Poeziyada yeniləşmə zəruri və
qaçınılmazdır
1. ADAM . İNSAN.
Adətən adam yaxud insan dedikdə eyni bir canlı varlıq (məxluq) başa düşülür. Əslində isə bu şərtidir. Belə ki, adamlar zatən Adəm övladları olmaqla, bir-birindən çox fərqlənirlər. Onlar doğulduqdan sonra fiziki böyüməklə, əxlaqi, mənəvi,.. dəyərlərini tədricən zənginləşdirib, müəyyən vaxtdan sonra insan olurlar, bu adı daşıyırlar. Bu cür zənginləşməyə hər bir kəs müyəssər olmur. Odur ki, əhali arasında həmişə adamlar sayca çox, insanlar isə azlıq təşkil edir. Adamı Insandan fərqləndirən (aşağı tutan) əsas dəyərlərdən bəlkə də birincisi –adamların bir-birinə təmənnasız qayğı göstərməməsidir, yardım etməməsidr. İnsan isə bunun əksini edir - ətrafdakılara onlardan nəsə gözləmədən (ummadan) lazımlı məqamlarda qayğısını əsirgəmir, köməyindən qalmır. Adamlar təcrübədə yanıla-yanıla öyrənirlər, insanlar isə ağıl, şüur işlədərək, nəzəriyyəni əsas hesab edib, uyğun təcrübələrdə sınaqdan keçirirlər. Adama sözü bir neçə dəfə, insana isə bircə dəfə demək kifayət edir. Əgər adam yalnız öz evini sevirsə, insan – öz vətənini, bəşəriyyəti. Belə müqayisəni uzatmağa ehtiyac da yoxdur. Çünki normal şüur, düşüncəyə malik hər kəs bu fərqliliyi özü davam etdirə bilər.
İnsan heç vaxt təkbaşına hərtərəfli kamilləşə bilməz. O, canlı varlıq kimi yalnız yaşadığı cəmiyyətdə öz həqiqi insanlıq simasını qazanır, fərd olaraq bu cəmiyyətin övladıdır. Digər sözlə, bu cəmiyyətdə o, inkişaf edir, mənən ölməzlik qazanır, öz xoşbəxtliyinə də, doğma cəmiyyətdə nail olur.
Böyük bir varlıq olan insanın
içində hər şey yazılıbdır. Bu
yazıları oxumağı insan bacarmalıdır. Belə ki,
Allah insanı inkişaf, tərəqqi meyilli
yaratdığına görə, o, öz ağlı,
düşüncəsi... hesabına, müntəzəm
çalışmaqla hərtərəfli təkmilləşməli
və nəticədə içindəkiləri (daxili aləmini)
oxumalıdır.
Həyat özlüyündə heç vaxt dayanmır,
daim özünəxas qaydada irəli gedir. İnsan olan bu həyatın,
dövrün tələblərinə uyğunlaşmalı
olduğundan – inkişafa, yeniliyə öz varlığı
ilə can atmalı, nələri bilmirsə öyrənməyə
səy göstərməli, tərəqqiyə
çatmağa meylini göstərməyi bacarmalıdır. Elmlə, zehni işlə məşğul olanlar,
ziyalı adlanmaq istəyənlər bu işdə daha
çox qabağa getməlidirlər. Özlərini dayaz
hiss etdikləri bilik sahəsinə diqqəti artırmalı,
yenilik axtarışlarını özlərində vərdişə
çevirməli, öz qanlarına hopdurmalıdırlar.
Mübahisə düşərsə, yalnız elmi dəyərlərə
əsaslanmalı (çünki dünyanın həqiqətləri
elm dilində yazılmışdır və elm elə bir
nurdur ki, ancaq o, bəşəriyyəti həqiqətə, ədalətə,
xəşbəxtliyə apara bilir), yoxsa inadkarlıq edərək
(inadkarlıq zəiflik əlamətidir!) ,
köhnəliyə qaçmamalı. Təzə
nəsə öyrənmək – zəiflər, tənbəllər,
biganələr üçün problem olaraq qalır və əvvəllər
öyrəndikləri vaxtlarını ötürməyə bəs
edir. İnsanam deyən – ağlını,
zəkasını artırar. Öz təfəkkürü
gücünə maraqlandığı
(çalışdığı) sahədə dərinliklərə
baş vurar. Əgər kimsə
inkişafı, yeniliyi heç vaxt sevmirsə, ona artıq
insan demək olmaz və onu Yaradan da sevməz.
İdrakı, düşüncəsi,.. keyləşmiş olanlar yenilik, tərəqqidən
hər zaman kənar durarlar.
Böyük
dəyərli yeniliklər, kəşflər, ixtiralar,..
adətən yüksək intellekt, qabiliyyət,
bacarıq,.. tələb edir. Kİmlərdə
bunlar azlıq edirsə yeniliyə yox deməkdən savayı
başqa çarələri qalmır (paxılıq, həsəd,.. kimi mənfi xüsusiyyətlərin
üstünlük təşkil ertdiyi kəslər). O da məlumdur
ki, ağıl, zəka, idrak, dərin düşüncə,
yüksək insani keyfiyyətlər hər kəsə qismət
olmur. Belə bir həqiqət də var ki, insana
xas olanları adamda axtarmağa ehtiyac da yoxdur.
2. ŞAİR.
Şair (həmçinin yazıçı) –
xalqının yaradıcı gücünün ifadəçisidir,
öz xalqının vicdanı və səsidir. O doğma xalqının
parçası tək xalqını təmsil edir, onu həmişə
üstün bilir. Xalqına qənim kəsilən
onun da düşmənidir. Əgər şairin biliyi
azlıq edərsə, dərindən yazmaz,
yazdıqlarını isə oxuyanlar az
olar. Şairlər özlüyündə başqa
insanlarla müqayisədə daha həssas olur, digərlərinin
biganəlik göstərdiklərindən təsirlənməklə,
qüdrətli əsərlər yaradaraq qəlbləri fəth
edər. Şairin missiyası
Tanrının yaratdığı gözəllikləri öz
təzahürlərində görə bilmək və tərənnüm
etməkdir. Bu zaman o, həmin gözəlliklərdə
olmayan yeni bir şey yaratmaq qabiliyyətinə malik deyil və
sadəcə olaraq, kainatda gizli şəkildə olanları
aşkarlamaqdır. Şairin fikri azad, amalı saf
olmalı, haqqa dayaq durmağı, həqiqətin vurğunu
kimi ad çıxarmağı,...
özünə bayraq etməlidir. Şair
doğma xalqa nələr gərəksə, onlar haqda
düşünər. Xalqı ilə həmdəm
olar, qəm-qüssə keçirər, bol həyəcan
yaşayar. O, ölkədə baş verənləri
öyrənər, onlardan təsirlənər və
lazımlı məqamlarda xalqına öz köməyini əsirgəməz.Şair
gərək çox mütaliiə etsin, təfəkkürünü,
düşüncəsini... inkişaf etdirsin, yazılarında
elm olsun, həyatı doğru – düzgün qavramaqda cəmiyyətə
lazımi istiqamət verə bilsin.O, həmçinin yüksək
etik - əxlaqi, mənəvi keyfiyyətləri
yaşamında nümayiş etdirsin, insanları və
insanlığı sevsin; öz əsrini aydın dərk etsin
ki, ürəyində rahatlıq taparaq, öz
istəklərini həyata keçirməyə
müvəffəq olsun.Şair ictimai xadimdir, səhvə yol
verərsə, insanlar həyatda düzgün olmayan səmtə
yön alarlar.
İlham – elə bir ildırımdır ki, hamı
üçün işıq saçmır. Poetik ilham, şeir yazmaq
bacarığı bütün insanlara nəsib olmur.O,
yalnız seçilmiş insanlara verilir.Belə qabiliyyət əsasən
Tanrıdan göndərilən qismətdir, paydır.Bu
payı şair olan kəs öz xalqına, Vətəninə
, insana və insanlığa sərf etməli, Tanrısına
minnətdar olmalıdır.Şairdə yalnız müsbət
insani keyfiyyətlər cəm olmalı və təzahür
etməlidir.
Şairin
ruhu onun ürəyindədir.Odur ki, onun ilham çeşməsi
də onun ürəyidir və qüdrətli
yazılmış hər yeni şeir, həmçinin
üslubun özü də elə oradan gəlir.Bu səbəbdən
xüsusən şair üçün onun ruhu daha əsasdır.Şairin
hissləri ağlın əsiri olduğu halda, ağıl
özü isə ruhun əsiridir.Şairin də həqiqi həyatı
onun cismində deyil, ruhundadır.Kim ki, istəyir
özünü ruhlandırsın – doğruçul olmaqla,
daha çox xeyirxahlıq, yaxşılıq göstərsin(belə
ki, xeyirxahlıq ruhun sağlamlığıdır,
yaxşılıqsa düzgünlükdən
ayrılmazdır; doğruçuluq olmayan yerdəsə
xeyirxahlıq da olmaz), paxıllıqdan, həsəddən,
riyakarlıqdan,.. uzaq dursun, öz ölməz
ruhunu zədələnməkdən qorusun.
3.ÜSLUB.YENİLƏŞMƏ.
Hazırda xüsusilə poeziya öz durğunluq
dövrünü yaşayır.Fikrimizcə bunun müxtəlif
obyektiv və subyektiv səbəbləri vardır.Onların
hamısını araşdırmaq fikrindən
uzağıq.Daha çox güman etdiyimiz səbəb
haqqında öz mülahizələrimizi bildirməyi yetərli
sayırıq.
Ehtirasla
yazılmış poetik əsərlərə son vaxtlar az hallarda rast gəlinir. Nədənsə
sərbəst şeirlərə axır zamanlar maraq, həvəs
hədsiz dərəcədə artıb. Bu özü həm
də onu göstərmirmi ki, poeziyadakı mövcud üslub(dəqiq yaşı məlum deyil və
yaranışca ömrü – çox uzaq keçmişlərdən
baçlayır, əsrlərlə ölçülür) –
yaradıcılıq üçün stimul vermək cəhətcə
tükənib.Bu üslub (geniş mənada) uzun müddət
yaradıcı insanlara şərəflə, ləyaqətlə...
qulluq edib, onun köməyi ilə külli miqdarda parlaq,
müxtəlif səpkili şah əsərlər yaranıb,
insanların zövqünü oxşamaqda, qəlblərini
riqqətə gətirməkdə, ürək və hisslərini
coşdurmaqda,.. bacardığı səviyyədə
unudulmaz xidmətlər göstərmişdir.Dünyada
Tanrıdan savayı heç nə əbədi deyil.Hər bir
şey, hadisə,.. öz zamanına uyğun şəkildə
mövcud olur, təzahür edir, fəaliyyət göstərir.Poeziyadakı
adı çəkilən bu üslub da istisnalıq təşkil
etmir.İnsanın ağlı, əməlindən
asılı olaraq getdikcə artır, aclıq hiss edən zəkası
yeni elmi biliklər hesabına zənginləşir, təfəkkürü,
düşüncəsi, zehni... güclənir, dərinləşir,
itiləşir...və nəhayətdə dövrün tələblərinə
uyğun gələn yeni elm sahələrini yaratmağa
müvəffəq olur(ədəbiyyat –poeziya da onlardan biridir).
Riyazi və
fəlsəfi (insanın həqiqəti fəlsəfə
dilində yazılmışdır) qüsurlara malik mövcud
üslubu təkmilləşdirmək, onu yenisi ilə əvəz
etmək, yaradıcı insanlar üçün mənəvi
borcdur.Bu qüsurlar həmin üslubun təməlində,
yaradılışındadır.Əsas səhv ondadır ki,
şeirdə qafiyəyə həlledici, hakim rolu verilir(elə
bütün bəlalar da məhz bu səbəbdən
qaynaqlanır).Məlum olur ki, bu səhvi düzəltmək,
qüsurlardan xilas olmaq üçün yeganə çarə,
çıxış yolu – şeirdəki fikrə
hökmdarlıq, hakim rolunu verməkdir.Bunun üçün
mövcud üslubdakı məlum iki qafiyyəyə qrammatik
qafiyəni də əlavə etmək gərəkdir.Müəllifə
məxsus "Kəsə üslub” da elə bu əsasla
yaradılıb(üslub haqqında ətraflı bax:
"MÖVQE” qəzeti, nömrə 272, 12 dekabr 2015-ci il, səh.14;Poeziyada
yeni yaradıcılıq üslubu – "Kəsə
üslub”).Bu üslub müasir dövrün elm və fəlsəfəsinin
inkişaf səviyyəsinə tam uyğundur, başqa sözlə,
elmi və fəlsəfi cəhətdən mükəmməldir(qüsursuzdur).Mövcud
üslubun indiyədək gördüyü işi yeni
üslub lazımi formatda davam etdirməyə şəksiz
qadirdir.
İndi
qalır "Kəsə üslub”un həyatda özünə
layiqli yer tutması.Aydındır ki, bunda insan amili mühim
rol oynayacaq.Əgər insan cəmiyyəti yetkin, səviyyəcə
yüksəksə - yeniliyə, inkişafa arzu, istəyi
güclüsə, başqa sözlə, münbit şərait
varsa, bu proses tez və asan baş verəcəkdir.Bu işdə
mövcud üslubla(şərti köhnə üslub) yazıb
– yaratmış insanların (xüsusən vəzifə sahiblərinin)
hansı mövqe tutması da önəmlidir.O da məlumdur
ki, tarixən hər hansı bir yeniliyin tətbiqi, həyatda
özünə yer eləməsi müəyyən çətinliklərlə
müşayiət olunubdur. Lakin onu da nəzərə
alaq ki, indi artıq sürət əsridir və ictimaiyyətin
aktiv mövqeyi hazırda çox şeyi həll etmək
gücünə malikdir.
Yeniləşmə prosesinin uğurla getməsində
aidiyyəti üzrə olan qəzet və jurnal rəhbərlərinin,
əməkdaşlarının rolu da danılmazdır. Kimlərdə vətənpərvərlik,
maarifpərvərlik, tərəqqiyə, yeniləşməyə,... istək güclüsə, eləcə də
onlara nəzarət (təsir) edən məmurlar yerindəsə,
onda arzulanan yeniləşmə prosesi də normal keçəcəkdir.
Bu işdə "Ədəbiyyat qəzeti”nin, onun
poeziya şöbəsinin üzərinə xüsusi məsuliyyət
düşür. Baş redaktorun, şöbə redaktorunun və digər
əməkdaşların təşəbbüskarlığından,
işə yanaşma şəristəsindən, vətəndaşlıq
mövqeyindən,... çox şey
asılıdır. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin bu işə münasibəti isə
ən əsasdır, müstəsnadır. Həm də bu qəzetin təsisçilərindən
biri məhz həmin bu təşkilatdır. Nə isə, ... bax indi artıq insanın (işləyən
əməkdaşın) kimliyi, necəliyi, həqiqi siması,
işdə səriştəliliyi ... aşkar olacaqdır.
"MÖVQE” qəzetinin bu işə müsbət
nümunəvi münasibəti ictimaiyyətə məlum
olmalıdır. Belə ki, "Kəsə üslub”
haqdakı məlum məqalə ilə bu qəzetə
müraciət edərkən, tezliklə onu qəzetə göndərməyimi
bildirdilər; məqalə ora çatan kimi qəzetin
saytında yerləşdirdilər və ilk imkan yaranan kimi qəzetdə
dərc etdilər. İşdə operativlik, müəllifin
əməyinə hörmət, məqalənin mahiyyətini
düzgün və vaxtında dəyərləndirmək, həqiqi
jurnalistlik səriştəsi, yüksək vətəndaşlıq
mövqeyi – bax budur! Belə halda deyərlər: Afərin! Əhsən!
Bərəkallah! Var olasınız!
Arzu edərdik ki, istər əvvəlki, eləcə də
hazırki məqalə – uzun müddət bu qəzetin
saytında yerləşdirilsin və yeniliyə münasibəti
əks etdirən fakt, əyani nümunə, eksponat, simvol...
kimi öz layiqli yerini tutsun.
Gözləmək olar ki, bu vaxta qədər mövcud
üslubdan istifadə edən həqiqi sənətkarlar,
istedadlı və mübariz yaradıcı gənclik gələcəyi
düşünəcək, zamanın tələbilə
yaranmış mükəmməl "Kəsə üslub”dan
istifadəyə önəm verəcəkdir!
Həmid Kəsəmənli
Mövqe.- 2016.- 16 iyul.- S.14.