Azərbaycan kinosu 120: tarixi ,
bu günü və gələcək inkiçaf perspektivləri
Dünya kinosunun tarixi ilə üst-üstə
düşən Azərbaycan kinosu da ilk vaxtlar səssiz və
ağ-qara, sonradan isə rəngli və səsli formatda olub.
Azərbaycan kino sənətinin tarixi 1898-ci ildən
başlayır. Həmin il “Şəhər
bağında xalq gəzintisi”, “Bazar küçəsi
sübhçağı”, “Qatarın dəmiryol stansiyasına
daxil olması”, “Bibiheybətdə neft fontanı
yanğını” və başqa filmlər çəkilib.
1900-cü ildə Parisdə keçirilən ümumdünya
kino sərgisində “Bibiheybətdə neft fontanı
yanğını” və “Balaxanıda neft fontanı”
xronikaları nümayiş etdirilib.1935-ci ilədək Azərbaycanda
səssiz filmlər çəkilsə də, onlar həm sənədli,
həm də bədii film janrlarında olub.
Yazıçı İbrahim bəy Musabəyovun
dövrün həyat hadisələrini və lövhələrini
əks etdirən, melodram janrında olan “Neft və milyonlar səltənətində”
povesti əsasında 1916-cı ildə Azərbaycanda ilk
tammetrajlı bədii film çəkilib. Bununla da kino salnaməmizdə
yeni səhifə açılıb - bədii film çəkilişinin
əsası qoyulub.
Bu il 100 yaşını qeyd etdiyimiz Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin yaradılması ilə əlaqədar
1919-cu ildə “Azərbaycanın müstəqilliyinin
ildönümü münasibətilə təntənə”
adlı tammetrajlı sənədli film çəkilərək
nümayiş etdirilib.
Azərbaycanda ilk səsli kinonun istehsalına
1935-ci ildə “Mavi dənizin sahilində” bədii filmi ilə
başlanılıb. Səsli kinonun yaranması
ilə sənədli kinomuzun da yaradıcılıq
imkanları genişlənib. 1936-cı ildə görkəmli
yazıçımız Y.V.Çəmənzəminlinin sovet
kinosundan tərcümə etdiyi “Çapayev” filminin Azərbaycan
dilində səsləndirilməsi ilə kino sənətimizdə
dublyajın əsası qoyulub.
Bu kino ki var...
Bizi-bizdən alan və bizə qaytaran bu kino nə
yaxşı ki, var. Yoxsa insan oğlu bu əlçatmaz,
ünyetməz, gəzib dolaşmaqla sonuna varmağın
mümkünsüz olduğu, özü boyda sirr-bilməcə
dünyanı necə “görə” bilərdi.
Yadımdadır, hər dəfə kəndə yeni film gətiriləndə
havanın qaralmasını səbirsizliklə gözləyərdik.
Kənd klubunda baxdığımız film həm də səhəri
gün müzakirə edəcəyimiz əsas mövzulardan
olardı. Bəzən seyr etdiyimiz filmin təsirindən
günlərlə çıxa bilməzdik. Bir şey ki, bəşər
övladında düzlüyü, paklığı,
halallığı, nə olursa-olsun, sonda haqqın qələbə
çalmasını aşılaya, onu kim sevməz ki.
Əqidəsi uğrunda dərisi
soyulan Nəsimini, bir gün azad yaşamağı, qırx il
boyunduruq altında sürünməkdən üstün tutan
Babəki, elinin-obasının, torpağının
yağmalanmaması, qardaş qırğınlarının
dayandırılması naminə müqəddəs qopuza and
verən Dədə Qorqudu, saflıqdan doğan sadəlövhlük
rəmzi olan Cəbiş müəllimi və neçə-neçə
belə dəyərləri bizə sevdirən, bizə
aşılayan kino deyilmi...
Azərbaycan kinosu İkinci Dünya müharibəsi illərində
Müharibə illərində Sovet
İttifaqında 3,5 milyon metr kinoplyonka çəkilib, 34
tammetrajlı, 67 qısametrajlı film, 24 cəbhə
buraxılışı, “Söyuzkinojurnal”ın və “Novosti
dnya” kinojurnallarının 465-dən artıq nömrəsi
istehsal olunub. Bütün bu kinoxronikanın və filmlərin
çəkilməsində Azərbaycan
kinematoqrafçılarının da əməyi az olmayıb.
Ümumiyyətlə, Bakı
Kinostudiyasının 40-dan çox yaradıcı əməkdaşı
müharibədə iştirak edib, onlardan bir hissəsi
müharibədən qayıdıb, öz sevimli peşələrini
davam etdirib, bir çoxu həlak olub və ya itkin
düşüb. Məsələn, Azərbaycanın ilk
kinooperatoru Camal İsmixanov itkin düşüb. Görkəmli
bəstəkar və ictimai xadim Müslüm Maqomayevin oğlu
Məhəmməd Maqomayev müharibəyə qədər
Bakı Kinostudiyasında rəssam işləyib. 1935-ci ildə
“Abbasın bədbəxtliyi” - ilk animasiya filminin rəssamlarından
olub. Məhəmməd Maqomayev ordu sıralarında Berlinə
qədər gedib, II dərəcəli Vətən müharibəsi
ordeninə layiq görülüb. O, 29 yaşında, Qələbəyə
10 gün qalmış ağır döyüşlərin
birində yaralı yoldaşını xilas edərkən həlak
olub.
Müharibə ərəfəsində
və dövründə Bakı kinostudiyasında işləyənlərin
sayı belə olub: 1940-cı ildə 360 nəfər,
1941-1942-ci illərdə 120 nəfər (o zaman kinostudiyada bir nəfər
üç nəfərin yerinə işləyib), 1943-cü
ildə 250 nəfər, 1944-cü ildə 300 nəfər.
136 ölkədə nümayiş, 86 dilə tərcümə
və 5 milyard rubl qazanc
1945-ci ilin payızında ekranlara çıxan
“Arşın mal alan” filmindən sonra Azərbaycan kinosunda
musiqili komediya janrına meyil gücləndi. Filmin
nümayişi əsl sənət bayramına çevrildi,
adı Azərbaycan kino tarixinə qızıl həriflərlə
yazıldı. Filmin yaradıcıları Üzeyir Hacıbəyli
dühasının bəhrəsi olan bu parlaq əsərdəki
bəşəri ideyanı, komediyanın melodiyalarının
gözəlliyini və rəngarəngliyini
tamaşaçılara çatdırmaq üçün əllərindən
gələni etmişlər. Filmin ən böyük müvəffəqiyyəti
onun elə ilk baxışda sevilən unudulmaz surətləridir.
Film ekranlara çıxandan sonra iki il ərzində 5 milyard
rubl qazanc əldə edilib. Bu filmin ekranlara çıxması
heç də asan başa gəlməyib. Belə ki,
“Arşın mal alan” Stalinin ən sevimli operettalarından olub.
O, tamaşaya hələ 1938-ci ildə Moskvada keçirilən
Azərbaycan incəsənəti ongünlüyündə
baxıb. O vaxt Əsgərin partiyalarını
Bülbül oxuyurdu. Üzeyir bəyin xatirələrinə
görə, filmə baxışdan sonra incəsənət
xadimlərinin şərəfinə təmtəraqlı ziyafət
verilib. Üzeyir bəy Stalinlə Molotovun arasında
oturubmuş. İosif Vissarionoviç gözlənilmədən
bəstəkara tərəf əyilir, arşın
malçıdan mahnı oxuyur və deyir: “Mən hələ
Tiflisdə yaşadığım illərdən bu əsərlə
tanışam. Komediyanın ürəyəyatan
mahnılarının bütün Gürcüstanın necə
oxuduğunu xatırlayıram”.
Azərbaycan milli kinosunun ən uğurlu filmlərindən
hesab olunan “Arşın mal alan” indiyədək 136 ölkədə
nümayiş etdirilib və 86 dilə tərcümə olunub.
1956-cı ildə kinomuzda daha bir keyfiyyət dəyişikliyi
baş verib - ilk rəngli bədii film olan “O olmasın, bu
olsun” filmi çəkilib. Üzeyir Hacıbəylinin bu
komediyasının ekranlaşdırılması da milli kinomuza
şöhrət gətirib. Görəsən dünyanın
elə bir filmi varmı ki, bu ekran əsəri kimi
söz-söz, cümlə-cümlə yaddaşlara
köçə, hər bir detalı ilə dillər əzbərinə
çevrilə! “Film dünyanın 40-dan çox ölkəsində
nümayiş etdirilib.
“Uzaq sahillərdə” doğma qəhrəmanlar və ya
hamının içindəki “Mixaylo”
Ötən əsrin 50-ci illərinin əvvəllərində
yazıçılar İmran Qasımov və Həsən
Seyidbəylinin “Uzaq sahillərdə” povesti az vaxt içərisində
geniş oxucu kütləsinin rəğbətini qazanıb. Kitab əldən-ələ gəzərək
xalqımızın qəhrəman oğlu Mehdi Hüseynzadənin
İkinci Dünya müharibəsi illərində Vətəndən
uzaqlarda, Adriatik dənizi sahillərində, Triyest şəhəri
ətrafında beynəlmiləl partizan briqadasında kəşfiyyatçı
kimi əfsanəvi igidlikləri barədə oxuculara
geniş məlumat verir.
Gəncləri qəhrəmanlığa, Ana vətəni
göz bəbəyi kimi qorumağa, sevməyə
çağıran bu sənət əsri 1958-ci ildə
ekranlara buraxılandan sonra Azərbaycan kinosunda əsl hadisəyə
çevrilib.
Faşistlərin canını lərzəyə
salan həmyerlimiz “Mixaylo”nun partizan dostu Veselinlə birgə ən
çətin əməliyyatları yerinə yetirməsini
tamaşaçılar dərin həyəcanla, göz
qırpmadan izləyirlər. “Uzaq sahillərdə”
xalımızın sonralar qarşılaşacağı
Qarabağ müharibəsi üçün qəhrəmanlar
yetişdirən əsl məktəb oldu.
Azərbaycan
kinosunun intibah dövrü
1970-1980-ci illərin birinci yarısında Azərbaycan
kinosu intibah dövrünü yaşayıb.
Kinematoqrafçıların yaratdıqları filmlər milli
mənəvi dəyərlərin təbliğində, milli
şüurun formalaşmasında və gənc nəslin tərbiyəsində
mühüm rol oynayıb. Bu illər ərzində
kino salnaməmizin unudulmaz səhifələrini təşkil
edən, aktual mövzulu və sənətkarlıq
baxımından diqqətəlayiq, mədəniyyətimizin
qızıl fonduna daxil olan filmlər yaradılıb.
Ümumilikdə, 110 bədii, 500 sənədli və
elmi-kütləvi, eləcə də 44 cizgi filmi istehsal
olunub. “Bir cənub şəhərində”,
“Bizim Cəbiş müəllim”, “Dəli Kür”, “Şərikli
çörək”, “Dərviş Parisi partladır”, “Yeddi
oğul istərəm”, “Axırıncı aşırım”,
“Nəsimi”, “Dədə Qorqud”, “Babək”, “Nizami” və digər
bədii filmlər o illərdə çəkilib. Məzmun
və janr baxımından sənətə yenilik gətirən
bu filmlər kinonu xalqa daha da yaxınlaşdırıb. Azərbaycan
kinosunda müxtəlif peşə və sənət sahiblərinin
həyatından bəhs edən, tarixi yaddaşı
özünə qaytaran filmlərin çox olması ekran sənətimizin
mövzu əlvanlığının göstəricisidir. Bədii
kinomuzun janr müxtəlifliyi filmlərin hərbi, tarixi-qəhrəmanlıq,
musiqili komediya, detektiv, macəra, psixoloji, qrotesk, sosial pamflet,
nağıl və başqa janrlarda özünü təcəssüm
etdirib.
Azərbaycan
kinosunun inkişafına göstərilən dövlət
qayğısı
Müstəqillik illərində
milli kinomuza xüsusi diqqət yönəldilməsi ulu öndər
Heydər Əliyevin adı ilə bağlıdır. Ötən
əsrin 90-cı illərində məhv olmaq təhlükəsi
ilə qarşılaşan incəsənətin bu vacib sahəsi
1993-cü ildə Ulu Öndərin hakimiyyətə qayıdışı ilə yeni inkişaf mərhələsinə
qədəm qoydu. 1998-ci il avqustun 19-da qəbul edilmiş
“Kinematoqrafiya haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanunu ilə
müasir müstəqil respublikada dövlət
kinematoqrafiyasının hüquqi bazası
formalaşdırıldı. 1996-cı ildə isə Azərbaycan
Dövlət Film Fondunun yaradılması ilə filmlərin
qorunması təmin edildi.
Hər il avqustun 2-si Azərbaycan Kinosu
Günü – kino işçilərinin peşə bayramı
qeyd edilir. Bu bayramı kino işçilərinə, kinosevərlərə,
bütün xalqımıza Ulu Öndər bəxş edib.
Ümummilli Liderin 2000-ci il dekabrın 18-də
imzaladığı müvafiq Sərəncam Azərbaycan kino
tarixinə qızıl hərflərlə həkk olunub.
Bu gün Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi
ilə milli kino sənətinin inkişafı
üçün mühüm işlər həyata
keçirilir. Dövlətimizin
başçısının “Azərbaycan kino sənətinin
inkişaf etdirilməsi haqqında” 2007-ci il 23 fevral və “Azərbaycan
kinosunun 2008-2018-ci illər üzrə inkişafına dair
Dövlət Proqramı”nın təsdiq edilməsi haqqında
2008-ci il 4 avqust tarixli sərəncamları tarixi əhəmiyyətli
sənədlərdir. Beləliklə, ölkəmizdə
kinostudiyaların maddi-texniki bazaları gücləndirilib, yeni
filmlər çəkilib, kino sənətimiz inkişafın
müasir mərhələsinə qədəm qoyub.
Son illər 50-dən çox beynəlxalq festivalda
iştirak edən filmlərimiz
İyirmi beş ildən çoxdur ki, Azərbaycan
kinosu müstəqillik dövrünün əsərlərini
yaradır, heç bir senzura olmadan həyat həqiqətlərini
ekrana gətirməyə səy göstərir. Bu müddətdə
Azərbaycanda 60 bədii film çəkilib. Bunlardan 40-ı
“Azərbaycanfilm”in məhsuludur. Həmin filmlərin
əksəriyyətində kinematoqrafçılar kinonu real həyata
daha da yaxınlaşdırıb, uydurma qəhrəmanlar real –
yaxşı və pis, müsbət və mənfi,
güclü və zəif xüsusiyyətlərə malik,
düzgün və yanlış addımlar atan insanlarla əvəz
olunub: “Gecə qatarında qətl”, “Qətl
günü”, “Qəzəlxan”, “Qətldən 7 gün sonra”, “Fəryad”,
“Həm ziyarət, həm ticarət”, “Otel otağı” və
s.
C.Cabbarlı adına “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında Qarabağ mövzusunda filmlər çəkilib.
Onlardan biri də “Fəryad”dır. İki sənədli film -
“Müharibə uşaqları” və “Biz
qayıdacağıq” kinolentləri Xocalı
soyqırımına həsr olunub. “Dolu”, “Mübarizlik zirvəsi”
və bu kimi digər filmlərin gənc nəslin vətənpərvərlik
ruhunda tərbiyə olunmasında rolu əvəzolunmazdır.
“Nabat” filmi Qarabağ həqiqətlərinin dünyaya
çatdırılması baxımından dəyərli ekran
əsəridir.
“Azərbaycanfilm” kinostudiyasının
istehsalı olan aktual mövzulu filmlər son illər 50-dən
çox beynəlxalq film festivalında iştirak edərək
Azərbaycan gerçəkliklərini dünyanın kino
auditoriyasına çatdırıb və nüfuzlu
mükafatlara layiq görülüb. Kinostudiyanın
direktoru Müşfiq Hətəmov deyib: “Azərbaycan kinosunun
2008-2018-ci illər üzrə inkişafına dair Dövlət
Proqramı” bir sıra vacib layihələrin həyata
keçirilməsinə zəmin yaratdı. Mədəniyyət
Nazirliyinin dəstəyi ilə sistemli şəkildə
islahatlar aparılır. Eyni zamanda, Azərbaycan kino sənayesinin
uğurlu inkişafı üçün hüquqi tənzimləyici
sistem dövrün tələblərinə müvafiq olaraq təkmilləşdirilməlidir.
Bu məqsədlə “Kinematoqrafiya haqqında” yeni qanun layihəsi
hazırlayıb Milli Məclisə təqdim etmişik. Son illər
70-dən çox festivalda iştirak etməyin, 58 ölkədə
nümayiş olunmağın uğuru ilə
razılaşmırıq, daha böyük layihələr həyata
keçirməyi düşünürük”.
Bütün bu
sadaladığımız faktlar bir daha göstərir ki, Azərbaycan
kinosu 120 illik tarixi dövr ərzində əldə etmiş
olduğu nailiyyətləri növbəti onilliklərdə
daha da artıraraq, ölkəmizin daha geniş coğrafiyada
tanınmasına, Qarabağ həqiqətlərinin bəşəriyyətə
çatdırılmasına öz töhfəsini verəcək.
M. Bayramov
Movqe.-
2018.- 26 iyun.- S.7.