Dövlət büdcəsinin
neft gəlirlərindən
asılılığı ilbəil azalır
Davamlı
inkişafın barometri sayılan büdcənin real göstəriciləri
və artım səviyyəsi istənilən dövlətdə
təkcə vətəndaşların yaşayış səviyyəsini
deyil, ümumən hökumətin fəaliyyətinin səmərəliliyini,
faydalı iş əmsalını dəyərləndirməyə
imkan verir. Müstəqil Azərbaycanın mühüm
makroiqtisadi göstəricilərə
imza atması, ilk növbədə, onun dövlət büdcəsində real əksini tapır.
Sosial məsuliyyət
prinsipini rəhbər
tutan ölkə iqtidarı dövlət büdcəsinin mədaxil
və məxaric hissəsini vətəndaşların
mənafeyi baxımından
qurmağa və yüksək sosial rifaha nail olmağa
çalışır. Bu
baxımdan 2020-ci ilin hökumətin müzakirəsinə
çıxarılmış büdcə layihəsi ölkənin makroiqtisadi siyasətinin əsas hədəflərini özündə
ehtiva edir. Büdcə zərfində
qeyri-neft gəlirlərinin
qeyri-neft ümumi daxili məhsulda və büdcə gəlirlərində xüsusi
çəkisinin artırılması;
Azərbaycan Respublikasının
Dövlət Neft Fondundan dövlət büdcəsinə transfertin
tədricən azaldılması;
dövlət büdcəsinə
hesablanmış vergilərin
və sair daxilolmaların yığım
faizinin artırılması;
hesablanmış məcburi dövlət
sosial sığorta haqları üzrə yığım faizinin artırılması istiqamətində
işlərin davam etdirilməsi, ölkənin
şəhər və
rayonları üzrə
yerli gəlir və xərclərin tarazlaşdırılması üçün
həmin ərazilərdə
faktiki fəaliyyət
göstərən ödəyicilərin
vergiləri hesabına maliyyə yardımının (dotasiyanın)
azaldılması istiqamətində
işlərin davam etdirilməsi kimi məsələlər əksini
tapıb.
2020-ci ilin büdcəsində
neftin baza qiymətinin 55 dollardan götürülməsi və
qeyri-neft gəlirlərinin
neft transfertlərini üstələməsi nəzərdə
tutulur. Büdcədə qeyri-neft gəlirlərinin
payındakı artım
Dövlət Neft Fondundan artan transfertlərdən 2,5 dəfə
çoxdur. Ümumilikdə,
gələn ilin büdcə gəlirlərinin
tərkibində qeyri-neft
gəlirləri 10 milyard
536,5 milyon manat olmaqla, 43 faiz təşkil edəcək.
Gələn ilin dövlət büdcəsinin gəlirləri
24484,0 mln. manat məbləğində proqnozlaşdırılır
və bu da 2019-cu ilin təsdiq edilmiş göstəricisi ilə müqayisədə 1316,0 mln.
manat və ya 5,7 faiz çoxdur.
Dövlət büdcəsinin
xərcləri isə
25 mlrd. 617 mln.manat təşkil edəcək
və bu da 2019-cu illə müqayisədə 427,7 mln.
manat çoxdur.
Büdcə gəlirlərinin tərkibinə qeyri-neft gəlirləri (10536,5 mln.
manat) 43 faiz, neft gəlirləri (13847,5
mln. manat, o cümlədən, Dövlət
Neft Fondundan transfert 11767,5 mln. manat) 57 faiz təşkil edəcək.
2020-ci il üzrə dövlət büdcəsinin
tərkibində gözlənilən
qeyri-neft gəlirləri cari ilə nisbətən
1068,8 mln. manat və ya 11,3 faiz çoxdur. 2020-ci il dövlət büdcəsinin kəsirinin
1133,7 mln.manat olması
planlaşdırılır ki, bu da
carı ilin göstəricisindən 888,3 mln.
manat və ya 43,9 faiz azdır.
Ənənəvi olaraq kəsirin
maliyyələşdirilməsi xaricdən cəlb edilən kreditlər, daxili borclanma, o cümlədən, qiymətli
kağızların buraxılışı,
özəlləşdirmədən daxilolmalar və vahid xəzinə hesabının qalığı
hesabına aparılacaqdır.
Təqdirəlayiq haldır
ki, ölkəmiz xarici dövlət borclarının ÜDM-in
tərkibində tutduğu
xüsusi çəkisinin
az olması baxımından dünya ölkələri içərisində
ilk onluqda qərarlaşıb.
Müsbət tendensiyalardan biri də dövlət büdcəsinin gəlirlərində
qeyri-neft sektorunun payının ilbəil artmasıdır. Hökumət
son illərdə ümumi daxili məhsulun artımı, qeyri-neft sektorunun inkişafı və biznes mühitinin liberallaşdırılması sahəsində
mühüm irəliləyişlərə
nail olub. Rəqabətədavamlı istehsal
və emal müəssisələrinin
fəaliyyətinə geniş imkanların yaradılması yolu ilə yerli istehsalın stimullaşdırılması,
habelə sənaye potensialının möhkəmləndirilməsi
tədbirləri inkişafın
təmayülünü qeyri-neft
sektorunun xeyrinə dəyişib. Nəticədə
qeyri-neft sektorunun artım dinamikası neft-qaz sənayesini əhəmiyyətli dərəcədə
üstələyib.
Son illər respublikada
sosial yönümlü
siyasətin bütün
mahiyyəti üzrə
gerçəkləşdirilməsinə imkan verən, bu sahədəki ənənəvi yanaşma
və metodları daha da təkmilləşdirən
mükəmməl qanunvericilik
sisteminin yaradılması,
mühüm fərman
və sərəncamların
imzalanması, habelə bu sahədə
mövcud beynəlxalq
konvensiyaların ratifikasiyası
da mühüm əhəmiyyətə malikdir.
2020-ci ildə
sosialyönümlü xərclər
dövlət büdcəsinin
40,7 fazini təşkil
edəcək və bu da 2019-cu ilin
analoji göstəricisindən
2662,2 mln. manat, yaxud 9 faiz çoxdur.
Əməkhaqlarının ödənilməsi 6723,4 mln.
manat, pensiya və sosial müavinətlərin ödənilməsinə
3213,4 mln. manat, icbari tibbi sığortanın
tətbiqinə 902,9 mln.
manat xərclənəcək.
Yürüdülən uğurlu iqtisadi siyasət - çevik və şəffaf vergi-gömrük islahatları
nəticəsində ölkəmizin
maliyyə imkanlarının
daha da artması
ilə paralel dövlətimizin uğurlu
sosial islahatlar paketinin reallaşdırılması
da təmin edilir. Təkcə onu demək lazımdır ki, bu prosesini əyani
təzahürü olaraq
icbari tibbi sığorta sisteminin tətbiqi təmin edilib, bu sistemin
2020-ci ildən bütün
ölkədə tətbiqi
nəzərdə tutulub.
Bundan əlavə, İşsizlikdən Sığorta
Fondunun yaradılması,
məşğulluq strategiyasının
qəbulu, ünvanlı
sosial yardımın əhatə dairəsinin genişləndirilməsi, özünüməşğulluq
proqramlarının təmin
edilməsi sosial islahatların mühüm
tərkib hissəsidir.
2019-cu ilin müvafiq dövründə
Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünün müdafiəsi zamanı şəhid olmuş insanların ailələrinə
11 min manat məbləğində birdəfəlik
ödəniş edilib,
minimum əməkhaqqı,
sosial müavinət, pensiya və tələbə təqaüdləri
artırılıb, zəlzələdən ciddi zərər çəkmiş vətəndaşlar
üçün evlərin
inşasına başlanılıb,
devalvasiya nəticəsində
banklara borcu yaranmış vətəndaşların
borcları müəyyən
şərtlər civarında
kompensasiya edilib, yanğından zərər
çəkmiş sahibkarlara
kompensiya ödənilib,
mavi yanacağa görə nəzərdə tutulmuş
limit artırılıb.
Bu və digər sosialyönümlü
addımlar, şübhəsiz,
vətəndaşlar tərəfindən
də rəğbətlə
qarşılanır.
Bəzi statistik göstəricilər
fonunda Azərbaycanda sosial sahədə həyata keçirilən
islahatların real miqyasını təsəvvür
etmək çətin
deyil. Şəhid ailələrinə birdəfəlik
müavinətlərin verilməsi,
onların aylıq müavinətin 242 manatdan
300 manata, Əfqanıstan
veteranlarının müavinətinin 220 manatdan 300 manata yüksəldilməsi, məcburi
köçkünlərə verilən aylıq müavinətlərin 50 faiz
qaldırılması, minimum
əməkhaqqının 40 faiz artırılaraq 130 manatdan 180 manata çatdırılması, minimum
pensiyaların 40 faiz artırılaraq 116 manatdan
160 manata qədər qaldırılması,
100 minə yaxın tələbənin təqaüdünün
yüksəldilməsi əhali
tərəfindən də
yüksək dəyərləndirilir.
2019-cu il aprelin 1-də imzalanmış
"Əhalinin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi
sahəsində əlavə
tədbirlər haqqında"
sərəncam əsasında
14 kateqoriya üzrə
sosial müavinətlər,
7 kateqoriya üzrə
Prezident təqaüdləri
orta hesabla 100 faiz artırılıb.
576,8 min nəfəri əhatə edən sərəncamın icrası üçün
cari ilin 9 ayında 302 milyon manat, illik 400 milyon manat əlavə
vəsait ayrılıb.
Dövlət başçısının 2019-cu il iyunun 18-də imzaladığı sərəncamlar
sosialyönümlü islahatların
davamlı səciyyə
daşıdığını bir daha təsdiqləyib.
Bu
baxımdan minimum
əməkhaqqının məbləğinin
il ərzində ikinci dəfə 40 faizə yaxın artırılaraq 250 manata çatdırılması xüsusi
vurğulanmalıdır. Minimum
əməkhaqqının artımı
950 minədək vətəndaşı
əhatə edib və onlardan 600 min nəfəri dövlət sektorunda, 350 min nəfəri özəl sektorda işləyənlərdir. Bu
islahatın reallaşdırılması
üçün üçün
dövlət büdcəsindən
illik 780 milyon, 2019-cu ilin sentyabr-dekabr ayları üzrə 245 milyon manat əlavə
vəsait ayrılması
nəzərdə tutulub.
Minimum əməkhaqqının məbləğinin
250 manata çatdırılması
dövlət büdcəsindən
maliyyələşdirilən sahələrdə Vahid Tarif Cədvəli ilə müəyyən edilmiş aylıq tarif (vəzifə) maaşları üzrə
orta əməkhaqqının
da orta hesabla
40 faiz artmaqla 265 manatdan 367 manata çatmasına imkan verir.
Ümumilikdə, yeni sərəncamlar 1 milyon 350 minədək vətəndaşın əməkhaqqında
ciddi artımlara səbəb olub. Ölkədə minimum əməkhaqqının məbləği
yaşayış minimumunu
(180 manat) 40 faizədək
üstələyib. Bundan
əlavə, dövlət
başçısının təşəbbüsü ilə
pensiyaların minimum məbləğinin oktyabrın
1-dən 160 manatdan 200 manata
çatdırılıb, 2020-ci ilin yanvarında isə daha 15 faiz artırılması nəzərdə tutulur.
Müasir dövrdə
hər bir dövlətin davamlı və sabit inkişafının
ən mühüm göstəricilərindən biri
də onun büdcəsidir. Bu baxımdan əminliklə
demək olar ki, 2020-ci ildə hökumət uğurlu fəaliyyətini davam etdirəcək, qarşıya
qoyduğu hədəflərə
doğru inamla irəliləyəcək.
Samir Mustafayev
Mövqe.- 2019.- 19
oktyabr.- S.10