Regionlarda sahibkarlıq sürətli inkişaf yolundadır
LAYİHƏNİN
İSTİQAMƏTİ: “Regionların sosial-iqtisadi
inkişafının təşviq edilməsi”
Azərbaycanın iqtisadi inkişaf
strategiyasını təhlil edərkən diqqət çəkən
məqamlardan birinin də sahibkarlıqla bağlı olduğu
özünü aydın formada büruzə verir. Bu gün
sahibkarlığın inkişafına yaradılan şərait
ölkənin hər yerində, o cümlədən regionlarda
onun tərəqqisinə ciddi təkan verib. Ümumiyyətlə,
Azərbaycanda həm də innovasiya
sahibkarlığının dinamik inkişafı
özünü aydın göstərir. Xalq təsərrüfatının,
sənayenin gələcək inkişafı innovasiya
sahibkarlığına əsaslanmalıdır. Çünki,
iqtisadi artımın əsası kimi struktur dəyişikliklər
texnoloji proseslərsiz mümkün deyil. Burada hərəkətverici
qüvvə innavator, ətraf mühit və müəssisədir.
Bu üç sistem bir-biri ilə qarşılıqlı əlaqədədir.
Qeyd edək ki, Azərbaycanda
sahibkarlıq mühitinin formalaşması üçün
vacib olan "Sahibkarlıq fəaliyyəti haqqında”,
"Müəssisələr haqqında”, "Səhmdar cəmiyyətləri
haqqında”, "Haqsız rəqabət haqqında”, "Əmək
birjası haqqında”, "Lizinq kompaniyaları haqqında”
qanunlar və bazar iqtisadiyyatının hüquqi mexanizminin
qurulmasını təmin edən digər qanunlar qəbul
olunub. Hal-hazırda da Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti İlham Əliyev sahibkarlığın
inkişafı yolunda bir çox tədbirlər görməkdədir.
Aqrar bölmədə fəaliyyət göstərən
sahibkarlara dövlət yardımı, güzəştli
kreditlərin verilməsi buna bariz sübutdur. Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, Azərbaycanda sahibkarlığın
inkişafı yolu regional sahibkarlığın tərəqqisində
özünü daha aydın göstərir. Çünki,
aydındır ki, əgər hər regionun öz iqtisadi
resurslarından, təbii ehtiyatlarından, iş qüvvəsindən
və s. imkanlarından istifadə edilsə, daha səmərəli
olar. Onlar arasında şəbəkə yaradılması da zəruridir.
Məlumdur ki, bazar iqtisadiyyatının
ayrılmaz atributlarından olan, azad rəqabətin
yaradıldığı şəraitdə sürətlə
inkişaf edən sahibkarlıq təkcə cəmiyyətin
yox, konkret halda götürülmüş müəyyən
toplumun və ya fərdin inkişafında özünəməxsus
mühüm rol oynayır. İlk növbədə ona görə
ki, sahibkarlıq insan şəxsiyyətinin ifadə forması
və inkişafı, onun qabiliyyət və tələbatları,
əmək potensialının realizasiyası kimi mühüm
məqamları da özündə ehtiva edir. Eyni zamanda
sahibkarlıq ümumi inkişafda mühüm çəkiyə
malik olaraq iqtisadi tərəqqinin daha sürətli xarakter
almasına kifayət qədər önəmli sayılan, bəzi
hallarda bu tərəqqinin əsasına çevrilən
möhtəşəm töhfələr verir. Bu mənada
iqtisadi tərəqqi yolunu azad bazar münasibətləri
şəraitində həyata keçirən hər bir
dövlət üçün sahibkarlıq institutunun
inkişafı xüsusi əhəmiyyət kəsb edir,
iqtisadi siyasət strategiyasının ən önəmli hissələrindən
birinə çevrilir.
Təqdirəlayiq haldır ki, Azərbaycanın
yeni müstəqillik tarixində iqtisadi inkişafı
xarakterizə edən ən mühüm cəhətlərdən
biri ölkəmizdə məhz güclü sahibkarlar sinfinin
formalaşmasıdır. Bu gün Azərbaycanda ümumi daxil
məhsul istehsalında artıq özəl sektorun xüsusi
çəkisi aydın hiss olunur, iqtisadi artımın təminatında
sahibkarlar sinfinin rol və mövqeyi davamlı şəkildə
güclənir. Dövlət tərəfindən sahibkarlığın
inkişafına yaradılan şərait və müxtəlif
formalarda verilən dəstək, eyni zamanda sözügedən
institutun daha sürətli tərəqqisi məqsədilə
sistem halında ardıcıllıq prinsipi ilə həyata
keçirilən, biri-birini tamamlayan iqtisadi islahatlar bundan sonra
da sahibkarlıq təsərrüfatlarının ölkə
iqtisadiyyatının yüksəlişində mühüm rol
oynayan subyektlərdən biri olaraq çıxış etməsinə
möhkəm bazis yaradıb.
Bütün bunlar Azərbaycanın
iqtisadi inkişaf strategiyasında sahibkarlığın rol və
yerinin nə qədər uzaqgörənliklə və
düzgün bir şəkildə müəyyən
olunduğunu qabarıq şəkildə nümayiş etdirir.
Ölkənin yeni müstəqillik tarixinin təhlil və mənzərəsi
isə öz növbəsində belə bir
reallığı ortaya qoyur ki, digər mühüm sahələrdə
olduğu kimi Azərbaycanda sahibkarlıq institutunun
formalaşıb inkişaf etməsinin müəllifi kimi
ümummilli lider Heydər Əliyev çıxış edir.
Ölkəmiz yeni dövlət müstəqilliyini əldə
etdikdən sonra ulu öndərin ikinci dəfə siyasi hakimiyyətə
qayıdışına qədər olan dövr ərzində
iqtisadi sferada həyata keçirilən yanlış siyasət
və bunun nəticəsində formalaşmış mühit
sahibkarlığın, onun maddi əsasının
yaranmasına qətiyyən imkan vermirdi. Çünki yeni
iqtisadi şəraitin tələblərinə uyğun
islahatların həyata keçirilməsində gecikmələrə
yol verilir, həyata keçirilən tədbirlər isə
epizodik olub, sistemsiz bir xarakterə malik idi. Belə vəziyyət
inkişaf göstəricilərinin aşağı
düşməsinə, maliyyə və istehsal sahələrində
qeyri-sabitliyin hökm sürməsinə, ümumi daxili məhsulun
ötən illərlə müqayisədə azalmasına rəvac
verirdi. Özəlləşdirmənin aparılmaması, qiymətlərin
liberallaşdırılmaması sahibkarlığın
yaranıb inkişaf etməsinin qarşısında
başlıca maneə olaraq qalırdı. Beləliklə,
dövlət müstəqilliyinin qazanılmasından sonra
1993-cü ilə qədər olan dövrdə sahibkarlıq
institutunun formalaşması mümkünsüz oldu.
Yalnız Heydər Əliyevin hakimiyyət
qayıdışı ilə aparılan məqsədyönlü
siyasət, həyata keçirilmiş sistemli tədbirlər nəticəsində
ölkədə siyasi və makroiqtisadi sabitliyə nail
olunması ilə sahibkarlar sinfinin formalaşması
üçün həm hüquqi baza yaradıldı, həm
digər mühüm əməli tədbirlər
görüldü, həm də dövlət tərəfindən
özəl sektora hərtərəfli dəstək
nümayiş etdirildi. Ulu öndərin gördüyü işləri
sayəsində sahibkarlığın hüquqi bazası
dünya təcrübəsinə uyğun olaraq təkmilləşdirildi,
ölkənin qəbul edilmiş yeni Konstitusiyasında bazar
münasibətləri əsasında iqtisadiyyatın
inkişafına şəraitin yaradılması,
sahibkarlığa təminat verilməsi, rəqabət
mexanizminin formalaşması və inkişafı, həmçinin
rəqabətin qorunması ilə bağlı müddəalar
öz əksini tapdı. Sahibkarlığın
inkişafının zəruri hüquqi mühitinin
formalaşdırılması istiqamətində qəbul
edilmiş Azərbaycan Respublikasının qanunları və
digər qanunvericilik aktları sahibkarlığın bir sistem
halında hüquqi bazasını təşkil etdi.
Sahibkarlığın təşəkkülü
istiqamətində atılan ilkin addımlar qısa zaman kəsiyində
öz bəhrəsini verərək ölkənin iqtisadi
potensialının daha dolğun şəkildə
reallaşması ilə xarakterizə olundu. Ümummilli liderin
rəhbərliyi altında iqtisadi və dövlət idarəetmə
sistemi sahəsində aparılan kompleks islahatlar Azərbaycan
iqtisadiyyatının bütün sahələrinin, o cümlədən
sahibkarlığın inkişafına güclü təkan
verdi.
Sahibkarlar sinfinin yaranmasına Heydər Əliyevin
xüsusi diqqət və qayğı göstərməsi isə
səbəbsiz deyildi. Belə ki, keçmiş SSRİ-nin
dağılması ilə yeni yaranan müstəqil dövlətlərin,
o cümlədən Azərbaycanın bazar iqtisadiyyatına
keçidlə bağlı ilkin təcrübəsi göstərdi
ki, sahibkarlığın, özəl sektorun inkişafına
normal şərait yaratmadan iqtisadi yüksəlişi təmin
etmək, əhalinin məşğulluq səviyyəsini
artırmaq, infrastrukturu yeniləşdirmək, sosial problemlərin
uğurlu həllinə nail olmaq mümkün deyil. Bu
reallığı aydın görən Heydər Əliyevin
iqtisadi sahədə həyata keçirdiyi siyasətin əsas
qayələrindən biri də məhz sahibkarlığın
inkişafının təmin edilməsi idi.
Ölkədə sosial-iqtisadi
inkişafın bilavasitə sahibkarlıqla, onun tərəqqisi
ilə kifayət qədər böyük əlaqəsi
olduğunu aydın görən Heydər Əliyev bu istiqamətdə
dövlət qayğısının artırılması və
ən əsası mövcud potensialın
reallaşdırılması üçün vacib addımlar
atdı. Bu xüsusda 1993-1995-ci illəri və 1997-2000-ci illəri
əhatə edən sahibkarlığın inkişafı ilə
bağlı iki dövlət proqramı ayrıca qeyd
olunmalıdır. Çünki həmin proqramlar
sahibkarlığın inkişafının Azərbaycan
dövlətinin iqtisadi siyasətinin prioritet sahələrdən
birinə çevrilməsində müstəsna rol oynadı və
onlar çərçivəsində iqtisadiyyatın və
sahibkarlığın tənzimlənməsi sahəsində əhəmiyyətli
tədbirlər həyata keçirildi, sahibkarlara dövlət
maliyyə köməyi sistemi təşkil edildi.
Sahibkarlığın inkişafında
Heydər Əliyevin atdığı ən mühüm
addımlardan biri də sözügedən sahəyə
dövlət nəzarət sisteminin təkmilləşdirilməsi
və bununla əlaqədar qanunvericilik bazasında
mühüm dəyişikliklər edilməsi oldu. Həmin
vaxta qədər isə iqtisadiyyata nəzarət işlərini
həyata keçirən dövlət orqanlarının
çoxluğu və fəaliyyəti bir sıra hallarda
iqtisadi inkişafa subyektiv maneələr yaradır, iqtisadi
islahatların tələblərinə cavab vermir və
çox vaxt sahibkarlığın inkişafına süni əngəllər
törədirdi. Yaranmış vəziyyəti ən xırda
detallarına qədər düzgün qiymətləndirən
Heydər Əliyev qeyd olunan istiqamət üzrə problemlərin
aradan qaldırılması üçün qısa bir
müddətdə kompleks tədbirlərin həyata
keçirilməsinə nail oldu. Bu kontekstdə ən vacib
addımlardan biri kimi ölkə Prezidenti tərəfindən
1996-cı il iyunun 17-də "İstehsal, xidmət, maliyyə-kredit
fəaliyyətinə dövlət nəzarətinin qaydaya
salınması və əsassız yoxlamaların qadağan
edilməsi barədə" fərmanın imzalanması qeyd
edilməlidir. Həmin fərmanda əsas məqsəd iqtisadi
münasibətlərin səviyyəsinə uyğun
müvafiq dövlət nəzarəti mexanizmini tətbiq etmək,
bu nəzarətin daha məqbul vasitələrini seçmək,
bazar münasibətlərinin inkişafına mənfi təsir
göstərəcək halların qarşısını
almaq, vətəndaşların və hüquqi şəxslərin
qanuni mənafelərini qorumaq idi. Fərmanın təsdiqindən
bir müddət sonra dövlət nəzarətinin təkmilləşdirilməsi
sahəsində əhəmiyyətli işlər
görüldü. İqtisadi sahədə bir-birini təkrarlayan,
paralel və lüzumsuz yoxlamaların sayı azaldıldı,
bazar iqtisadiyyatının inkişafına mənfi təsir
göstərən halların qarşısı alındı,
vətəndaşların və hüquqi şəxslərin
qanuni mənafelərinin qorunması məqsədilə həm
qanunvericilik, həm də inzibatçılıq sahəsində
müəyyən tədbirlər həyata keçirildi.
(ardı var)
Elşən BAYRAMOV
Mövqe.-2013.-31
yanvar.-S.-10.