Dədə Şəmşir: şəxsiyyət
və ənənə
Son
illərdə etnomusiqişünaslıqda elmi
özünüifadə janrlarının rəngarəngliyinin
artdığını görürük. Klassik
nümunələrlə - monoqrafik, tarixi-etnoqrafik,
folklor-etnoloji, hermenevtik-autentik tədqiqatlarla, polifunksional
narrativ tipli və ya onlara qarşı qoyulan fənnlərarsı
səviyyədə krossmədəni sistemli-genetik elmi tutumlu nəşrlərlə
yanaşı, quruluş tərzinə və detallaşma səviyyəsinə
görə kifayət qədər rəngarəng olan, lakin
ümumilikdə klassik akademik elmi nümayiş etdirən
ciddi analitik mətnlərə nisbətən daha sərbəst
olan fraqmentar tipli müxtəlif elmi düşüncələr
daha artıq populyarlıq kəsb edir.
Oxucunun diqqətinə təqdim olunan mətn
bütün vizual nəşr məkanını əhatə
edir. Tezis şəklində sxematik ifadə olunmuş fikirlər
– qeydlər başlığa çıxarılmış
mövzunun tam əhatə olunmasına iddia etmir, yəqin ki,
daha çox elmi düşüncə janrında əsərlərə
yaxındır. Bunun nə qədər doğru olduğunu
müəllifin deyil, oxucunun öhdəsinə
buraxırıq.
Birinci tezis. Şəxsiyyət.
İnsan – biososial varlıq, əməyin, həyatın
ictimai formasının, ünsiyyət və şüurun
subyektidir.
Şəxsiyyət – özündə
sosial-psixoloji xüsusiyyətləri inteqrasiya edən, öz
ictimai əhəmiyyətli cəhətlərə və
funksiyalara malik müəyyən sosial qrupun nümayəndəsinə
çevrilən insandır. İnsan şəxsiyyət səviyyəsinə
yalnız o zaman yüksəlir ki, müəyyən status əldə
edərək, özü-özünü
idarə etmək və öz maraqlarına və
ehtiraslarına hakim ola bilmək qabiliyyətinə yiyələnir.
İnsan, hər şeydən öncə, sosial-psixoloji
bacarıqları: ağlı, iradə gücü,
müşahidə qabiliyyəti, davranışı, ictimai vəziyyəti
və bununla bağlı əxlaqi-estetik, ictimai mövqeyi,
dünyagörüşü tələblərinin təsiri
altında formalaşaraq şəxsiyyətə çevrilir.
Əlbəttə ki, folklorşünaslar,
tarixçilər, filosoflar, etnoqraflar, etnomusiqişünaslar tərəfindən
şəxsiyyətin tədqiq olunması tamamilə yeni
süjetlərə aid etmək olmaz. Bu və ya digər fənnin
tarixində (həm xarici, həm də yerli) şəxsiyyət
probleminə baxışlarda bir neçə yüksəliş
mərhələsini izləmək olar. Xalq
dastançısının şəxsiyyətinə ciddi diqqət
verilməsi rus və sovet
folklorşünaslığının müəyyən
xüsusiyyətini təşkil edir. Xarici etnologiyada və
folklorşünaslıqda “insan-cəmiyyət” problemi ilə
bağlı maraq əsas araşdırma sahəsinə
daxildir. Yerli etnologiya, tarix, ədəbiyyatşünaslıq,
folklorşünaslıq bu istiqamətdə əhəmiyyətli
tədqiqatlarla təmsil olunur: S.Mümtaz, El şairləri:
Bakı, 1927; Ə.Hümmət, El şairləri: Bakı, 193 ; Şirvanın qadın şairləri,
Bakı, 1994; A.Nəbiyev, Azərbaycan xalq ədəbiyyatı,
Bakı 2006; M.Qasımlı, Folklor və ədəbiyyat
araşdırmaları,1 kitab, Bakı, 2017 və s.
XX əsrdə Azəərbaycanın ən
görkəmli aşıqlarından və Göyçə
dastançılıq sənəti məktəbinin parlaq
nümayəndələrindən biri Dədə Şəmşir
– Şəmşir Qurban oğlu Qocayevdir (1893-1980).
Aşıq Şəmşir ənənəvi
istiqamətli şəxsiyyətdir. Dastançı
aşığın yaradıcılığının formalaşmasına
ekoloji və sosial mühit, fərdi-psixoloji və ictimai səciyyələndirmə
(sorğular, emosiyalar, qavrama xüsusiyyətləri, sosial rol və
statuslar), ənənənin obyektivləşdirilməsinin
xüsusiyyətləri (dil əsası, üslub), ənənəvi
məlumat konteksti və s. və əlbəttə ki,
atası aşıq Qurbanın və dahi aşıq Ələsgərin
rəhbərliyi altında keçirdiyi şagirdlik
dövrü təsir etmişdir.
Təəssüf ki, mən bu
hörmətli saz-söz ustadı ilə şəxsən
tanış deyildim, lakin onu da deməliyəm ki,
1978-1984-cü illər ərzində folklor-etnoqrafik sahə
işləri zamanı aşıq sənətinin bir çox
görkəmli nümayəndələri ilə təmasda
olaraq, aşıq havalarının toplanması,
yazıya alınması və sistemləşdirilməsi
üzərində uğurla işləmişdim. Bu
aşıqlardan Hüseyn Saraclı (1916-1987), Əkbər
Azaflı (1933-1990), Kamandar (1929-2000), Mahmud (1935), İmran
(1928-2000) və başqa aşıqların, başqa sözlə,
dastançı-ustadların adlarını çəkə
bilərəm.
Yalnız xoşbəxt təsadüf
nəticəsində Kəlbəcər şəhərinin
tarix-diyarşünaslıq muzeyinin direktoru Şamil Əsgərov
mənə Aşıq Şəmşirin şəxsi
yazılarını təqdim etdi və bununla da mən öz
şəxsi fonotekamı Dədə Şəmşirin hekayəti,
sözü, oxuması və çalğısı ilə zənginləşdirdim.
Bu yazılardan istifadə edərək, mən ənənəvi
aşıq havalarını bu görkəmli
aşığın ifasından notlaşdırmağa nail
oldum.
Bunların arasında
“Ovşarı”, “Səməndəri”, “Dübeyti”, “Vaqif gözəlləməsi”,
“Göyçəgülü” və “Bayramlı” havaları
qeyd oluna bilər (Bax: Tariyel Məmmədov,
“Azərbaycab klassik aşıq havaları”, Bakı, 2009).
İkinci tezis – Ənənə.
Ənənəvi musiqi mədəniyyəti,
bilavasitə Azərbaycan xalq-professional aşıq
yaradıcılığı nümunələrinin
toplanması, yazıya alınması və qorunması
metodikasının işlənilməsi daim aktual olan bir məsələdir.
Ümumilikdə şifahi bədii mədəniyyət sahələrinə
artan maraq, milli etnomusiqişünaslığın elmi
apparatının təkmilləşməsi, çoxsaylı və
əhəmiyyətli tədqiqatlar nəticəsində meydana
gələn nəşrlər, təcrübədən yaranan
elmi müddəalar bu problemin genişliyini və çoxcəhətliliyini
qabarıq nümayiş etdirir.
Son yüzillikdə Azərbaycanda musiqi
folklorunun janr rəngarəngliyini əks etdirən bir sıra
not məcmuələri nəşr olunmuşdur. Xalqın mənəvi
mədəniyyətini özündə əks etdirən bu sənədlər
elmi tədqiqat və tədris prosesində mühüm əhəmiyyətə
malikdir. Bununla belə, bədii irsinin bu səciyyəvi sahəsində
“ağ ləkələr”, hələ araşdırılmamış
cəhətlər qalmaqda davam edir. Bu da təbiidir,
çünki musiqi folkloru onu doğuran və yaşadan
mühitlə, onun yaranmasına və ənənələrin
ötürülməsinə təkan verən şəraitlə
sıx bağlı olub, özünəxas dinamik həyatını
davam etdirir, insanların şüuruna və düşüncəsinə
təsirini artıraraq, onların fəaliyyətini
emosional cəhətdən zənginləşdirir.
Hər bir dövrdə müasir
və gələcək nəsillər üçün
böyük dəyərə malik olan qeyri-maddi mənəvi
irsin, eləcə də musiqi folkloru mətnlərinin
toplanması, yazıya alınması, saxlanılması və
qorunması baxımından özünəməxsus tələblər
irəli sürülür. Bütün
bunlar elm sahələrinin metodoloji bazasının texniki təminatından,
xalq müdrikliyinin, istedadının, yaradıcılıq təcrübəsinin
qiymətli incilərinin öyrənilməsi ilə
bağlı tədqiqatçılar tərəfindən irəli
sürülən məsələlərin
aktuallığından asılıdır. Buradan da
önə çəkilən problemlərin ierarxiyası diqqəti
cəlb edir. Bu problemlərə XXI əsrin
başlanğıcından nəzər salınmalı,
onların həll olunmasının zəruriliyi və fəal
həyata keçirilməsi yolları bu günün tələblərinə
cavab verməli, etnomusiqişünaslığın – Azərbaycanın
müasir musiqi folklorşünaslığının mütərəqqi
nailiyyətlərini və ümumilikdə dünya təcrübəsini
özündə əks etdirməlidir.
Azərbaycan xalqının rəngarəng və
zəngin mədəniyyət xəzinəsində nota
yazılmış abidələr xalqın özünü dərketmə
formalarından biri kimi diqqəti cəlb edir. Bu,
etnik yaddaş, ənənəvi və müasir cəmiyyət
üçün əbədiyyət mənbəyi, “ikinci həyat”
modeli, qədim dövrlərdən bizə çatan, insan
şüurundan asılı olmayan əlamətlərin məğzini
açan bir mirasdir. Ümumiyyətlə, not yazıları
irsi və bilavasitə Azərbaycan aşıqlarının
yaradıcılığı ilə
bağlı not nümunələri dövrlərin
özünəməxsus əlaqəsi, tarixi qərinələrin
dərinliyindən gələn şifahi ənənələrin
yazılı təsviri, keçmiş və
çağdaş mədəniyyətlərin dialoqu və
qarşılıqlı təmasıdır, desək
yanılmarıq. Beləki, bu əlaqənin bir cəhəti ənənəvi
havaların təfsirçisi olan aşıqla
bağlıdırsa, digər cəhəti onun təmsil etdiyi
mədəniyyəti öyrənən tədqiqatçıya
aiddir.
Yüzlərlə, minlərlə
ifaçı nəfəsindən keçən aşıq
havaları ən müxtəlif xarakterli, rəngarəng
yozumlarda səslənir. Əlbəttə ki, onlardan hansısa
birini əsas kimi götürərək, digərlərini nəzərdən
salmaq düzgün deyil. Əksinə, aşağıdakı
amilləri nəzərə alaraq, bu ifaçılıq
təfsirlərini müqayisə etmək olar:
- aşığın şəxsiyyətindən
asılı olaraq, havanın ənənəyə
yaxınlıq dərəcəsinin müəyyənləşdirilməsi;
- ideya-bədii məzmunun daha dərin və
parlaq təcəssümü;
- musiqili-poetik dilin bu və ya digər cəhətlərinin
işlənilmə səviyyəsinin üzə
çıxarılması bu qəbildəndir.
Bununla belə, variantların tükənməzliyi
hər bir havanın ümumi yaradıcılıq prosesinin tərkib
hissəsi kimi yaşamasına mane olmur.
Dədə Şəmşirin ifasında
“Ovşarı” ənənəvi havası bu qəbildəndir:
Bəd övladı əzəl başından
tanıram,
Çör-çöp yığar, yad
ocağın yandırar.
Səhər
durar ar-namusun gözləməz,
Suyu tökər, öz ocağın söndürər.
Söyüd
bar gətirsə, bağça, bağ olmaz.
Zibil təpə
olsa, küllük dağ olmaz,
Ulğun
cuşa gəlsə, köpük yağ
olmaz,
Yel əsəndə alçaqlara yendirər.
Abbas deyər
bu sözləri sərindən,
Arxı
vurun suyu gəlsin dərindən,
Söz
bir olsa, dağ oynadar yerindən,
El bir olsa, zərbi kərən sındırar.
Görkəmli saz-söz ustadı Aşıq Şəmşirin
klassik ifasında “Ovşarı” ənənəvi aşıq
havasına müraciət edərkən, nəzərə almaq
lazımdır ki, müəyyən bir sistemin, dünya
modelinin daşıyıcısı olan havaların
notlaşdırılması, Qərbi Avropa not yazısında
şifrələnməsi, bəzən onların təhrif
olunmasına gətirib çıxarır. Şübhəsiz
ki, bu qrafik kod səslənən havaların rəngarəng
palitrasının bütün çalarlarını əks
etdirməyə qadir deyil. Bununla belə,
klassik aşıq havalarının qrafik fiksasiya
olunmamış ifaçılıq üsulları xalqın ənənəvi
mədəniyyətinin unikal fenomeninin obraz səciyyəsinə
təsir etmir.
Beləliklə, notlaşdırılmış material
heç bir halda dəyişilməz, not sətrində birdəfəlik
donub qalmış yaradıcılıq sənədi deyil. Havanın hər
bir yeni fiksasiyası yeni bir mətn əmələ gətirir
və şifahi orijinalın adekvat qrafik təsviri kimi, mətnin
dəqiq ifadəsi kimi qəbul oluna bilməz. Notlaşdırılmış klassik havalar
çoxsaylı variantlarda öz həyatını davam etdirərək,
öz ifaçılarının – aşıqların
iştirakı ilə daim yeniləşən bir prosesə
çevrilir.
Verilmiş not yazısında musiqi-poetik mətnin
ayrılmaz tərkib hissəsi kimi, Azərbaycan dilində
sözlərin tələffüzündə özünü
göstərən dialekt formaları
saxlanılmışdır. Folklor mənbələrinin
nota yazılması təcrübəsində və nəşrlərdə
xalq danışıq dili ilə bağlı düzəlişlərə
çox təsadüf olunsa da, bizcə, bu, səslənən
mətnə ziyan vuraraq, havaların bədii dilinin leksik,
morfoloji, fonetik və məzmun sisteminə xələl gətirir.
Not yazılarının rahat qavranılması
üçün sistemdən kənar ünsürlər –
nidalar, müraciətlər, sözlərin təkrarlanması,
mətndaxili və xarici əlavələr, nəqəratlar
kvadrat mötərizəyə alınmışdır. Havaların bəndləri rum rəqəmləri ilə
göstərilir.
Aşıq
havası tam şəkildə (öz real səslənməsində),
bədii əsər, dinamik, emosional zəngin"
likdə,
fərdi-müəllif əsəri kimi verilir. Dədə
Şəmşir fenomeni də burada özünü göstərir.
Tariyel MƏMMƏDOV
Musiqi dünyası"
¹ 1 (78) 2019.- S.113-121