Gömrük islahatları
ixrac potensialını
gücləndirir
Son
illər Azərbaycanda iqtisadi inkişafı sürətləndirən
mühüm amillərdən biri də xarici iqtisadi əlaqələrin,
dövlətlərarası mal dövriyyəsinin genişləndirilməsi,
eləcə də qeyri-neft sektorunun tərəqqisinə xidmət
edən çevik idxal-ixrac əməliyyatlarının həyata
keçirilməsidir. Özəl sektorun inkişafı üçün yaradılan
münbit şərait
və ixracın stimullaşdırılmasına yönəlmiş kompleks tədbirlər respublikamızın
xarici ticarət dövriyyəsinin həcminin
genişlənməsinə səbəb olub.
Azərbaycanda ixracın əsas
hissəsi təbii olaraq neft və
neft məhsullarının
payına düşsə
də, xarici bazarlarda rəqabətə
davamlı məhsullar
istehsal edən sahibkarlıq subyektlərinin
sayının tədricən
artması qeyri-neft sektoru üzrə ixrac potensialının möhkəmlənməsinə imkan yaradıb. Ölkə sahibkarlarının xarici bazarlara
çıxış imkanlarının
genişlənməsi həm
də qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi və
gömrük prosedurlarının
sadələşdrilməsi tədbirləri ilə izah olunur. Ölkə
başçısının 1 fevral 2007-ci il tarixli sərəncamı ilə təsdiq edilmiş «Azərbaycan Respublikası gömrük sisteminin 2007-2011-ci illərdə inkişafına
dair Dövlət Proqramı»nın əhəmiyyəti
bu baxımdan xüsusi qeyd olunmalıdır. Proqram dövlətin gömrük
siyasətinin müasirləşdirilməsinə
imkan yaradıb və xarici iqtisadi əlaqələrini
genişləndirib. Sənəd əsasında
gömrük sərhədində
mal dövriyyəsinin
sürətləndirilməsi və sahibkarlıq subyektlərinə əlverişli
şəraitin yaradılması;
inhisarçılıq fəaliyyətinin
məhdudlaşdırılması və haqsız rəqabətin qarşısının
alınması; ixracın
təşviqi və genişləndirilməsi; daxili
bazarın qorunması
sahəsində gömrük
tənzimlənməsi mexanizmlərinin
təkmilləşdirilməsi istiqamətində müvafiq
tədbirlər həyata
keçirilib.
Ölkə başçısının ixracın stimullaşdırılması
və bu sahədə bəzi bürokratik amillərin aradan qaldırılması
məqsədilə imzaladığı
11 noyabr 2008-ci il tarixli «Azərbaycan Respublikası dövlət
sərhədinin buraxılış
məntəqələrindən keçirilən malların
və nəqliyyat vasitələrinin yoxlanılmasında «bir pəncərə» prinsipinin
tətbiqi haqqında»
fərman gömrük
orqanlarının fəaliyyətinin
təkmilləşdirilməsini, bu sahədə informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının
imkanlarından geniş
istifadəni təmin edib. “Bir pəncərə”
sisteminin tətbiqindən
sonra ölkə sərhədindən mal və nəqliyyat vasitələrinin keçirilməsi
zamanı müxtəlif
dövlət qurumlarına
müraciət etmək
zərurəti aradan qalxıb. Dövlət Gömrük Komitəsi idxal-ixrac əməliyyatları
zamanı sənədlərin
qəbulunu və yoxlanılması hazırda
Kənd Təsərrüfatı
və Səhiyyə nazirlikləri ilə əlaqələndirilmiş şəkildə
həyata keçirilir.
Operativ məlumat mübadiləsi məqsədilə
Komitədə Vahid Avtomatlaşdırılmış İdarəetmə Sistemi
(VAİS) yaradılıb.
Malların idxalı və
ixracı zamanı gömrük rəsmiləşdirilməsi
əməliyyatlarının avtomatlaşdırılmış əsaslarda təşkili gömrük rəsmiləşdirilməsinin
səmərəliliyinin artırılmasını,
bu işə sərf edilən vaxtın minimuma endirilməsini təmin edərək xarici ticarət iştirakçılarına xidmətin səviyyəsinin
yaxşılaşmasına, bütövlükdə gömrük
orqanlarında idarəetmənin
təkmilləşdirilməsinə imkan verib. İqtisadi
operatorların və sahibkarlıq subyektlərinin
qanunvericiliyin tələblərinə
daha ciddi riayət etmələri, sərhəd nəzarəti
prosedurlarında şəffaflığın
artırılması
da təmin edilib. Ümumilikdə, bu və digər
tədbirlərin reallaşdırılmasında
əsas məqsəd bir tərəfdən ölkənin iqtisadi təhlükəsizliyini təmin
etmək,
digər tərəfdən
gömrük rəsmiləşdirilməsi
prosedurları sadələşdirmək,
gömrüklə bağlı
vaxt itkisinə yol verməməkdir.
Son illər
dövlət idarəçiliyinin
bütün sahələrində
olduğu kimi, gömrük orqanlarının
fəaliyyətində elektron
xidmətlərin geniş
tətbiqi də diqqət mərkəzindədir.
Hazırda Gömrük
Komitəsi tərəfindən
15-ə yaxın elektron
xidmət göstərilir.
«E-gömrük» bəyannaməsinin
verilməsi; elektron qaydada ilkin məlumatlandırma;
xarici iqtisadi fəaliyyət iştirakçılarına
həyata keçirdikləri
idxal-ixrac əməliyyatları
haqqında statistik məlumatların verilməsi;
rüsumsuz ticarət mağazasının təsis
edilməsinə dair icazə verilməsi üçün müraciətin
və sənədlərin
qəbulu; gömrük
brokeri və gömrük daşıyıcısı
fəaliyyətinə lisenziyanın
verilməsi, onun fəaliyyətinin dayandırılması
və ləğv edilməsi üçün
müraciətin və
sənədlərin qəbulu;
gömrük və müvəqqəti
saxlanc anbarlarının
təsis edilməsinə
lisenziyanın verilməsi;
vətəndaşlardan Dövlət
Gömrük Komitəsinə
daxil olan sorğu və məktubların icrasının
müraciət edənlər
tərəfindən onlayn
izlənilməsi; yüngül
minik nəqliyyat vasitələrinin idxalı
ilə bağlı gömrük ödənişlərinin
hesablanması məsələləri
aiddir.
Bütün gömrük ödənişlərinin
yalnız bank və ya plastik
kart vasitəsilə həyata keçirilməsi
də korrupsiyaya qarşı mübarizə
tədbirləri sırasında
mühüm yer tutur. Hər hansı malı idxal və ixrac
etmək üçün
müraciət edən
şəxslərin qəbulu
ardıcıllığının müəyyənləşdirilməsi məqsədilə elektron
idarəetmə sisteminin
(«elektron növbə»)
tətbiqi də uğurlu yeniliklərdən
biridir. Həyata keçirilən islahatların
mütərəqqi xarakteri
beynəlxalq səviyyədə
də etiraf olunur. Davos Forumunun
hesabatına əsasən,
Azərbaycan gömrük
sahəsində şəffaflığın
təminatına görə
138 ölkə arasında
39-cu yerdə qərarlaşıb.
Prezident İlham
Əliyev bu islahatların davam etdiriləcəyini bildirib:
"...Biz inhisarçılığa
qarşı mübarizəni
daha da gücləndirməliyik,
əlavə tədbirlər
görülməlidir. Yerli
istehsalın stimullaşdırılması
ilə bərabər,
bu sahəyə də diqqət yetirilməlidir, əgər
ya qanunvericilikdə, ya hansısa tənzimləyici qərarlarda
hansı əlavə tədbirlər lazımdırsa,
biz bunu edəcəyik. Biz azad, ədalətli rəqabəti təmin etməliyik".
Ölkə başçısının
«Sahibkarlığın inkişafı
ilə bağlı əlavə tədbirlər
haqqında» 3 mart
2014-cü il tarixli fərmanı isə bu sahədə ötən illərdən
başlanmış islahatların
davam etdirilməsini nəzərdə tutur. Fərmana əsasən, bir sıra normativ-hüquqi
aktlara dəyişiklik
edilməklə idxal-ixrac
zamanı gömrük
nəzarətinin həyata
keçirilməsinə cəmi
2 sənəd (nəqliyyat
sənədi və bəyannamə) tələb
olunacaqdır. Bununla da tələb olunan sənədlərin sayı idxalda 11-dən 2-yə,
ixracda isə 8-dən
2-yə endiriləcək. Ümumilikdə
isə tələb olunan sənədlərin sayı 19-dan 4-dək azalacaq.
Reallaşdırılan ən mühüm yeniliklərdən biri də bəzi gömrük xidmətlərinin
«ASAN Xidmət» mərkəzləri
vasitəsilə həyata
keçirilməsidir. Gömrük
yüklərinin ASAN Xidmət
vasitəsilə bəyan
edilməsi sahibkarların
işini xeyli dərəcədə asanlaşdırır
və neqativ halların qarşısını
alır.
Avropa İttifaqının
maliyyə dəstəyi
və BMT-nin “İnkişaf Proqramı” ilə birgə həyata keçirilən
layihələrdən biri
də dünya standartlarına əsaslanan
Gömrük Məcəlləsinin
hazırlanmasıdır. Yeni
məcəllədə yüklərin
sənədlərinin rəsmiləşdirilməsi
vaxtının və bunun üçün tələb olunan sənədlərin sayının
azaldılması məsələləri
də öz əksini tapacaqdır.
Ümumiyyətlə, ölkəmizin qeyri-neft sektorunun inkişafı, rəqabət qabiliyyətli
məhsulların respublikamızda
istehsalının təşkili
isə gömrük-tarif
siyasəti ilə bilavasitə
əlaqəlidir. Hazırda Azərbaycanın iqtisadi təhlükəsizliyini təmin
etmək, eyni zamanda, yerli məhsul istehsalının
çeşidlərinin artırılması
məqsədi ilə istehsal təyinatlı avadanlıqlar, müxtəlif
xammal və materiallar ƏDV-dən və idxal gömrük
rüsumlarından azad
edilmiş və ya daha aşağı tarif dərəcələrinə cəlb
olunmuşdur. Bununla yanaşı, daxili istehsalın xarici rəqabətin mənfi təsirindən qorunması
məqsədi ilə bir sıra hazır
məhsullara ən yüksək 15 faiz dərəcəsində gömrük
rüsumları tətbiq
olunur.
Azərbaycanda daxili bazarın
xarici bazarla səmərəli əlaqəsini
təmin etməklə,
xarici ticarətin dövlət tənzimlənməsinin
mühüm vasitəsi
olan gömrük tarifinin formalaşması,
həmçinin gələcəkdə
respublikanın iqtisadi
mənafeyini qorumaq məqsədi ilə antidempinq, kompensasiya və xüsusi növ rüsumların tətbiqi
ilə bağlı möhkəm hüquqi əsaslara söykənən
yeni "Gömrük
tarifi haqqında" Azərbaycan Respublikasının
Qanunu hüquqi qüvvəyə minib. Bununla yanaşı, ölkə iqtisadiyyatının inkişaf
dinamikası nəzərə
alınmaq şərti
ilə ortamüddətli
perspektivdə bir sıra qanunvericilik aktlarının, o cümlədən
"Xarici ticarət fəaliyyətinin dövlət
tənzimlənməsi haqqında"
və "Antidempinq, kompensasiya və mühafizə tədbirləri
haqqında" qanun layihələri hazırlanır.
Samir Mustafayev
Mövqe.- 2019.- 10
iyul.- S.7.