Əmək
münasibətlərinin rəsmiləşdirilməsi təmin
edilir
Məşğulluq
siyasətinin mühüm istiqamətlərindən biri yeni
iş yerlərinin yaradılmasını məhdudlaşdıran
amillərin aradan qaldırılması və məşğulluq
səviyyəsinin artırılmasını
stimullaşdıran şəraitin yaradılmasıdır. Bu
baxımdan sahibkarlığın, əsasən də
kiçik və orta sahibkarlığın inkişafına
yönəlmiş tədbirlər xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir.
Ötən
illərdə məşğulluq siyasətində əsas məqsəd
əmək ehtiyatlarından daha dolğun istifadə etməklə
əhalinin səmərəli məşğulluğunun təminatından
ibarət olub. Bu məqsədə nail olmaq üçün
sahibkarlığın, xüsusilə kiçik və orta
sahibkarlığın inkişafı üçün daha
münbit şəraitin yaradılması; məşğulluğun
səmərəli inkişafını təmin edən investisiya
fəallığının dəstəklənməsi;
işaxtaran və işsiz vətəndaşların sosial
müdafiəsinin gücləndirilməsi, qeyri-formal əmək
münasibətlərinin leqallaşdırılması istiqamətində
tədbirlər həyata keçirilib.
Azərbaycan
Prezident cənab İlham Əliyevin 9 oktyabr 2017-ci il tarixli sərəncamı
ilə təsdiq olunmuş “Azərbaycan Respublikasında qeyri-rəsmi
məşğulluğun qarşısının
alınmasına dair Tədbirlər Planı” ölkədə
işəgötürən-işçi münasibətlərinin
rəsmiləşdirilməsi, əməyin ödənişinin
təşkilinə nəzarət mexanizmlərinin təkmilləşdirilməsi
və bu sahədə dövlət orqanları arasında daha
səmərəli koordinasiya olunmuş siyasətin həyata
keçirilməsinə, qeyri-rəsmi məşğulluğun
qarşısının alınmasına xidmət edir.
Ümumiyyətlə,
Azərbaycanda regional inkişaf və tərəqqiyə xidmət
edən iqtisadi islahatların mühüm hədəflərindən
biri də məşğulluğun səviyyəsinin yüksəldilməsi,
yeni iş yerlərinin açılması, əhalinin yüksək
rifah halının təmin edilməsidir. Ölkədə
biznes mühitinin liberallaşdırılması,
sahibkarlığın inkişafı, vergi dərəcələrinin
optimallaşdırılması, infrastrukturun müasirləşdirilməsi
və digər istiqamətlərdə həyata keçirilən
tədbirlər məşğulluq strategiyasının
uğurla reallaşdırılmasına imkan yaradıb.
Son
17 ildə qəbul olunmuş «2003-2005-ci illər
üçün Azərbaycan Respublikasında yoxsulluğun
azaldılması və iqtisadi inkişaf üzrə Dövlət
Proqramı», «Azərbaycan Respublikası regionlarının
sosial-iqtisadi inkişafı (2004-2008-ci illər) Dövlət
Proqramı», «Azərbaycan Respublikasının Məşğulluq
(2006-2015-ci illər) Strategiyası», «Azərbaycan Respublikası
regionlarının 2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi
inkişafı Dövlət Proqramı», «2008-2015-ci illərdə
Azərbaycan Respublikasında yoxsulluğun azaldılması və
davamlı inkişaf Dövlət Proqramı», «Azərbaycan
Respublikasının Məşğulluq Strategiyasının həyata
keçirilməsi üzrə 2011-2015-ci illər
üçün Dövlət Proqramı» və digər sənədlər
paxtaxt Bakıda və bölgələrdə işsizliyin səviyyəsinin
yüksəlməsi baxımından əhəmiyyətli olub.
“Azərbaycan
Respublikasının Məşğulluq Strategiyasının həyata
keçirilməsi üzrə 2011-2015-ci illər
üçün Dövlət Proqramı” əhalinin məşğulluğu
sahəsində dövlət siyasətinin
ardıcıllığını təmin edərək “Azərbaycan
Respublikasının Məşğulluq Strategiyasının
(2006-2015-ci illər) ikinci mərhələsinin
reallaşdırılmasına yönəldilib. Proqramda
işçi qüvvəsinə tələbatın
stimullaşdırılması, səmərəli
işgüzarlıq mühitinin formalaşdırılması,
struktur islahatlarının dərinləşdirilməsi,
investisiya fəallığının artırılması və
insan kapitalının yüksək inkişaf səviyyəsinin
təmini məsələləri əksini
tapıb.
Ölkədə makroiqtisadi sabitlik sahəsində əldə
olunmuş nailiyyətlərin möhkəmləndirilməsi;
yerli sənaye məhsullarının dünya bazarında rəqabət
qabiliyyətinin yüksəldilməsi; ədalətli rəqabət
mühitinin formalaşdırılması və
inkişafı; təklif olunan işçi qüvvəsi ilə
mövcud iş yerlərinin sayı arasında
tarazlığı təmin edən şəraitin
yaradılması; qeyri-formal məşğulluğun
qarşısının alınması; işə düzəlməkdə
çətinlik çəkən şəxslərin məşğulluğunun
təmin edilməsinə kömək edən xüsusi tədbirlərin
həyata keçirilməsi; kiçik və orta sahibkarlığın
inkişafının, eləcə də fərdi əmək fəaliyyəti
ilə məşğul olanların iqtisadi həvəsləndirilməsi
kimi mühüm tədbirlər Dövlət Proqramında
mühüm hədəflər kimi diqqəti çəkib.
Hazırda
əmək münasibətlərinin rəsmiləşdirilməməsi,
işəgötürənlərlə işçi
arasında əmək müqaviləsinin imzalanmaması
respublikamızın sürətlə inkişaf edən əmək
bazarının ən ağrılı, həlli vacib problemlərindən
biridir. Azərbaycanın sahibkarlıq fəaliyyəti ilə
məşğul olan bir çox özəl şirkətlərində
- ticarət, xidmət sahələrində vergi və sosial sığorta
ödənişlərindən yayınmaq məqsədilə
iş yerlərinin rəsmiləşdirilməməsi
hallarına hələ də təsadüf olunur.
Ölkə
başçısının belə neqativ hallarla mübarizədə
daha təsirli tədbirlərin görülməsi ilə
bağlı verdiyi tapşırığın icrasını
diqqət mərkəzində saxlayan aidiyyəti dövlət
qurumları əmək münasibətlərinin rəsmiləşdirilməsi
sahəsində sistemli iş aparır. “Azərbaycan
Respublikasında qeyri-rəsmi məşğulluğun
qarşısının alınmasına dair Tədbirlər
Planı”na əsasən, Nazirlər Kabinetində Əmək
Münasibətlərinin Tənzimlənməsi və
Koordinasiyası Komissiyası yaradılıb və bu istiqamətdə
gərgin iş aparılır.
“Azərbaycan
Respublikasında qeyri-rəsmi məşğulluğun
qarşısının alınmasına dair Tədbirlər
Planı”nda əks olunmuş tapşırıqların
icrası məqsədilə yaradılmış komissiya
ötən müddətdə ölkədə qeyri-rəsmi məşğulluğun
qarşısının alınmasında, o cümlədən
işəgötürənlər və işləyənlər
arasında münasibətlərdə müəyyən irəliləyişlər
əldə edilib. Bu məqsədlə, qanunvericiliyin imkan
verdiyi inzibati vasitələrlə yanaşı, maariflənləndirmə
tədbirlərindən də geniş iştifadə edilir.
Əmək müqaviləsinin imzalanmasının zəruriliyi,
işçilər üçün yaratdığı
üstünlüklər, işçilərin pensiya təminatındakı
rolu və digər mühüm məqamlar insanlara geniş izah
olunur.
Məqsəd
yalnız ölkə iqtisadiyyatında şəffaflıq və
hesabatlılığı təmin etməkdən, vergidən
yayınma hallarının qarşısını almaqdan ibarət
deyildir. Bu həqiqət bir daha diqqətə
çatdırılır ki, əmək münasibətlərinin
rəsmiləşdirilməsi, eləcə də əmək
haqlarının düzgün göstərilməsi, ilk
növbədə, gələcəyə etibarlı təminatın
yaradılması deməkdir. Əmək münasibətlərinin
vaxtında rəsmiləşdirilməməsi isə zaman
keçdikdə, təkcə işçilərin deyil, bir
sıra hallarda hətta işəgötürənlərin də
hüquqlarının pozulması ilə nəticələnir.
Bu hüquqların müdafiəsinə yönəlmiş
hüquqi prosedurlar isə heç də həmişə
müsbət yekunla nəticələnmir.
Artıq
ictimaiyyət arasında ümumi fikir formalaşır ki, əmək
müqavilələrinin bağlanmaması vergidən
yayınmanın əsas səbəblərindən biridir və
bu, dövlət büdcəsinə daxilolmalara mənfi təsir
göstərir. Qanunvericilik bazasında bu məsələ ilə
bağlı edilmiş əlavə və dəyişikliklərə
əsasən, cəzalar da sərtləşdirilib. İşəgötürənlər
tərəfindən fiziki şəxslərin əmək
müqaviləsi bağlamadan hər hansı işə cəlb
edilməsi qanunvericiliklə müəyyən olunmuş qaydada
məsuliyyətə səbəb olur. İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
53.1-ci maddəsinə edilmiş dəyişikliklərə
görə, Azərbaycan Respublikasının Əmək Məcəlləsində
nəzərdə tutulmuş qaydada əmək müqaviləsi
(kontrakt) bağlamadan işəgötürənlər tərəfindən
fiziki şəxsin hər hansı işin (xidmətin) yerinə
yetirilməsinə cəlb olunmasına görə vəzifəli
şəxslər 3000 manatdan 5000 manatadək, hüquqi şəxslər
20 min manatdan 25 min manatadək cərimə edilir.
Vergi
Məcəlləsinin 58.10-cu maddəsinə edilmiş dəyişikliyə
görə, Azərbaycan Respublikasının Əmək Məcəlləsində
nəzərdə tutulmuş qaydada əmək müqaviləsi
(kontraktı) hüquqi qüvvəyə minmədən işəgötürən
tərəfindən fiziki şəxslərin hər hansı
işlərin (xidmətlərin) yerinə yetirilməsinə cəlb
olunması yolu ilə onların gəlirlərinin gizlədilməsinə
(azaldılmasına) şərait yaradıldığına
görə işəgötürənə hər bir belə
şəxs üzrə 1000 manat məbləğində maliyyə
sanksiyası tətbiq edilir. Cinayət Məcəlləsinə
edilən dəyişikliklərə görə işçilərlə
əmək müqaviləsi bağlamadan onları işə cəlb
edənləri 7 min manatdan 10 min manatadək və ya 3 il
müddətinə azadlıqdan məhrumetmə cəzası
gözləyir.
Bundan
əlavə, ötən il minimum əməkhaqqının təqribən
iki dəfəyə yaxın artırılmaqla 130 manatdan 250
manata çatdırılması barədə
"maaşların ağardılması"nda mühüm
rol oynayır. Minimum əməkhaqqının son
artımının şamil olunduğu 350 min nəfər
özəl sektorda, 600 minə yaxını isə dövlət
sektorunda Vahid Tarif Cədvəli əsasında əməkhaqqı
alan işçilərdir. Yəni artıq sahibkar 250 manat
maaş yaza bilməz, çünki bu, ölkə üzrə
minimum məbləğ təşkil edir.
Xüsusi
vurğulamaq lazımdır ki, pandemiya dövründə
kölgə iqtisadiyyatına, qeyri-formal məşğulluğa
qarşı həyata keçirilən kompleks mübarizə tədbirləri
əmək müqavilələrinin də sayının
artmasına imkan verib və bu ilin yanvar ayı ilə
müqayisədə artım 90 minə bərabər olub.
S.Elmanoğlu
Mövqe.- 2020.- 19 may.
S. 10.