Uşaqlar niyə intihar
edir?
Psixoloji gərginlik, stress,
uşaqların xüsusi ideologiyaya
meyllənmələri intihara yol açır
Son illər Azərbaycanda
uşaqlar arasında intihar hallarının artması müşahidə
olunur. Baş verən intihar
hadisələrinin səbəbləri
müxtəlifliyi ilə
fərqlənir. Fakt olan
odur ki, azyaşlılar arasında
intihar halları çoxalmaqda davam edir. Təhsil Nazirliyi intihar hallarının qarşısının
alınması məqsədilə
orta məktəblərdə
psixoloqların iş keyfiyyətinin artırılması
üçün xüsusi
tapşırıqlar verib.
Nazirlikdə hesab edirlər
ki, psixoloqlar uşaqlarla daha ciddi məşğul olmalıdır. Mətbuatda uşaqların
intiharı ilə bağlı yayılan məlumatlara görə, təkcə 2009-cu ildə
29 məktəbli intihar
edib. Reallıqda isə uşaq
intiharı ilə bağlı rəsmi statistik məlumatları əldə etmək qeyri-mümkündür. Hüquq mühafizə
orqanları ümumiyyətlə
intiharlarla bağlı
statistikanın aparılmadığını
bildiriblər. 2010-cu ildə uşaqlar arasında baş verən intihar halları doğrudan ba bu məsələ
ətrafında ciddi düşünməyi tələb
edir. Belə ki, cari ildə
Heydər Əliyev adına Ali Hərbi
Məktəbin müdavimi
intihar edib. Məktəbdən verilən məlumata
görə, martın
30-da axşam yoxlanışı
zamanı 1-ci kursun müdavimi, 18 yaşlı
Tağıyev Ayxan Qəmbər oğlu sırada olmayıb. Müdavimin axtarışı zamanı
onun meyiti məktəbin həyətində
ağacdan asılmış
vəziyyətdə tapılıb.
Müdavimin özünü asaraq
intihar etdiyi bildirilir. Onun hansı səbəbdən
bu addımı atdığı hələlik
məlum deyil. Faktla bağlı Bakı Hərbi Prokurorluğu tərəfindən Cinayət
Məcəlləsinin 125-ci maddəsi (özünü
öldürmə həddinə
çatdırma) ilə
cinayət işi başlanıb.
Bakının Nizami rayonunda intihar hadisəsi baş verib. DİN-in mətbuat xidmətindən
verilən məlumata görə, hadisə saat təxminən 8:30 radələrində 129 saylı
orta məktəbin həyətində törədilib.
1989-cu il təvəllüdlü Elxan
Kərim oğlu Nəbiyev özünü
məktəbin həyətindəki
ağacdan asıb. Hadisə barədə dərhal Nizami RPİ-nin 24-cü
polis bölməsinə məlumat
verilib. Yasamal
Rayon Polis İdarəsinin 29-cu polis bölməsindən verilən
məlumata görə,
Yasamal rayon sakini, 16 yaşlı Adil Qurban oğlu Sadıxlı özünü
Yeni Yasamalda qəsəbəsində təhsil
aldığı 286 saylı
orta məktəbin həyətindəki ağacdan
asaraq intihar edib. Hadisə şahidlərinin verdiyi məlumata görə, A.Sadıxlının
intihar etməsinə səbəb istədiyi qızdan rədd cavab alması olub.
10 yaşlı Səid
Fəxrəddinov yaşadığı
binadan özünü
ataraq intihar edib. Valideynləri iddia edirlər
ki, o, oxuduğu məktəbdə döyüldüyü
üçün özünə
qəsd edib. Anasının bildirdiyinə görə,
oğlu ilə otaqda tək imiş, o, bütün günü baş ağrısından əziyyət
çəkən oğlunu
izləyib. Uşaq kompyuterin
arxasına keçəndə
anası qabları yumaq üçün mətbəxə gedib.
O, mətbəxdə olanda
isə Səid pəncərəni açaraq
özünü yaşadıqları
binanın dördüncü
mərtəbəsindən aşağı
atıb. Valideynlər hətta, müəllimlərdən
birinin onların övladına qarşı
seksual xarakterli zorakılıq törətdiyini
bildiriblər.
Ekspertlər uşaqlar arasında
intiharların artmasını
müxtəlif səbəblərlə
əlaqələndirirlər. Onların qənaətincə, uşaq
intiharlarının sayının
artmasını psixoloji
gərginlik, stress, uşaqların
xüsusi ideologiyaya meyllənmələriylə əlaqədardır.
Ailələrin sosial vəziyyəti,
uşaqların müxtəlif
dini cərəyanların
təsiri altına düşməsi, sevgi məcaraları və ən nəhayət psixoloji problemlər azyaşlıların intiharına
səbəb olan amillərdəndir. Təsadüfi deyil ki, intihar
edən uşaqlar əsasən uğursuz ailələrdən çıxanlar,
zorakılığa məruz
qalanlar olur. Digər məsələ ondan ibarətdir ki, ailələrin çoxunda
uşaqların problemlərinə
yanaşma tərzi formalaşmayıb.
Bəzi
valideynlərin dünyagörüşü
azdır, uşaqlara az vaxt ayırırlar. Uşaqlar problemlə qarşılaşanda
kimə, hara müraciət etmək lazım olduğunu bilmirlər. Valideynlər həmin problemləri yeniyetməlik dövrü
ilə izah edir və onların
keçici olması ilə əlaqələndirirlər.
Psixoloq uşaqlar
arasındakı intiharları
stress, ailədə və
məktəbdəki ayrıseçkilik,
ailədaxili münaqişələr,
sevgi stressləri, uşaqlara qarşı seksual zorakılıqlar, uşaqların asudə vaxtının düzgün
təşkil olunmaması
ilə də əlaqələndirir.
O da faktdır ki, aşağı səviyyədə sosial müdafiə uşaqların
fiziki, psixoloji və seksual təzyiqlərdən qorunmasına
mane olur.
Etiraf edilməlidir
ki, ölkəmizdə
uşaqlara qarşı
zorakılığın qarşısını
ala biləcək mükəmməl
sistem yoxdur. Bu sistemi yaratmağa əsasən də qeyri-hökumət təşkilatlarından
bəzi cəhdlər
var. Amma hal-hazırda konkret işlək bir mexanizm müəyyən
edilməyib.
Psixoloqların fikrincə, övladları
zorakılıqla üzləşmiş
valideynlər bəzi hallarda polisə belə müraciət etmirlər. Çünki burdakı sistem
də gənc qurbanların psixologiyasına
əlavə zərbələr
vurur. Hətta uşaqlara qarşı
zorakılıqların üstünün
açılmasında valideynlərə
yardım edə biləcək sosial işçilər yoxdur.
Ona görə bu məsələdə ailə-məktəb
münasibəti müəyyən
rol oynaya bilərdi ki, hələlik bu əməkdaşlığın mövcudluğundan danışmağa
dəyməz. Hazırki şəraitdə
valideyn-məktəb əməkdaşlığı
da çox zəifdir. Azərbaycan ailəsinin qapalılığı
da buna təsir
göstərir. Bu qapalılıq psixoloqların
uşaqlarla birgə işləməsinə əngəl
olur. Orta məktəblərdə psixoloqların işləməsi
üçün lazımi
şərait yoxdur.
Nəticə etibarilə cəmiyyətdəki
fərdiləşmə, insanların
bir-birlərinə və
ətrafda baş verənlərə soyuqluğu
uşaqların özünə
qapanmasına səbəb
olur. Nəzərə almaq lazımdır
ki, psixoloji problemləri olan, intihara meyilli uşaqlardakı dəyişiklikləri
valideyn və müəllimlər çox
vaxt müəyyən
edə bilmir, bu hallara diqqət
yetirmirlər. Əslində isə bu vəziyyəti
aşkar etmək elə də çətin məsələ
deyil. Məlumdur ki, intihar etməyi fikirləşən
uşaqlar özünə
qapanır, səliqəsiz
geyinir, ya çox yatır, ya da gecələri
yatmır, xəyallara
dalır, ətrafındakılara
və baş verən hadisələrə
diqqətsiz olur, gündəlik tutur, ən çox sevdiyi əşyaları başqalarına bağışlayırlar.
İntihar etmək fikrində olan uşaqlarda intihar üçün lazım olan alətlərə maraq oyanır, intiharla bağlı məlumatlar toplayır, bu barədə filmlərə
baxırlar. Məhz belə uşaqların
ortaya çıxarılmasında
məktəb psixoloqları
əsas rol oynamalıdır. Məlumata görə,
məktəblərdə 100-150 şagirdə bir psixoloq düşməli olduğu halda, Bakının məktəblərində
bəzən 1500 şagirdə
bir mütəxəsis
düşür.
Digər qrup psixoloqlar hesab edirlər ki, intiharın baş verməsində ən əsas səbəb yeniyetməlik dövrünün psixoloji problemləridir. Şagirdlər o zaman intihar edirlər ki, üz tutmağa bir ünvan görmürlər. Bir çox hallarda isə intihar ümidsizlikdən baş verir. Uşaq ətrafında bir kimsə olmadığını görəndə, yalqızlıqdan çıxış yolunu özünü öldürməkdə görür. Uşaq elə hesab edir ki, mənəvi əzablardan qurtarmağın yolu elə budur. Araşdırma zamanı məlum olub ki, ailələrdə yaranan qeyri-normal psixoloji durum, valideynlər tərəfindən uşaqların başa düşülməməsi, onlara lazimi diqqət və vaxt ayrılmaması intiharlara səbəb ola bilər. Ona görə, müəllimlər ailəsindəki münasibətlərə görə, psixoloji sarsıntı keçirən uşaqların problemini duya biləcək qədər təcrübəli olmalı və hər bir uşağa, ailəyə fərdi yanaşmalıdır. Təəssüf ki, hələ də müəllim-valideyn, valideyn-psixoloq münasibətləri o səviyyəyə çatmayıb ki, intihar hallarının qarşısını ala bilsin. Bir çox hallarda isə valideynlər psixoloqlara müraciət etməyi özlərinə sığışdırmırlar.
Alim
Olaylar.- 2010.- 27 oktyabr.- S. 6.