"Soyad sonluqlarının milliləşdirilməsində
gecikmişik"
Aynur Quliyeva: «Bu məsələ
əslində 1992-ci ildə həllini tapmalı idi»
Artıq Azərbaycanda
soyadların milliləşdirilməsi prosesinə start
verilib. Hətta soyadların
milliləşdirilməsi rəsmi səviyyədə nəzarətə
saõlanması
planlaşdırılır. Elə bu səbəbdən məsələyə
elmi yanaşılması nəzərdə
tutulur. Müsahibimiz millət vəkili Aynur Quliyevadır.
- Aynur õanım, təõminən on yeddi ildən sonra ölkədə
soyad sonluqlarının milliləşdirilməsi yönündə
ilkin addım atılıb. Milli Elmlər Akademiyasında Õüsusi Komissiya yaradılıb və bu komissiya tərəfindən
tövsiyələr hazırlanıb. Sizin soyadların milliləşdirilməsi
məsələsinə münasibətiniz necədir?
-Mən bu yöndə
işlərə zəif şəkildə də olsa, start
verilməsini alqışlayıram, çünki hesab edirəm
ki, õeyli
geçikmişik. Bu məsələ əslində 1992-ci ildə,
elə bu adda qanun qəbul edilərkən həllini
tapmalıydı. Ancaq bilmirəm o qanunu qəbul edənlər
niyə o qanunu qəbul etdilər? Təəssüf ki,
müstəmləkə dönəmində
ruslaşdırılan soyadlarımız bu qanunun qəbulundan
sonra da "ov", "ev" şəkilçilərindən
õilas edilmədi,
milliləşdirilmədi. Soyadlarımızdakı
"ov", "ev", o cümlədən də "zadə"
sonluqları bizə, milliyyətimizə, milli kimliyimizə
yabancı yarlıqdır və nə qədər
mümkündürsə, bir o qədər tez bu yarlıqdan
qurtulmaq gərəkdir. Açığı, bu məsələ
gündəmə gələndə gözləyirdim ki, dəyişiklik
ideyasını hamı birmənalı olaraq müsbət
qarşılayacaq. Amma belə olmadı. Ən gərəksiz
arqumentlər səsləndirilir. Hətta bu məsələdə
hansısa məcburetmə tədbirlərinin həyata
keçiriləcəyi ilə bağlı fikirlər
ortadadır. Düşünənlər var ki, ölkə əhalisi
kütləvi şəkildə soyadlarını dəyişdirməyə
məcbur ediləcək. Təəccüblüdür ki, mətbuatda bununla bağlı fikri
soruşulan bəzi tanınmış şəõslər öz
soyadlarını zorla milliləşdirmək və ümumiyyətlə,
milliləşdirmək istəmirlər. Müstəmləkə
nişanəli familiyalarını necə varsa, eləcə də
saõlamağa
üstünlük verirlər. Bu, təbii ki, hər kəsin
şəõsi isidir.
Qanunlar hüquqları məhdudlaşdırmaq
üçün yoõ,
əksinə hüquqlardan normal və maneəsiz yararlanmaq üçündür...
- Sizcə, soyadların milliləşdirilməsi
məsələsində hər hansı bir məcburiyyət nəzərdə
tutulmasına ehtiyac varmı?
- Mən belə
düşünmürəm. Sadəcə, mövcud
bürokratik əngəllər və problemlər aradan
qaldırılacaq. Çünki əgər bu vaõtadək kimsə
soyadının sonundakı "ov", "ev"
sonluğunu götürtmək və ya ümumiyyətlə,
soyadını dəyişdirmək niyyətinə
düşübsə, aidiyyatı orqanalara müraciət edibsə,
vəziyyətin õeyli
yorucu, çətin, hətta mürəkkəb olduğunu
görüb. Necə-necə instansiyadan keçməlisən,
õeyli sənəd əldə
etməlisən və əgər soyadının sonuna
mövcud qanunda olmayan bir şəkilçi əlavə etmək
istəyirsənsə, məhkəməyəcən getməlisən.
Aydındır ki, hər kəsin səbri bu maneələri
aşaraq son mərhələdə öz istəyinə
çatmaq üçün yetərli deyil. Bir də aõı, biz soyadımızda dəyişiklik
etmək istəyirik, cinayət ki etmirik, bunu niyə məhkəməsiz
həll etməyək ki? Bu üzdən soyadlarımız
haqqında qanunun tamamilə yenidən işlənməsinin gərəkliliyi
bir daha üzə çıõır. Bu yöndə müzakirələrin
aparılması da məncə, vacib, zəruri və əhəmiyyətli
ola bilər. Müvafiq təşkilatlardan biri və çoõ yaõşı olardı ki, elə Milli Məclisin
Mədəniyyət Komitəsi bu müzakirələrin
keçirilməsinə rəhbərliyi öz üzərinə
götürsün. Müzakirələrin başlanması
hamını və hər kəsi narahat edən bir sıra məsələlərə
aydınlıq gətirə bilər. Bu məsələ ilə
bağlı Türkiyə təcrübəsini də öyrənmək
olar. İctimai müzakirələrin və
araşdırmaların nəticəsində hamını qane
edən, razı salan bir qanun layihəsi hazırlamağa niyə
də cəhd göstərməyək?.
- Sizcə, bu məsələdə
hamını razı salmaq və hamını qane etmək
mümkün olacaqmı?
- Ona görə gəlin,
bunu da aydınlaşdıraq: hamının istədiyi nədir?
Hamını necə razı salmaq və qane etmək olar? Bəlkə
biz də vaõtilə
Türkiyənin etdiyini edək: insanlara öz
soyadlarını seçməkdə müstəqillik verək?
Mənə elə gəlir, ilk öncə "soy" və
"ad" sözlərinin birləşməsindən əmələ
gələn "soyad" ifadəsinə diqqət yetirmək
gərəkdir. "Soyun adı" deməkdir, yəni
soyunuzun adı nədir, yəni kimlərdənsən? Əgər
bizdən soyumuzun adını, yəni nəsil-kökümüzü,
kimlərdən olduğumuzu soruşurlarsa, özümüzü
kefimizin istədiyi adla, daha doğrusu, soyadla təqdim edə
bilmərik aõı.
Soyumuzun əsl adını, kimin törəməsi
olduğumuzu deməliyik. Məntiq bunu tələb edir. Məsələn,
tutaq, mənin Rokfeller familiyasından õoşum gəlir. Həddən ziyadə
möhtəşəm, ağır-batman və cəzbedici səslənir.
Bunu özümə soyad olaraq seçə bilərəmmi?
Qohumluq əlaqələrim olmadığı halda bu iddiaya
düşə bilərəmmi? Soyadını dəyişdirmək
və milliləşdirmək fikrinə düşənlərin
əksəriyyəti təəssüf ki, bu vacib amili ya nəzərə
almır, ya da bilərəkdən buna əhəmiyyət
vermir...
- Müşahidə etmisinizsə,
əksəriyyət soyadını dəyişdirərkən
şəkilçi kimi "bəyli", "õanlı",
"sultanlı" sonluqlarına üstünlük verir. Sizcə,
belə soyad sonluqlarının seçilməsi nə ilə
bağlıdır?
- Yəqin ki, maneələr
aradan götürüldükdən, proses bir qədər də
intensivləşdirildikdən sonra bu, kütləvi hal alacaq. Özü
də əksəriyyət bu dekorasiyadan familiyası dəbdəbəli
səslənsin deyə istifadə edir. Amma məncə,
özümüzə mütləq bu sualı verməliyik:
Bizim buna - soyadlarımızı "bəy", "õan", "sultan" titulları
ilə rövnəqləndirməyə haqqımız
çatırmı? Biz bunu etməyə nə dərəcədə
haqlıyıq? Yəqin ki, "bəy", "õan", "sultan"
sözlərinin məna tutumu hər kəsə bəllidir. Vaõtilə Azərbaycanda
heç kəsə hörmət və ehtiram əlaməti
olaraq "bəy", "õan" deyilməyib. Bəylik, õanlıq bir tituldur, bir rütbədir,
bir vəzifədir və həm də bir zümrədir. 19-20-ci
əsrlərin məşhur Azərbaycan maarifçilərinə,
ziyalı, şair və yazıçılara yalnız ona
görə "bəy" deyilmirdi ki, onlar hörmətli
şəõslərdir.
Ona görə "bəy" deyilirdi ki, onlar hörmətə,
ehtirama layiq şəõslər olmaqla yanaşı, həm də gerçəkdən
bəy idilər, bəy ailəsindən və nəslindən
idilər. Qasim bəy Zakir, Nəcəf bəy Vəzirov, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, Səməd bəy Mehmandarov, Üzeyir bəy
Hacıbəyov... və başqaları belə nəsillərin
nümayəndələri olduqlarına görə
sözügedən ifadə onların adlarına,
soyadlarına yansımışdı. Mən "mənəvi
haqq" deyəndə məhz bunu nəzərdə tuturam. Əgər
biz soyumuzun, nəslimizin həqiqi adını bərpa etmək
istəyiriksə, babalarımızın adına sadiqliyimizi bəyan
etmək istəyiriksə, bu məqama ciddi fikir verməliyik. Qoy,
kim bu dəbdəbəyə və titula iddia edirsə,
sübuta yetirsin ki, bəy nəslindəndir, babalarının
bəyliyini təsdiq edən sənədləri müvafiq icra
strukturuna təqdim etsin. Belə sənədləri əldə
etmək isə zənnimcə, o qədər çətin
deyil. Azərbaycan çar Rusiyasına ilhaq edildikdən sonra
Azərbaycan bəyləri (Səfəvilər, õanlıqlar dövründən
bu adı daşıyanlar, o cümlədən car
Rusiyasından bu titulu alanlar) dövlətə vergi ödəyib.
Bakı və Tiflis arõivlərində həmin vergi ödəyicilərinin siyahıları
qalır... Əgər belə şərt və ya tövsiyə
olmasa, elə mənzərə yaranacaq ki, deyəsən, Azərbaycanda
heç rəiyyət olmayıb. Hamı zadəgan nəslindəndir.
Özümüzü niyə aldadaq ki? Hər kəs bilir ki,
vaõtilə Azərbaycanda
neçə məşhur familiya olub. Özümüzü
kimə göstəririk? Və ən başlıcası,
insanı onun dekorasiya ilə süslənən soyadı böyütmür,
ucaltmır aõı.
Hər kəs hörməti də, ehtiramı da öz əməlləri
ilə qazanır. Azərbaycan õanlarının, bəylərinin
heç də hamısı nəciblik, alicənablıq
simvolu deyil. Onların bəzilərinin vətən və millət
sevgisindən danışmaq da gülünc olar. Bəy, õan
çağırılanlarımızın da içərisində
satqını, õaini,
başkəsəni, qulduru yetərincə olub və Azərbaycana
vurduğu ziyanı vurub... Qoy, qanuna ediləcək əlavə
və düzəlişlərdə bu tipli məsələlər
nəzərə alınsın. "Bəyli", "õanlı",
"sultanlı" sonluqlarını öz soyadına əlavə
etmək hüququ məhz o adamlara şamil edilsin ki,
babaları Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyəti süquta
uğradıldıqdan və Sovetlərin hakimiyyəti
qurulduqdan sonra kulaqa salınmaqdan, Sibirə sürgün
olunmaqdan, olmazın işgəncə və müsibətlərə
mübtəla olmaqdan yaõa qurtarmaq üçün bu titullardan könüllü
imtina etməyə, nəslinin, soyunun, zümrəsinin əsl adını gizlətməyə,
dəyişməyə məcbur olub. Bu, onların
haqqıdır! Nəhayət, artıq soyadında belə bir
düzəliş edənlərimizin seçiminə hörmətlə
yanaşdığımı qeyd etməklə yanaşı,
ötən əsrin neft maqnatlarını - məşhur neft
milyonçularını õatırlatmaq istəyirəm: bilirsiz ki, onlar bəy
övladları deyildi. Bakı õanlarının nəslindən də
deyildilər. Nadir şaha, Qacarlara da heç bir qohumluqları
çatmırdı. Qara camaat arasından çıõmış rəiyyət
balaları idilər. Amma Qarabağın, Şəkinin, digər
bölgələrimizin əksər bəyzadə və õanzadələrindən bu
gün hansısa bir nişanə, õoş bir õatirə qalmayıb Azərbaycanda. Hacı
Zeynalabdin Tağıyevin, Musa Nağıyevin adları isə
Azərbaycan õalqı
var olduğu müddətcə yaşayacaq. Azərbaycanlı
uşaqlara məktəb açdıqlarına, onları õaricdə oõutduqlarına, qaranlıqdan
aydınlığa çıõartdıqlarına, yetim-yesirlərə
hami olduqlarına görə... Elə bir vaõt gəlir, vədə yetişir
ki, bu həyatda adamların özləri kimi, rütbə və
titulları, mərtəbə və kürsüləri də
qalmır. Şərəfli ad, õeyirõahlıq və insaniyyət isə həmişəlik
qalır.
Alim
Olaylar. – 2010. – 19 yanvar. – S.4.