"Mən filmlərimi hissiyyatla çəkmişəm"
Deyir ki, azad
adamdır. Həm həyatda, həm də peşəsində. Heç bir partiyanın,
qurumun üzvü deyil. Hətta Kinematoqrafçılar İttifaqına da bağlılığı
yoxdur. Onun fikrincə, kinoda ən yaxşı sözü də müstəqil
fikir sahibləri deyir. Tanınmış kinorejissor Ziya Şıxlinski "Dairə",
"Artilleriyanın allahı sayılırdı", "Bir həsrət nəğməsi",
"Şopenin qayıtması", "Ayrılan yollar", "Səkkiz dəqiqə
yarımlıq düşüncə" və b. sənədli filmlərində
müstəqilliyə və azad düşüncəyə imza atıb.
- Siz sənədli filmlər rejissoru
kimi tanınırsınız. Bir peşəkar kimi sənədli film sahəsindəki
vəziyyəti necə qiymətləndirirsiniz?
- Azərbaycan kinosunun ümumi vəziyyəti
necədirsə, sənədli film sahəsində də vəziyyət
o cürdür. Təəssüf ki, peşəkarlar çox vaxt işləmir. Bizdə
elə adlı-sanlı peşəkar rejissorlar var ki, onlar nə çəkiblərsə
vaxtilə çəkiblər. İndisə istər bədii filmdə,
istərsə də sənədli filmdə işləmirlər.
Çünki artıq onların deməyə sözləri yoxdur. Dünyanın məşhur
rejissorlarından olan Federiko Fellini 80-ci illərin sonlarında dedi ki, mənim
tamaşaçım ölüb. Bizdə də elə yaşlı adamlar var ki, onların
dünyagörüşü çox primitivdir. Elələri də var ki, onların, ümumiyyətlə,
kinodan xəbərləri yoxdur - nə institut qurtarıblar, nə
də diplomları var. İncəsənət İnstitutu peşəkar verə
bilməz. Əvvəllər institutu qurtarıb gələnlər
rejissor assisenti, rejissor köməkçisi və ya ikinci rejissor işləyirdilər.
İndikilərsə bu məktəbi keçmək istəmirlər.
Onlar birbaşa çəkmək istəyirlər. Ancaq onu da demək
lazımdır ki, xüsusən sənədli film sahəsində müəyyən
filmlər var ki, onların yaradıcıları İncəsənət İnstitutunu
bitiriblər. Həmin filmlər festivallarda müəyyən
uğurlar da qazanır.
- Yaşlı nəsil rejissorlar adətən
film çəkə bilməmələrini maliyyə problemi ilə
bağlayırlar. Digər tərəfdən, öz yerlərini cavan nəslə
asanlıqla vermək istəmirlər.
- Bu, çox pisdir. Başda Anar olmaqla digər
yazıçıların hamısı yaddan çıxarırlar ki, vaxtilə özləri də bu
sözü deyiblər. Anar artıq çoxdan heç nə deyə bilmir. Məsələn,
onun ssenarisi əsasında Hüseyn Cavid haqqında çəkilən
"Cavid ömrü" filmi biabırçılıqdır. Bir peşəkar kimi deyirəm
ki, həm ssenari, həm rejissor işi, həm də aktyor heyəti
çox uğursuzdur. Mən böyük film çəkə bilməsəm də,
yaxşı filmi pisdən ayıra bilirəm. Bundan sonra bu adamlar artıq kino
çəkməməlidirlər. Düzdür, pulu az verirlər və heç
bir ölkədə bu qədər pula kino çəkilmir. Eləcə
də bizim maaşımız da o qədər yüksək deyil. Bəzən
həmin pulu bir rejissora verirsən, o, yaxşı bir film ortaya çıxarır. Bəzən
də ondan çox alan rejissor samballı bir film çəkə bilmir. Əlbəttə,
pul vacib amildir. Ancaq pul texniki cəhətdən vacibdir, bədii
yaradıcılığa təsir edə bilməz.
- Köhnə rejissorların çəkə bilməməsi
prizmasından yanaşanda özünüz haqqında nə deyərdiniz: 20 il bundan əvvəl
çəkdiyiniz kimi bu gün çəkə bilirsinizmi?
- Mən 80-ci ilin axırında Moskvadan gələndən
sonra kinoda ilk addımımı atdım. Orada ali rejissorluq və ssenarist
kursunu bitirdim. Ona görə sənədli film çəkdim ki, həmin
vaxt 20 Yanvar faciəsi baş verdi. İlk filmim "Ruslar müharibə
istəyirmi?" oldu. Bu, çox vacib və incə bir mövzudur. Elə
bir açar tapmaq lazım idi ki, ona təkcə ölkəmizdə deyil, kənarda
da baxılsın. Mənim filmimə də baxıldı. Əgər mən təkcə
20 Yanvar faciəsindən danışsaydım, bəlkə də bu, o qədər
də təsir etməzdi. Ancaq mən 56-cı il
- Nikita Mixalkov müsahibələrinin
birində deyib ki, müharibə haqqında ən yaxşı film yalnız müharibədən
bir neçə il sonra çəkilə bilər. 20 Yanvar faciəsini
lentə almağınız baxımından bu fikirlər nə qədər
tutarlı səslənir?
- Düzdür. Nikita Mixalkov həmçinin deyib
ki, rejissorluq insanın xasiyyətinin bir hissəsidir. Əmim
İsmayıl Şıxlı yaxşı yazıçı və müəllim idi. Amma o, xasiyyətcə
daha çox müəllim idi. Eləcə də Mircəlal Paşayev yaxşı
yazıçı və müəllim olmaqla bərabər xasiyyətcə müəllim
idi. Xasiyyətcə yazıçı olan ən çox İsa Hüseynovdur. Birdən
Maqsud İbrahimbəyov daxil olmaqla bəzi yazıçılar rejissor oldular. Anar,
Rüstəm İbrahimbəyov xasiyyətcə necə yazıçı idilərsə,
eləcə də qaldılar. Rejissorluq başqa bir sənətdir.
Rejissorluqda biri istedadı, biri intellekti, biri peşəkarlığı ilə çəkir.
Əgər məndən soruşsalar ki, Azərbaycanda ən yaxşı
ssenarist kimdir? Mən Yusif Səmədoğlunun adını çəkərəm.
Ona görə də yazıçılıq, rejissorluq, ssenaristlik tamam başqa peşələrdir.
"Babək", "Leyli və Məcnun", "Yeddi oğul
istərəm" filmlərinin çox gözəl ssenarisi var. Mən
filmlərimi hissiyyatla çəkmişəm. Ancaq filmlərimin birində
hissiyyat güclü, digərlərində nisbətən zəif olub.
- Dediniz
ki, rejissor kimi filmi çəkməyə mərhələlərlə
qədəm qoymaq lazımdır. Siz necə başladınız?
- 1973-cü ildə Bakı Dövlət
Universitetinin filologiya fakültəsini bitirəndən sonra
kinostudiyaya gəldim. Tofiq Tağızadə, Həsən Seyidbəyli,
Şamil Mahmudbəyov, Arif Babayev kimi rejissorların yanında assisent işlədim.
Sonra xronikaya keçib jurnallar üzərində işləməyə
başladım. Bu sahədə peşəkarlığımı artırmağa çalışırdım. Sonra da
Moskvaya yollanıb orada iki il oxudum. Eyni zamanda, bədii film sahəsində
də çox işləmişəm. 20 ildən artıqdır ki, sənədli
film çəkirəm.
- Adətən, böyük kinoya gələnlər
tammetrajlı filmlər çəkmək, daha çox bu sahədə
tanınmaq istəyir. Siz nə üçün özünüzü sənədli filmə həsr
etdiniz? Yoxsa sizə imkan yaratmadılar?
- O vaxt diplom lazım idi. Bayaq qeyd etdiyim
kimi, mən Moskvadan Bakıya qayıdan ərəfədə 20 Yanvar
hadisələri başladı. Bu hadisələr həyatımı bir qədər
dəyişdi. Əgər o hadisələr olmasaydı, bəlkə də
sənədli film sahəsinə getməzdim. Sonra Ukraynada
yaşayan dayım oğlu mənə sponsorluq etdi və mən Əliağa
Şıxlınski haqqında "Artilleriyanın allahı sayılırdı", almanların Azərbaycanda
yaşaması haqqında "Bir həsrət nəğməsi", daha
sonra "Şopenin qayıtması", "Səkkiz dəqiqə
yarımlıq düşüncə" və b. filmləri çəkdim. İlk dəfə
İçərişəhərin dağılması haqqında 8 dəqiqə yarımlıq
filmi mən çəkdim. Mən sənədli filmdə öz yerimi
tapmışam. Ancaq bədii film çəkmək planım da var. Mövzu isə
havadan götürülmüş olmayacaq. Gözümün qarşısında baş verən hadisələr
haqqındadır. Nə vaxt olacağını isə deyə bilmərəm. Mən
istəyirəm ki, çəkəcəyim filmi təkcə Bakıda
deyil, rayonlarda da göstərə bilim.
- Ali rejissorluq və ssenarist kursunun məzunu
kimi rejissorluq sahəsində işləriniz məlumdur. Bəs
ssenarist kimi nə yazmısınız?
- Əvvəla, yaddan çıxarmayın ki, mən
filologiya fakültəsini bitirmişəm. Xarici ədəbiyyat müəllimim
Əkbər Ağayev institutda qalmağımı, aspiranturada oxumağımı istəyirdi.
Ancaq mən qalmadım. Bu baxımdan yazıb-poza bilirəm. Amma məndən
də yaxşı yazan adamlar var. Elə olub ki, öz filmlərimdə
ssenarini özüm yazmışam, mətnini Toğrul Cuvarlı, İntiqam Qasımzadə
yazıb. Çünki onlar daha peşəkardırlar. Sənədli film sahəsində
özümdən üstün rejissor görmürəm. Ancaq bədii filmə hələ
əl atmamışam. Nə zaman çəkməyə başlasam, onu da həyat
göstərər.
- Kinomuzun bugünkü ssenari problemi barədə
fikirləriniz necədir?
- Çox ağır vəziyyətdədir. İndi
çoxu rayon və Qarabağ mövzusunda yazır. Ancaq həmişə demişəm
ki, bütün rejissorları bir tərəfə qoyun, məni də bir tərəfə.
Məndən çox qaynar nöqtələrdə olan olmayıb. Ancaq o
mövzuya hələ əl atmıram. Bu, çox məsuliyyətli bir
işdir. Çəkilənlərin hamısına baxırsan, kadrlarda müəyyən
oğurluq var. Konyuktura ilə məşğuldurlar. Bu isə həyatı,
mövzunu bilməməməkdən irəli gəlir.
- Filmləriniz
müxtəlif festivallarda iştirak edərək mükafatlar da qazanıb. Bu
festivallarda iştirak sizə nə verib?
- Moskvada təhsil
almağım mənə çox kömək olub. Müxtəlif ölkələrin
rejissorları, kinematoqrafları ilə əlaqələrim yaranıb.
Festivallara gedəndə kiminləsə tanış olursan, münasibət
yaradırsan. Yalnız bunlardan sonra internet vasitəsilə məktublar
alırsan. Öz problemini, fikrini çatdıra bilirsən. Məsələn,
Xocalı faciəsi haqqındakı "Dua" filminin Qırğızıstanda keçirilən
festivalın proqramına daxil edilməsi böyük hadisə idi. Mən həmin
filmi aparıb Moskvada Kino evində, Kino Mərkəzində göstərdim.
Bir yerdə oturmaq lazım deyil. Festivalların belə bir üstünlüyü də
var. Ən əsası, gedirsənsə, qələbə çalmaq
lazımdır. Mən Türkmənistandakı festivalda iştirak edərkən
20 Yanvar, "Dua" filmlərinin disklərini bağışladım ki, qoy
tanış olsunlar.
- Bu gün sənədli
film çəkməyin hansı çətinlikləri var?
- Mövzu problemi var. 2002-ci ildə
"Nuru Paşa" ssenarisini Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinə təqdim etdim. Bu filmi çəkəndən
sonra Moskvada, Rusiyanın Mərkəzi Kino Evində göstərəcəkdim.
Ancaq o mövzuya dəstək vermədilər. Bir də diqqət
lazımdır. Düzdür, mən indiyə qədər bədii film çəkməyim
haqqında nazirliyə müraciət etməmişəm. Etsəm,
inanmıram ki, cavabsız qalsın. İndi heç bir diplomu olmayanlar çəkir, mən
isə peşəkaram. Ancaq orta səviyyədə çəkilən
bədii filmlərə ayrılan pulları sənədli filmə versələr,
2-3 yaxşı sənədli film ortaya çıxarmaq olar.
- Söhbətimizin əvvəlində
dediniz ki, sənədli film sahəsindəki vəziyyət
ümumi kinomuzun vəziyyətindən qaynaqlanır. Amma kinomuzun vəziyyətinə
ətraflı şərh vermədiniz.
- Özünüz vəziyyəti yaxşı bilirsiniz. Kinomuz zəif inkişaf edir. Ancaq deyəndə, bu, çoxunun xoşuna
gəlmir. Kinonun öz nüansları var. Bu gün isə ən əsası peşəkarlıq
çatışmır.
- Hansı filmlər
üzərində işləməyi düşünürsünüz?
- Mən film portretlər üzərində
işləyirəm və hissiyyatla bağlı filmləri çox sevirəm. İmran Qasımov haqqında filmin çəkilişlərini bitirmişəm. Bu
günlərdə Tahir Salahovla görüşəcəyəm. Onun haqqında hələ
film çəkilməyib. Bu böyük sənətkar haqqında kino çəkmək
fikrindəyəm. Eləcə də Əliş Ləmbəranski
haqqında film çəkmək istəyirəm. Məni indi bir mövzu
daha çox narahat edir - insanların soyuqluğu, uzaqlığı, qəribliyi. Bu
problem dünyanın hər yerində var, burda günahkar axtarmaq lazım
deyil. Ona
görə insanlar çox asanlıqla burdan ora, ordan bura köçürlər. Bu problemi də ekranlaşdırmaq istəyirəm.
Təranə
Movqe.- 2009.- 14-16 noyabr.- S. 13.