Köləliyin yeni forması - insan alveri
Bu cinayətə
qarşı necə mübarizə aparılır?
Köləliyin yeni forması olan insan alveri ilə
bütün dünya, o cümlədən Azərbaycan
mübarizə aparır. Bu mübarizəyə Avropanın insan
hüquqları ilə məşğul olan bütün
nüfuzlu beynəlxalq təşkilatları qoşulub. Avropa Şurasının Baş katibi Terri Devis
dünya ölkələrini insan alveri ilə mübarizəyə
səsləyən bəyənatla çıxış edib.
Onun qənaətincə, Avropa köləliyə 200 il bundan əvvəl son
qoymuş ola bilər, lakin o, tamamilə məhv edilməmişdir.
Avropanın müxtəlif yerlərinlə cinayətkar
dəstələr insan alveri vasitəsilə varlanırlar və
bir çox hökumətlər bunun qarşısını
almaq üçün yetərli səy göstərmirlər.
İnsan alveri cinayətin heç də ən
gizli forması deyil. Onun qurbanlarına hər
axşam Avropa Şurasının Strasburq şəhərində
yerləşən qərərgahının
yaxınlığındakı kanalın sahillərinə və
Azərbaycanın şəhərlərində, eləcə də
bütün Avropada rast gəlmək olar. Üzlərindəki
qalın makiyaj belə onların iztirab və çarəsizliklərini
gizlədə bilmir. Bəzi hallarda isə
polis onları öz doğma vətənlərinə
deportasiya edir. Bir çox hallarda isə
deportasiya edilmələri haqqında verilən qərara
atılan imzanın mürəkkəbi qurumamış, onlar
Avropanın digər bucağında yenidən köləliyə
qayıtmağa məcbur edilirlər. Təəssüflər
olsun ki, cinayətkarların hər zaman bir addım öndə
olduğu görünür. İnsan
alverçiləri varlandığı vaxt bunun dəyərini
onun qurbanları ödəyirlər. İnsan
alverinin ən çox rast gəlinən motivi cinsi istismar olsa
belə məcburi əmək, sürgün işləri və
orqanların alınması da bu cinayətin motivləri
arasındadır. Bu təəssüf
doğurucu və utancverici vəziyyətə son qoymaq
üçün Avropa Şurası 2005-ci ildə insan alverinin
qarşısını almaq, cinayətkarları məsuliyyətə
cəlb etmək, qurbanlara kömək etmək və hökumətlərin
imza atdıqları öhdəliklərə əməl etmələrindən
əmin olmaq üçün monitorinq mexanizmləri yaratmaq məqsədilə
olduqca mühüm olan yeni Konvensiya yaratmışdır.
Konvensiya 1 fevral tarixindən etibarən qüvvəyə
minmiş və onu ratifikasiya edən on ölkədə
-Albaniya, Avstriya, Bolqarıstan, Xorvatiya, Kipr, Danimarka,
Gürcüstan, Moldova, Rumıniya və Slovakiyada elə həmin
gün hüquqi təsirə malik olmuşdur. Konvensiyanı
yanvar ayında Bosniya və Hersoqovoniya, 1 may tarixində isə
Fransa və Norveç ratifikasiya edib. Konvensiya
insan alverindən zərər çəkənləri cinayətin
günahkarları olaraq deyil, qurbanları olaraq dəyərləndirən
ilk beynəlxalq sazişdir. O, insan alveri
qurbanlarının hüquqlarını və şəxsi ləyaqətlərini
qorumaq, həyatlarını yenidən qura bilmək
üçün onlara həqiqətən şans vermək və
bu müasir köləliyi dəmir barmaqlar arxasına salmaq
üçün hazırlanmışdır. İnsan
alveri ilə mübarizə mümkün olan ən geniş
beynəlxalq əməkdaşlıq tələb edir və həm
cinayətin mənbəyi olan ölkəni, həm tranzit
ölkəsini, həm də son varış ölkəsini
ehtiva etməlidir. Konvensiya təkcə
Avropa Şurasına üzv olan 47 ölkəyə deyil, həm
də qeyri-Avropa ölkələrinə də
açıqdır və beləliklə də qlobal problemə
qlobal cavabın verilməsinə şərait yaradır.
Önləyici tədbirləri cinayətin mənbəyi
olan ölkələrdə gələcək
qurbanlarını axtaran cinayətkarlar tərəfindən
manipulyasiya və yalan məlumatın yayılmasının
qarşısını almaq üçün maarifləndirmə
işlərini ehtiva edir. Digər tərəfdən
isə son varış ölkəsinin hökumətləri tələbatın
qarşısını almaq üçün fəaliyyət
göstərməlidirlər. Praktiki cəhətdən
bu o deməkdir ki, istənilən ölkədə fahişəliyin
hüquqi statusundan asılı olmayaraq, səlahiyyətli
orqanlar insan alverinin qurbanları olduğunu bilərək
onlarla cinsi əlaqədə olmaq üçün pul ödəyən
şəxsləri cinayət məsuliyyətinə cəlb etməlidirlər.
Əlbəttə, bu tələbatı aşağı
salmağın yeganə yolu deyil, maarifləndirmə təşəbbüsləri
ilə təlim də insan alverinin tələbat tərəfinin
aşağı salınmasının mühüm cəhətlərindəndir.
Konvensiya insan alverinin qurbanlarına bərpa və
düşünmək üçün 30 günlük
müddət və polislə əməkdaşlığa səbəb
olmayacaq müvəqqəti yaşamaq icazəsi
mümkünlüyünü təqdim edir. Bu, insan alveri və məşğul olanların cinayət
məsuliyyətinə cəlb olunması baxımından
könüllü əməkdaşlığın daha
yaxşı nəticələr verə biləcəyini
nümayiş etdirən Avropa Şurasına üzv olan bir
sıra dövlətlərin təcrübəsinə əsaslanıb.
Konvensiya Avropada insan alverinin səviyyəsini nəzərə
çarpan dərəcədə azaltmaq potensialına malikdir.
Onun qüvvəyə minməsi çox
mühüm addımdır, lakin bir çox ölkələr-onların
bir çoxu bu ticarətin varış nöqtəsində
yerləşir - onu hələ ratifikasiya etməyiblər və
bu məsələnin həllini yubadıblar. Bu məsələni qaldıranda isə hökumətlər
qeyri-qanuni miqrasiya ilə bağlı öz qorxularını əsas
gətirirlər, lakin aydındır ki, onlar problemi
düzgün anlamırlar. Əslində isə insan
alverinin qurbanını qanunsuz miqrant kimi dəyərləndirmək,
cinsi zorlamanın qurbanını əxlaqsız cinsi əlaqədə
günahlandırmaq kimi bir şeydir: "Eynilə
qurbanların əksəriyyəti bilməlidir ki, onların
işi ekzotik rəqslərdən daha da irəli gedəcək
arqumenti də provakativ geyimin cinsi istismara dəvət
olmasını iddia edən arqumentlə eyni çəkiyə
malikdir. Heç kəs istənilən şərait
altında başqasını azadlıqdan məhrum etmək və
onu öz insan hüquqlarını pozacaq və şəxsi ləyaqətini
alçaldacaq hərəkətlərə sövq etmək
hüququna malik deyil. Avropada insan alverinə
son qoymağın vaxtıdır və Konvensiyanın qüvvəyə
minməsi bunu etmək üçün belə bir imkan
yaradır. Məhz ona görə də onu
hələ də ratifikasiya etməyən və hətta
imzalamayan ölkələr artıq gecikmədən bunu etməlidirlər".
Etiraf edilməlidir ki, Azərbaycanda insan alverinə
qarşı aparılan mübarizənin səviyyəsi
heç də Avropa ölkələrindən geri qalmır.
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 6 may 2004-cü il tarixli
208 saylı Sərəncamı ilə Azərbaycan
Respublikasında İnsan Alverinə Qarşı Mübarizə
üzrə Milli Fəaliyyət Planı" təsdiq
edilmişdir. 19 may 2004-cü il tarixli 231
saylı sərəncamın icrası ilə əlaqədar
DİN-in tərkibində İnsan Alverinə qarşı
Mübarizə İdarəsi yaradılmış və daxili
işlər nazirinin müavini Milli Koordinator təyin
edilmişdir. 2004-cü il ərzində
respublika üzrə insan alveri cinayətləri ilə
bağlı 115 cinayət faktı qeydə
alınmışdır. Qeyd olunan faktlarla
bağlı keçirilmiş əməliyyat tədbirləri
nəticəsində 106 nəfər cinayət məsuliyyətinə
cəlb edilmiş, 240 nəfər qurban müəyyən edilərək
müayinə olunmaları məqsədi ilə
sağlamlıq mərkəzlərinə göndərilmişlər.
Həmin qurbanların 231-i Azərbaycan, 6-ı Özbəkistan,
2-i Rusiya, 1-i Gürcüstan vətəndaşları
olmuşlar. Əməkdaşların insan alverinə
qarşı mübarizədə peşəkarlığın
yüksəldilməsi, müvafiq qanun pozuntularının
keyfiyyətli sənədləşdirilməsi, əməliyyat-axtarış
fəaliyyətinin forma və üsullarından səmərəli
istifadə edilməsi məqsədi ilə peşə dərsləri
təşkil edilmiş, beynəlxalq təcrübədən
istifadə olunmuşdur. 2004-cü il ərzində
ABŞ-ın Azərbaycandakı Səfirliyi vasitəsi ilə
həmin dövlətin insan alveri cinayətləri üzrə
təcrübəli iki mütəxəssisi 15 gün müddətində
İnsan Alverinə qarşı Mübarizə İdarəsinin
əməkdaşları ilə seminar treninqlər
keçirmişlər. Həmçinin, idarə
əməkdaşları ötən ildə 6 dəfə digər
dövlətlərdə bu növ cinayətlərlə
mübarizə üzrə keçirilən seminarlarda
iştirak etmişlər. Vətəndaşların
ölkədən qanunsuz çıxarılması,
qanunvericilikdə nəzərdə tutulmayan məcburi əməyə
cəlb edilməsi və insan alveri məqsədilə istismar
olunmalarından qorunması işinin təmin edilməsi
üçün Milli Təhlükəsizlik Xarici İşlər,
Ədliyyə və Səhiyyə Nazirlikləri, Baş
prokurorluq, Dövlət Sərhəd Xidməti, Dövlət
Gömrük Komitəsi ilə qarşılıqlı əlaqələr
yaradılmışdır.
Azərbaycan
Respublikası tərəfindən 2000-ci ilin dekabrın 12-də
imzalanmış və 2003-cü ilin mayın 13-də Azərbaycan
Respublikasının qanunu ilə təsdiqlənmiş BMT-nin
"Transmilli mütəşəkkil cinayətkarlığa
qarşı" Konvensiyasının və onu tamamlayan
"İnsan alverinin, xüsusən qadın və uşaq
alverinin qarşısının alınması, aradan qaldırılması
və cəzalandırılması" haqqında Protokolun, eləcə
də 2002-ci ilin sentyabrın 20-də qəbul edilmiş
"İnsan alverinin qarşısının
alınması və ona
qarşı mübarizə haqqında" Brüssel Bəyannaməsinin
müddəaları insan alveri cinayətləri ilə
mübarizənin təşkil edilməsi və həyata
keçirilməsində əsas yer tutur. BMT-nin qeyd edilən
Konvensiya və protokollarına qoşulmuş Azərbaycan
Respublikası öz milli qanunvericiliyini beynəlxalq normalara
uyğunlaşdırmış, hüquqi islahatların
aparılması əsasında
2000-ci ilin sentyabrın 1-də qüvvəyə minmiş Azərbaycan
Respublikasının yeni Cinayət Məcəlləsində
insan alverinin müxtəlif formalarında təzahür edən
fahişəliyə cəlb etmə, seksual xarakterli
zorakılıq hərəkətələri, seksual xarakterli hərəkətlərə
məcbur etmə, yetkinlik yaşına çatmayanları
fahişəliyə və ya əxlaqsız hərəkətlərə
cəlb etmə, yetkinlik yaşına çatmayanın
alqı-satqısı və s. cinayət əməllərinə
görə bir neçə müstəqil normalarda cinayət
məsuliyyəti nəzərdə tutulmuşdur. İnsan alveri üzrə aşkar edilən cinayətlər
əsasən seksual xarakterli zorakılıq hərəkətləri,
seksual xarakterli hərəkətlərə məcbur etmə,
yetkinlik yaşına çatmayanları fahişəliyə və
əxlaqsız hərəkətlərə cəlb etmə
yetkinlik yaşına çatmayanın alqı-satqısı və
fahişəliyə cəlb etmə, ilə bağlı olub.
Cinayət Məcəlləsinin göstərilən
maddələri ilə təhqiqat və ibtidai istintaq
növündə ibtidai araşdırma aparılması Azərbaycan
Respublikası Cinayət Prosessual Məcəlləsinin 215-ci
maddəsinə əsasən Daxili işlər
orqanlarının səlahiyyətlərinə aid
edilmişdir. Qanunvericiliyə görə, prokurorluq həmin
cinayətlərin ibtidai araşdırılması zamanı
prosessual rəhbərliyi həyata keçirir və məhkəmədə
həmin cinayət işləri üzrə ittihamı
müdafiə edir. İnsan alveri kimi ictimai təhlükəli
əməlin özlüyündə müstəqil cinayət
tərkibi nəzərdə tutulan norma kimi Cinayət Məcəlləsinə
"İnsan Alveri" adı altında 144-1 maddəsinin əlavə
edilməsindən ötrü Azərbaycan Respublikası
Baş Prokurorluğu tərəfindən qanunvericilik təşəbbüsü
ilə müraciət olunmuşdur. Bundan əlavə
Milli Fəaliyyət Planında nəzərdə tutulmuş
insan alveri ilə mübarizədə xüsusi polis qurumu Azərbaycan
Respublikası Daxili İşlər Nazirliyinin Baş mütəşəkkil
cinayətkarlıqla mübarizə idarəsinn tərkibində
insan alverinə qarşı mübarizə idarəsi təsis
edilmişdir. İnsan alveri cinayətlərinin
təqibi həmin cinayətlərin müəyyən edilməsi,
insan alveri cinayəti törətmiş şəxsin ifşa
olunması, zəruri olduqda prosessual məcburiyyət tədbirlərinin
həyata keçirilməsi, ittiham irəli sürülməsi,
bu ittihamın məhkəmədə müdafiə edilməsi,
insan alveri cinayəti törətmiş şəxsə cəza
təyin edilməsindən ibarətdir. Azərbaycan
Respublikasının insan alverinə qarşı mübarizə
ilə məşğul olan müvafiq dövlət
strukturları BMT, ATƏT, Beynəlxalq Miqrasiya Təşkilatı
kimi beynəlxalq təşkilatlarla sıx əməkdaşlıq
edir və bu yönümdə fəaliyyətin gücləndirilməsi
üçün əlavə tədbirlər görür. Eyni
zamanda, dövlət strukturları tərəfindən
İnsan Alverinə qarşı mübarizə haqqında və
İnsan alverinə qarşı mübarizə ilə əlaqədar
Azərbaycan Respublikasının bəzi qanunvericilik
aktlarına əlavələr edilməsi haqqında (Azərbaycan
Respublikasının Cinayət və İnzibati Xətalar Məcəlləsinə)
Qanun layihələri hazırlanmış və aidiyyəti
üzrə təqdim edilmişdir. Hətta keçirilən əməliyyat-axtarış
tədbirləri nəticəsində təkcə bu il Azərbaycanda 57 insan alveri cinayət faktı
aşkarlanıb.
Aşkar olunmuş 57 cinayət faktı nəticəsində
21 nəfər cinayət məsuliyyətinə cəlb olunub,
27 nəfər insan alveri qurbanı aşkar olunub. Qurbanların 11 nəfərinə
sığınacaq verilib, 5 nəfər işlə təmin
olunub, 21 nəfər isə müvafiq peşə kurslarına
cəlb olunub. İctimai mənəviyyat əleyhinə
olan hüquq pozmaları üzrə 217 fakt qeydə alınb,
bunun 72-si fahişəliyə cəlbetmə, 134-ü isə əxlaqsızlıq
yuvaları saxlamadır. 2009-cu ildə isə
Azərbaycanda 749 qadın fahişəliklə məşğul
olduğuna görə, inzibati qaydada cəzalandırılıb.
2009-cu ildə Azərbaycan hökuməti insan alverinin
qurbanlarına 65 min ABŞ dolları yardım ayırıb. Azərbaycan
dövləti bu sahədə inkişafa nail olmaq məqsədi
ilə müxtəlif qanunlar qəbul edib və bunların həyata
keçirilməsində uğurlu addımlar atıb. 2005-ci ildə qəbul edilmiş İnsan alverinə
qarşı mübarizə haqqında qanunun tətbiqi sahəsində
böyük işlər görülüb. 2009-cu ilin mart ayında insan alveri qurbanları
üçün hökumət yardım mərkəzi
açıb, orada onlarla insana hüquqi yardım göstərilib.
Azərbaycan hökuməti insan alveri ilə bağlı
ictimaiyyətin məlumatlandırılması sahəsinlə
xeyli iş görüb. Hökumət ölkənin
58 rayon və şəhərində insan alverinə
qarşı mübarizə ilə əlaqədar seminar və
treninqlər təşkil edib. Bununla
bağlı səylərini davam etdirərək televiziya və
radioda ictimaiyyəti məlumatlandırma kampaniyası
aparıb. Ölkə ictimaiyyətinin məlumatlandırılması
və potensial insan alveri qurbanlarının müəyyənləşdirilməsində
qeyri-hökumət təşkilatları ilə hökumət
arasında sıx əməkdaşlıq qurulub.
Alim
Olaylar.-2010.- 5 oktyabr.- S.13.