Azərbaycan kinosunda yad simalar - Sergey Yurski
"Kamera qarşısında tamaşa göstərmək
yoõ, çəkilməyi öyrənirəm"
Sənət zirvəsinə cəsarətlə
addımlayan sənətkar.
Rusiyanın
tanınmış, çoõ sevilən aktyor və rejissoru
Sergey Yuryeviç Yurski teatr, kino və estradada məhsuldar və
uğurlu işləri ilə şöhrət tapmış sənətkarlardan
biridir. S.Yurski Azərbaycan incəsənətində də
unudulmaz obrazlar yaradıb. O, kinorejissor Şamil Mahmudbəyovun
«Dərviş Parisi partladır» (1978) filmində fransız təbiətşünası
Müsyö Jordan rolunu ifa etməklə bərabər, həm
də personajın nitqinin səsləndirilməsini də məharətlə
yerinə yetirib.
Bu isə obrazın daha
koloritli və təbii çıõmasına kömək edib. Bundan
əlavə Yurski Qorki adına Leninqrad Dram Teatrında
yazıçı Rüstəm İbrahimbəyovun «Kaliforniyada
dəfn mərasimi» (1982) pyesinin də quruluşçu
rejissoru olmaqla bərabər, həm də tamaşada yadda qalan
obraz yaradıb. Sergey Yuryeviç Yurski 1935-ci ildə Leninqrada
doğulub. Atası Yuri Sergeyeviç əvvəlcə aktyor,
sonra isə teatrın bədii rəhbəri işləyib və
bir neçə tamaşaya quruluş verib. Anası Yevgeniya Miõaylovna
Romanova Yurskaya musiqi müəlliməsi olub. Poeziyada musiqi
duyumunu gözəl bilən anası balaca Sergeyə nitqdə
və hərəkətdə ritmi hiss etməyi öyrədirdi.
Yeniyetmə yaşlarından gimnaziyada qoyulan tamaşalarda
iştirak etdiyi vaõtdan Yurski təõəllüsünü qəbul
edən Sergey sonralar belə oldu ki, əsl familiyası-Jiõorevdən
imtina etdi. Onun uşaqlıq illəri müharibə
dövrünə təsadüf edib. Bir çoõ
yaşıdları kimi altı yaşlı Sergey də
müharibə dəhşətlərinin şahidi olub. Doğrudur,
müharibə başlananda Yurskilər ailəsi Soçidə
istirahətdə idilər. Sonralar Sergey Yurski yazmış
olduğu «Kto derjit pauzu» adlı kitabında həmin günləri
belə təsvir edib: «Qızmar günəş, dəniz
dalğaları, şimalda -doğma evdə isə müharibə.
Hər şey qeyri-təbii və kontrastlı
görünürdü. Dayım, palkovnik Kulşev müharibənin
ilk günlərində həlak oldu. Digər qohumlar isə
Leninqradda blokadaya düşdülər. Arõada qalmış
yaşıdlarım kimi, mən də düşmənə qəzəb
və nifrət hissi ilə alışıb-yanırdım. Cəbhəyə
gedib, qisas almaq arzusu məni rahat qoymurdu. Dəfələrlə
õəlvəti kinoteatrın hündür hasarını
aşıb, hərbi õronikaya və hərbi filmlərə baõırdım.
Ekranda gördüyüm müharibə alovu, ölümlə
nəticələnən döyüş səhnələri
gecələr yuõuma da girirdi».
Sergey Yurskinin
aktyor olmaq istəyi təõminən on dörd yaşında baş
qaldırmışdı. Atası ona
bütün məsələlərdə tam sərbəstlik
versə də, amma oğlunun aktyorluq taleyinə
inanmırdı. Bununla belə, gənc
Sergey müõtəlif
rollar aõtarışı
ilə gah pioner sarayına, gah da pedaqoji məktəbin dram dərnəyinə
üz tuturdu. Atası onun səhnədə
ilk addımlarının şahidi idi. Sergey
«Müfəttiş»də Dobçinski, «Bayram yuõusunda nahara az qalmış»da
Balzaminov, «Ağ mələk»də zənci rollarını ifa
edirdi. Bu tamaşalarda yaõşı ifaya görə Sergey
mükafatlara layiq görülürdü. Buna
baõmayaraq, böyük
Yurski fikrindən dönmək istəmirdi. Atası oğlunun kütləviliyə meylini
görüb, ona vəkillik peşəsində
özünü sınamağı məsləhət
gördü. Ancaq bu peşə Sergeyin
ürəyincə deyildi. Məktəbdə
o, teatrdan sonra riyaziyyatı sevirdi. Atasının
böyük nüfuz sahibi olmasına baõmayaraq, Sergey MÕAT-in aktyor studiyasına qəbul
olunmağından, hüquq fakultəsinə qəbul
olunmağı qərara alır. Məktəbi
qızıl medalla bitirdiyinə görə universitetə
imtahansız qəbul olunur. S.Yurski hüquq
elmini öyrənməklə yanaşı universitetin dram dərnəyində
də məşğul olmağa vaõt tapırdı. Atası bir tərəfdən
onu teatr səhnəsindən uzaqlaşdırmağa
çalışsa da, eyni zamanda evdə onunla məşqlər
keçirir və faydalı məsləhətlər verirdi.
Dram dərnəyinə düşmək
üçün Sergey qəbul imtahanında Qoqolun «Şinel» əsərindən
bir parça söyləməli oldu. On namizəddən beş nəfəri qəbul olundu. Onların arasında Sergey Yurski də var idi. Universitetdə qoyulan tamaşalarda Sergeyə
bir-birinin ardınca müõtəlif
rollar verildi. Üç il ərzində özfəaliyyət
dərnəyində səhnələşdirilən Nekrasovun
«Payız sıõıntısın»da
Aptin və Lasukov, Malyuginin «Köhnə dostlar»ında Qorin,
Trenyovun «Lyubov Yarovaya»sında Şvandya, Qaldoninin «İki
oğlanın nökəri»ndə Truffaldino, Çeõovun «Təklif»ində Lomov və
«Həyat yoldaşı»nda Ər, Leonovun «Adi insan»da Aleksey
Ladikin, Qoqolun «Müfəttiş»ində Õlestakov, Molyerin «Tartyüf»ində
Orqan və Qusevin «Şöhrət»ində Motılkov
obrazları ilə çıõış edirdi. Bütün
truppanın məşğul olduğu tamaşalar təkcə
Leninqradda deyil, habelə Moskvada və vilayətlərdə göstərilirdi.
Qeyd etmək lazımdır ki, kollektiv bir
çoõ çətinliklərlə
üzləşirdi. S.Yurski uzun müddət işlədiyi
Qorki adına Leninqrad dram teatrında bəzi
tamaşaların quruluşçu rejissoru da olub. Onun səhnələşdirdiyi əsərlərdən
biri yazıçı Rüstəm İbrahimbəyovun
«Koliforniyada dəfn mərasimi» adlı pyesdir. Təəccüb ediləsi odur ki, pyesdə kəskin
şəkildə hakimiyyət problemi qoyulmasına baõmayaraq, əsər nazirliyin
õüsusi tövsiyyəsi
ilə hazırlanmışdı. Pyes
dövlət komissiyası tərəfindən qəbul
olunduqdan sonra ilk dəfə Riqa şəhərində
qastrolda olarkən göstərilib. Birdən nə oldusa,
bilinmədi.. Çoõsaylı təbriklərdən
və təəccüblərdən sonra hər şey dəyişdi.
«Buna necə icazə veriblər?» Yoõsa
zaldakıların gülüşündən sonra. Təcili olaraq pyesdə siyahı üzrə qırõdan artıq dəyişiklik
etməyi tələb etdilər. Bunan sonra
ikinci premyera Moskvada göstərildi. Belə
oldu ki, birinci tamaşadan sonra aktrisanın ayağı
sındı. Õeyli müddət keçəndən
sonra dedilər ki, daha oynamaq lazım deyil. Bir ildən
artıq S.Yurski və R.İbrahimbəyov müõtəlif instansiyalara müraciət
etslər də, heç bir əmr, qərar olmadan sadəcə
tamaşa dayandırıldı. Əvvəlcə
dekorasiyalar yoõa
çıõdı, sonra
isə tamamilə izi itirildi. Amma teatr həmin
əsərə görə pul mükafatı aldı.
Sergey Yurski peşəkar
teatra gəlişindən iki il sonra filmlərə
dəvət almağa başlayıb. On il ərzində
ardıcıl olaraq ildə bir filmə çəkilib. Müõtəlif janrda olan filmlərə
dəvət olunub-operetta, dedektiv, komediya, õronika, hətta nağıl filmlərdə
də rollar alıb: «Naməlum adam»da Qəribə adam, «Əyalət
aktrisası»nda Nikita Baturin, «Şkid Respublikası»nda Viktor
Sorokin, «Sınmış nal»da Yül Ardan, «Qızıl dana»da
Ostap Bender və «Dərviş Parisi partladır» filmində
Müsyö Jordan. Bəzi filmlərin taleyi uğurlu alınsa
da, özünün dediyi kimi, o, əsl kinoaktyor da ola bilməyib. Kinoaktyor sənətinin
qanunlarını bilməməsini Yurski personajının
artistlik bacarığı ilə gizlətməyə
çalışırdı. Sergey Yuryeviç bu barədə
kitabında belə yazıb: «Teatr aktyoru və kino aktyoru
arasında olan fərq haqqında danışanda, mən
heç vəchlə bir sənəti o birindən yüksək
tutmuram. Mən kinonu sevirəm, aktyorların
çəkiliş proseslərində iştirakını
yüksək dəyərləndirirəm və hesab edirəm
ki, bu ilahidən verilən istedaddır». Şukşinin,
Smoktunovskinin, Tereõovanın,
Savvinanın, Leonovun, õaricilərdən-Cirottinin, Qabennin,
Monika Vittinin, Mastroyaninin, və Marlen Brandonun əsl
kinomatoqrafiyaçı bacarığına qibtə edirəm.
Mən bütün varlığımla kinoaktyor
peşəsinə yiyələnməyə
çalışmışam. Kamera
qarşısında tamaşa göstərmək yoõ, çəkilməyi öyrənirəm.
Elə düşünürəm ki, «Zaman, irəli!» filmində
mühəndis Marqulyesin rolunda və bir də «su üzərində
çörək» televiziya tamaşasında (rejissor V.Geller)
kapitan Basazginin rolunda istədiyimə nail ola bilmişəm. Bəlkə
də iki sənət arasındakı fərqi aydın hiss
etdiyim üçün, kinoaktyor peşəsi mənə
çətinliklə başa gəlir.
1987-ci ildə
teatr həyatının otuzuncu mövsümünü
yaşayan Sergey Yurski Leninqraddan Movkvaya köçməyi qərara
alır. Bu ərəfədə isə o, Ernest Heminqueyin
«Fiyesta» əsərini səhnələşdirir.
Ümumi rəyə görə, altı aylıq zəhmət
tələb edən mürəkkəb əsərin səhnə
həlli müsbət qarşılansa da ömrü az oldu. Bu azmış kimi Eldar Ryazanovun «Naməlum
adam» filmində baş rola çəkiləndən
təõminən
beş-altı il sonra o, reklamsız və mətbuatsız
ekranlara buraõıldı.
Kitabını nəşr əhazırlayarkən
doğma şəhərində televiziya, radio, kino və qəzet
qapıları Yurskinin üzünə tamamilə
bağlandı. Səbəbini
aydınlaşdırmaq olmadı. Hətta
çəkildiyi verilişlərdən də onun yerlərini
kəsib götürdülər. Bir neçə cəhddən
sonra televiziyanın yüksək rütbəli məmurunun
aktyora cavabı
belə oldu: Şəõsən mən, Sizi başa
düşürəm, ancaq məndən heç nə
asılı deyil. Gözləmək
lazımdır. Bizim söhbəti də
unutsaz yaõşıdır.
Mən sizə heç nə deməmişəm.
Özünüz başa düşürsünüz də...
Həmin günləri Yurski
belə õatırlayır:
«Nəşriyyatdan kitabımın ilk nüsõələrini alan
kimi mən doğma teatrla vidalaşdım. Demək olar, beş il mən bağlı qapılar arõasında yaşadım. Nəhayət, Moskvaya köçməyi qərara
aldım. Moskva teatrı məni və õanımım Natalya
Tenyakovanı qəbul edirdilər, ancaq sonra nazirlik səviyyəsində
deyirdilər: «Belə fikir var ki, sizin gəlişiniz
arzuolunmazdır. Yəqin ki, hər şeyi
başa düşürsüz». Bu söhbətən
sonra Yurski ona əziz olan rolları və tamaşaları buraõıb, bir estrada
proqramı hazırladı. Bir qədər qorõu və risk
qarşısında qalan aktyor tək-tənha Maqnitoqrsk, Kamçatka,
Çukotka və Sarapulyevə «səyahətə»
çıõdı.
Ümumiyyətlə,
S.Yurskinin keçdiyi yaradıcılıq yolunu izləyərkən,
əmin oluruq ki, õalq
tərəfindən sevilən aktyorun səhnə həyatı
dumansız, çiskinsiz olmayıb. Bütün çətinliklərə
və maneələrə baõmayaraq,
o, Rusiyanın qabaqcıl teatr və kino õadimlərindən biri kimi sənət
zirvəsinə cəsarətlə addımlayan sənətkarlardan
biridir. Azərbaycan sənətsevərləri
də dəfələrlə onun aktyorluq məharətinin
şahidi olublar.
Nisə Rafiqqızı
Olaylar. – 2010. – 3 iyun. – S.10.