kənd Təsərrüfatı
Kreditləri üzrə Dövlət Agentliyi idi. Xatırladaq ki, həmin Sərəncamla Azərbaycan
Respublikasının Nazirlər Kabineti yanında Meliorasiya və
Su Təsərrüfatı Komitəsi ləğv edildi.
Prezident
İlham Əliyevin aqrar bölmənin inkişafı istiqamətində
atdığı ən mühüm addımlardan biri də 23
oktyabr 2004-cü il tarixli digər Sərəncamı
ilə «Aqrolizinq» Açıq Səhmdar Cəmiyyəti
yaradılması və aqrar bölmədə lizinqin genişləndirilməsi
sahəsində əlavə tədbirlər müəyyən
edilməsi oldu. Məhz bu səhmdar cəmiyyət
hesabına fermerlərin texnikaya olan tələbatı ödənildi.
2010-cu il iyulun 26-da isə aqrar sahədə
dövlət lizinq şirkətlərinin maddi-texniki
bazasının möhkəmləndirilməsi sahəsində əlavə
tədbirlər haqqında Azərbaycan Respublikası Prezidenti
tərəfindən Sərəncam verilib.
(ardı var)
Elşən BAYRAMOV
Mövqe.-2013.-29 yanvar.-S.-10.