Nəsimi ili: klassik ədəbi irsə
müasir baxış, milli və bəşəri
ideyaların təbliği
Gövhəri laməkan mənəm,
kövnü məkanə sığmazam” - məşhur, qəlbləri
alan misralarıyla başlayan qəzəlin müəllifi –
adı əbədiyyata qovuşan İmadəddin Nəsimi Azərbaycan
xalqının dünya mədəniyyətinə bəxş
etdiyi böyük söz ustasıdır. Onun qəzəlləri
necə öz dövründə dillər əzbəriydisə,
bu gün də axıcılığı, ahəngdarlığı,
fəlsəfi fikirlərinin dərinliyinə görə
sevilir. Nəsimi istedadı, yaradıcılığı,
özünü ifadə tərzilə ədəbiyyat tarixində
nadir, oxşarsız bir hadisədir.
Böyük mütəfəkkirin
yaradıcılığı qədər keçdiyi həyat
yolu da diqqəti çəkir, mərdlik və yenilməzlik rəmzi
olaraq valeh edir. Əsl adı Seyid Əli olan İmadəddin Nəsimi
1369-cu ildə Şamaxı şəhərində ziyalı
ailəsində dünyaya göz açmışdır.
İlk təhsilini Şamaxıda alan Nəsimi,
hələ gənc yaşlarından elmə böyük həvəs
göstərmiş, klassik Şərq və qədim yunan fəlsəfəsini,
ədəbiyyatını, Tibb, astronomiya və astrologiya,
riyaziyyat və məntiq elmlərini dərindən mənimsəmiş,
İslamın və xristianlığın əsaslarına
yaxından bələd olmuşdur. Bu səbəbdən
də Seyid Əliyə İmadəddin, yəni “dinin
dayağı” ləqəbi verilmişdir.
Dövrünün görkəmli
ariflərindən təhsil alan Nəsimi məşhur sufi
şeyxi Həllac Mənsur Hüseyninin fəlsəfi
görüşlərinə rəğbət bəsləyib və
ilk şeirlərini “Hüseyni”, “Seyid Hüseyni”, “Seyid” təxəllüslərilə
yazırdı. Böyük şair hürufilik təliminin
başçısı Fəzlullah Nəimi ilə
görüşdükdən sonra hürufilik təriqətini
qəbul edir və onun adına uyğun olaraq “Nəsimi” təxəllüsü
ilə şeirlər yazmağa başlayır. Nəsiminin
dünyagörüşü, bədii istedadı Şərqin
iki məşhur dini fəlsəfi təriqəti - sufizm və
hürufiliyin təsiri altında inkişaf edib
formalaşırdı.
Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının Nəsimi adına Dilçilik
İnstitutunun direktoru, akademik Möhsün Nağısoylu dahi
şairin yaradıcılığa ilə bağlı bildirib
ki, Nəsimi klassik Azərbaycan poeziyasının ən
görkəmli simalarından, zirvədə dayanan nümayəndələrindən
biridir: “Nəsiminin Azərbaycan ədəbiyyatında
mövqeyi, uca məqamı dedikdə, bu, ilk növbədə
onun ana dilini, yəni Azərbaycan türkcəsini ö
dövrdə məşhur olan ərəb və fars dilləri
səviyyəsinə qaldırmasıdır. İlk dəfə
Azərbaycan dilində şeirlərini poetik səviyyə, bədiilik,
dilin zənginliyi baxımından ən yüksək zirvəyə
qaldıran İmaməddin Nəsimi olmuşdur.
Nəsiminin
böyüklüyü, ucalığı, möhtəşəmliyi,
əzəməti də ondadır ki, o, doğma ana dilində
yazdığı şeirlərilə sübut etdi ki, onun ana
dili bədiilik, poetiklik, ədəbi dil baxımından o
dövrdə Yaxın Şərqdə geniş
yayılmış ərəb, fars dillərindən heç də
geri də qalmır. Nəsiminin
yaradıcılığını təhlil etdikdə,
xüsusilə bunu vurğulamaq lazımdır. İkincisi, Nəsimi
bizim ilk klassik şairimizdir ki, əsərlərini üç
dildə yazıb: Ərəb, fars və doğma Azərbaycan
türkcəsində. Nəsiminin daha bir yeniliyi ondadır ki,
o, bir sıra klassik şeir janrlarını ilk dəfə
bizim ana dilli ədəbiyyatımıza gətirib. Nəsimiyə
qədər Azərbaycan türkcəsində müləmmə,
tərcibənd, mürəbbe kimi janrlar yox idi. Ondan əvvəl
Qazi Bürhanəddin ana dilində yazmışdır, o, da
yalnız qəzəl və tuyuq. Türk ədəbiyyatşünasların
özləri də etiraf edir ki, Nəsimi şeirlərinin
lirizminə, axıcılığına, rəvanlığına,
ahəngdarlığına, bədiiliyinə və dilin zənginliyinə,
ifadə vasitələrinin rəngarəngliyinə görə
ilk Azərbaycan türkcəsində yazan ən böyük sənətkarlardan
biridir. Nəsimi həm də əqidəsi yolunda şəhidlik
zirvəsinə yüksəldiyi üçün böyük
şöhrət qazanmışdır”.
Könüllər fatehi Nəsimi
ölümü ilə bəşəriyyatı heyran etdi.
Hürufilər Teymurləng tərəfindən ciddi təzyiqlərə
məruz qaldığı üçün Nəsimi vətəndən
didərgin düşməyə məcbur qalıb, İraq,
Türkiyə, Suriyaya üz tutmuşdur. Təbliğ etdiyi
hürufilik təliminə görə, Hələb şəhərində
edam olunur. Onun edamı haqqında İbn əl-İmad Hənbəli
yazırdı: "O, hürufilərin şeyxidir, Hələbdə
sakin idi, tərəfdarları çoxaldı, bidəti
artdı, iş o yerə çatdı ki, sultan onun
öldürülməsini əmr etdi, boynu vuruldu, dərisi
soyuldu, çarmıxa çəkildi".
Nəsiminin ölümüylə
bağlı çoxlu rəvayətlər dildən-dilə
düşdü. Onu soymağa dabanından başlayıb,
dözülməz əzablar versələr də, əqidəsindən
dönmədi. Ölüm ayağında belə, Nəsiminin
dözüm və mətanəti qarşısında
sarsılan ruhanilər istehza ilə ondan soruşurlar:
- Sən ki, haqsan, bəs niyə qanın
axdıqca saralırsan?
Nəsimi qürurla cavab verir:
-Bəli, rəngim saralır. Mən əbədiyyət
üfüqlərində doğmuş eşq günəşiyəm.
Günəş qürub edəndə saralar, - deyərək
gözlərini əbədiyyən yummuşdur. Dahi şair Hələb
şəhərində dəfn edilmişdir. Hal –hazırda, bu
günümüzdə o yer ziyyarət olaraq
anılmaqdadır.
M.Nağısoylu qeyd edib ki, Nəsimi hürufi ədəbiyyatının
ən görkəmli, ən parlaq simalarından biridir: «Böyük şair əsərlərində həm
hürufiliyi yayıb, həm sufiliyi təbliğ edib. İnsan
gözəlliyini, insanın böyüklüyünü Nəsimi
qədər yüksək səviyyədə bədii şəkildə
ifadə edən ikinci bir şairi göstərmək çətindir.
Nəsiminin ardıcılları, davamçıları olub.
Bu baxımdan, Nəsimi ana dilli ədəbiyyatımızda həm
də ədəbi məktəb yaradan ilk böyük sənətkarlardan
biridir. Nəsimiyə qədər Nizami Gəncəvi də ədəbi
məktəb yaratmışdır. Lakin Nəsimi
ana dilində ədəbi məktəb yaratdı və onun
şöhrəti Balkanlardan tutmuş orta Asiyaya qədər
böyük bir coğrafi məkanda yayıldı. Hətta bir
sıra şairlər ona olan ehtiram və məhəbbətin
ifadəsi olaraq “Nəsimi” təxəllüsü ilə
yazmağa başladılar. Və Nəsimiyə
çoxlu nəzirələr, bənzətmələr
yazıldı. Onların sırasında bir sıra
böyük hökmdar şairlər var. Məsələn,
Şah İsmail Xətai, Cahanşah Həqiqi, Sultan
Süleyman kimi hökmdarlar da Nəsiminin əzəməti,
böyüklüyü, iradəsi, həm də onun əsərlərinin
bədiiliyi qarşısında baş əydilər. Ona
görə əsərlərini ona ehtiram olaraq nəzirə
şəklində yazdılar. Böyük Azərbaycan
şairi Füzulinin yaradıcılığında Nəsiminin
güclü təsiri var. Hətta Nəsiminin təsiri bizim
aşıq ədəbiyyatında var. Məsələn,
Sarı Aşıqın belə bir bayatısı var:
Gözəllik
soy iləndir,
Şahmar
da soy ilandır,
Nəsimi
tək bu Aşıq
Yolunda soyulandır.
Yəni Sarı Aşıq Nəsimini özünün
ustadı sayıb. Nəsimi kimi yolunda soyulmağı
özünə şərəf bilib. Eləcə
də, Aşıq Ələsgərin
yaradıcılığında Nəsimiyə böyük
ehtiram var.
Nəsimi ana dilimizin zənginliyini sübut edib. Təsadüfi
deyil ki, Dilçilik İnstitutu Nəsiminin adını
daşıyır. Ədəbi dilimizin
inkişafında Nəsiminin yeri müstəsnadır. Nəsiminin şeirləri axıcıdır, zəngindir,
elə bir bulaq kimi çağlayır. Həm
də dilinin sadəliyi ilə seçilir. Məsələn,
bircə nümunə deyim:
Düşdü
yånə dəli
könül gözlərinin õəyalinə,
Kim nə bilir bu könlümün fikri nədir, õəyali nə?
Al ilə
ala gözlərin aldadı aldı könlümü,
Alını gör nə al ådər, kimsə irişməz alinə.
Cinas qafiyədir. İkinci beytdə bütün sözlər öz
sözlərimizdir, bir dənə ərəb, fars
sözü yoxdur. Həm də “al”
sözünü iki mənada - bir hiylə mənasında, bir
də qırmızı mənasında işlətməklə
gözəl bədiilik yaradıb”.
Nəsimi şeirlərində şairin
axtarışları, dünya və kainat haqqında
düşüncələri mühüm yer tutur. Şair
dövrün siyasi, ictimai, əxlaqi mövzularında gözəl
əsərlər yazıb. Onun gənclik
dövründə yazdığı əsərlərdə
insan məhəbbəti, insan gözəlliyinin tərənnümü
xüsusi yer tutur. Getdikcə şairin
yaradıcılığında məhəbbət mövzusu
ilə yanaşı tərbiyəvi şeirlər də
yaranmağa başlayır. O, insanlarda gördüyü
pislikləri tənqid edir, acgözlüyü,
paxıllığı, xudpəsəndliyi insana yaraşmayan
sifətlər kimi pisləyir. O, həyatın sirlərini
öyrənməyə, dünyanı başa düşməyə
can atır. Bütün suallara hürufilərin
görüşlərini mənimsədikdən sonra cavab
tapır. O, bütün kainatın insan
varlığında olduğunu, insanın özünü
öyrənməklə dünyanın sirlərini öyrənə
biləcəyi fikriləri irəli sürən hürufilərin
görüşlərini təsdiq edir. Hürufilik
hərflərin müqəddəsliyinə əsaslanan və
dünyanın sirlərini ərəb əlifbasının rəmzlərilə
izah edən bir təriqətdir. Hərflərin
müqəddəsliyi və onun rəmzi mənada
anlaşılmasının tarixi çox qədimdir. Hürufilər dünya və kainatın sirlərini
hərflərlə və bu hərfləri insan üzündəki
xəttlərlə əlaqədar şəkildə izah etməyə
çalışırlar. Hürufilərə
görə həyatın bütün sirləri Qurandakı hərflərdə
və bu hərflər də insan üzündədir.
Nəsimi yaradıcılığındakı “mən” həyatdır,
gözəllikdir, kainatdır, bəşəriyyətin
taleyidir. O, əbədi
və əzəldir. Dünyada müxtəlif
şəkildə təzahür edir. O, elə bir gözəllikdir
ki, əgər özünü dərk edərsə, ülvi
bir varlığa çevrilib ilahiləşir. Nəsimi
əsərlərində insanın ən gözəl
xüsusiyyəti özünü dərk etməsidir. O,
bir sıra şeirlərdə insanı özünü dərk
etməyə çağırır.
İnsanı başqa varlıqlardan ayıran ruhun əsas
xüsusiyyəti onun ilahi surət almasıdır. Zərrə
günəşdən ayrıldığı kimi ruh da ilahi mənşədən
ayrılıb. Ruh uzun bir dövr keçərək
insanda öz varlığını dərk etməlidir.
Ruhla bədən birləşdikdən sonra insan kamala çatmaqla
özünü dərk edib həqiqi insan ola
bilir. Bu yol ilə təkmilləşən insan əbədi
bir varlıq olaraq yaşayar. Şeirlərdə
maddənin məhv olmayıb əbədi yaşaması da
vurğulanır.
“Dəryayi
mühit cuşa gəldi...”, “Məndə sığar iki
cahan...”, “Mərhaba...”, “Dilbəra, mən səndən
ayrı...”, “Əzəldən nur idim, şimdi həq oldum...”,
“Dün gecə bir dilbər ilə”, “Etməgil...”, “Firqətin
yandırdı bağrım...”, “Üzün günündən
ey qəmər”, “Hardasan”, “Ey könül, şad ol...”,
“Ağrımaz” və s. qəzəlləri Nəsimi irsinin
parlaq nümunələrindəndir. Nəsiminin ölməz
irsi bu gün də Azərbaycanla yanaşı, dünyanın
bir sıra ölkələrinin kitabxanalarında – Avstraliya
Milli Kitabxanası, Britaniya Muzeyi Kitabxanası, Düşənbə
Əlyazmalar Fondu, Tehran Milli Kitabxanası, Təbriz Milli
Kitabxanası, İstanbul Topqapı Sarayı Muzeyi
Kitabxanası, Antalya Elmalı Xalq Kitabxanası və digər
kitabxanalarda mühafizə olunur.
Nəsimi bizim iftixarımızdır, fəxrimizdir. Nəsimiyə
ən böyük dəyəri ulu öndərimiz Heydər
Əlliyev verib. Məhz Heydər
Əliyevin zamanında 1973-cü ildə Nəsiminin 600 illik
yubileyi YUNESKO-nun tədbirləri siyahısına daxil
edilmiş və 1973 - cü ildə beynəlxalq miqyasda qeyd
olunub. Bakının mərkəzində
şairin əzəmətli heykəli ucaldılıb,
haqqında “Nəsimi” filmi çəkilib. Bakının ən böyük rayonlarından biri və
metro stansiyası onun adını daşıyır. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyev Ulu Öndərimiz kimi ədəbiyyata, dilə
böyük önəm verir. 2017-ci ilin may ayında
Parisdə YUNESKO - nun baş qərargahında Nəsiminin vəfatının
600 illiyinin qeyd edilməsi, 2018- ci ilin sentyabr ayında Heydər
Əliyev Fondunun təşkilatçılığı və
Mədəniyyət Nazirliyinin dəstəyi ilə ölkəmizdə
ilk dəfə “Nəsimi şeir, incəsənət və mənəviyyat
festivalı”nın təntənəli şəkildə
keçirilməsi, 2018-ci ildə İmadəddin Nəsiminin
650 illik yubileyinin qeyd edilməsi, 2019-cu ilin “Nəsimi ili” elan
edilməsi bunun ən parlaq nümunəsidir. Nəsiminin
650 illiyi ilə əlaqədar Beynəlxalq Astronomiya
İttifaqının kiçik planetlərdən birinə onun
adının verilməsi böyük şairin
yaradıcılığına olan dəyərdir. Müvafiq vəsatət Azərbaycan astronomu,
fizika-riyaziyyat elmləri doktoru, Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının müxbir üzvü, BAİ üzvü
Əyyub Quliyev tərəfindən qaldırılıb. Bu planet 1995-ci ilin oktyabrın 24-də Çexiya
astronomları tərəfindən Klet rəsədxanasında
aşkar edilib və uzun müddət 1995 UN2 şərti ad
daşıyıb. Planetə Nəsiminin
adının verilməsi Azərbaycan üçün
qürurverici, hədsiz sevindirici hadisədir.
Böyük Azərbaycan şairi İmadəddin Nəsimi
cahana və zamana sığmayan əbədiyaşar, qüdrətli
söz ustasıdır. Nəsimi fəlsəfi-bədii poetik dilin
ümmansız dəryası, Azərbaycan adəbi bədii
dilinin əsasını milli zəmində quran, poeziyada
böyük çevriliş edən, dərin iz qoyan
böyük sənətkardır. Onun əsərləri
poeziya xəzinəsinin incisi, gövhəridir.
Sevda Kərimova
Azad Azərbaycan.-
2019.- 21 iyun.- S.6