“Aşıqlarımızın
ögey münasibətlə
üzləşdiyi anlar
çox olub”
Musa Nəbioğlu:
“Aşıqlıq sənətinin unudulmaq kimi qorõusu yoxdur”
Müsahibimiz
Azərbaycan Aşıqlar Birliyinin katibi, “Ozan dünyası”
jurnalının baş redaktoru Musa Nəbioğludur
- Musa müəllim,
aşıq sənətinin inkişafı ilə bağlı
son vaxtlar həyata keçirilən tədbirləri necə
qiymətləndirirsiniz?
- Cəmiyyətin qayğısı,
dövlətin diqqəti
olmadan heç bir sənət inkişaf edə bilməz. Sənətin hər hansı bir sahəsi olursa olsun, onun
inkişafı üçün
sənətkarların fədakarlığı
ilə yanaşı mütləq dövlət
qayğısı da olmalıdır. Bu baxımdan aşıq
sənətinə ikiqat
qayğı və diqqət lazımdır. Çünki bu, bizim milli sərvətimizdir.
70 illik sovet dönəmində bu sənətə diqqət
istənilən səviyyədə
olmayıb, bəzən
hətta aşıqlarımız
ögey münasibətlə
də çox üzləşib. Amma
şükürlər olsun
ki, son illərdə
bu sənətə dövlətin qayğısı
və diqqəti artıb. Muğamımız,
xalçalarımız, Novruz
bayramı kimi aşıq sənətinin
də YUNESKO-nun qeyri-maddi irs üzrə siyahısına
daxil edilməsi də bu qayğının
bariz təcəssümüdür.
Bu gün bu sənətə xalqın sevgisi ilə dövlətin qayğısı üst-üstə
düşür.
- Aşıq sənətini Avropaya çıxarmaq üçün
nə etməliyik?
- Nahaq deməyiblər ki, incəsənət sərhəd tanımır.
Müəyyən məhdudiyyətlərə,
qadağalara baxmayaraq aşıq sənəti də zaman-zaman Azərbaycanın hüdudlarından
kənara ayaq açıb, hətta bu sənətlə xarici ölkələrin musiqi tədqiqatçıları
da maraqlanıblar. Hələ dünyanın iki fövqəldövləti - ABŞ və SSRİ arasında münasibətlərin «soyuq
müharibə» həddinə
çatdığı dövrdə
- 1964-cü ilin avqustunda
antropoloq və etnoqrafların Moskvada keçirilən VII Ümumdünya
Konqresində iştirak
edən gənc amerikalı tədqiqatçı
Alan Lomaks həmin tədbir münasibətilə düzənlənən
konsertdə çıxış
etmiş aşıq Əkbər Cəfərovla
balabançı Müseyib
Abbasovun ifasını
lentə almış və onların ifasından vəcdə gələrək belə demişdi: «Əkbər Cəfərova deyin ki, onun səsi
mənim həyatda eşitdiyim ən gözəl səsdir».
Həmin tədbirdə
azərbaycanlı musiqişünas
Əminə Eldarova da iştirak etmişdi və bu hadisə düz 40 ildən sonra geniş ictimaiyyətə bəlli
oldu. Bu faktı xatırlatmaqla onu demək istəyirəm ki, aşıq sənəti ölkəmizin hüdudlarından
kənarda da tanınıb, sevilib. Son illərdə isə Azərbaycan aşıq musiqisinin dünyada tanınması və təbliği imkanları daha da artıb. Azərbaycan müstəqil
ölkədir və dünyanın istənilən
ölkəsi ilə iqtisadi və mədəni əlaqələri
gündən-günə genişlənir.
Digər tərəfdən,
aşıq sənətinin
YUNESKO-nun qeyri-maddi mədəni irs üzrə siyahısına
salınması da bu sənətin qarşısında yeni üfüqlər açır,
dünyada təbliği
imkanlarını genişləndirir.
Artıq aşıqlarımız
Avropanın Paris (Luvr Sarayında), Strasburq, London və digər böyük şəhərlərinin
möhtəşəm salonlarında
çıxış ediblər.
Bu gün biz aşıq sənətini Avropaya necə çıxarmaq yox, Avropa tamaşaçısına
necə təqdim etmək barəsində düşünməliyik. Elə
etməliyik ki, əzəli mahiyyətini itirmədən, kökdən
uzaqlaşmadan bu sənəti elə təqdim edək ki, onu sevdirə
bilək.
- Aşıq musiqisinin muğam kimi xarici musiqilərlə
sintezi mümkündürmü?
- Aşıq musiqisinin özünün buna ehtiyacı yoxdur. Bir musiqi aləti
kimi sazın imkanları çox genişdir və bundan istifadə etmək, sazın bütün imkanlarını
üzə çıxarmaq
lazımdır. Süni
yenilik xətrinə aşıq musiqisini xarici musiqi ilə
sintez etmək, yəni yenilik xətrinə “yenilik” yaratmaq isə səmərəsiz bir şeydir. Belə “yeniliyin” ömrü uzun olmur. Və
belə sintezdən qazanan aşıq musiqisi yox, dediyiniz
həmən o xarici musiqi olacaq.
- Son vaxtlar el şənliklərində
aşıqlar gözə
dəymir. Sizə belə gəlmirmi ki, bu, sənətin
unudulmasına gətirib
çıxara bilər?
- Yox, bu sənətin
unudulmaq kimi qorxusu yoxdur. Çünki saz bizim qan yaddaşımızdır,
tariximizdir. Xalq şairi Zəlimxan Yaqub çox gözəl deyib:
Millətimi saz anladar, saz anlar,
Saza baxsın tariximi yazanlar.
Bu gün toylarımızda aşıqların
az-az görünməsi
isə başqa problemdir və bu barədə təkcə aşıqlar,
Aşıqlar Birliyi yox, bütün cəmiyyət düşünməlidir. Bəlkə də
sualı niyə aşıqlar toylarda görünmür şəklində
yox, aşıqları
toylarımıza niyə
dəvət etmirik kimi qoysaq və
bu suala cavabı ilk növbədə özümüzdə
axtarsaq daha düzgün olardı. Gəlin görək bu sənətlə bağlı narahatçılığımızı
ifadə etsək də, övladımızın toyuna
aşıq dəvət
edirikmi? Son zamanlar elə toy xatırlayırsınızmı
ki, məclisi bütünlüklə aşıq
idarə eləsin? Xüsusən də gənclərin əksəriyyəti
toya aşıq dəvət edilməsinə
gerilik əlaməti kimi baxır. Bu yanlış təsəvvür dəyişilməli,
toylarımızda yabançı
musiqiyə yox, milli musiqimizə yer verilməlidir. Bəzən olur ki, toya hansı
müğənninin çağırılması
ilə bağlı ailədə mübahisələr
olur. Mən dəfələrlə şahidi
olmuşam, ata oğlunun toyunda aşıq da görmək istəyib, oğul razılaşmayıb.
Bu, bir növ
gəncliklə yaşlı
və orta nəslin mənəvi dünyasının, zövqlərinin
mübarizəsidir. Amma
bu heç də o demək
deyil ki, toylarımızda ümumiyyətlə
aşıq olmur. Burada, yəni gənclərin mənəvi
dünyasının, musiqi
zövqünün formalaşmasında,
aşıq sənətinin
təbliğində kütləvi
informasiya vasitələrinin,
xüsusilə də televiziyaların rolu danılmazdır. Və nə yazıqlar ki, bəzi televiziya
kanalları nəinki bu sənətin təbliği yönündə
iş görmür, hətta ayrı-ayrı verilişlərində onun
aşağılanmasına yol verirlər.
- Bu gün Aşıqlar Birliyini və aşıqları narahat edən əsas problem nədir?
- Yuxarıda da qeyd etdiyimiz kimi, son illərdə
aşıq sənətinə
dövlət tərəfindən
göstərilən qayğının
sayəsində indiyədək
bu sahədə mövcud olmuş problemlərin aradan qaldırılması, bu sənətin inkişafı
ilə bağlı bir sıra mühüm tədbirlər
həyata keçirilmişdir.
Artıq
paytaxtın ən böyük mədəniyyət
ocağında belə
aşıqlarımızla bağlı
tədbirlər düzənlənir.
2010-cu ilin oktyabrında
isə ilk dəfə olaraq Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin, Heydər Əliyev Fondunun və Azərbaycan Aşıqlar
Birliyinin təşkilatçılığı
ilə I Beynəlxalq Aşıq Festivalı keçirildi. Görüləsi işlər
də az deyil. Bu sənətin tədrisi
daha da təkmilləşdirilməli
(xüsusilə də
musiqi məktəblərində),
ustad aşıqlarımızın
yaradıcılığı elmi nöqteyi-nəzərdən
tədqiq olunmalı, aşıqların repertuar
zənginliyinə diqqət
artırılmalı, beynəlxalq
aləmdə təbliği
yönündə ardıcıl və məqsədyönlü işlər
həyata keçirilməli,
gənc istedadlar axtarılıb üzə
çıxarılmalıdır. Ayrıca dövlət Aşıqlar ansamblının
yaradılmasının da
zamanı çatıb
məncə.
- Milli aşıq geyiminin yaradılması ilə bağlı vəziyyət
nə yerdədir?
- Son vaxtlar aşıqların
geyimi ilə bağlı çox danışılır. Aşıqlar
Birliyi Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi ilə birlikdə aşıqların
geyimi ilə bağlı geniş müzakirələr aparıb.
Artıq bunun nəticələri də
özünü göstərməkdədir.
Yəqin siz də müşahidə etmisiniz, son zamanlar tədbirlərdə
aşıqlar milli geyimdə çıxış
edirlər. Bu istiqamətdə işlər
davam edir və aşıqlar üçün daha mükəmməl milli geyim hazırlanması nəzərdə tutulur.
- Belə bir fikir var ki,
qadınlardan əsl aşıq ola bilməz. Bu fikirlə bağlı nə deyərdiniz?
- Mən bu fikirlə
qətiyyən razı
deyiləm. Bəyəm
qadın aşıqlarımız
bu gün yaranıb? Axı bunun da bir
tarixi ənənəsi
var, hələ yüzillər öncə
də şairələrimiz
kimi qadın aşıqlarımız da
olub. Bir də ki, necə
olur ki, qadın traktor sürə, kosmosa gedə, istehsalatda ən ağır işdə çalışa
bilər, amma saz çala bilməz. Muğam oxuya bilər, estrada mahnıları oxuya bilər, istənilən digər musiqi alətlərində
ifa edə bilər, özümüzün
sazımızda çalıb-oxuya
bilməz. Bu hansı məntiqə uyğundur? Bunu deyənlər nəyə
söykənir, özləri
bilər. Hər kəs öz fikrini bildirməkdə azaddır. Amma bu o demək
deyil ki, kiminsə fikri ictimaiyyətin fikri kimi təqdim olunmalıdır. Qadın
aşıqlarımız dünən
də olub, bu gün də
var, sabah da olacaq. Bu
başqa məsələdir
ki, kimin sənətkarlığı, səhnə
mədəniyyəti, ifaçılıq
qabiliyyəti, repertuar
zənginliyi hansı səviyyədədir, kim bu sənətin nüfuzunu daha da artırır, kim xələl gətirir.
Nisə Rafiqqızı
Olaylar.- 2011.-
21 aprel.- S.13.