Dağlıq
Qarabağın işğalı
"Dağlıq Qarabağ respublikası"nın işğal olunmuş ərazilərdən narkotiklərin becərilməsi, istehsalı və tranziti kimi istifadə etməsi haqqında Azərbaycanın Avropa Şurası Parlament Assambleyasındakı nümayəndə heyətinin məruzə və çıxışlarında ətraflı məlumat verilmişdir. Bu ərazilərdə beynəlxalq və erməni terror təşkilatlarının bazaları olması haqqında da faktlar mövcuddur. Ermənilərə məxsus beynəlxalq şirkətlərin Dağlıq Qarabağın separatçı-terrorçu rejimini maliyyələşdirməsi faktı da aşkar olunmuşdur.
Qarabağın işğalından sonra Ermənistan hər cür şirnikləndirici vasitələrlə həmin torpaqları ermənilərlə məskunlaşdırmaqla yanaşı, daha hiyləgər yollara əl atmağa başladı. Kürd Fəhlə Partiyası (PKK) ilə aparılan danışıqlar nəticəsində İraqdan kürdlərin işğal olunmuş ərazilərə köçürülməsi üçün tədbirlər görülməyə başlandı. 2003-cü ilin aprelində ABŞ və müttəfiq qüvvələrin İraqa qarşı müharibəsi ərəfəsi və dövründə orada yaşayan ermənilərin də Qarabağda yerləşdirilməsi ideyası ortaya atıldı. ABŞ Dövlət Departamenti ciddi etirazını bildirdi. Kürdlərin İraqdakı mövqeyindəki dəyişikliklər onların Qarabağa köçürülməsi barədə erməni-Kürd Fəhlə Partiyası sövdələşməsini pozdu. Bu, əslində, həmin torpaqların qanuni sahibi olan azərbaycanlıların tarixi hüquqlarının bir daha təsdiqi idi.
Qarabağda separatçı-terrorçu erməni işğal rejimi getdikcə bütün dünyada da etiraz doğurmaqdadır. Təsadüfi deyil ki, beynəlxalq aləmdə böyük qüvvə və təsir vasitələrinə malik olan ermənilər, bütün cəhdlərinə baxmayaraq, bu oyuncaq qurumun tanınması sahəsində heç bir irəliləyişə nail ola bilmirdilər. Əksinə, bir sıra nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlar öz sənədlərində Azərbaycan ərazisinin işğalı faktını və Ermənistanın işğalçı-təcavüzkar dövlət, oyuncaq "Dağlıq Qarabağ respublikası"nın isə separatçı-terrorçu rejim olmasını təsdiq etmişdir.
Ermənistan - Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllinə dair: Azərbaycan respublikasının mövqeyi
Rusiya imperiyasının Şimali Azərbaycan ərazisində erməni dövləti yaratmaq siyasətinin reallaşmasına XIX əsrin əvvəllərində başlanmışdır. Ermənistanın Azərbaycana qarşı əsassız ərazi iddialarının tarixi də həmin dövrdən başlanır. Bu siyasət Birinci Dünya müharibəsinin gedişində reallaşdırıldı. 1918-ci ildə Qərbi Azərbaycan torpaqlarında, Cənubi Qafqazda ilk dəfə olaraq, erməni dövləti yaradıldı. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hökuməti Azərbaycanın mədəniyyət mərkəzlərindən olan İrəvan şəhərini 29 may 1918-ci il tarixli xüsusi qərarına əsasən ermənilərin bir siyasi mərkəzi olması xatirinə onlara güzəştə getdi. Bu, Cənubi Qafqazda sülh və əmin-amanlıq yaradılması məqsədi ilə atılmış xoşməramlı addım idi. Lakin buna baxmayaraq, ermənilər Azərbaycana qarşı ərazi iddialarını Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə və Sovet hakimiyyəti illərində bütün kəskinliyi ilə davam etdirdilər. Moskvadan hərtərəfli dəstək alan ermənilər bütün bu dövr ərzində yenicə yaradılmış Ermənistan dövlətinin ərazisini daim Azərbaycan torpaqları hesabına genişləndirdilər. Qərbi Azərbaycanın yerli və mütləq çoxluq təşkil edən əhalisi olan azərbaycanlıların soyqırımları və zorakı deportasiyalar yolu ilə öz ata-baba yurdlarından "təmizlənməsinə", bununla da, Ermənistanın monoetnik ölkəyə çevrilməsinə nail oldular. Sovet dövrünün (1920-1991-ci illər) son mərhələsində (1988-1991-ci illər) bu iddialar hərbi-siyasi və açıq təcavüzkarlıq xarakteri aldı. Bu dəfə ermənilər Cənubi Qafqazda (yenə də Azərbaycan ərazisində!) ikinci erməni dövləti yaratmaq yolunu tapdılar. Sovet dövləti Ermənistanın Azərbaycana qarşı ərazi iddialarına və Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti ermənilərinin separatçı-terrorçuluq fəaliyyətinə birmənalı qiymət vermədi, erməni separatçıları və terrorçularının cinayət əməllərinin qarşısını almaq yolu tutmadı. Əksinə, bu məsələ üzrə ikili standarta əsaslanan, problemin mahiyyətinə və onun ədalətli həllinə zidd olan, onu həll etmək məqsədi güdməyən qərarlar qəbul edildi. Sovet İttifaqı Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsi və SSRİ Nazirlər Sovetinin 1988-ci il 24 mart, SSRİ Ali Soveti Rəyasət Heyətinin 20 iyul tarixli və b. qərarları bu qəbildən idi. Məhz bunun nəticəsində problem SSRİ daxilində həll edilə bilmədi, Dağlıq Qarabağ və onun ətrafında cərəyan edən hadisələr, nəticə etibarilə, SSRİ-nin dağılması faktorlarından birinə çevrildi. Beləliklə, sovet dövlətinin yaratmış olduğu həmin ağır problemin həlli müstəqil Azərbaycan dövlətinə miras qaldı. Lakin bu dövrdə SSRİ-nin dağılması ilə dünya siyasətinə yeni geosiyasi durum meydana gəlmişdi. Azərbaycan və Ermənistanın nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlara üzv qəbul edilməsinə başlanmışdı. Hər iki respublika 1992-ci il yanvarın 30-31-də Avropa Təhlükəsizlik və Əməkdaşlıq Təşkilatı-ATƏT), martın 2-də isə BMT-yə qəbul olundu. Belə bir şəraitdə vaxtilə sovet dövlətinin inhisarında olan Dağlıq Qarabağ probleminin həlli beynəlmiləl xarakter almağa başladı. 1992-ci il martın 24-də ATƏM-in Nazirlər Şurasının fövqəladə iclasında (Helsinki ş.) münaqişənin tənzimlənməsi üçün Minsk qrupu yaradıldı.
1992-ci ilin martından ATƏM və BMT problemin həllində birlikdə fəaliyyət göstərirdi. Ermənistan silahlı qüvvələri 1992-ci ilin mayında Şuşa və Laçını işğal etməklə Minsk qrupunun fəaliyyətini mürəkkəbləşdirdi, 1993-cü ilin martında Kəlbəcərin işğalı ilə də eyni vəziyyət yarandı. Belə bir şəraitdə BMT-nin 822 saylı
(1993-cü il
30 aprel) qətnaməsi qəbul edildi. Minsk qrupu həmin qətnamənin həyata keçirilməsi üçün tədbirlər görə bilmədi. Nəticədə Ağdam da işğal olundu. ATƏM-in rolu daha da azaldı, əksinə, BMT bir-birinin ardınca daha üç qətnamə (853, 874, 884) qəbul etdi. ATƏM-in bu vəziyyəti
Budapeşt sammitinə qədər (1994-cü ilin sonları)
davam etdi.
Qeyd etmək lazımdır ki, Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllinə
dair danışıqlar beynəlxalq praktikaya uyğun olaraq
qapalı şəkildə aparılmış, mətbuat
qısa informasiyalarla kifayətlənmişdir. Yalnız Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisin Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin sülh yolu ilə
həll olunması prosesinə aid məsələnin
müzakirəsinə həsr edilmiş 2001-ci il
23 fevral tarixli iclasında bəzi ciddi açıqlamalar
müəyyən aydınlıq yaratmışdır.
Heydər
Əliyev Azərbaycan Parlamentinin həmin iclasındakı
çıxışında demişdir: "1992-ci ildə ATƏT-in
Minsk qrupu yaranıbdır və Birləşmiş Millətlər
Təşkilatı bu məsələni ATƏT-in himayəsinə
veribdir. ATƏT də Minsk Qrupu və Mİnsk
konfransı yaradıbdır. Minsk Qrupuna 12
dövlət daxildir. Nəhayət,
1994-cü ildə ATƏT-in Budapeşt sammitində biz vəziyyəti
dəyişdirdik. Yəni bir az qanuna
saldıq. 1994-cü ilin dekabrında Budapeştdə biz,
birincisi, Minsk Qrupunun sədrlik məsələsini müəyyənləşdirdik,
ikincisi də, orda ilk dəfə qərar qəbul olundu ki, ATƏT-in
sülhməramlı qüvvələri yaransın və
saziş əldə olunarsa, buraya, bizim bölgəyə
hansısa bir ölkənin yox, ATƏT-in sülhməramlı
qüvvələri daxil olsun. Biz nəzərdə
tuturduq ki, sülhməramlı qüvvələr bu bölgədə
marağı olmayan ayrı-ayrı ölkələrin
nümayəndələrindən ibarət olacaqdır. Bu da çox əhəmiyyətli bir qərar idi.
Biz buna nail ola bildik".
1996-cı ilin dekabrında keçirilən Lissabon
sammitində də Heydər Əliyevin diplomatik qətiyyəti
ilə mühüm irəliləyiş
əldə olundu. Milli Məclisin 2001-ci il fevral tarixli iclasında qeyd
olunduğu kimi, Lissabon zirvə görüşü zamanı
Azərbaycanın mövqeyi, Ermənistan istisna olmaqla,
dünyanın 53 dövləti tərəfindən
tanınmış və müdafiə olunmuşdur. Lissabon sammitindən sonra ATƏT-in Minsk qrupunun yeni
formatda yaradılması, müvəqqəti də olsa, onun fəaliyyətinə
bir canlanma gətirdi.
Bu öz əksini Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin həlli üçün təkliflər
irəli sürülməsində göstərmişdir. "Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin aradan qaldırılmasına dair hərtərəfli
saziş" adlanan birinci sənəd 1997-ci il
iyun ayının 11-də tərəflərə təqdim
olunmuşdur. "Həmin sənəd daha
çox paket həll kimi tanınır və bir paketdə birləşdirilən
iki anlaşmadan ibarətdir. Anlaşmalardan
birincisi silahlı münaqişənin
dayandırılmasına, ikincisi isə Dağlıq
Qarabağın statusunun müəyyənləşdirilməsinə
həsr olunmuşdur". Bu sənədə Ermənistan
tərəfi etiraz etdiyindən, 1997-ci il
sentyabrın 19-da "Dağlıq Qarabağ silahlı
münaqişəsinin dayandırılması haqqında"
adlanan ikinci bir sənəd təklif olunmuşdu. Bu sənəd münaqişənin mərhələli
həllini nəzərdə tuturdu. "Mərhələli
həll planı digər iki təkliflə müqayisədə
Azərbaycan tərəfindən daha məqbul hesab
olunmuşdu". Erməni tərəfinin
etirazını əsas tutan Minsk qrupu həmsədrləri
dekabrın 2-də mərhələli həll planında dəyişiklik
etmiş, Dağlıq Qarabağı münaqişə tərəfi
kimi tanıtmağa cəhd göstərmişdir. Bununla əlaqədar olaraq, "Azərbaycan həmin
versiyanı qəbul etmədiyini, yalnız 19 sentyabr tarixli
layihə əsasında danışıqlara
başlamağın mümkün olduğunu bildirdi".
1998-ci ilin noyabrında münaqişənin həllinə
dair üçüncü bir təklif irəli
sürülmüşdür. Bu təklif
"Ümumi dövlət" adı ilə tanınır.
Həmin təklif mahiyyətcə Dağlıq
Qarabağı müstəqil dövlətə çevirmək
məqsədi güddüyünə və buna görə də
Azərbaycanın mənafeyinə zidd olduğuna görə qəbul
etməmişdir. Bununla yanaşı, Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli
üçün 1999-cu ilin aprelindən hər iki respublika
prezidentlərinin birbaşa dialoqları təşkil
olunmağa başlamışdır. Heydər Əliyev
Minsk qrupunu təkliflərinə və birbaşa dialoqlara dair
məsələyə yekun vuraraq demişdir: "Aparılan
bütün bu danışıqlardan, Minsk qrupunun verdiyi təkliflərdən
mənə bir şey aydındır ki, bunlar Dağlıq
Qarabağa müstəqilliyə yaxın bir status verməklə
məsələni həll etmək, yaxud da tamam müstəqillik
vermək istəyirlər. Minsk qrupunun
bütün təkliflərindən bu görünür,
başqa bir şey yox. Biz də buna razı
olmamışıq və razı ola bilmərik".
Azərbaycan Prezidentinin mövqeyinə gəldikdə, o,
aşağıdakı kimi ifadə olunmuşdur: "Azərbaycan
Prezidenti indiyə kimi keçirilən bütün
danışıqlarda konstruktiv mövqe tutaraq problemin digər
yollarla deyil, ancaq sülh yolu ilə həll olunmasına tərəfdar
çıxmaqla yanaşı, Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü, suverenliyi çərçivəsində
qarşılıqlı güzəştlərlə
Dağlıq Qarabağ ermənilərinə dünyada
mövcud olan və təcrübədən keçmiş ən
yüksək status verilməsinə razı olduğunu
bildirib".
Qeyd etmək lazımdır ki, Dağlıq Qarabağ
probleminin həlli Azərbaycanın elmi, ictimai-siyasi fikrində
də geniş yer tutur.
Yaqub Mahmudov,
Kərim Şükürov
"Qarabağ real tarix-faktlar-sənədlər"
kitabından
Olaylar.- 2010.- 5 noyabr.- S. 15.