E-xidmətlərin tətbiqi
idarəetmədə şəffaflığı
təmin edir
Müstəqil Azərbaycan yeni mütərəqqi yeniliklərə
doğru irəliləyən
dünya ailəsinin üzvü kimi inkişaf etmiş dövlətlərin ən
qabaqcıl texnologiyalarını
tətbiq edərək,
informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının
(İKT) tətbiqi ilə
bağlı düşünülmüş
strategiya həyata keçirir. Bu strategiya
ölkəmizdə «elektron
hökumət» quruculuğu
üçün çoxsistemli
idarəetmə mexanizmlərinin
formalaşdırılmasına xidmət edir.
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
hələ 23 may 2011-ci il tarixli fərmanı ilə «Elektron hökumət»in formalaşdırılması və
elektron xidmətlərin
tətbiqi istiqamətində
işlərə təkan
verilib. «Elektron
hökumət» müasir
informasiya texnologiyalarından
istifadə etməklə
dövlət qurumları
tərəfindən ölkə
ərazisində yaşayan
bütün vətəndaşlara,
hüquqi və fiziki şəxslərə,
xarici ölkə vətəndaşlarına və
vətəndaşlığı olmayan şəxslərə
informasiya və e-xidmətlərin göstərilməsinə
şərait yaradan sistemdir.
«Dövlət orqanlarının
elektron xidmətlər
göstərməsinin təşkili
sahəsində bəzi
tədbirlər haqqında»
fərman nəinki elektron hökumətin inkişafı, həm də korrupsiyaya qarşı mübarizənin
daha da gücləndirilməsi
baxımından böyük
əhəmiyyət kəsb
edir. Fərmanda göstərildiyi kimi, elektron xidmətlərin genişləndirilməsi
korrupsiya hallarının
qarşısının alınması
və şəffaflığın
təmin edilməsi baxımından təsirli
vasitələrdən biridir.
Elektron xidmətlər, eyni zamanda dövlət orqanı ilə vətəndaş arasında
qarşılıqlı münasibətlərin
səmərəliliyi və
keyfiyyətinin artırılmasında,
şəffaflığın təmin edilməsində,
korrupsiyaya şərait
yaradan halların aradan qaldırılmasında
mühüm əhəmiyyət
daşıyır.
Elektron xidmətlər
dövlət orqanı
əməkdaşları ilə
vətəndaş arasında
birbaşa təması
minimuma endirməklə,
korrupsiyaya şərait
yaradan halları aradan qaldırır, elektron xidmətin geniş miqyasda həyata keçirilməsi
korrupsiyaya qarşı
mübarizədə əhəmiyyətli
tədbirlərdən birinə
çevrilir. Fərmanda bu məqsədlə
dövlət qulluqçularının
informasiya texnologiyalarından
istifadə sahəsində
hazırlıq səviyyələrinin
artırılması üçün
tədris kurslarının
təşkili nəzərdə
tutulub.
Əminliklə demək olar ki, artıq vətəndaşlar elektron
xidmətlərin üstünlüklərini
yeni yaradılmış
bir sıra portalların uğurlu fəaliyyətinə nəzərən
praktik olaraq hiss edir, atılan addımları razılıqla
qarşılayırlar. Vətəndaşlar informasiya texnologiyalarının
və internetin imkanlarından istifadə edərək bir sıra dövlət orqanlarına müraciət
imkanı qazanır.
Bundan başqa, dövlət orqanları tərəfindən
tətbiq edilən rüsum və tariflər barədə məlumat almaq məqsədilə «www.rusum.az» saytı,
dövlət qurumlarının
və vətəndaşların
münasibətlərinin etik
davranış çərçivəsində
tənzimlənməsinə dəstək vermək, bu sahədə maarifçilik və məlumatlandırma məqsədilə
«www.etika.az» saytları yaradılıb.
Son illərdə uğurla fəaliyyət göstərən «www.e-qanun.az» portalında da cəmiyyətdə bütün
ictimai münasibətlər
spektrini tənzimləyən
qanunlar və digər normativ hüquqi sənədlər
yerləşdirilib.
Respublikamızda «e-hökumət» quruculuğu
istiqamətində ən
mühüm addımlardan
biri 2012-ci ildə «bir pəncərə» prinsipi ilə işləyən və dövlət orqanlarının
göstərdiyi elektron
xidmətlərin cəmləşdirildiyi
vahid «Elektron hökumət» (www.e-gov.az) portalının
istifadəyə verilməsidir. Portal e-xidmətlərin göstərilməsi
zamanı dövlət
orqanlarının informasiya
sistemləri arasında
mübadiləni təmin
etməyə imkan verir. Burada hər bir dövlət qurumu elektron xidmətlərini
portal vasitəsilə – «bir
pəncərə» prinsipi
əsasında istifadəçilərə
təqdim edir, məlumatların keyfiyyətinə,
tamlığına və
düzgünlüyünə cavabdehlik daşıyır.
Vətəndaş istənilən dövlət
qurumuna müraciət
etməklə, ona aid lazımi məlumatı qanun çərçivəsində
əldə edə bilər. Portal vasitəsilə dövlət
idarəçiliyində keyfiyyətli
elektron xidmətlərin
göstərilməsi vətəndaşların
həmin xidmətlərdən
fəal istifadəsinə
imkan yaradır.
«Dövlət orqanlarının
elektron xidmətlər
göstərməsinin təşkili
sahəsində bəzi
tədbirlər haqqında»
fərmanda Azərbaycan
Respublikasında rabitə
və informasiya texnologiyalarının inkişafı
üzrə 2010-2012-ci illər
üçün Dövlət
Proqramı (Elektron Azərbaycan)», eləcə
də informasiya və kommunikasiya texnologiyalarının inkişafı
ilə bağlı qəbul edilən digər normativ hüquqi aktlar əsasında dövlət
orqanlarının əhaliyə
konkret sahələr üzrə beynəlxalq standartlara uyğun elektron xidmətlər göstərməsi qaydalarının
və xidmət növlərinin müəyyən
edilməsi tapşırılıb.
Nazirlər Kabinetinin «Mərkəzi icra hakimiyyəti orqanları tərəfindən konkret
sahələr üzrə
elektron xidmətlər
göstərilməsi Qaydaları»
və «Elektron xidmət növlərinin siyahısı»nın təsdiq edilməsi haqqında qərarına əsasən isə müxtəlif dövlət
orqanlarının elektron
xidmətlərinin vahid
reyestri yaradılıb.
Elektron xidmətlər reyestrinin formalaşması Nəqliyyat,
Rabitə və İnformasiya Texnologiyaları
Nazirliyinə (RİTN) həvalə
edilib. Elektron Xidmətlər Reyestrinə
40-dan çox dövlət
qurumu qoşulmuşdur
və həmin qurumlar Nazirlər Kabinetinin müvafiq qərarında nəzərdə
tutulan elektron xidmətləri həyata keçirirlər.
"Elektron hökumət"
saytında təqdim edilən xidmətlərdən
ayda təqribən 50 mindən çox insan istifadə edir. Nazirlər Kabinetinin təsdiq
etdiyi siyahıdakı
417 xidmətin böyük
əksəriyyəti "elektron
hökumət" və
müvafiq dövlət
qurumlarının portallarına
inteqrasiya edilib. Real olaraq vətəndaşlara
217 elektron xidmət göstərilir. Statistika göstərir
ki, vətəndaşlar
bu xidmətlərə
çox böyük maraq göstərirlər.
Gündən-günə elektron
hökumət portalına
daxil olan vətəndaşlarımızın sayı, giriş üçün kod parollar alanların, elektron viza alan şəxslərin,
bilavasitə bu xidmətlərdən istifadə
edən şəxslərin
sayı artır. Vətəndaşlar üçün
Nəqliyyat, Rabitə
və İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyi, Dövlət Sosial Müdafiə Fondu, Daxili İşlər, Səhiyyə, Təhsil, Ədliyyə və Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirlikləri,
Dövlət Vergi Xidməti və Dövlət İmtahan Mərkəzinin xidmətləri
daha çox maraq doğurur. Xüsusi vurğulamaq lazımdır
ki, hazırda
“www.e-gov.az” portalı üzərindən
xidmət göstərməyən
dövlət qurumlarının
mövcudluğu müəyyən
obyektiv və subyektiv amillərlə bağlıdır. Məsələn, təhlükəsizlik, müdafiə,
xüsusi mühafizə
qurumlarının "e-xidmət"lərindən
istifadə obyektiv səbəblərdən mümkün
deyil. Bununla belə, e-xidmət"lər
göstərməyən, müasir
tələblərə cavab
verən internet saytları
olmayan dövlət qurumlarının mövcudluğu
da etiraf olunmalıdır. Xüsusən də yerli icra
orqanlarının elektron
xidmətlər reyestrinə
inteqrasiyasında lənglik
müşahidə edilir.
Ümumilikdə isə son illərdə
tətbiqinə start vermiş
e-xidmətlər bir tərəfdən dövlət
orqanlarının fəaliyyətində
çevikliyi, şəffaflığı,
hesabatlılığını təmin edib, digər tərəfdən
vətəndaşlara göstərilən
xidmətlərin keyfiyyəti,
səmərəliliyi əhəmiyyətli
dərəcədə artıb.
NRİTN tərəfindən
yaradılmış «www.e-gov.az» portalının da əsas məqsədi çevik və səmərəli idarəçiliyin
həyata keçirilməsinə,
sahibkarlara göstərilən
xidmətlərin səviyyəsinin
yüksəldilməsinə fəal texnoloji dəstəyin təmin edilməsidir.
Bu gün e-xidmətlər
həm də Azərbaycanın sabit və davamlı inkişafı ilə bağlı məsələdir. Ölkədə sahibkarlığın inkişafı,
biznes mühitinin liberallaşdırılmasında e-xidmətlərin mühüm
rolu vardır. Məsələn, 2007-ci ildən vergi
bəyannamələrinin elektron
formada təqdim edilməsi sisteminə keçid «e-xidmətlər»
sahəsində mühüm
yeniliklərdən olub.
Bu məqsədlə İnternet Vergi İdarəsi (www.e-taxes.gov.az) yaradılmış,
beləliklə, vergi ödəyiciləri bəyannamələrini
vergi orqanlarına gəlmədən – elektron
formada təqdim etmək imkanı əldə ediblər.
2008-ci ildən sahibkarlıq
subyektlərinin «bir pəncərə» prinsipi üzrə qeydiyyat sisteminin tətbiqi qeydiyyat prosedurlarının
sadələşdirilməsi ilə yanaşı, sahibkarlıq fəaliyyəti
subyektlərinin qeydiyyatının
dinamikasına da müsbət təsir edib. 2011-ci ildən fərdi sahibkarların vergi orqanlarına gəlmədən real vaxt
(onlayn) rejimində qeydiyyat sistemi tətbiq olunub, 2012-ci ildən yerli hüquqi şəxslərin
(MMC) dövlət qeydiyyatının
elektron qaydada aparılmasına başlanılıb.
E-qeydiyyatın tətbiqi ilə biznesə başlamaq üçün 6 prosedur əvəzində cəmi
3 prosedur yerinə yetirilir. Tələb olunan sənədlərin
sayı isə 7-dən
2-yə qədər azalıb.
Bütün bunlar Azərbaycanın
Ümumdünya İqtisadi
Forumunun "Qlobal Rəqabətqabiliyyətlilik İndeksi"ndə
ildən-ilə irəliləməsini
təmin edir.
Əlbəttə, ölkəmiz inkişaf etdikcə, texnoloji şüur səviyyəsi
yüksəldikcə, e-xidmətlərin
çeşidi və səviyyəsi də yüksələcəkdir. Bu baxımdan dövlət qurumlarının qarşısında
duran başlıca vəzifə vətəndaşların
və özəl sektorun bu sahədəki
ehtiyac və istəklərinin öyrənilməsi,
praktik surətdə reallaşdırılmasıdır.
S.Elmanoğlu
Mövqe.- 2020.- 25
iyun. S. 10.