Azərbaycan
bəstəkarlıq məktəbinin şuşalı bəstəkarları-Üzeyir
bəydən başlayan yolun davamçıları...
Ölüm
sevinməsin qoy, ömrünü vermir bada
El qədrini
canından daha əziz bilənlər!
Şirin
bir xatirədək yaşayacaq dünyada
Sevərək
yaşayanlar, sevilərək ölənlər!
Son
payız günlərinin birində gözünü əbədi
olaraq yuman Şərq musiqisinin peyğəmbəri,
Azərbaycan perofesional bəstəkarlıq məktəbinin
atası dahi Üzeyir Hacıbəyovun vəfatı münasibətilə
dahi Səməd Vurğun yazdığı misaları təsadüfən
xatırlamadıq. Səməd Vurğun bu şeiri 1948-ci ilin
23 noyabr tarixində fani dünyadan köç edən,
ömrünü Azərbaycan musiqi mədəniyyətinə,
ictimai fikir tarixinə, milli mədəniyyətimizin öz
varlığını qorumasına zərrə-zərrə xərcləyən
şuşalı Üzeyir bəyin cənazəsi üzərində
söyləmişdi...72 il bundan əvvəl Üzeyir bəy
dünyadan köç edib. Bu gün dahi
Üzeyir bəy başda olmaqla onun şuşalı yetirmələrini
xatırlayacağıq.
28 il idi ki, Üzeyir bəyin və onun
özülünü qoyduğu Azərbaycan bəstəkarlıq
məktəbinin şuşalı bəstəkarlarının
ruhu didərgin idi. Şuşalı Zülfüqar bəy
Hacıbəyovun, Soltan Hacıbəyovun, Əşrəf
Abbasovun, Süleyman Ələsgərovun ruhları
sızım-sızım sızıldayırdı... Bəlkə
də onların ruhları indiki kimi heç zaman sevinməyib,
şadlanmayıb, qanadlı quşa dönüb vüqarla Şuşa göylərində süzməmişdi.
İndi sızıldayan ruhların
bayramıdır. Şuşalı dahi Üzeyir bəyin,
Soltan, Zülfüqar Hacıbəyovların, Əşrəf
Abbasovun və Süleyman Ələsgərovun Şuşa
nisgilli ruhları bəlkə də indiyə qədər belə
sevinməmişdi.
Şuşalı
Üzeyir bəyin hekayəti...
18 sentybar
1885-ci ildə o zamanlar Şuşa qəzasına
daxil olan Ağcabədidə doğulub, günəş kimi
bütün Azərbaycanı, Qafqazı, Şərq aləmini
işıqlandırıb. Azərbaycan peşəkar musiqi sənətinin və
milli opesının əsasını qoyan Üzeyir bəy həm
bir bəstəkar, həm bir musiqişünas-alim, publisist,
dramaturq, pedaqoq və ictimai xadim kimi tariximizdə əbədi
olaraq yaşayır. Üzeyir Hacıbəyovun
əsərləri dünya musiqi incilərindən
sayılır. 1937-ci ildə Stalin represiya
maşının qanlı caynaqlarından Üzeyir bəyi
onun ölməz əsərləri xilas edib. 1937-ci ildə
Azərbaycan SSR xalq artisti, 1938-ci ildə SSRİ xalq artisti, iki
dəfə Stalin mükafatı laureatı (1941, 1946), Lenin
ordeni laureatı (1938) və “Qırmızı əmək
bayrağı” ordeni laureatı, Azərbaycan Elmlər
Akademiyasının akademiki (1945), professor (1940), Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının sədri (1938-1948), Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasının rektoru (1928-1929, 1939-1948), Azərbaycan
EA İncəsənət İnstitutunun direktoru (1945-1948), Azərbaycan
Xalq Cumhuriyyətinin, Azərbaycan SSR-nin və Azərbaycan
Respublikası himnlərinin musiqi müəllifi olan Üzeyir bəyin
həyatı, taleyi çox tufanlardan, boranlardan adlayıb
keçib.
Ü.Hacıbəyovun
1908-ci il yanvarın 12-də (yeni təqvimlə 25-də)
Bakıda Hacı Zeynalabdin Tağıyevin teatrında göstərilən
“Leyli və Məcnun” operası ilə təkcə Azərbaycanda
deyil, bütün müsəlman Şərqində opera sənətinin
əsası qoyulub.
Sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru Zülfiyyə Eldarqızı
bizimlə söhbətində bildirdi ki, şuşalı
Üzeyir Hacıbəyov olmasaydı Azərbaycan musiqisinin
taleyini indiki kimi təsəvvür etmək çox çətin
olardı.
Z.Eldarqızı
vurğuladı ki, dahi bəstəkarımız, professional
klassik musiqimizin banisi Üzeyir Hacıbəyov 1908-ci ildə yanvar ayında
tamaşaya qoyulan “Leyli və Məcnun” muğam operası milli
opera sənətinin və Azərbaycanın bütün
professional bəstəkarlıq
yaradıcılığının əsasını
qoyub. “Leyli və Məcnun”
operasını yalnız Azərbaycanın deyil, bütün
Şərq aləminin, türk dünyasının,
bütövlükdə isə bəşəriyyətin
şah incisi olduğunu deyən ekspert Üzeyir Hacıbəyovun
musiqi tariximizə Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin
klassiki, onun yeni mərhələsinə təkan verən,
milli musiqi ənənələrini Avropa musiqisinin
qanunauyğunluqları ilə ilk dəfə üzvi surətdə
birləşdirən dahi sənətkar kimi daxil olduğunu
dedi.
Şuşa mənfur ermənilər tərəfindən
işğal ediləndə deyərdim ki, ən çox
Üzeyir bəyin ruhu narahat olub. Bu gün artıq Şuşa
azaddır, Şuşada Azərbaycan bayrağı
dalğalanır. Məhz indi ən çox sevinən
də Üzeyir bəyin ruhudur. Üzeyir bəyin
ev muzeyi bədnam ermənilər tərəfindən
dağıdılıb, amma ümid edirəm ki, yaxın
zamanlarda Üzeyir bəyin və bizim digər böyük
şəxsiyyətlərimizin dağıdılan muzeyləri,
güləllənən heykəlləri yenidən bərpa
ediləcək”.
Daşnakların
gülləbaran etdiyi Üzeyir bəy ölümün pəncəsindən
necə xilas olur...
Üzeyirşünaslar yazır ki, 1918-ci ildə ermənilərin
Azərbaycanda törətdiyi mart qırğını
zamanı erməni daşnakları Üzeyir bəyin evini
gülləbaran ediblər. Şərqin ilk
operasını yazan bəstəkara qısqanclıqla
yanaşan daşnaklar evin divarlarını, damını
güllə yağışına tuturlar. Bu qəlpələr 1975-ci ildə bəstəkarın
ev-muzeyinin açılışı ərəfəsində
təmizlənib.
Sovet hakimiyyətinin ilk illərində Üzeyir Hacıbəyovun
adı tez-tez xalq düşmənləri sırasında səslənməyə
başlayır. 1920-ci ildə bəstəkarı güllələmək
istəyirlər. Bu təhlükə
sırf təsadüf nəticəsində sovuşur. Üzeyir Hacıbyovun qaynı Hənəfi Terequlov əqidəcə
qatı kommunist idi. O, təhlükəsizlik idarəsi
şöbə müdirlərinin birinin masasının
üstündə təsadüfən haqqında güllələnmə
hökmü çıxarılan 59 nəfərin
siyahısında Üzeyir Hacıbəyovun da adını
görür. Başılovlu Nəriman Nərimanovun
yanına gedərək, vəziyyəti danışır.
Nəriman Nərimanov müvafiq orqanlardan həmin
siyahını tələb edir. Onları tələm-tələsik
qərar çıxarmaqda günahlandıran Nərimanov bu
siyahını cırıb atır. Nəriman
Nərimanov bəstəkara bir müddət Bakıdan
uzaqlaşmağı məsləhət görür.
1939-cu ildə Üzeyir Hacıbəyov şəkər xəstəliyinə
tutulur. Uzun illər Üzeyir Hacıbəyovun şəxsi
katibi işləyən yaxın qohumu Ramazan Xəlilovun dedyinə
görə, bəstəkar bu xəstəliyi bədnam
qonşularımızın ucbatından tapıb. Belə ki, 1939-cu ildə Moskvada ittifaq miqyasında
milli musiqi alətləri ifaçılarının müsabiqəsi
keçirilir. Stalinin göstərişi ilə
münsiflər heyətinə Üzeyir Hacıbəyov
başçılıq edirdi. Müsabiqə zamanı bəstəkar
bərk əsəbiləşir, təbiətcə sakit insan
olan Üzeyir bəy uzun müddət sakitləşə
bilmir: Azərbaycanı təmsil edən ifaçılar
arasında ermənilərin olmasına baxmayaraq, Bakı erməniləri
Moskvaya məktub yazırlar və bildirirlər ki,Üzeyir Hacıbəyov millətçilik edərək
qeyri-millətlərin müsabiqədə iştirakına əngəllər
törədir. 30-cu illər üçün bu
ittiham ən ağır ittiham idi. Molotov ona ünvanlanan ərizəyə
dərkənar qoyaraq, bəstəkara göndərir:
“Özünüz həll edin”. Başdan-ayağa
böhtan olan bu ərizə bəstəkarın əsəblərinə
ciddi təsir göstərir və o, şəkər xəstəliyinə
tutulur. Bunlar da
Üzeyirşünasların qeydlərindəndir.
Zülfüqar Hacıbəyovun “Üç aşiq və
ya Məlikməmməd” adlı fantastik süjetə malik
operası niyə səhnəyə qoyulmadı?
Hacıbəyov qardaşlarının milli musiqi
tariximizin inkişafına xüsusi töhfələr verdiyin
danılmaz olduğunu qeyd edən ekspert bildirdi ki,
Zülfüqar Hacıbəyov Üzeyir bəydən bir
yaş böyük olub. O, 17 aprel 1884-ci ildə Şuşada doğulub. Azərbaycan və sovet bəstəkarı kimi tarixə
düşən Z.Hacıbəyov Azərbaycan SSR əməkdar
incəsənət xadimi, Azərbaycan Dövlət Musiqili
Komediya Teatrının banilərindən biridir. O, dahi
drijorumuz Niyazi Tağızadənin atasıdır. O, ilk Azərbaycan
muğam operalarından biri olan “Aşıq Qərib”, “Evliykən
subay”, “Əlli yaşında cavan” musiqili komediyalarının
müəllifi kimi mədəniyyət tariximizdə xüsusi
rol oynadığını deyən Z.Eldarqızının
sözlərinə görə, Z. Hacıbəyov ilk Azərbaycan
operettası - “50 yaşında cavan” əsərini 1910-cu ildə
yazıb. Operetta Azərbaycan səhnəsində
komediya janrının ilk nümunəsi sayılır. Həm mətni, həm də musiqisi Zülfüqar
Hacıbəyov tərəfindən yazılan əsər sadə
və əyləncəli məzmuna malik üçpərdəli
və dördşəkillidir. Əsərin
ilk tamaşası 1911-ci ilin aprel ayında Tiflis şəhərinə
Gürcü Zadəganları Teatrında olduğunu qeyd edən
ekspert bildirir ki, sonralar operetta Bakıda, Naxçıvanda,
İrəvanda və Şuşada göstərilir. Z. Hacıbəyov Azərbaycanın musiqi sənətinə,
bəstəkarlarının yaradıcılığına
yeni bir cərəyan gətirən “Aşıq Qərib”
operasında xalq rəvayətindən istifadə olunub.
O, 1917-ci ildə “Üç aşiq və ya Məlikməmməd”
adlı fantastik süjetə malik bir operanın səhnəyə
qoyulması üçün xüsusi geyimlər də
hazırladır. Buna baxmayaraq, sovet hökumətinin
təzyiqi nəticəsində əsər tamaşaya qoyulur.
XX əsrin
birinci rübündə məşhurlaşan “Kənd
qızı”, “Çoban qız” və “Əsgər nəğməsi”
bəstəkarın ilk mahnıları sayılır. Azərbaycan klassik musiqisinin formalaşmasında da
Zülfüqar Hacıbəyovun rolu böyükdür.
8 noyabr
2020-ci il tarixində “Karvan”ı
Şuşaya çatan bəstəkar...
Azərbaycan Xalq Cumhuriyyətinin Şuşasında
doğulub bəstəkar Soltan İsmayıl oğlu Hacıbəyov. 1919-cu ilin 8 may tarixində əsrarəngiz
Şuşada dünyaya gələn bəstəkarın ruhu həm
də ona görə narahat idi ki, Şuşanın
işğalı onun doğum günündə baş
vermişdi. Bu gün isə böyük bəstəkarın
ruhu sevinir, sevinir ki, Şuşa yad əllərdən,
yağı tapdağından xilas olub. Görkəmli Azərbaycan bəstəkarı,
dirijoru, pedaqoqu, professor, SSRİ
xalq artisti, Soltan Hacıbəyov Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasının bədii rəhbəri və direktoru, Azərbaycan
Bəstəkarlar İttifaqının katibi və Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasının rektoru vəzifələrində
çalışıb.
Bəstəkarın ilk əsəri xor və simfonik
orkestr üçün yazılmış “Pioner kantata”sı və
“Qızıl gül” musiqili komediyasıdır. “Qızıl gül” əsəri
1940-cı ildə Bakı Musiqili Komediya teatrının səhnəsində
böyük müvəffəqiyyətlə tamaşaya
qoyulur...
S.
Hacıbəyovun I simfoniyası bu dövrdə
yazılmış simfoniyalar arasında mühüm yer tutur. 1945-ci ildə Türkmənistan Opera və Balet
teatrı S. Hacıbəyova “Kəminə və Qazı”
operasını yazmağı sifariş etdi. Həmin əsərin simfonik parçası “Karvan”
adlanır. Orta Asiya mənzərəsini musiqi dili ilə
canlandıran bəstəkar “Karvan”da təsviri lövhələrə
meyl edir, ayrı-ayrı parlaq lövhələrlə, cizgilərlə
və rəngarəng musiqi vasitələri ilə qızmar cənub
təbiətini, hüdudsuz səhranın vüsətini,
karvanın həzin, ahəstə hərəkətini
böyük ustalıqla dilə gətirir.
Bu gün sevinirik ki, S.Hacıbəyovun “Karvan”ı
artıq narahat-narahat səhralarda dolaşmır, o artıq
Şuşaya çatıb, Şuşada ruhunun bayramını
edir.
1920-ci
ilin 23 mart tarixində Şuşada doğulan görkəmli bəstəkarımız
pedoqoq, respublikamızın ilk musiqişünası, Azərbaycan
SSR əməkdar incəsənət xadimi, Azərbaycan SSR xalq
artisti, professor, Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasının rektoru vəzifəsində işləmiş
Əşrəf Abbasov 1992-ci ilin 8 fevral tarixində həyatdan
köçüb. Şuşanın
işğalı onun ölümündən sonra baş verib.
Ə.Abbasov 1965-ci ildə ilk Azərbaycan
uşaq baleti “Qaraca qız”ı yazıb. O, fortepiano və
orkestr üçün konsertin (1946), simfonik orkestr
üçün “Konsertino”nun (1948), “Şuşa” (1945), “Gələcək
gün” (1952), “Dramatik” (1953) simfonik poemalarının, “Səndən
mənə yar olmaz” (1963), “Dağlar qoynunda” (1970), “Həyatım
mənim, həyətim mənim” (1976) operettalarının, bir
çox instrumental əsərin xor mahnı, romansın müəllifidir.
Ə.Abbasov da Şuşanın böyük bəstəkarlarından
biridir və milli bəstəkarlıq məktəbimizin
işıqlı simalardındadır.
“Xoşbəxtlikdən
qarşıma çıxan ilk şəxs də Üzeyir bəy
oldu...”
1924-cü ilin 22 fevral tarixində Şuşada doğulan
böyük bəstəkarımız Süeyman Ələsgərov
2000-ci ilin 21 yanvarında “Şuşa” deyə deyə əbədi
olaraq həyata vida deyib. Amma bu gün Süleyman müəllimin
ruhu sevinir. Onun Şuşadakı evi
düşmən tərəfindən dağıdılıb,
həyət-bacası viran qoyulub. Amma bütün bunlar bəstəkarın
sevinən ruhuna zərrə qədər də olsun nisgil qata
bilməz, çünki artıq Şuşa
bizimdir, Süleyman müəllimin də ruhunun rahatlıq
tapdığı şəhərimizdir.
Sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, musiqişünas Səadət
Təhmirazqızı Süleyman Ələsgərovun
Üzeyir nəfəsli bəstəkar, Üzeyir ruhlu sənətkar
kimi də dəyərləndirir: “... Süleyman müəllim
Üzeyir Hacıbəylidən dərs alan
bəstəkarlardan biri idi. Süleyman müəllim
hər zaman söhbətlərində qeyd edirdi ki,
Ü.Hacıbəylidən tək sənət deyil, həm də
həyat dərsi almışam”.
Şuşanın azadlığı,
özgürlüyü ruhu narahat şuşalı sənətkarların
ruhunun azadlığı, özgürlüyüdür. Ruhunuzun azadlığı əbədi
olsun!
Leyla QARAXANLI
Mövqe.- 2020.- 24
noyabr. S. 10.