Yoxsulluğun azaldılmasında
bələdiyyələrin rolu
Artıq hər kəsə
aydındır ki, hər hansı bir ölkədə
yoxsulluğun azaldılması təkcə həmin
ölkə hökumətinin məşğul olmalı olduğu bir problem deyil.
Yoxsulluq çoxşaxəli bir problem olduğu
kimi, onun həlli ilə də cəmiyyətin müxtəlif
təbəqələri məşğul olmalıdır.
Sivill cəmiyyət təşkilatları
kimi bələdiyyələrin
də yoxsulluğun azaldılmasında çox böyük əhəmiyyəti vardır. Bələdiyyələrə bu aspektdən
baxarkən ilk növbədə
onların hakimiyyətin əks-mərkəzləşdirməsində əsas vasitə olmaları göz önünə
gəlir.
Yoxsulluğun azaldılması və iqtisadi inkişafı özünün prioritet sahəsi kimi götürmüş Azərbaycan hökuməti çox yaxşı başa düşür
ki, bu hədəfə
yerlərdə iştirakçılığı
təmin etmədən
nail olmaq mümkün deyil. Ölkəmizdə isə yerlərdə
iştirakçılığı ən uğurlu şəkildə bələdiyyələr həyata
keçirə bilərlər.
Azərbaycanda seçkili orqan olan
bələdiyyələr idarəetmə
sistemində yeni tətbiq olunmaqlarına baxmayaraq, həm əhali, həm də beynəlxalq ictimaiyyət onların demokratikləşmə prosesində
daha fəal iştirak etmələrini istəyir. Bu mənada bələdiyyələr iştirakçılığı
təmin etməklə
öz ərazilərində
yoxsulluğun azaldılması və iqtisadi inkişafa nail olunması sahəsində çox böyük işlər görə bilərlər.
Yoxsulluğun azaldılması
və iqtisadi inkişaf sadəcə, Azərbaycan hökumətinin fəaliyyət istiqaməti
olduğundan ölkənin bələdiyyələrlə bağlı
qanunları bu barədə konkret heç bir şey
demir. Amma Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 144-cü maddəsində deyilir:
"Bələdiyyələrin
səlahiyyətləri:...8) Yerli sosial müdafiə
və sosial inkişaf proqramlarının qəbul və icra
edilməsi; 9) Yerli iqtisadi
inkişaf proqramlarının qəbul və icra edilməsi; 10) Yerli ekoloji proqramlarının qəbul
və icra edilməsi". Bundan başqa, bir sıra
başqa qanun və normativ aktlarda da bələdiyyələrin
öz ərazilərində
səlahiyyətləri müəyyənləşdirilir
ki, bu da
onlara yoxsulluğun azaldılması və iqtisadi inkişafa nail olunması sahəsində
müəyyən imkanlar yaradır.
Bələdiyyələrin fəaliyyətini tənzimləyən
mövcud qanunlar mükəmməl qanunvericilik
aktı olmasa da, onlar bələdiyyələrin
təşkilati idarəetməsi
haqqında ümumi müddəaları özündə əks etdirir. Bələdiyyələrin statusu və digər
qanunvericilik aktlarına əsasən bələdiyyələr təşkilati
cəhətdən strukturlaşdırma məsələlərini sərbəst
şəkildə təşkil edə bilərlər. Bu
struktura daxil olan sahələrdən biri də bələdiyyələrin məhəllə
komitələrinin yaradılmasıdır. Bələdiyyələrin məhəllə
komitələri iştirakçılığın daha effektiv təmin edilməsində
xüsusi rol oynaya bilər. Məhəllə
komitələrinin yaradılması çox mütərəqqi bir addım olub insanların öz problemlərinin həllinə cəlb edilməsi,
onların qərar qəbuletmə prosesinə cəlb olunması və
sadə insanların rəy və təkliflərinin, yerli səviyyədə olsa belə, daha yaxşı instansiyalara çatdırılması
işini yaxşılaşdırır və insanlarda sovet vaxtlarında itirilmiş ictimai sahiblik hissələrinin yaradılmasına kömək
edir. Məhəllə komitələri daha
az ərazini əhatə
etsə də, inkişaf layihələri
həyata keçirə, ehtiyacı olan
insanlara müəyyən
yardımlar göstərə, eyni zamanda
yerli əhəmiyyətli məsələlərin
həllində əhalinin təşəbbüskarlığının artırılmasına şərait
yarada bilər. Məhəllə
komitələrinin qanunla nəzərdə
tutulduğu kimi, ianələr toplamaq və
onları ehtiyacı olanlara çatdırmaq
hüququ imkan verir ki, yerlərdə
ünvanlı yardımlar paylansın. Bu Azərbaycan hökumətinin
çoxdan reallaşdırmaq istədiyi ünvanlı sosial yardımların həyata keçirilməsinə
hansısa formada kömək edə bilər və nəticə etibarilə
ölkədə sosial müdafiə
sahəsinə çox böyük töhfə verə bilər.
Bələdiyyələr yoxsulluğun azaldılması və iqtisadi inkişafa dəstək vermək işində bir neçə sahə
üzrə fəaliyyət
göstərə bilərlər. "Bələdiyyə statusu haqqında Azərbaycan Respublikası Qanunu"nda bələdiyyələrin
müəyyən iqtisadi fəaliyyətlərlə məşğul
olmasına dair konkret maddələr (maddə 37. Bələdiyyə sifarişi və maddə 38. Bələdiyyələrin xarici
iqtisadi fəaliyyəti)
mövcuddur. Bu maddələrdə
bələdiyyələrin "öz maddi və maliyyə vəsaitlərində
istifadə etməklə bələdiyyə ərazisinin
abadlaşdırılması, əhaliyə kommunal xidmətlər göstərilməsi, sosial infrastruktur obyektlərinin tikintisi və təmiri, müvafiq ərazi əhalisinin məişət
və sosial-mədəni tələbatının ödənilməsi üçün zəruri məhsulların
istehsalı, xidmətlərin göstərilməsi və digər işlərin
görülməsi üçün sifarişçi
kimi" çıxış etməsinə icazə verilir və göstərilir ki, onlar "yerli əhalinin mənafeyi
üçün qanunla müəyyənləşdirilmiş qaydada
xarici iqtisadi fəaliyyətlə
məşğul ola bilər". Lakin bütün bunlarla yanaşı, bələdiyyələr
infrastruktur, kredit, investisiya və məşğulluq, informasiya
və hüquq, sosial monitorinq, təhsil və
peşə təlimi, ekoloji təhlükəsizlik
(torpaqların mühafizəsi), turizm,
mədəniyyət, səhiyyə, qaçqın və məcburi
köçkünlərlə bağlı sahələrdə öz
təşəbbüsləri ilə
layihələr həyata keçirə bilərlər. Bu zaman onların
mütləq sifarişçi kimi çıxış etməsi zəruri deyil
və Azərbaycan qanunvericiliyi bələdiyyələrin
belə bir fəaliyyətlə məşğul
olmalarına qarşı heç bir maneə qoymur.
Yuxarıda adları çəkilən sahələri bir-bir nəzərdən keçirməzdən öncə
onu qeyd etmək yerinə düşər ki, bələdiyyələr xüsusilə inkişaf layihələri, o cümlədən, gəlir əmələgətirən sahələrin yaradılması ilə bağlı fəaliyyətlərə cəlb olunduqları hallarda mütləq həmin fəaliyyətlərin şəffaflıq və hesabatlığını təmin etməlidirlər. Bunun üçün
bələdiyyələr nəzdində monitorinq qruplarının yaradılması çox effektiv təsirə malik ola bilər. Bələdiyyə ərazisində yaşayan
insanların monitorinqdə
iştirakını təmin etmək üçün həmin monitorinq qrupuna bələdiyyə üzvü, yaxud qulluqçusu
olmayan şəxslərin cəlb olunması
tamamilə məqsədəuyğun olardı. Bununla
belə qanunvericiliklə
nəzərdə tutulan hesabat
görüşlərinin də əhəmiyyəti çox böyükdür.
Bələdiyyələrin əhali ilə ünsiyyətinin
və bələdiyyənin yaratdığı gəlir əmələgətirən
sahələrin vəziyyətindən məlumatlı olmaqda, əhali arasında məlumat vərəqələrinin
paylanmasının və yaxud buna
bənzər başqa ünsiyyət vasitələrinin
də çox böyük əhəmiyyəti ola bilər.
Bələdiyyələrin yoxsulluğun
azaldılması sahəsindəki
fəaliyyətlərində şəffaflıq və hesabatlıq təmin
edilməzsə, ciddi korrupsiya
əmələ gələ bilər ki, bu da
həm əhalinin maddi rifahının
yaxşılaşdırılmasına, həm də bələdiyyənin özünün inkişafına ciddi mənfi təsir
göstərə bilər.
Yuxarıda adları qeyd olunan
konkret sahələrə
keçdikdə isə, deyə bilərik ki, bu gün
Azərbaycan bələdiyyələrinin
ən çox cəlb olunduqları sahə ifrastrukturdur. İfrastruktur dedikdə ilk növbədə bələdiyyə ərazisində mövcud olan yolların, körpülərin,
su-kanalizasiya, kanal və başqa infrastruktur
obyeklərinin təmiri, yaxud
yenilərinin tikilməsi
nəzərdə tutulur. İfrastrukturun
bərpası və inkişafı əhalinin müxtəlif
növ xidmətlərə
çatmasına effektiv şəkildə kömək edir və insanların lüzumsuz qayğılardan azad olmasına gətirib
çıxarır.
Bu gün
Azərbaycanda hələ
də elə ərazilər mövcuddur ki, orada tibb
məntəqəsinə, məktəbə,
yaxud başqa həyati əhəmiyyətli
müəssisəyə çatmaq
üçün lazım olan yollar, yaxud
başqa ifrastruktur obyektləri ya yoxdur, ya da
çox bərbad vəziyyətdədir. Bələdiyyələr yoxsulluğun azaldılmasına birbaşa cəlb olunmaqla bu problemlərinin
həllinə əhəmiyyətli
dərəcədə müsbət
təsir göstərə
bilər. Çox maliyyə tələb etməsinə rəğmən, ifrastruktur hələ də tamamilə püxtələşməmiş və
kifayət qədər təcrübə toplaya
bilməmiş bələdiyyələr
işin sadələyinə
görə daha çox cəlbedicidir.
Bələdiyyələrin yoxsulluğun
azaldılması və iqtisadi inkişafa nail olunması sahəsində məşğul ola
biləcəkləri sahələrdən
biri də kreditlərin paylanmasıdır. Azərbaycan qanunları bələdiyyələrin
kredit ittifaqları və başqa bank
olmayan kredit qurumları, o cümlədən hətta bələdiyyə
bankı da yaratmasına heç bir məhdudiyyət
qoymur.
Mövqe.- 2009.- 14-16 noyabr.- S. 9.