Nərimanov Atatürk haqqında
mahnını gizlində Xana oxudurdu...
...Şuşanın say-seçmə bəylərindən
birinin evində böyük məclis qurulmuşdu.
Gözəlliyi ilə
göz oxşayan mülkə Qarabağın bəy-xanları,
ziyalıları, tanınmış şəxsləri
toplaşmışdı. Başdan-başa Qarabağın
milli xörəkləri, ləzzətli təamları ilə
bəzədilmiş süfrənin arxasında bəziləri
şirin-şirin danışır, bəziləri nəyinsə
mübahisəsini edirdi. Bir sözlə, otaq səs-küyə
qərq olmuşdu. Elə bu dəm məclisə sükut
çökür... Əbülhəsən Xan Azər
İqbal Sultan (tələbələrindən biri də Məmmədhüseyn
Şəhriyar olub) “Kürdü Şahnaz” oxuyurdu. İfa
qurtarandan sonra məclisdə olanlardan biri – “Segah İslam” deyə
çağırılan xanəndə İslam Abdullayevin
ağlına bir fikir gəlir. Muğamın sirlərini təzəcə
öyrətməyə başladığı şəyirdini
“imtahana çəkmək” istəyir: “Hə, İsfəndiyar,
indi də sən öz məharətini göstər.
Eşitdiyin bu muğamı sən də oxu, görək necə
bacarassan”. Oğlan da elə bil bir himə bənd idi. Məclisdəkilərin
ona diqqət kəsilməsinə baxmayaraq, əlini
qulağının dalına aparıb eşitdiyi “Kürdü
Şahnaz”ı bir oktava da zildən oxumağa başlayır.
Hamı təəccüblə bir-birinin üzünə
baxır. Çünki azyaşlı oğlandan bu cür
ifanı heç kim gözləmirdi. Qonaqlar İsfəndiyarın
ifasına, səsinə, bacarığına heyran qalır. Elə
məclisdəcə hamı bir qərara gəlir - Əbülhəsən
Xan sənətdə İran azərbaycanlılarının
xanıdır. Sən də bu gündən oldun biz azərbaycanlıların
Xanı. Beləliklə, 1915-ci ilin həmin günü 14
yaşlı İsfəndiyar Aslan oğlu Cavanşir
dönür olur Xan Şuşinski. Və çox keçmir,
o nəinki Azərbaycanda, onun hüdudlarından kənarda da
bu ada layiq olduğunu, sözün əsl mənasında
muğamın xanı olduğunu sübut edir...
Səsinin cingiltisindən rəflərə
düzülmüş qablar silkələnirdi
İsfəndiyar Aslan
oğlu Cavanşir 1901-ci il avqustun 20-də Şuşada anadan
olub. Mənsub olduğu Cavanşirlər sülaləsi
Qarabağ xanlarından sayılır. Pənahəli xan
Cavanşir, oğlu İbrahim xan Cavanşir, Xurşidbanu Natəvanla
eyni nəsildəndirlər. İsfəndiyarın atası
Aslan ağa Qarabağ bəylərindən olub. Musiqini
çox sevib, tar çalıb, evində məclislər qurub.
Qarabağ xanəndələrini, şairlərini də bu məclislərə
dəvət edib. İsfəndiyar da uşaqlıqdan belə
bir mühitdə böyüyüb. Qrammofon valında İran
musiqiçilərinə qulaq asıb. Muğam sədaları
ilə böyüyən oğlanın ürəyində sənətə
olan maraq və məhəbbət də gündən-günə
artmağa başlayıb. Tanrının bəxş etdiyi fitri
istedad isə öz yerində. İsfəndiyarın səsi o
qədər güclü imiş ki, evdə oxuya bilmirmiş. Səsinin
cingiltisindən rəflərə düzülmüş qablar
silkələnirdi. Elə ona görə də
Şuşanın dağlarına, Cıdır düzünə
gedər, ağacların başına çıxıb orda
ürəkli oxuyurdu. Oğlunun bu istedadını və həvəsini
görən Aslan ağa axırda İsfəndiyarı Segah
İslamın yanına aparmaq qərarına gəlir, xanəndədən
uşağa muğamın sirlərini öyrətməyi təvəqqe
edir. Beləliklə, məktəbə getməklə
yanaşı, İsfəndiyar həm də xanəndədən
xüsusi dərs alır. Günlərin birində isə bəy
evindəki məclisdə İsfəndiyarın ifası
hamını heyran qoyur. Məclisdəcə hamı bir
ağızdan deyir ki, bu gündən adın olsun Xan
Şuşinski.
Elə o vaxtdan İsfəndiyar
Aslan oğlu Cavanşir Xan Şuşinski adı ilə fəaliyyət
göstərməyə başlayır. Səsinin
sorağı Şuşadan çıxıb bütün
Qarabağa yayılır. Müxtəlif yerlərdə
çıxışlar edir. Az sonra Ağdamda ilk dəfə
olaraq “Qarabağ” ansamblını yaradır. O ansamblla həmin
bölgələrdə konsertlər verir. Xankəndində
keçirilən ənənəvi təbliğat-təşviqat
konsertində isə Xan Şuşinski Cabbar
Qaryağdıoğlu ilə tanış olur. Konsertdə
Cabbar Xanın səsinə heyran qalır və “belə bir
istedad sahibi mütləq Bakıya gəlməlidir. “Sən
dünya səviyyəsinə çıxmalısan”, - deyə
tövsiyə edir. Bundan sonra Xan Bakıya gedib gəlməyə,
orda da tanınmağa başlayır. Məşhur sənət
adamları ilə tanış olur. Dahi Üzeyir Hacıbəyov
1926-cı ildə yazdığı “Qara göz”
mahnısını oxumaq üçün ilk dəfə Xan
Şuşinskiyə verir. Hətta onu dəfələrlə
Opera və Balet Teatrında işləməyə də dəvət
edir. Lakin Xan razı olmur. Deyir “mən sənətkaram,
muğam ifaçısıyam, aktyor kimi səhnəyə
çıxa bilmərəm”. O vaxtlar Xanı İtaliyaya təhsil
almağa da göndərmək istəyiblər. Bu, Xanın
öz ürəyindən də keçib. Ancaq atası
razılıq verməyib ki, “sən getsən, gəlib görəssən
ki, mən ölmüşəm”. Xan da atasını və
kiçik bacı-qardaşlarını qoyub getmir.
Çünki anası Bəyimxanım (İbrahim xanın
qızı Ağabəyimin adından götürülüb)
da artıq rəhmətə getmişdi (Ermənilər kəndlərini
yandırdıqları üçün ürəyi
partlayıb ölmüşdü).
57 yaşında ikinci izdivacdan ilk qızı
dünyaya gəlir
Xanın tez ailə
qurmasının səbəbi də məhz bununla bağlı
idi. Ailə başsız qalandan sonra 18 yaşlı Xan Tovuz
xanımla ailə qurur. 35 ildən artıq müddətdə
bu xanımla evli olur. Ər-arvad arasında heç bir
anlaşılmazlıq olmasa da, ailənin bircə problemi
vardı. Övladları olmurdu. Ancaq övlad həsrətinə
baxmayaraq, Xan yenə də öz həyat yoldaşından
ayrılmır. İllər boyu ona sadiq qalır. Ta o vaxta qədər
ki, yoldaşı xəstələnir və özü
Xanın ikinci dəfə evlənməsini istəyir. Birinci həyat
yoldaşının razılığı ilə Xan
Şuşunski ikinci dəfə evlənir. Onda artıq 56
yaşı vardı. Yaşının çox olmağına
rəğmən, xoşbəxtlikdən, bu izdivacdan sənətkarın
4 övladı olur. 57 yaşında ilk qızı dünyaya
göz açır. Xanın sevinci yerə-göyə
sığmır. Uşağa anası Bəyimxanımın
adını qoyur. Onun şəninə “Ay qəşəng
ceyran” mahnısını yazır.
Xan Şuşinskinin
qızı Bəyimxanım Verdiyeva Lent.az-a danışır
ki, övladı olduğuna görə atası
özünü çox xoşbəxt hiss edirdi. Uşaqlarının
hamısı ilə xoş rəftar edirdi. Bir dediklərini iki
etmirdi: “Atam özü deyirdi ki, “Süsən, sünbül”
mahnısını oxuyanda öz taleyinə
ağlayırmış. O mahnıda belə sözlər var
axı: “Ömrü başa yetirmişəm, balam hanı,
yarım hanı...” Atam uzun illər övlada həsrət
qalıb. Yaşlı vaxtında bizi başına
yığıb deyirdi ki, “mən indi dünyanın ən
xoşbəxt adamıyam. Varım da, dövlətim də bu
uşaqlardı. Gör neçə il onlara həsrət
qalmışam”. Mənə anasının, qardaşıma
atası Aslanın, bacılarıma da bacılarının
adlarını qoyub – Zümrüd, Səadət. 4-cü
övladı olanda atamın 63 yaşı vardı. Amma buna baxmayaraq
çox sağlam kişi idi. Anam Suğra xanımla atam
arasında 30 yaş fərq olub. Böyük yaş fərqinə
baxmayaraq, çox xoşbəxt olublar. Çünki bir-birlərini
başa düşürdülər, hörmət edirdilər.
Ümumiyyətlə, atamın çox gözəl xasiyyəti
olub. Uşaqla uşaq, böyüklə böyük kimi idi.
Heç kimin xətrinə dəymirdi. 1959-cu ildə Moskvada Azərbaycan
mədəniyyəti ongünlüyü keçirilirdi. Konsert
televiziya vasitəsilə göstərilirdi. Atamı orda
görən kimi televizora yaxınlaşıb barmağımla
atamı göstərərək birinci dəfə “dədə”
sözünü demişəm. O vaxtdan da mən, daha sonra isə
bacı qardaşlarım atama “dədə” deyə müraciət
edirdik”.
Mircəfər Bağırovun əmrilə Xan 24 saat ərzində
Şuşadan Bakıya köçürülür
Xan
Şuşinski Bakıda ilk konsertini 1929-cu ildə filarmoniyada
verib. Həmin gün filarmoniyada iynə atsaydın, yerə
düşməzdi. Nəinki zalda, foyedə, hətta
filarmoniyanın bağında da adam əlindən
tərpənmək olmurdu. Filarmoniyanın pəncərələrini
açıq qoymuşdular ki, çöldəkilər səsi
eşidə bilsinlər. Xanı bir dəfə
görmək üçün ağaca çıxanlar da
vardı. Asayişi qorumaq
üçünsə yol boyu atlılar
düzülmüşdü. Misli
görünməyən bu cür konsertdən sonra Xan
Şuşinski Mircəfər Bağırov tərəfindən
də qəbul olunur. Mircəfər
Bağırovun əmrilə Xan, qardaşı Allahyar
Cavanşirlə birgə 24 saat ərzində Bakıya
köçürülür. Onların hər
ikisinə mənzil verilir. Bundan sonra Xan
Şuşinski fəaliyyətini daha da genişləndirməyə
başlayır. Müxtəlif ölkələrdə
konsert proqramları ilə çıxış edir, dekadalara
gedir: “1938-ci ildə Moskvaya dekadaya gedəndə atam Ağdamda
olub. Ona çatdırmayıblar. Gəlib Mircəfər Bağırova deyiblər ki,
Xan deyir mən getmirəm, burda toylarım var. Mircəfər
çox qəzəblənib ki, qoy dekada qurtarsın, yanıma
çağırtdırıb danışaram. Bundan xəbər tutan Üzeyir bəy, Mirzə
İbrahimov, Səməd Vurğun Mircəfərin yanına
gedib onun belə şey etməyəcəyini deyiblər.
Xoşbəxtlikdən, Mircəfər
Bağırov onlara inanıb. Bir dəfə
da atam danışır ki, ölkədə Lermontovun yubileyi
keçirilirmiş. Atama da deyiblər ki,
Mircəfər Bağırovun
tapşırığıdı – Lermontovun bir şeirini
muğam üstündə ifa etməlisən. Atam bilmir neynəsin. Səhər
Azərbaycan dilinə tərcümə olunmuş şeiri ona
təqdim edirlər. Axşama kimi öyrənib
tədbirdə ifa etməliydi. Amma nə qədər
edibsə, şeiri əzbərləyə bilməyib,
görüb ki, muğamla da uyğun gəlmir. Axırda çarəsiz qalıb şeiri balaca bir
kağız parçasına yazaraq qavalın içinə
qoyur. Konsertdə də kağıza
baxa-baxa, heç nəyi bildirməməyə
çalışaraq, xırdalıqlar edərək oxuyub.
Bir sözlə işin içindən məharətlə
çıxıb. Konsertdən sonra isə
Mircəfər Bağırov özü də məəttəl
qalıb ki, Xan bir gün ərzində şeiri necə tərcümə
edib öyrənib”.
Nəriman Nərimanov Atatürkə həsr olunmuş
mahnını Xana gizlində oxudardı
Bəyimxanım Verdiyeva
maraqlı bir faktı da açıqlayır: “Atam o vaxt
Müsavat hökumətinin əsgəri olub. Görüblər
səsi qəşəngdi, ordudan uzaqlaşdırıblar ki, səsinə
xələl gəlməsin. O zamanlar Nəriman Nərimanovla
da tanış olub. Özü
danışırdı ki, Nərimanov onun ifasında bir
mahnını daha çox bəyənirdi. Bu da Mustafa
Kamal Paşaya həsr olunmuş mahnı idi: “Yaşa, yaşa,
yüz yaşa. Mustafa Kamal Paşa”. Nərimanov gizlində bu mahnını atama oxudub
qulaq asırdı. Bunu heç kim
bilmirdi”.
Ümumiyyətlə,
Xan Şuşinskinin dost-tanışı, yaxın münasibətdə
olduğu yoldaşları çox olub. Məsələn,
Cəlil Məmmədquluzadənin həyat yoldaşı Həmidə
xanım Cavanşir onların qohumu idi. Tez-tez
Şuşaya gələrdilər. Xanı
da götürüb gedərdilər gəzməyə. Xan oxuyar, Cəlil də feyzyab olardı. Hüseyn Cavidlə yaxın münasibəti
vardı. Onun qəzəllərini muğam üstündə
oxuduğuna görə, bir il Xanın səsini
əlindən alıblar - oxumağa qoymayıblar. 40-cı illərdə bəstələdiyi
“Şuşanın dağları” mahnısına görə də
başını çox ağrıdıblar. Niyə “başı dumanlı” yazdığına
görə sorğu-suala tutublar. O da cümləni dəyişib
yazıb: “Şuşanın dağları deyil dumanlı”. Səməd
Vurğunla yaxın dost olub. Tez-tez birlikdə ova
gediblər. Xan “Komsomol” poemasının bir
hissəsini “Segah” üstündə oxuyub. Səməd
Vurğun isə “Azərbaycan” şeirinin bir bəndində
Qarabağı Xanın səsilə tərənnüm edib:
Könlüm keçir
Qarabağdan,
Gah o dağdan, gah bu
dağdan,
Axşamüstü qoy uzaqdan
Havalansın Xanın səsi
Qarabağın şikəstəsi
Bundan başqa Əliağa
Vahid, Məmməd Rahim, İlyas Əfəndiyev, Süleyman
Rüstəm və başqaları Xanı öz əsərlərində
vəsf edib.
“Sən ki bu cür mərdlik etdin, evini yarmaq kişilikdən
olmaz”
Bəyimxanım
Verdiyeva atasının danışdığı maraqlı
xatirələri yada salır. Məsələn,
Qarabağda bir Abbasqulu ağa olub. Şura
hökuməti qurulanda onun da var-yoxu əlindən
alınmışdı. Ara-sıra tarzənliklə
məşğul olurdu. Ona görə Xan bəzən onu
da özü ilə birgə toylara, qastrollara aparırdı:
“Qastrol səfərlərinin birində Abbasqulu ağa gülməli
hərəkət edir. Həmin rayonun mərkəzində
Leninin əlini irəli uzadan formada heykəli varmış.
Bir də görürlər ki, bu Abbasqulu ağa
heykəlin qabağında dayanıb nəsə
danışır. Gedib ona qulaq asmağa
başlayırlar. Abbasqulu ağa Leninin heykəlinə
deyirmiş ki, “evimi, var-dövlətimi, heyvan sürümü
aldın, indi nə istəyirsən məndən. Al, bu da sənin bir abbasın, əl çək məndən”.
Bir dəfə də atam, yoldaşları və
Abbasqulu ağayla birgə Şuşada “Əsli və Kərəm”
tamaşasına baxmağa gedib. Tamaşanın
Kərəmin keşişə yalvarma səhnəsi gəlib
çatır. Kərəm keşişə
neçə saat yalvarsa da, Əslini ona vermirlər. Axırı hövsələsi tükənən
Abbasqulu ağa səhnəyə qalxır, tutur Kərəmin əlindən
ki, hanı o Əsli? Əslini də səhnənin
arxasından gətirərək deyir: “Səhərdən
qalmışıq bir erməni keşişinin əlində. Bu yazıq Kərəm də elə hey yalvarır.
A bala, Əslini verdim sənə, götür qızı get”.
Sonra da üzünü camaata tutub deyir: “Ay camaat, tamaşa
qurtardı. Evinizə gedə bilərsiz”. Təbii atamla olduğuna görə, bir söz deyib
onun xətrinə dəyməmişdilər”.
Ötən əsrin
30-cu illərində Cabbar, Seyid və Xan Opera və Balet
Teatrında konsert verirdi. Tarda onları Qurban Pirimov müşayiət
edirdi. Cabbar Xanı yoxlamaq məqsədilə
“Heyratı”nı oxuyanda ona keçid verir.
Amma bir oktava yuxarıdan. Xan
da ustalıqla bunun öhdəsindən gəlir. Onda
Cabbar Qaryağdıoğlu əlini Xanın kürəyinə
vuraraq “mən səni yoxlayırdım. Sən də
məharətlə bunun öhdəsindən gəldin. Gələcəyin oxuyanı sənsən” deyir və
qavalını ona verir.
Xan Şuşinski görkəmli
tarzən Qurban Pirimovla yaxın dost olub. Qızı
danışır ki, hər səhər filarmoniyaya gedəndə
onu da özlərilə aparırdılar. O da filarmoniya
bağında əylənən uşaqlara qoşulub doyunca
oynayardı: “Bir də gördüm ki, uşaqlardan biri
babasını çağırır. Bunu
eşidən kimi qaçıb atamdan soruşdum ki, bəs mənim
niyə babam yoxdur? Atam əvvəlcə
tutuldu, sonra da Qurban Pirimovu göstərərək sevincək
dilləndi ki, babana nə gəlib? Bəs
bilmirsən ki, sənin baban Qurbandı? O gündən
Qurban Pirimov oldu mənim babam. Qurban əmi bizə
doğrudan da əsl baba nəvazişi göstərirdi. İlk dəfə maqnitofon alanda hamımızı
evinə dəvət etmişdi. Yeyib-içdikdən
sonra atamla babam dedilər: “Qızım, indi biz
çalıb-oxuyacağıq, sən isə konferansyelik edəcəksən.
De ki, çalır babam Qurban, oxuyur atam Xan, danışır
Bəyimxanım...”. Onların
dediyi kimi də etdim. Axırda mənə
qəşəng servis hədiyyə etdilər.
Bir dəfə
bizi ad günü məclisinə
çağırmışdılar. Atam bir az nasaz
olduğuna görə getmədi, evdə qaldı. Gələndən
sonra dedi “bilirsiz nə olub? Evdə oturmuşdum.
Birdən qapının zəngi
çalındı. Gördüm
üzü çopur kişidi. Dəvət
etdim içəri. Gəldi oturdu. Çay gətirdim qoydum qabağına. Yemək təklif etdim, istəmədi. Dedim bir
nərd oynayaq? Oynadıq. Sonra
durdu ayağa. Dedi “gərək sənə deyim, yoxsa bu
kişilikdən olmaz. Mən Bakıda birinci
oğrubaşıyam. Fikrimiz vardı bu gecə
sənin evini yaraq. Amma sən ki bu cür mərdlik
etdin, kişi kimi qapını üzümə açdın,
qabağıma çay qoydun, hal-əhval tutdun, evini yarmaq
kişilikdən olmaz”. Biz bu hadisəni
eşidəndə şoka düşdük. Atam bu cür insan olub. Sovetin xan, bəy adına qəti qadağa qoyduğu dövrdə
Xan adını qazanaraq 50 ildən artıq müddətdə
həm sənətinin, həm də şəxsiyyətinin
xanı olaraq mədəniyyətə xidmət edib. Azərbaycan
musiqi tarixində ilk dəfə o, 1943-cü ildə əməkdar
artist adını almadan, SSRİ xalq artisti adına
və “Şərəf” ordeninə layiq görülüb. Qadın müğənnilə ilk dueti də atam
oxuyub – Şövkət Ələkbərova ilə. Atamın səsi o qədər güclü olub ki, hətta
öz səsi olduğuna inanmayıblar. Bülbül
xatirəsində yazıb ki, dekadaların birində
Rusiyanın bir qrup sənətçi, ziyalıları
yaxınlaşıblar. Deyiblər ki, Xanın
boğazına baxmaq istəyirik. Bülbül
də səbəbilə maraqlanıb. Cavab veriblər ki,
“insanda belə bir güclü səs ola
biləcəyinə inanmırıq. Yəqin o,
boğazına səsgücləndirici aparat qoyub”. Atamın səsilə bağlı belə
şübhələrin olması təbii idi. Hətta son gününə qədər onun səsi
yerində olub, öz təravətini itirməyib. Sadəcə, ömrünün axırlarında
şəkər xəstəliyi tutdu. Dodağı
tez-tez quruduğuna görə oxuya bilmirdi”.
“Yaxşı ki, atam Şuşanın, Qarabağın
işğal olunmasını görmədi”
Qızı
deyir ki, Xan rəhmətə gedəndə 78 yaşı
vardı. Amma yanaqları hələ də qırmızı
idi. Çünki çox sağlam idi.
O yaşlarında belə cavan oğlan kimi at
çapırdı. Ona görə də vəfatına
inanmaq olmurdu. Bir müddət
“Leçkomissiya”da müalicə də almışdı.
Amma nədənsə gündən-günə
arıqlayırdı. Vəfatından bir gün qabaq isə
qızına zəng vurub yanına gəlməsini istəyir:
“Səsi çox yaxşı gəlirdi deyə inanmazdım
ki, nəsə olar. Sonradan anam dedi ki, mənlə
danışmaqdan ötəri özünü nə qədər
ələ alıb. Atam dedi, qızım təcili gəl
Bakıya, səni görmək istəyirəm. Mən
onda Gəncədə yaşayırdım. Ora gəlin köçmüşdüm. Həyat yoldaşım “Göy göl”
Ansamblının yaradıcısı Fikrət Verdiyev orada
yaşayır, fəaliyyət göstərirdi. Zəngdən 1 saat sonra mindik qatara. Səhər saat 6-da Bakıya çatmalıydım.
10-a 20 dəqiqə işləyəndə zəncir
boyunbağım birdən-birə qırıldı
düşdü yerə. Demə, elə həmin
vaxt atam rəhmətə gedib. Gəlib
çata bilmədim. Buna görə hələ
də özümü bağışlaya bilmirəm. Çox görmək istəyirdi məni. Nə sözü vardısa bilmirəm. Bacım danışır ki, təsadüfdən həmin
vaxt efirdə “Göy göl” Ansamblının konserti göstərilirdi.
Atam deyib ki, başımı qaldırın,
heç olmasa Fikrəti görüm. Bir az
baxıb, “nə qəşəng çalırlar”, - deyib,
sonra da başını yavaşca yastığa qoyub. 10 dəqiqə sonra keçinib. 1979-cu il martın 18-də... Vidalaşma
mərasimi filarmoniyada keçirilirdi. Səid
Rüstəmov göz yaşları axıdırdı. Habil Əliyevin kamanı atamın mənə bəstələdiyi
“Ay qəşəng ceyran” mahnısını çalaraq, elə
bil mənim dilimlə həzin-həzin ağlayırdı.
Küçələr insan axını ilə
dolu idi. Fəxri Xiyabanda isə Nəriman Həsənzadə
bədahətən bu şeiri dedi:
Bir heyrət
bürüyüb məni bu yerdə
Dolmuş izdihamla Fəxri
Xiyaban
Tabutu çiyində, səsi
efirdə
Susan da Xan idi,
oxuyan da Xan.
Hərdən
fikirləşirəm, yaxşı ki, atam Şuşanın,
Qarabağın işğal olunmasını görmədi. Buna əsla
dözə bilməzdi, ürəyi partlardı”.
Olaylar.-2010.-15 sentyabr.-S.12