Adı gözəl Telman…
Heç ağlıma gətirməzdim
ki, Telman belə tezliklə bizdən ayrılacaq. Bu yerdə
ölümün vaxtlı, ya vaxtsız gəlişi barədə
bir söz demək istəmirəm. Daha doğrusu, «bacarmaram»
söyləsəm, məncə, yerinə düşər. Nədən
ki, insanın gəlişi və gedişi onun iradəsindən
asılı deyil. Və gözümüzdə vaxtsız
görünən ölüm ulu Yaradanın məsləhətiylə
bizi haqlayır. Onun hökmünün əksinə
çıxmaq, nəyisə dəyişməksə bəşər
övladına heç zaman qismət olmayacaq. Məncə, əlavə
şərhə ehtiyac yoxdu.
Telman tamamlanmamış 57 illik
ömrünü mənasız yaşamadı. İnsan
ömrünün dəyəri gördüyü işlərlə,
əməllərlə ölçülür və bu
baxımdan onun dünyada mövcudluğundan iz, nişanə
qaldı deyə, qənaətimə əminəm. Özünəməxsus
sənət taleyi, şəxsi həyat, gözəl ailə.
Bunlar Telmanın qoyub getdikləridi. Lap dəqiq desəm,
mirasının qısa şəkildə ifadəsidi. Təfərrüatlara
varsaq, sadalamalı çox şey keçəcək əlimizə.
Özü də yalnız yaxşı çalarda, xoş ətirli,
rayihəli olacaq bu məqamlar. Başqa cür heç təsəvvürə
də gəlmir. Axı, o həmişə üzügülər,
sözügülər idi. Heç nədən kimisə
özündən incik salmazdı. Əksinə, bacardıqca
hamının işinə yarıyardı. Uzun illərdən
bəri Telmanı tanıyan, ünsiyyətdə olan şəxs
kimi deyirəm. Tanışlıqdan söz
düşmüşkən, bizim ailədə məndən
qabaq rəhmətlik atamla yaranmışdı onun ünsiyyəti.
Baxmayaraq ki, atam sənət adamı deyildi, amma hal əhliydi.
Qohum-əqrəbanın, dost-tanışın, şər
hamımızdan uzaq olsun, xeyir işi atamın məsləhətiylə
keçərdi. Sanki doğmalar, yaxınlar ağsaqqallıq
missiyasını hələ yaşa dolmamış Namazəli
kişinin boynuna qoymuşdular. Onsuz bir iş ötüşməzdi.
Heç yadımdan
çıxmaz, 1980-ci illərin əvvəliydi,
qohumlarımızdan birinin xeyir işiydi. Toyun
ağsaqqallığı, o cümlədən
aparıcılıq tərəfi atamın öhdəsindəydi.
Hamının gümanınca, ən yaxşı xeyir-şər
mütəxəssisi sayılan atam artıq o illərdə təzə-təzə
tanınmağa və sevilməyə başlayan Telman
Adıgözəlovu işə cəlb elədi. Bu o
zamanıydı ki, bir çox həmkarları kimi Telman da toy
aparıcılığıyla məşğuluydu. Və məhz
dədəmin danışıqlarının nəticəsi
kimi qohumumuzun xeyir işinin vacib bir məsələsi onun
iştirakıyla keçdi. Hamı da razı qaldı.
Xüsusilə toy evi. Həmin vaxtdan etibarən atamla
Telmanın arasında mehriban münasibət yarandı. İlk
təcrübədəki uğurun nəticəsi
özünü çox gözlətmədi. Sonradan bir
neçə qohum-tanış toyu da sevilən aktyorun
aparıcılığıyla baş tutdu. Və şübhəsiz
hər dəfə dədəmin elci düşməsinin nəticəsi
olaraq. Artıq münasibətləri xeyli dərəcədə
istiləşdi, mehriban şəkil aldı. O,
yaşının böyüklüyünü nəzərə
alıb, atama dayı deyərdi. Ta orasını demirəm ki,
ünsiyyətcil, baməzə adam olan «dayı» onun sevimli həmsöhbətlərindən
biriydi.
Günlərin birində
atamın ona yenə işi düşdü. Amma bu iş əvvəlkilərdən
fərqliydi. Məktəbi qurtarıb incəsənət
institutuna sənəd vermək arzum varıydı. Dədəmsə,
bunu istəmirdi. Hərçənd teatrı sevirdi, ailəmiz
mən ağlım kəsəndən «Azdrama»nın bir
tamaşasını buraxmazdı. Bununla belə, oğlunun
teatr sənətinə bağlanmaq istəyi ürəyincə
deyildi. Belə bir vaxtda atam mənim iştirakımla aktyorla
görüşdü. Dedi ki, bu uşaq sizin sənətinizlə
maraqlanır. Yəni ürəyindən aktyorluq keçir. Ha
başa salıram, a bala neynirsən bu sənəti, xeyri yoxdu.
Mən onu teatr səhnəsində
və toyda gördüklərimi nəzərə almasaq,
birinci dəfəydi üz-üzəydim. Gülümsündü,
boy-buxunumu başdan-ayağa diqqətlə süzüb, əlini
qara gur saçlarında gəzdirib, nəhayət dilləndi:
«Nə qədər gec deyil, düz-əməlli sənət
seç. Nəyinə lazımdı aktyorluq, bir mənə
bax, otuz üç yaşım var, adım yox, sanım yox,
toya-düyünə də getməsək dolanammarıq.» Qəribə
mənzərəydi, mən bunun əksini gözləyirdim.
Amma atam deyəsən nəticəni əvvəlcədən duymuşdu.
Telmanın sözləri onun hökmünü daha da
artırdı: «Gördün bala, mən sənin pisliyini istəmirəm
ki? «Azdrama»nın aktyoru, hamının tanıdığı,
istedadlı bir insan deyir ey eşitdiklərini. Ta bundan o yana nə
sözün?»
Telman Adıgözəlovla
ilk görüşüm belə yekunlaşdı. Düzü
pərt olmuşdum. Ürəyimdə fikirləşirdim ki,
evdə təkləndiyim vaxtda mənə qahmar çıxar.
O isə öz cavabıyla dədəmi razı
salmışdı. Amma həyat başqa şeylər söylədi.
Sonda nəticə təqribən mən deyən oldu. Məktəbdə
oxuyarkən aktyorluq arzusuyla neçə il «26-lar» mədəniyyət
sarayına ayaq döyən mən mədəni-maarif fakültəsinə
qəbul oldum. Və yenə bir amma. Elə birinci kursdaykən
müəllimlərimin diqqətini çəkən nəzəri
hazırlığım və yaxından maraqlanmağım məni
teatrşünas ixtisasına meyl eləmək barədə
seçim qarşısında qoydu. Artıq hansı
addımı atmaq özümdən asılıydı.
Seçimimə hörmətlə yanaşdım. Və demək
bir zaman teatr sənətinin praktik nümayəndəsi
olmağımı düşündüyüm halda nəzəriyyəci,
tənqidçi peşəsiylə ülfət
bağladım.
Deyəsən, mətləbdən
çox uzaqlaşdım. Sözümü ona gətirirdim ki,
Telmanın bir vaxt teatr sənətinə yaxın düşməyə
qıymadığı şəxs neçə il sonra səhnədə
onunla üz-üzə gəldi. O, vaxtilə gördüyü
məktəbli gənci neçə ilin ardından təbii
ki, tanıya bilmədi. Həmin hadisəni mən onun
yadına saldım. Yenə gülümsündü, bir balaca əl-qolunu
oynatdı, məni qucaqladı. Sonra «axır istədiyini elədin
də» dedi. Və dərhal «kişi necədi» soruşdu. O
gündən başlayaraq biz tez-tez zəngləşər,
görüşərdik. Təqribən 14-15 il əvvəlin
söhbətidi. Cavan ailəydim, maddi çətinliklərim
vardı. Sənətimdən ayrılmamaq şərtilə kənardan
iş axtarırdım. Öz təbimcə desəm,
Adıgözəlov çıxış yolunu imkanlı təşkilatlardan
birində görürdü. Ona görə bir dәfə Telman böyük kimi
qabağa düşüb məni «Azal»a apardı. Rəhbərlik
yerində yoxuydu. Gözləmək lazımıydı.
Qapıdan girəndən qırımından adamayovuşmaz,
soyuqqanlı təsir bağışlayan köməkçi
dostumuzu xeyli süzəndən sonra «tanış gəlirsiz»
söylədi. Bayaqdan «ev yiyəsinin»
qaş-qabağının açılmadığını
görən Telman sevinəntəhər oldu. Təbəssümlə
«aktyoram, yəqin teatrda,
televiziyada görmüsüz» dedi. Əvəzindəsə
«yox, onda səhv salmışam» cavabını eşitdik. Biz
qulaqlarımıza inanmadıq. Amma olan olmuşdu. Adını
düz-əməlli bilmədimiz köməkçinin
sayğısız münasibəti, düzü Telmandan daha
çox mənə pis təsir elədi. Yetərincə
tanınan aktyora saymazyana şəkildə bu sözləri
söyləmək məncə, ən azı hörmətsizlik
idi. Ona da Adıgözəlov deyərlər, borclu qalmadı:
«O qədər ki, göydə olursuz, yerdəkiləri
tanımırsız» kəlmələrini zarafat
qarışıq kinayə ilə elə dedi, «həmsöhbətimiz»
tutmadı. Bəlkə də həmin gün biz rəhbəri
gözləyib, onunla görüşsəydik, vəziyyət
tamam dəyişəcəkdi. Kim bilir? Fakt odu üzləşdimiz
mənzərə mənə pis təsir etdiyindən orada
qalmağı istəmədim. İşimdən ötrü gəldiyi
halda, növbəti xoşagəlməzliklə
qarşılaşmamaqdan ötrü nəticəni gözləmədən
«durun gedək» söyləməyə ehtiyac duydum. Və biz
bir daha ora qayıtmadıq.
Bunu ona görə söylədim
ki, Telman həyatda da məğrur adamıydı. Şəxsən
mən bir neçə dəfə onun toy şənliklərində
anlamaz, özünü idarə etməyi bacarmayan, kefli
adamların qabağında duruş gətirməyinin
şahidiyəm. Dostluqda, yoldaşlıqda da təpərli
insanıydı. Hamının işinin dalınca
yüyürməyə çalışırdı. Bütün
bunlar onun şəxsi vaxtını, yaradıcılıq
ömrünü qısaltsa da. O, təcili
yardımıydı, biz əksər vaxt gecələr zəngləşirdik
və hər dəfə də kiminsə işinin dalınca
getməyindən, bir ucu cənubdan, o biri ucu Baləkənədək
qonaq-qaranın gəlməyindən xəbər tuturdum.
Həyata baxışı da
obyektiviydi. Yaxşını yaxşı görürdü,
pisi pis. Və haqsızlığa qarşı
barışmazıydı. Bir neçə dəfə tələbələriynən
dərs prosesində iştirak edəndə də bu məqamların
şahidi olmuşdum. Çalışırdı ki, onlar
bütöv insan kimi formalaşsınlar, öz mövqeləriylə
tanınsınlar.
Telman
ağrı-acıları içində çəkirdi. Üz-gözünə
baxan adi adamlar onun nəyi özünə dərd elədiyini
çətin duya bilərdilər. Necə ki, əksər vaxt
duymurdular. Bir para mənsəb sahiblərinin cəmiyyətə
münasibəti onu qəti razı salmırdı. Yaxın
saydığı, ürək qızdırdığı
adamların yanında narazılığını dilə gətirsə
də ürəyi boşalmırdı.
Ötən yaz atam, onun məndən
əvvəlki dostu dünyasını dəyişəndə
çox yanıb-yaxıldı. Həmişə dilli-dilavər
ikən «heyf dədəndən, başqa kişiydi o» deməkdən
savayı söz tapmadı sanki.
Rəsmiyyətçilikdən,
hay-küydən, kindən, riyadan uzaq dost, biz həmişə
bir-birimizə qarşı səmimiydik. İllər boyu
münasibətimizə rəğmən mən bir yol səndən
sanballı nəsə yazmadım gərək ki. Və sən
də bircə dəfə dilini tərpədib «yaz» demədin.
Elə bil nəyisə gözləyirdik. Nəyi? Bax bunu
özüm də bilmirəm.Yoxluğunun qırxıncı
günündə bir növ kəsirimi ödəmək qərarına
gəldim. Neyləyim ki, ötən il sən elədiyin sayaq mən
də bu söylənənlərdən savayı söz
tapmadım, Telman. Amma məni söz yox, ürəyimizin
başındakı köz yandırır. Sənsizlik odu-alovu,
sənsizlik közü. Bax, budu sözün düzü,
gerçəyin özü, Telman… Ruhun şad olsun.
Seymur Elsevər
Olaylar. -2010. – 26 may. – S.11.