«Elmin
alternativliyi, elmi diskussiya, elmi mübadilə olmasa, heç bir
inkişafa nail olmaq mümkün deyil»
Layihə çərçivəsində
müsahibimiz ADPU-nun fəlsəfə kafedrasının
müdiri, fəlsəfə elmləri doktoru, professor Məhəmməd
Balayevdir: - Hər bir xalqın dünya miqyasında
tanınmasında onun bəşəriyyətə bəxş
etdiyi töhfələr müstəsna əhəmiyyət kəsb
edir. Onun elmi, təhsili, mədəniyyəti, poeziyası xalqa
məxsus qüdrətli zəkalar vasitəsilə dünyaya
inteqrasiya edilir, seçilir, mənimsənilir, bəşəri
sərvətə çevrilir. Sovet siyasi sistemi
dövründə, xüsusən də XX əsrin 50-80-ci illərində
elm, təhsil sahəsində xeyli uğurlar əldə edilsə
də, XX əsrin 90-cı illərində ictimai-siyasi həyatda
baş verən böhran elm, təhsil sistemində də ciddi
böhranın yaranmasına səbəb oldu. Bu baxımdan
Prezident Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz
Mehdiyevin "İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində
baxış" adlı məqaləsini vaxtında
çalınan həyəcan təbili adlandırmaq olar. Ramiz
müəllimin məqaləsində deyilir: "Danılmaz
faktdır ki, bu gün Azərbaycan dünyada ən dinamik
inkişaf edən ölkələrdən biridir.
İnkişafın indiki səviyyəsinə çatmaq
üçün xalqımız çox çətinliklər
dəf etmiş, çox sınaqlardan keçməli
olmuşdur. Bu müddət ərzində biz mürəkkəb,
eyni zamanda, şərəfli yol keçmişik. Bu yol bizə
möhkəm əsaslar üzərində dövlətçilik
formalaşdırmaq imkanı vermişdir". Deməli, uzun illərin gərgin zəhməti
hesabına yaradılan, təkmilləşdirilən, dünya
səviyyəsinə qaldırılan elmimizi islahatlar yolu ilə
həm bərpa, həm də zənginləşdirə bilərik.
Bunun üçün nəinki humanitar sahədə,
bütün sahələrdə uzun müddət
çalışan alimlərin xidmətlərinin ədalət
prinsipinə uyğun dəyərləndirilməsi, alimin
üzləşdiyi və daim onu sıxan sosial gərginlikdən
xilas edilməsi ən zəruri şərtlərdəndir.
Alimin sosial problemlərindən bəhs edən
AMEA-nın prezidenti, akademik M.Kərimovun təbirincə,
"elmin ölkənin strateji əhəmiyyətli prioritet fəaliyyət
sahəsi olub-olmaması da ilk növbədə elm sahəsinə
ayrılan maliyyə vəsaitinin payı ilə müəyyənləşir".
Bu, doğrudan da belədir. Əgər maliyyə böhranı
mövcuddursa, bu, mütləq elmin səviyyəsinin
aşağı olması ilə əlaqələndirilməlidir.
Deməli, iqtisadçılar istehsal prosesində baş verən
deformasiyanı vaxtında müəyyənləşdirə,
beynəlxalq bazarda baş verən hadisələri
düzgün qiymətləndirə bilməyiblər, nəhayət,
istehsalın elmi təşkili uğurla nəticələnməyib.
XX əsrin 90-cı illərinin
ideologiyasızlığı, milli-mədəni və mənəvi
oriyentasiyasızlıq, xarici dövlətlərin stereotip
inkişaf modellərinin müzakirəsiz, sınaqdan
çıxarmadan kor-koranə tətbiq edilməsi, mütəxəssis
rəyinin nəzərə alınmaması bugünkü
problemləri yaradıb. Akademik Ramiz Mehdiyevin təbirincə
desək, "bu da millətin simasını itirməsi ilə
nəticələnir". Odur ki, elm hər bir millətin
siması olduğuna görə, onun inkişaf etdirilməsi
yolları yeni təfəkkür süzgəcindən
keçirildikdən sonra yeni inkişaf mərhələsinə
daxil edilməlidir.
- Bu hansı yolla edilməlidir?
-
Yalnız hərtərəfli islahatlar yolu ilə. Bütün
bunların hərəkətverici qüvvəsi isə maliyyə
vəsaitidir. Xatırlamaq yerinə
düşərdi ki, Avropa Birliyi ölkələri 2000-ci ildən
başlayaraq elmin maliyyələşdirilməsinə ən
vacib strateji məsələ kimi baxırlar. Belə ki, 2002-ci
ildən 2010-cu ilədək olan müddətdə elm xərclərinin
payını 3 faizə çatdırmağı
qarşılarına məqsəd qoyublar. Müqayisə
üçün deməli olsaq, hazırda bu rəqəm
İsveçdə 3,9 faiz, Finlandiyada 3,5 faiz, Fransada 2,1 faiz,
İspaniya və İtaliyada 1,1 faiz təşkil edir. Azərbaycanda
isə elmə çəkilən xərclər cəmi
0,3-0,5, hətta 1995-2005-ci illərdə bu rəqəm 0,2 faiz
olub. Elmimizin Avropa dövlətlərindən geri qalması səbəblərindən
biri də budur.
- Humanitar
sahə ilə bağlı elmi işlərin daha çox
yazılmasına münasibətiniz necədir?
-
Hazırda mətbuatda humanitar sahələr üzrə
dissertasiyaların çox yazıldığı vurğulanan
məqalələr dərc edilir. Aydın məsələdir
ki, dəqiq elmlərin inkişafı üçün
müasir laboratoriyaların yaradılması, eksperiment
keçirmək üçün əlverişli şərait,
ən başlıcası, eksperimentin istehsal prosesində
sınaqdan çıxarılması tələb olunur. Deməli,
ilk növbədə istehsal prosesi bərpa olunmalıdır,
milli istehsalın xarici istehsalla rəqabəti isə
özü-özünə yaranacaq. Elm də belədir. Elmin
alternativliyi olmasa, elmi diskussiya, elmi mübadilə olmasa,
heç bir inkişafa nail olmaq mümkün deyil. Unutmaq olmaz
ki, xalqımız humanitar elmlərə tarixən meyilli olub və
bu gün də bu keyfiyyətləri özündə
saxlayır. Zənnimcə, humanitar elmlərə dair məhdudlaşdırılmalara
meyil problemə birtərəfli, yanlış
yanaşmadır. Onu da xatırlatmaq yerinə
düşər ki, Azərbaycandan dəfələrlə
iqtisadi cəhətdən geri qalan Ermənistanda və onun
hüdudlarından kənarda fəaliyyət göstərən
erməni alimləri 1986-cı ildən 2006-cı ilə qədər
Azərbaycanın və bütövlükdə türk dünyasının
əleyhinə 26 mindən artıq kitab yazıblar ki, müəllifləri
də humanitar elm sahəsinin alimləridir. Azərbaycan
Respublikasının alimləri, xüsusən ictimai və
humanitar sahədə fəaliyyət göstərən alimlər
bu ideoloji mübarizədə fəal iştirak etməli, ermənilərin
iftira və böhtanlarını ifşa etməlidirlər.Odur
ki, elmdə islahatlar aparılmalıdır, amma səbirlə,
təmkinlə, ən başlıcası, elmə elmi
münasibət olmalıdır, müasir dövrün
ictimai-siyasi hadisələrinə yeni təfəkkür
baxımından yanaşılmalıdır. Çünki
ictimai və siyasi şərait dəyişib. Akademik
Ramiz Mehdiyevin "İctimai və humanitar elmlər: zaman
kontekstində baxış" adlı məqaləsinin mahiyyətini
dərindən təhlil edərkən məntiqi sonluq ondan ibarət
olur ki, humanitar və ictimai elm sahələrinin köməyi
ilə milli ideologiyamızın əsası olan azərbaycançılıq
ideologiyasının zənginləşdirilməsi daha
sürətlə və inamla başa çatdırıla bilər.
Bununla yanaşı, milli ideologiyanın
formalaşdırılması prosesində milli-mənəvi dəyərlər,
vətənpərvərlik, dövlətçilik ruhu qorunub
saxlanmalı, dövlətçilik haqqında Heydər Əliyev
strategiyası və taktikası gənclərə hərtərəfli
çatdırılmalıdır. Azərbaycanda milli
ideologiyanın yaradılması və işlənib
hazırlanması ulu öndər Heydər Əliyevin tarixi
xidmətidir. Milli ideologiyanın əsası azərbaycançılıqdır.
Heydər Əliyev milli ideologiyanın milli dövlətçilik
və milli-mənəvi dəyərlər kimi iki
başlıca komponentdən ibarət olduğunu göstərib.
Akademik Ramiz Mehdiyev Heydər Əliyev və azərbaycançılıq
ideologiyasından danışarkən belə bir fikir irəli
sürür ki, azərbaycançılıq təliminin Heydər
Əliyev tərəfindən irəli sürülən və
həyata keçirilən dövlətçilik
konsepsiyası ilə vəhdət halında təhlil
edilməsinə müasir mərhələdə böyük
ehtiyac var.
- Təhsil
sahəsində aparılan islahatları necə dəyərləndirirsiz?
- Təhsil sistemi dedikdə, strateji bir sahə
başa düşülməlidir. Müasir
dünyanın inkişaf etmiş ölkələrindən
olan Yaponiyada Təhsil Nazirliyi strateji nazirlik hesab olunur, təhsil
sahəsi, müəllim məbəddəki kahinlərdən
xeyli yüksəkdə durur və ona hər cür ehtiram
göstərilir. Əldə edilən elmi uğurlar, təhsilin
parlaq nəticələri, mənəvi birlik, etik
münasibətlərin qarşılıqlı vəziyyəti
indikindən xeyli yüksək idi. Odur ki, sual olunur: Bəs nə
etməli? Bu sualın cavabı birdir. Bu sahədə
aparılan islahatlara ictimai münasibət, xalq nəzarəti
olmasa, onların uğurla başa çatdırılması
da mümkün olmayacaq. Odur ki, yeni təhsil modelinin
yaradılması zəruriliyi daim gündəmdədir. Çünki
dayanıqlı, zamanla ayaqlaşan təhsil sisteminin
qurulması həmçinin zamanın tələbidir. Bir
şərtlə: beynəlxalq təcrübənin ən
yaxşısını, bizim milli xüsusiyyətlərimizə
yad olmayanı qəbul edək. Əlbəttə, şöhrət
dalınca qaçmaq, kampaniyaçılıq naminə
güruhçu hərəkata qoşulmağa lüzum yoxdur. XX əsrin
70-ci illərində Almaniyada və Yaponiyada maraqlı
eksperiment aparılıb. Sürücülük vəsiqəsi olan
dinləyiciləri iki qrupa bölüb imtahan qəbul ediblər
və qrupun birindən müəllim, digərindən kompyuter
imtahan qəbul edib. Sosioloqlar hər iki qrupun
sürücülük fəaliyyəti ilə 3 il maraqlanıb və sürücülərin
özlərinin xəbəri olmadan sosioloji tədqiqat
aparıblar. Nəticədə məlum olub ki, üç il
müddətində müəllim qarşısında imtahan
verənlərin cəmi 7 faizi, kompyuter vasitəsilə imtahan
verib vəsiqə alanların isə 38 faizi yol hərəkəti
qaydalarını pozduqlarına görə cəza alıb. Odur ki, yeni təhsil dedikdə təkcə kütləviləşən
test imtahanları başa düşülməməli, həmçinin
təhsilə yaradılan şəraitdən də
danışılmalıdır. Peşəmizin universitet
təhsil sistemi ilə əlaqədar olduğunu nəzərə
alaraq, ali təhsil sisteminə münasibət
bildirmək zərurətindəyik. Sovet təhsil
sistemi dövründə tələbə auditoriyada,
mühazirə zamanı mövzunun 80-90 faizini öyrənir və
mühazirənin yekununda müəllim keçilmiş dərs
haqqında, verilən biliyin möhkəmləndirilməsi məqsədilə
auditoriyaya müraciət edəndə - frontal sorğu aparanda
çəkdiyi zəhmətin bəhrəsini görür,
auditoriyanı qalib sərkərdə kimi tərk edirdi. Etiraf etmək lazımdır ki, bu gün idraki-etik
münasibət çatışmır. Bax,
bunu bərpa etmək lazımdır. Yeni təhsil
sistemində tələbənin pedaqoji təsir obyekti
olmaması, idraki fəaliyyət subyekti olması irəli
sürülür. Bu təsirin əsasında
insanın özünə bir mürəkkəb sistem kimi
baxılması, keçmişə deyil, gələcəyə
ünvanlanmış biliyə münasibətin dəyişməsi
durur, yeni təhsil modelinin reallaşdırılmasının
meyarı kimi qabaqlayıcı inikas, yaxud "gələcəyin
dərki" çıxış edir. Amma
bütün bunların vahid obyektiv sonluğu var. Bu da ondan ibarətdir
ki, müəllimlə tələbə arasında dialoq
münasibətləri tədris prosesinin, sadə dildə
fikrimizi ifadə etsək öyrədənlə öyrənənin
canlı ünsiyyətini formalaşdırır. Bu gün çox iftixarla istinad etdiyimiz klassiklərin
də dövründə belə canlı ünsiyyət tədrisin
əsas forması olub. Hazırkı şəraitdə
elmin, təhsilin inkişafı naminə yeni-yeni mütərəqqi
addımlar atılmaqdadır. 2009-cu il noyabrın 21-də
Dövlət İdarəçilik Akademiyasında Prezident
Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin sədrliyi
ilə ölkədə humanitar elmlərlə məşğul
olan alim və müəllimlər, elm və təhsil
ocaqlarının rəhbərləri, təhsil naziri, AMEA rəhbərinin
iştirak etdiyi müşavirədə mövcud problemlərlə
bağlı çox geniş, prinsipial, demokratik fikir
mübadiləsi aparılıb və bildirilib ki, artıq Azərbaycanda
elmin, təhsilin mövcüd vəziyyəti ilə YUNESKO-nun
baş direktorunun razılığı ilə beynəlxalq
ekspertlər yaxından məşğul olurlar. Onlar
Azərbaycan elminin idarə edilməsi, maliyyələşdirilməsi
və təşkilinə dair hazırlıq işləri
aparırlar. Deməli, Azərbaycan elminin
inkişaf istiqamətlərini beynəlxalq səviyyəyə
uyğunlaşdırmaq, təhsilin inkişafı məqsədilə
millilikdən uzaqlaşmadan yeni, daha mütərəqqi
metodlara keçmək mərhələsi başlanmaqdadır.
Bununla yanaşı, Azərbaycanda 2009-2015-ci illərdə
elmin inkişafı üzrə milli strategiyanın həyata
keçirilməsi ilə bağlı Dövlət
Proqramının təsdiq edilməsi haqqında Prezidentin
imzaladığı 4 may 2009-cu il sərəncamı, eyni
zamanda, ölkə Prezidentinin 31 yanvar 2008-ci il tarixli "Azərbaycan
Respublikasının ali təhsil müəssisələrinin
Avropa təhsil məkanına inteqrasiyası ilə bağlı
bəzi tədbirlər haqqında" sərəncamı,
2009-2013-cü illərdə Azərbaycan Respublikasının
ali təhsil sistemində islahatlar üzrə Dövlət
Proqramının təsdiq edilməsi haqqında 22 may 2009-cu il
tarixli sərəncamı, 2008-ci il ərzində 20-dən
çox qərar qəbul edilməsi dövlətçiliyimiz
tarixində müqayisəyəgəlməz tədbirlərdəndir,
Azərbaycanda elmin, təhsilin inkişaf perspektivlərinin
aydın şəkildə müəyyənləşdirilməsidir.
Prezident İlham Əliyevin 2010-cu il 19
fevral tarixli fərmanı ilə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Elmin İnkişafı
Fondunun nizamnaməsinin təsdiq edilməsi elmə
qayğının yeni təzahürüdür. Odur ki, yaranmış vəziyyətlə əlaqədar
elmi və intellektual elita qarşısında ciddi vəzifələr
durur. Bu vəzifələr və
qarşıya qoyulan məqsəd yaxın illərdə təhsildə,
elmdə, ümumən intellektual sahədə ciddi
dönüş yaradılmasından ibarətdir. İctimai elmlərin sosial sifarişlərə
çevik reaksiya verməsi, ətalətdən, gözləmə
və passiv seyirçi mövqedən uzaqlaşması
zamanın tələbidir. Bütün
bunlar Azərbaycan elminin əyalətçilikdən xilas
olması, dünya elm məkanına daha inamla inteqrasiya etməsinə
istiqamətlənməsi niyyətimizin ifadəsidir.
Anar Miriyev
Palitra.- 2011.- 8
fevral.- S. 7.