Nağdsız dövriyyənin həcmini genişləndirilməsi şəffəflıq təmin edir

 

Bütün sahələrdə müasirləşən, yüksək dinamizmlə inkişaf edən Azərbaycan hazırkı mərhələdə iqtisadi həyatın bütün sahələrində şəffaflığı hesabatlılığı təmin etməyə, müasir dünyanın tətbiq etdiyi yeniliklərdən səmərəli şəkildə bəhrələnməyə çalışır. Hökumət mütərəqqi mexanizmlərin tətbiqi yolu ilə cəmiyyətdə özünü göstərən neqativ hallara, o cümlədən vergidən¬yayınma korrupsiyaya qarşı mübarizə tədbirlərini genişləndirmək niyyətindədir. Nağdsız ödəniş sisteminin inkişafı, nağdsız dövriyyənin genişləndirilməsi cəmiyyətdə maliyyə sabitliyinin qorunub saxlanılması baxımından da zəruri sayılır.

 

Son 2 ildə Azərbaycanda biznes maliyyə-təsərrüfat subyektlərində şəffaf mexanizmlərin tətbiqi istiqamətində ardıcıl tədbirlər həyata keçirilir. Məqsəd, ilk növbədə, nağdsız dövriyyənin inkişafı yolu ilə iqtisadi sferada hesabatlılığı şəffaflığı təmin etmək, vətəndaşları plastik kartlardan istifadəyə həvəsləndirməkdir. Məlumat üçün bildirək ki, ümumi daxili məhsulda nağdsız dövriyyənin həcmi baltikyanı ölkələrdə 40-45%, Rusiya Federasiyasında 32% təşkil etdiyi halda, Azərbaycanda bu göstərici 2005-ci ildəki 2%-dən 2013-cü ildə 10%-ə yüksəlib. Ümumi pul kütləsində nağdsız dövriyyənin həcmi isə 13,5%-dən təqribən 30%-ə çatıb.

 

Nazirlər Kabinetinin 2012-ci ilin sosial-iqtisadi inkişafının yekunlarına həsr olunmuş iclasında ölkə başçısı nağdsız ödənişlərin genişləndirilməsi ilə bağlı aparılan işlərin sürətləndirilməsini mühüm vəzifə kimi müəyyənləşdirib. Azərbaycan Mərkəzi Bankının (AMB) digər nazirlik dövlət qurumları ilə birgə hazırlayaraq hökumətə təqdim etdiyi təkliflər paketi nağdsız dövriyyənin həcminin artırılmasına geniş imkanlar açır. Təkliflər paketində müasir elektron ödəniş alətləri bank texnologiyalarından istifadənin genişləndirilməsi, elektron ticarətin inkişafının sürətləndirilməsi, ödəniş sistemləri hesablaşmalar sahəsində qanunvericilik bazasının təkmilləşdirilməsi s. tədbirlər nəzərdə tutulur.

 

AMB-nin departament rəhbəri Kəmalə Qurbanovanın bildirdiyinə görə, təkliflər paketi stimullaşdırıcı, maarifləndirici inzibati tədbirləri özündə ehtiva edir. Ümumilikdə, təkliflər vətəndaşların biznes qurumlarının plastik kartlardan geniş istifadəsini stimullaşdıracaq. Təkliflər paketi nağdsız ödəniş zamanı müxtəlif vergi güzəştlərini, elektron ödənişlərin ƏDV-dən azad edilməsini, o cümlədən regionlarda kommunikasiya infrastrukturunun yaradılmasını nəzərdə tutur. Bundan başqa, internet vasitəsi ilə həyata keçirilən elektron formada ödənilən satınalmaların bəzi növlərinin gömrük rüsumlarından azad edilməsi təklif olunur.

 

Təkliflər paketində müəyyən sahələrdə hesablaşmalar zamanı nağd pulların istifadəsi ilə bağlı məhdudiyyətlərin tətbiqi əksini tapıb. Yəni hər hansı növ malların satışından, xidmətlərin göstərilməsindən asılı olmayaraq, müəyyən limitdən yuxarı bütün əməliyyatların nağdsız formada aparılması təklif olunur.

 

İqtisadi Sosial İnkişaf Mərkəzinin rəhbəri Vüqar Bayramov hesab edir ki, yeni təkliflər nağdsız hesablaşmaların həcmini artıracaq: «Nağdsız hesablaşmalar qiymətlərin müəyyən qədər tənzimlənməsinə istehlak bazarına psixoloji təsirin aradan qaldırılmasına səbəb olur, vəsaitin hərəkətinə nəzarət etməyə, satış xidmət obyektinin dövriyyəsini müəyyənləşdirməyə, vergidən¬yayınmanın qarşısını almağa imkan verir, eləcə inflyasiyanın cilovlanması ya tənzimlənməsində önəmli rol oynayır. Nağd hesablaşmalardan fərqli olaraq, nağdsız hesablaşmalar zamanı pulun hərəkəti üzərində şəffaflıq təmin edilir. Nağdsız hesablaşmalar məmurla vətəndaş arasında hər hansı təması istisna edir bununla da korrupsiya üçün imkanların daralmasına gətirib çıxarır».

 

Ekspert hesab edir ki, nağd ödənişlərin yuxarı həddi üçün limitin tətbiqi təcrübəsindən təkcə yüksək gəlirli deyil, inkişaf etməkdə olan ölkələr bəhrələnirlər. Qazaxıstan qanunvericiliyinə görə, hüquqi şəxslər arasında bir əqd üzrə nağd qaydada aparılan hesablaşmanın məbləğinin yuxarı həddi 26 min ABŞ dolları (3,9 mln tenge) həcmində müəyyən olunub. Bundan yuxarı hesablaşmalar isə yalnız nağdsız qaydada aparıla bilər. Hüquqi şəxsin bir əqd üzrə nağd qaydada apardığı ödənişin məbləği bu həddən artıq olduqda, ona ödənişin 5%-i həcmində cərimə tətbiq olunur. Rusiya Federasiyası qanunvericiliyinə əsasən, hüquqi fiziki şəxslərin bir müqavilə üzrə nağd qaydada apardıqları hesablaşmaların maksimal məbləği 3,4 min ABŞ dolları təşkil etməlidir.

 

Bu baxımdan, Azərbaycanda nağdsız ödənişlərin həcminin əhəmiyyətli dərəcədə artırılması üçün maarifləndirmə tədbirləri ilə yanaşı, qanunvericilikdə nağd ödənişlər üçün müəyyən limitin müəyyənləşdirilməsi zəruri sayılır. V.Bayramov hesab edir ki, böyük həcmli alqı-satqı digər əməliyyatların nağd pulla aparılması vergidən¬yayınma hallarına şərait yaradır: «Azərbaycanda son dövrlər nağdsız dövriyyənin stimullaşdırılması istiqamətində aparılan maarifləndirici stimullaşdırıcı tədbirlər müsbət nəticələrini göstərir. Amma söhbət nağdsız dövriyyənin dəfələrlə artırılmasından gedirsə, bunun üçün iri həcmli nağd ödənişlərə limit müəyyənləşdirilməlidir. Artıq bir neçə ildir ki, daşınmaz əmlak yalnız bank hesabları ilə satılır. Əks təqdirdə, notariuslar alqı-satqını qeydə almırlar. Böyük həcmli digər nağd əməliyyatlar üçün belə məhdudiyyətin tətbiqi yaxın illərdə nağdsız ödənişlərin həcminin 15-20%-ə qalxmasını təmin edə bilər».

 

Hökumətə təqdim edilmiş təkliflərdə, həmçinin, Azərbaycanda ödəniş sistemi infrastrukturunun daha da təkmilləşdirilməsi tədbirlərinə yer ayrılıb. Hazırda Milli Ödəniş Sistemi infrastrukturuna 4 kart-prosessinq mərkəzi, 44 bank, 822 bank filialı ilə yanaşı, «Azərpoçt»un 800-dən çox filial şöbələri daxildir. Gələcəkdə bu şəbəkənin daha da genişləndirilməsi istiqamətində müəyyən tədbirlər həyata keçiriləcək. Qarşıya qoyulan hədəflərin reallaşdırılması nəticəsində bank sektorunun aktivləri, resursları potensialı təqribən iki dəfə, nağdsız ödənişlərin həcmi 10 dəfəyədək artacaq. Hazırlanan təkliflər paketinin qəbulu Azərbaycanda nağdsız dövriyyənin Baltikyanı ya Şərqi Avropa dövlətləri səviyyəsinə qaldırılmasına imkan verəcək. Təkliflər paketinə görə, banklar kart sahiblərini kartdan istifadəyə stimullaşdırmaq üçün müxtəlif layihələr, bonus paketləri işləyib hazırlayacaqlar.

 

Xatırladaq ki, Nazirlər Kabinetinin təsdiq etdiyi «Azərbaycan ərazisində POS-terminalların quraşdırılması, istifadəsi tətbiqi Qaydaları»na görə, ölkənin bütün kənd qəsəbələrində 2015-ci ilin sonunadək POS-terminallar quraşdırılmalıdır. POS-terminalların tətbiqi ƏDV ödəyiciləri olan bütün təsərrüfat subyektləri (obyektləri), rüb üzrə orta aylıq dövriyyəsi iki min manatı ötən vergi ödəyiciləri, hüquqi şəxslərə fərdi sahibkarlara aid olan minik avtomobilləri vasitəsi ilə sərnişindaşımanı həyata keçirən nəqliyyat vasitələri, vergilərin, dövlət rüsumlarının haqlarının ödənişini qəbul edən dövlət orqanları üçün məcburi hesab edilir.

 

Samir .MUSTAFAYEV

Mövqe.- 2019.-  8 avqust.- S.7