“Məni 72
saat sementin üstündə yatırtdılar”
Ramiz
Əzizbəyli uşaqlığı, Hippokrat andına
sadiqliyi, Zeynəb Xanlarova ilə bağlı planları və
s. barədə danışdı. Xalq artisti, professor, Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin estrada və musiqili
teatr rejissorluğu kafedrasının müdiri Ramiz Əzizbəylinin
Milli.Az xəbər portalına müsahibəsi. Ramiz Əzizbəylinin
adı bir neçə obrazla assosiasiya olunur - bacarıqlı
kinorejissor, teatrda və kinoda müxtəlif xarakterli
rolların mahir ifaçısı olmaqdan əlavə, həm
də mahnıları qulağayatımlı avazla ifa eləyən
duyğusal bir sənətkar. O, teatr və kino sənətimizin
ən yaxşı ənənələrini özündə
daşıyan incəsənət xadimidir. Hər iki sahədə
istedad və bacarığının təzahürlərini qədərində
sərf etməyi bacaran Ramiz Əzizbəylinin həyat yolu
"incəsənət xadimi" təyini ilə çox
üzvi şəkildə səsləşir. Dosye: Ramiz Əzizbəyli
1948-ci il iyulun 20-də Bakı şəhərində anadan
olub. M.A.Əliyev adına İncəsənət
İnstitutunun mədəni-maarif fakültəsini bitirəndən
sonra aktyor və rejissor kimi fəaliyyət göstərməkdədir.
1987-ci ildə C.Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasının "Debüt" studiyasında çəkdiyi
"Pirverdinin xoruzu" qısametrajlı bədii filmi ilə
özünü rejissor kimi təsdiqləyib. Bu film bir
neçə beynəlxalq festivalda Azərbaycan kino sənətini
uğurla təmsil edib, Kiyev şəhərində
keçirilən Ümumittifaq Kinofestivalda "ən
yaxşı rejissor debütünə görə"
nominasiyasının qalibi olub.
Onun
1992-ci ildə çəkdiyi "Bəxt
üzüyü" tammetrajlı bədii filmi isə
müasir kino tariximizə yüksək bədii keyfiyyətli və
ən yüksək kassa gəliri gətirən film kimi daxil
olub. Film Daşkənddə keçirilən Asiya və
Latın Amerikası ölkələrinin ənənəvi
kinofestivalında xüsusi diploma layiq görülüb.
Rejissorun 2006-cı ildə çəkdiyi "Yalan" bədii
filmi Qarabağ müharibəsi mövzusunun ən uğurlu
ekran həllindən biri hesab oluna bilər.
Ramiz
Əzizbəyli aktyor kimi "Dərviş Parisi
partladır", "Şeytan göz qabağında",
"Gümüşgöl əfsanəsi", "Kişiləri
qoruyun", "Bağ mövsümü", "Bəxt
üzüyü", "Bəyin oğurlanması" filmlərində
rol alıb. "Hacı Zeynalabdin
Tağıyev", “Qızıl Buta” mükafatları
laureatı Ramiz Əzizbəyli bu gün də
yaradıcılıq axtarışlarından, müəllimlikdən,
Azərbaycan radiosunda "Gəl, səhərim"
verilişinin aparıcılarından biri olmaqdan savayı,
ictimai işlərlə də məşğuldur, çoxlu
sayda ictimai təşkilatın üzvü və rəhbərlərindən
biridir.
"Bircə Həsənağa Turabov kimi böyük
aktyor bunu etiraf etdi"
- Mənim bu sənətdəki fəaliyyətim
57-ci ilin fevralından başlayır. O vaxt doqquz yaşım
olmasına baxmayaraq, AzTV-nin uşaq redaksiyasında adıma hətta
müvəqqəti əmək kitabçası da
açılmışdı. Əmək kitabçası
müvəqqəti olsa da, redaksiyanın daimi üzvü idim.
Azyaşlı olduğum üçün maaşımı
özümə vermirdilər, poçta göndərirdilər,
valideynlərim gedib götürürdülər. O illərdə
verilişlər, teletamaşalar lentə yazılmırdı.
Bir tamaşanı aylarla hazırlayıb bir dəfə
canlı oynayırdıq. 59-cu ildə kinostudiyanın dublyaj
redaksiyasına cəlb olundum. O vaxta qədər uşaq
rollarını da böyüklər səsləndirirdilər.
İlk dəfə uşaq obrazlarını səsləndirməyi
mənə həvalə etdilər.
İndi xatırlayanda görürəm
ki, uşaqlığım çox gur keçib.
Televiziyadakı, kinostudiyadakı işimdən əlavə,
"Bənövşə" uşaq xorunun, 26-lar adına Mədəniyyət
Evində (indi həmin binada Respublika Bankı yerləşir),
Qaqarin adına Pionerlər Sarayında (indiki T.İsmayılov
adına Uşaq Yaradıcılıq Mərkəzi), Fioletov
adına Tibb İşçilərinin Mədəniyyət
Evində (Neftçilər prospekti, 77 ünvanındakı həmin
bina sökülüb) fəaliyyət göstərən dram dərnəklərinin
üzvü idim. O vaxt mənimlə dram dərnəklərində
olanlar mənim həvəsimə aktyorluq sənətini
seçib görkəmli sənətkarlara çevrildilər.
Bircə Həsənağa Turabov kimi böyük aktyor bir dəfə
bunu etiraf etdi, dedi ki, mən başqa sənətin dalınca
gedəcəkdim, bax, bu Ramizə baxıb aktyorluğu
seçdim.
Məktəbli olanda bu qədər əlavə
məşğuliyyət vaxtımın çox hissəsini
alırdı, amma qəribədir ki, hər işi
çatdırırdım. Oxuduğum 190 nömrəli məktəbdə
də fəal şagird olduğum üçün
"Artek"də də məni yaxşı
tanıyırdılar. Rəsm dərnəyinə də
gedirdim, qılıncoynatma, üzgüçülük,
gimnastika, güləş, futbol, atçılıqla da məşğul
olurdum. İndi səhhətimdəki nasazlıqlarla mübarizə
aparmaqda bu fiziki hazırlıqlar öz rolunu oynayır.
Yazıçılar Birliyinin üzvü olmağıma,
keçən il "Cızma-qaralar" adlı bədii
yaradıcılıq toplumun çapdan
çıxmağına, bu gün də ictimai işlərə
həvəsli olmağıma, film çəkəndə həm
redaktor, həm də rəssam kimi iştirak etməyimə
bütün bu məşğuliyyətlərin böyük təsiri
olub. Valideynlərimə sonsuz minnətdaram ki, mənim
üçün belə imkan yaradıblar.
Atamı on yaşım olanda itirmişəm.
Ailənin kiçiyi olduğum üçün anam da,
bacım da mənim inkişafım üçün
bütün şəraiti yaradıblar. İncəsənət
sahəsini seçdiyim üçün heç vaxt heç
bir qadağa, sərhəd qoymayıblar. Əksinə, həmişə
fəxr ediblər mənimlə. Çünki o vaxt televiziya
yenicə yaranmışdı Azərbaycanda, mən də bu
yeniliyin içində idim, hamı məni teleekrandan
görüb tanıyırdı. Bu, doğmalarıma sonsuz
qürur verirdi. Mən birinci dəfədir, özüm
haqqında bu qədər danışıram. Heç vaxt
uğurlarımı sadalamamışam, istedadlı,
bacarıqlı olduğumu deməmişəm. Həmişə
demişəm ki, mənim silahım mənim sadəliyim, səmimiyyətimdir.
- Orta məktəbi bitirəndə,
görünür, başqa sahəyə üz tutmaq barədə
heç düşünməmisiniz də...
- Elədir. Televiziyanın, kinonun,
teatrın ab-havasında böyüdüyüm
üçün başqa sahə haqqında düşünə
bilməzdim.
"Ermənilər məni 72 saat nəm sementin
üstündə yatırtdılar"
- Yəqin ki, o vaxtkı İncəsənət
İnstitutuna dərhal qəbul olunmusunuz...
- Yox, təsəvvür edin ki, ixtisas fənnindən
kəsildim. Çox sarsılmışdım. Belə
olacağını təsəvvür etməzdim. Fikirləşirdim
ki, əgər mən kəsilmişəmsə, bəs kimlər
qəbul olunublar? Könüllü əsgər getməyi qərara
aldım. Tiflisdə hərbi tibb məktəbini əla qiymətlərlə
bitirdim. Təyinatımı Ermənistanın Leninakan şəhərinə
verdilər. Oranın tibbi-sanitar hissəsinin baş tibbi təlimatçısı
işdən çıxdığı üçün məni
bu vəzifəyə təyin etdilər. Səkkiz ay işlədim
bu vəzifədə. Ermənilərin bizi gözləri
götürmədiklərini hələ o zaman gördüm. Hətta
məni öldürmək istəyirdilər.
- Niyə?
- Qorxurdular ki, oradakı azərbaycanlılar
birləşib bir qüvvəyə çevrilərlər. Hərbi
hissədə Qubadan olan bir əsgər də var idi. Bir
gün o, möhkəm sancılandı. Başa
düşdüm ki, təcili əməliyyat
olunmalıdır. Mərkəzi xəstəxanaya
çatdırmaq üçün raport yazıb icazə istəməyə
vaxt qalmamışdı, ölə bilərdi. Onda
maşını icazəsiz götürüb oğlanı xəstəxanaya
çatdırdım. Orada doğrudan da dedilər ki, bir az da
gec çatsaydı, ölə bilərdi. Onunla bu vaxta qədər
dostluq edirik. Nə isə, baş həkim bizim hissəyə məktub
yazdı ki, baş tibbi təlimatçı əsgərin həyatını
xilas etdiyi üçün
mükafatlandırılmalıdır. Ermənilər bu
göstərişi də özlərinə xas şəkildə
yerinə yetirdilər.
- Necə yəni?
- Məni həm
mükafatlandırdılar, növbədənkənar məzuniyyət
verdilər, həm də cəzalandırdılar - məzuniyyətdən
qayıdandan sonra 72 saat nəm sementin üstündə
yatmalı oldum. Səbəb də maşını icazəsiz
götürməyimi göstərdilər. Əslində isə
bu, bəhanədən başqa bir şey deyildi. Onları
qıcıqlandıran o idi ki, bir azərbaycanlı o birini
xilas edib. Belə-belə işlər. 71-ci ilin mayında xidmətimi
başa vurub Bakıya qayıtdım. Yenə İncəsənət
İnstitutuna imtahan verdim və yenə də ixtisas fənnindən
kəsildim.
Kinostudiyada fəhlə kimi işə
başladım, mədəni-maarif fakültəsinin qiyabi
şöbəsini bitirdim. "Mozalan"ın süjetləri
o vaxt yenicə çəkilməyə başlayırdı.
İndi bu jurnal haqqında danışanda
yaradıcıları arasında mənim də adımı
çəkirlər. Bu, doğrudan da belədir – "Mozalan"ın
ilk dövrlərində də, sonralar da çox yaxından
iştirak etmişəm. 39 yaşında "Debüt"
studiyasında "Pirverdinin xoruzu" filmini çəkdim.
İlk filmimin uğurlu alınması məni həvəsləndirdi.
"Bəxt üzüyü"nün çəkilişləri
üçün verilmiş puldan bir az ayırıb saxlamışdım"
- Və siz bir neçə teatrda
tamaşaya qoyulmuş Vaqif Səmədoğlunun "Bəxt
üzüyü" komediyasının çox fərqli ekran
həllini tapdınız. Beləliklə də kinomuzda kassa gəlirinə
və bədii keyfiyyətlərinə görə ən
çox tamaşaçı toplayan hadisə baş verdi. Nədənsə
son illər belə filmlərin sayı xeyli azalıb, ikisindən
biri olur - ya sırf kommersiya maraqları üstün gəlir,
ya da bədii keyfiyyətlər. Çox vaxt isə heç
biri olmur. Hər ikisinin bir vəhdətdə meydana
çıxması üçün vəsait amilinin həlledici
olması da artıq öz çəkisini itirib. Məncə,
zövqün və sərbəst düşünmək keyfiyyətinin
korşalmasıdır əngəl törədən.
- Başqa sözlə, peşəkarlığın
olmaması. "Pirverdinin xoruzu" filmindən sonra Zeynəb
Xanlarova haqqında bədii film çəkmək qərarına
gəldim. Vəsait ayrıldı, yaradıcı heyət təsdiq
olundu. Altı Şərq ölkəsində çəkilişlər
aparacaqdım. 90-cı ilin 20 yanvar hadisəsi hər şeyi
alt-üst etdi, hər birimizin ovqatı korlandı. Zeynəb
xanım dedi ki, belə bir vaxtda mən qırmızı paltar
geyinib şux mahnılar oxuya bilmərəm. Amma mən bu filmi
mütləq çəkəcəm. Necə ki vaxtilə vokal
sənətimizin ustadı Rəşid Behbudova, aktyorluq sənətimizin
görkəmli sənətkarı Nəsibə xanım
Zeynalovaya həsr olunmuş "Bəxtiyar" və
"Qaynana" filmləri ekranlara çıxdı, Zeynəb
xanımın da yaradıcılığı bədii ekran həllini
tapmalıdır. Çünki Zeynəb xanım da öz ifa tərzi
ilə dünya səviyyəsinə çıxmağı
bacaran müğənnidir.
Qalır təşkilati məsələləri
həll edib faktura etibarilə Zeynəb xanıma bənzəyən
aktrisa tapmaq. "Bəxt üzüyü"nə gəldikdə
isə mən bu filmi çəkəndə imkan vermədim
ki, kimsə mənə mane olsun. Əsəri necə
görürdümsə, elə də çəkdim. Vaqif Səmədoğlu
deyirdi ki, bu, artıq təkcə mənim əsərim deyil,
çünki Ramiz Əzizbəyli bu əsəri hər tərəfə
döndərib, mövzunun görünən tərəflərini
də göstərib, görünməyən tərəflərini
də.
Kino elə şeydir ki, gərək
rejissor nəzərdə tutduqlarını çəkməkdən
qorxmasın, özünə güvənsin. Əgər fikirləşsə
ki, yox, burada bu söz işlənməsin, kimsə nəyəsə
işarə etdiyimi düşünər, burada bu obraz
olmasın, kimsə özünü tanıya bilər, onda film
yalnız uduzur. Filmin müəllifi rejissordur, ədəbi
materialın müəllifi də, aktyorlar da ona
arxalanmalıdırlar. Mən güclü aktyorların
arxasında gizlənməyi qəbul etmirəm. "Yalan"
filminə Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetindəki müəllim yoldaşlarımı, tələbələrimi
də çəkmişdim.
Çox məşhur aktyorlarla işləyə,
onların iddiasına dözə bilmirəm. Rejissor aktyorun
şıltaqlığı ilə durub-oturmamalıdır.
Aktyor nə qədər qüdrətli olsa da, başa
düşməlidir ki, filmin tam mənzərəsini görən
rejissordur. Yoxsa bəzi aktyorlar film boyu ön planda qalmaq istəyirlər.
Bəs o biri aktyorlar, filmin ümumi mənzərəsi,
bütöv ekran, ansambl anlayışları necə olsun?
Görürsüz, mənim filmlərimdə çəkilən
aktyorlar sonra başqa filmlərdə böyük rollar
oynamayıblar. "Bəxt üzüyü"nün çəkilişləri
üçün Sədrəddin Daşdəmirov adlı
iş adamı vəsait ayırmışdı. Mən hər
ehtimala qarşı həmin vəsaitdən bir az ayırıb
saxlamışdım. Filmin çəkilişləri başa
çatandan sonra o məbləği Sədrəddin bəyə
verəndə dedi ki, öz aranızda
bölüşdürün. Mən də o pulla çəkiliş
qrupunun hər bir üzvünü mükafatlandırdım.
"Məşədi İbadın
partiyasını ilk dəfə Üzeyir bəy bəstələdiyi
kimi oxudum"
- Kinorejissorluqda belə uğurlu təcrübələrinizin
olmasına baxmayaraq, cəmi üç film çəkmisiniz.
Başqa təkliflər, təşəbbüslər
olmadı?
- Təbii ki oldu. 97-ci ildə Ramiz
Rövşən “Ölü kimdi, diri kim” adlı ssenari
yazdı. Bütün məsələlər həll olunsa da,
obyektiv və subyektiv səbəblərdən iş
dayandı. Yaxşı ki “Yalan” filmi ilə problem yaranmadı.
2005-ci ildə Orxan Fikrətoğlunun ssenarisi əsasında
çəkdiyim bu film müxtəlif nominasiyalar üzrə
mükafatlar qazansa da, rejissorun əməyi nədənsə
diqqətdən qaçıb. Özü də maraqlı
burasıdır ki, hər mükafatın təqdimatından
sonra çoxları mənə yaxınlaşıb deyir ki, əslində
sənə də mükafat verilməliydi. Amma nominasiyaları
müəyyənləşdirəndə mən yada
düşmürəm.
- Kino sahəsində böyük islahatlar
başlayıb, film istehsalı intensivləşib. Sizin də
yeni ekran əsərləriniz olacaq?
- Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin ekspertlər şurasından keçmiş bir
ssenarinin çəkilməsi mənə
tapşırılıb. Hələlik adını
açıqlaya bilmərəm. Bircə onu deyə bilərəm
ki, bir neçə aya çəkilişlər başlayacaq.
- Bəs aktyor kimi hansı işlərinizi gözləyək?
- Oqtay Mirqasımın çəkdiyi
“Qisas almadan ölmə” filmində baş rollardan birində
çəkilirəm. Televiziyada isə Mirzə Fətəli
Axundzadənin 200 illiyi münasibətilə Ramiz Həsənoğlu
“Mürafiə vəkilləri”ni hazırlayır, mən
Ağamərdan bəy rolunda çıxış edəcəm.
Bundan başqa Anarın ssenarisi əsasında Mirzə Fətəlinin
həyat və yaradıcılığı haqqında
“Sübhün səfiri” adlı filmdə Hacı Qara rolunu
oynayacam.
- Sizi teatr tamaşasında, Hüseynağa
Atakişiyevin ən uğurlu quruluşlarından biri olan Gənclər
Teatrının "Ər-arvad" səhnə əsərində
görən tamaşaçı kimi deyə bilərəm ki,
səhnə ilə də "yaxşı yola gedirsiniz". Bəs
niyə teatrdakı rollarınız elə də çox
deyil? Dəvət eləmirlər, ya özünüz istəmirsiniz?
- Teatrdakı rollarım doğrudan da
çox deyil. “Ər-arvad”dan başqa, İrəvan
teatrında “O olmasın, bu olsun” operettasında Məşədi
İbadı oynamışam. İkisinin də
rejissoru mənim dostum, rəhmətlik Hüseynağa
Atakişiyev idi. Teatrlardan çox dəvətlər
olur. Qəbul eləməməyimin bir neçə səbəbi
var. Əvvəla, teatrdakı intensiv iş rejimi - günorta məşq,
axşam tamaşa - məni yorur. İkincisi, dəvətləri
çox vaxt ona görə qəbul etmirəm ki, truppanın
digər üzvlərinin rollarına münasibəti məni
qane etmir. Məşq zamanı
özümü güclə saxlayıram ki, məsləhət,
göstəriş verməyim. Özü də
teatrda hansısa rolda çıxış eləyəndən
sonra uzun müddət o obrazın təsiri altında
qalıram, qəhrəmanımın
sarsıntılarını ürəyimə salıram.
“Ər-arvad”
tamaşasından sonra ürəyim ağrımağa
başladı. Mənimki kinodur. Özü də
rejissorluq. Burada özümü tam ifadə
edirəm, lider oluram. 70-ci illərin
axırında “muzkomediya”ya, Əsgərin partiyasını ifa
eləməyə dəvət etdilər. Ariyanı
oxudum, amma nədənsə məni xora götürdülər.
Teatrın rəhbərliyinin bu hərəkəti
yaman yer eləmişdi mənə. Amma “O
olmasın, bu olsun” tamaşasında bacarığımı
göstərə bildim. İlk dəfə
olaraq Məşədi İbadın partiyasını orijinalda
bəstələndiyi kimi oxudum. Məsələ
burasındadır ki, Üzeyir bəyin partiyaları nadir
hallarda dəqiq oxunur. Xüsusən,
operettalarında. “Arşın mal alan”la “O
olmasın, bu olsun” axı əslində operettadır.
Bizim Musiqili Komediya
Teatrının aktyorlarının səs imkanları kifayət
qədər olmadığı üçün bu əsərləri
musiqili komediya adlandırırıq. Hüseynağa Atakişiyev İrəvan
teatrında “O olmasın, bu olsun”u qoyanda ilk dəfə olaraq Məşədi
İbadın partiyasını Üzeyir bəy bəstələdiyi
kimi oxudum. Üzeyir bəy isə bu
partiyanı o biri baş rollar olan Sərvərlə
Gülnazın partiyası kimi lirik tonda bəstələyib.
Məşqdə bu cür ifa eləyəndə
rejissor da, musiqi rəhbəri Sərdar Fərəcov da vərdiş
etmədiklərindən təəccüblənmişdilər.
- Bədii yaradıcılıq toplunuzu nəşr
etdirmisiniz. Bəs diskinizi
çıxartdırmaq fikriniz yoxdur?
- Mən paralel olaraq həm aktyor, həm də
müğənni kimi fəaliyyət göstərmək fikrindən
və imicindən uzağam. Ona görə
yalnız kino musiqimizdən ibarət disk tərtib etmək istəyirəm.
- Son dövrdə çəkilən filmlərimizlə
tanışsınız?
- Demək olar ki, yox. Təqdimatlara,
premyeralara dəvət eləmirlər. Görünür,
yaradıcı kontakta girmək istəmirlər. milli.az
Olaylar.-2011.-12 iyul.- S.13.