Doğumundan əvvəl ölən
şair
Bu gün Mirzə Ələkbər Sabirin vəfat
günüdür
“Sabirin vəfatı millət üçün bir
ziya”i-əbədidir, bir zərbeyi-fəlakətdir ki, onun
ağrısını millət öz vücudunda hələ
sonralar dərk edəcəkdir”.
Abbas Səhhət
Ağır maddi sıxıntılar az deyilmiş kimi,
“bir yandan da bu xəstəlik”
“Molla Nəsrəddin” jurnalının 30
aprel 1911-ci il tarixli nömrəsində Şamaxıdan
göndərilən məktubda “2 ay Tiflisdə müalicə
ediləndən sonra Şamaxıya qayıdan Sabirin bir dinara
möhtac olduğuna” diqqət cəlb edilərək “biçarəyə
maddi kömək ümid edilir”.
Jurnalın 22 may tarixli nömrəsində
isə Qori müəllimlər seminariyası Azərbaycan
şöbəsinin müdiri Firidun bəy Köçərlinin
“Bəradərim Cəlildən çap olmağını
iltimas edirəm” başlıqlı məktubu dərc edilir.
Firidun bəyin məktubu “xahiş və ümid” xarakterli
deyil, bir ultimatumdur. Buyurun, oxuyun: ”Bizi dərin fikrə salan,
bizim bu qədər bihümmət, biqeyrət
olmağımızdır, qədir bilməməyimiz və əmək
itirməyimizdir. Hacı Seyid Əzimin dəsti-pərvərdəsi
olan Sabir kimi xoştəb şairimiz, əhli-qələmimiz
ehtiyac və zillətdən xəstə olub yatır. Amma biz
onun yoxsulluğundan və ağır naxoşluğundan bixəbər
və qafil oturmuşuq. Onun varlığıyla yoxluğu
halımıza xələl yetirmir, kefimizi pozmur. Bizi bu qədər
geri salan səbəblərdən birisi də bu qəflət və
bu qədrnaşünaslıq deyilmi?”
“Xəstə” və “yardım” kəlmələrini
yaddaşımıza yazarkən bunu da unutmayaq ki,
Şamaxıdakı o “xəstə”yə yardım etməyin
özü də müşkül məsələ idi; adı
şəhərin “hacı-xocaları”nın qara
siyahısında olduğuna görə, ona barmaqla sayıla
biləcək dərəcədə edilmiş yardımlar da
“confidential” şəkildə olmuşdu. Firidun bəyin məktubu
Qafqazda əks-səda yaratmış və Sabirə edilən
yardımların siyahısı həm “Molla Nəsrəddin”in
daha sonrakı nömrələrində, həm də
Bakıda çıxan “Səda” və “Nicat” qəzetində
çıxmışdı..
1910-cu ilin ortalarından etibarən onsuz
da zəif olan vücudundakı ağrılar onu əldən
salmışdı – qara ciyər xərçəngi idi.
Müalicə üçün təkidlə Tiflisə
çağıran dost - “zəmanənin və təbiətin
özünün yaratdığı “Molla Nəsrəddin”
jurnalının sahibi Cəlil Məmmədquluzadə və həyat
yoldaşı Həmidə xanım idi. O vaxt Qarabağda, Kəhrizlidə
olan Məmmədquluzadələr “Sabiri Tiflisin ən
yaxşı həkimlərinə göstərmək və ona
ən yüksək səviyyədə qulluq etmək
üçün” jurnalın müvəqqəti naşiri Məmmədəli
Sidqiyə lazımi təlimatı vermişdilər. Cəlil Məmmədquluzadənin
Qarabağdan Sidqiyə göndərdiyi məktub: “Sabir bu
yaxınlarda müalicə üçün Tiflisə gələcək.
Onu redaksiyada saxla, istirahətinə çalış.
Müalicəsinə hər cəhətdən özün diqqət
et. Tiflisin məşhur professor və həkimlərinə
göstər. Xəstəxanada yatmaq lazım gəlsə, xəstəxanaya
qoy, yeməyinə, içməyinə özün fikir ver. Hər
barədə ondan muğayat ol. Xərcdən qorxma. Nə
lazım olsa, mənə xəbər elə”.
Ölümündən 4-5 ay qabaq Tiflisə gedən Sabiri həm
ən yaxşı doktorlar müayinə etmişdi, həm də
o, “Molla Nəsrəddin”in redaksiyasında Cəlil Məmmədquluzadənin
otağında yaşamışdı. “Molla Nəsrəddin”in
redaksiyasında keçirdiyi 2 ay başda Əziz Şərif
olmaqla, orada qalan yeniyetmələrin də Sabiri yaxından
görməsinə fürsət yaratmışdı. Əziz
Şərif: “Məmmədəli Sidqi də bunu təsdiq edərək
yazır ki, o, Sabirlə bir otaqda yaşayırdı. Sabir hər
gün dərmanları vaxtlı-vaxtında içir və
axşamlar qara ciyərinin üstündən sağ
böyrünə dərman sürtərdi. Bu dərmanı
sürtmədən əvvəl həkim dərman
sürtülən yeri spirt, yaxud araq ilə yumağı
tapşırmışdı. Bir dəfə xəstənin
böyrü araqla sürtülən zaman Sabir özünə
məxsus zarafatyana bir tərzdə demişdi: ”Xalq
arağı qarnının içinə töküb keyf
çəkir, mən bədbəxt isə qarnımın
üstünə sürtüb əziyyət çəkirəm”.
Həmidə xanım Tiflisə
qayıdandan sonra Sabiri həkimlərin müayinəsinə
özü aparırmış. Onun diqqət və
qayğısından təsirlənən Sabir bədahətən
bu iki misranı demişdi: ”Nə gərdəd kəz əcəl
püştəm xəmidə; Keşəm dərduşi-xud rənci-Həmidə”
(“Əgər əcəl imkan versə, Həmidənin xəcalətindən
çıxacağam”). Tiflisə müalicəyə getməsinə
baxmayaraq, Sabir “Molla Nəsrəddin” jurnalının hər
nömrəsinin hazırlanmasında yaxından iştirak
edirmiş: arabir Məmmədəli Sidqiyə deyirmiş ki,
dur gedək Şeytanbazarına, İslam aləmindən bir
ilham alaq, gəlib sonra işləyək. Sabirin Tiflisdəki
müalicə dövrünün yadda qalan məqamlarından
biri “Qırmanc” başlıqlı rübai ilə
bağlıdır. Martın 2-də gürcü
teatrındakı müsəlman dram cəmiyyəti Şekspirin
“Otello” pyesini oynayır. Bakıda çıxan “Səda” qəzetinin
redaktoru Haşım bəy Vəzirov əsəri o qədər
pis tərcümə edibmiş ki, teatr binasının həyətində
Sabir “Otello” tamaşasını bu misralarla “təbrik edir”:
Öylə bir tərcümə kim, ruhi-Şekspir
görcək
Ağladı ruhi-Otelloyla bərabər özünə
Ah, mütərcim! - deyə bir odlu tüfürcək
atdı,
Şübhəsiz, düşdü o da tərcüməkarın
gözünə...
Haşım bəyin Bakıda Sabirə
qarşı yazdığı təhqirlər şiddətlənincə,
Cəlil Məmmədquluzadə Qarabağdan məsələyə
müdaxilə edib yazır ki, siz ona cavab verməyin, ancaq yeri
gələndə özünü və qəzetini tənqid
edin.
Əhvalı pisləşən Sabir
Novruz bayramını xəstəxanada keçirir. Martın
axırında Cəlil Məmmədquluzadə Qarabağdan
Tiflisə qayıdır. Həkimlər Sabirin durumuyla
bağlı geniş iştiraklı konsilium keçirirlər:
onlardan bir qismi Sabiri əməliyyat etməyin faydalı
olacağını desə də, əksər həkimlər
artıq qara ciyər sirrozunun xeyli irəlilədiyini və əməliyyatın
heç bir işə yaramayacağını
vurğulayırlar. Əməliyyat üçün Sabirin
razılığı lazım idi - buyurun, onun reaksiyasını
da oxuyun: ”Mənim qarnım sandıq deyil ki,
açıb-örtsünlər”.
Aprelin əvvəlində Sabiri Tiflisdən
Şamaxıya Cəlil Məmmədquluzadə yola
salmışdı; Əziz Şərifin sərrast ifadəsi
ilə, “Azərbaycan demokrat ədəbiyyatının iki
ölməz nümayəndəsi Tiflis vağzalında daimi
olaraq vidalaşmışdı”. Buradakı “demokrat ədəbiyyatın
iki ölməz nümayəndəsi” ifadəsini də
yadımızda saxlayaq...
“Zənn edirdim edəcəkdir ona çarə.....”
Tiflisdən sonra Bakıdakı müalicə
də kara gəlməyincə, Abbas Səhhət kimi vəfalı
dost Sabiri yenidən Şamaxıya aparmışdı. Maddi
sıxıntılar onsuz da tükənmiş ümidləri
daha da tükədərkən ölmədən “Hophopnamə”nin
çapını görmək yeganə təsəllisi
olacaqdı. Özünün dediklərindən: “Mən bir dəfə
Hacı Seyid Əzimin görüşünə gedəndə
gördüm ki, bütün yazdığı
kitablarını, şeirlərini qarşısına
töküb onlarla məşğuldur. Hər zaman zarafat edib əylənən
Ağa o gün çox bikef və kədərli idi. Səbəbini
soruşdum: ”Bir şair üçün, -dedi, - bundan
böyük bədbəxtlik olmaz ki, gözünü həyata
yumarkən bütün ömrünün məhsulu olan əsərlərinin
müqəddəratını bilməsin. Məni kim xatircəm
edər ki, sabah öldükdən sonra bu əsərlərim təb”
və nəşr edilib adımı tarixdə
yaşadacaqdır. Mən bunların künc-bucaqlarda itib tələf
olmayacağından arxayın deyiləm”. Ustadı Hacı
Seyid Əzimin kitabının çapını görə
bilməməsi onun dərdinə dərd əlavə
etmişdi - oğlu Mir Cəfər atasının
kitabını Sabirin ölümündən bir il sonra
çap etdirəcəkdi. Sabir əsərlərini çap
etdirmək üçün dəfələrlə hesab-kitab
yapsa da, hətta 300 manat pulu bir araya gətirməyə müvəffəq
olmamışdı - Hacı Zeynalabdin Tağızadənin mətbəəsi
də kitabı şairin öz hesabına çap etməyi
uyğun görmüşdü. Ömrünün son günlərində
yanında olanların xatirələrindən bunu
görürük: “Əmim öz əsərlərini - əlyazmalarını
bir toplayıb taxçaya qoymuşdu. O, bunları bir kitab
halında görmək həsrəti ilə
yaşayırdı. Xəstə yatanda tez-tez həmin
taxçaya tərəf baxır, “onlardan muğayat olun” deyirdi.
Ölümündən bir neçə dəqiqə əvvəl
o məni yanına çağırtdırdı. Əmim nə
isə demək istəyirdi, lakin deyə bilmədi. Kim bilir, bəlkə
o, yenə də əsərlərini xatırlatmaq istəyirdi.
İstədiyi son sözü deyə bilməməsi mənim
üçün böyük bir dərd oldu” (Qardaşı
oğlu Zeynalabdin Tahirzadə). Kitabının çapı
üçün sadəcə bir qadın 5 manat verir, daha sonra
5 manata 15 manat da əlavə edilir və kitab çapı
üçün başlayan maddi yardım işi də
başladığı yerdə qalır. Ölümündən
sonra o 20 manata kimlərin nə qədər pul əlavə
etdiyini yazmaq istəmirəm, çünki milli
duyğularınızı növbəti dəfə qabartmaq mənim
işim deyildir; milli duyğuları qabartmaq sahəsində
özümü mütəxəssis də saymıram.
Kitabın çapı üçün
yığılmaq istənən yardıma etiraz edən və
onu öz sərmayəsi ilə çap etdirəcəyini elan
edən bir vətən zəngini isə sözdən işə
keçmək vaxtı gələndə qeybə çəkilir.
Şamaxıda xəstəyə ən anlamlı yardım yenə
Tiflisdən gəlmişdi; Cəlil Məmmədquluzadədən
gələn zərfin içində 300 manat pul və bu məktub
vardı: “Sabir, adamın yaxın bir dostu xəstə olanda onu
yoluxmağa gedir, gücü çatan bir töhfə də
aparır. Təəssüf ki, Şamaxıya gəlib səni
şəxsən yoluxmağa imkanım yoxdur. Bu üç
yüz manatı bir töhfə kimi məndən qəbul
et...”
Abbas Səhhətin Tiflisə, “Molla Nəsrəddin”
jurnalına göndərdiyi teleqram bu sözlərdən ibarət
idi: ”İyulun 12-də Sabir vəfat etdi. Səhhət”.
Dəfnində Şamaxının aydın
dünya görüşlü insanları hamılıqla
iştirak etsə də, həyatı ona zəhər edənlərin
kin-küdurətinin dəfn mərasimində də ondan əl
çəkmədiyini görürük. Sultan Məcid Qənizadə:
“Səfərimin son günü Sabir ilə xudahafizləşib
səhəri günü Bakıya yola düşəcəkdim.
Mən səfər libasında əşyamı faytonun
içinə yığışdırırdım, bu əsnadə
iki nəfər gənc yüyürüb yanıma gəldi və
Sabirin ölümünü mənə xəbər verdilər.
Mən faytonu bir saat saxlatdırıb meyit üstünə
getdim. Küçədə qoyulmuş mafə
qarşısında xeyli adam var idi. Cənazə dəfnə
hazır olduqda ziyalı cavanlar mafəni əlləri
üstünə qaldırıb Qalabazar məscidinin
qarşısında küçə ayrıcında yerə
qoydular. Məhəllə axundu Ağa Mir Mehdi ağa şairin
namazını qılmalı idi. Ağanın evi məscid ilə
qapı-qapı olduğundan camaat gözünü oraya zilləyib
onun təşrifini gözləyirdi. Amma onun “isbati-vücudi”
çox uzun çəkdi. Adamlar bir-biri ilə
pıçıldaşıb himləşirdilər. Mir Mehdi
ağanın Sabirin namazını qılmaq istəmədiyi məlum
olduqda gənclərdən bir neçəsi onun əleyhinə
səslərini ucaldıb üsyan etməyə
başladılar. Bunun nəticəsində Ağa cənabları,
yəqin ki, məcburiyyət gücü ilə evdən
çıxıb dinsiz şairin namazını qıldısa
da, dua əvəzinə lənət oxuyub onun cənazəsini
cəhənnəmə göndərmək istədiyi qiyafəsindən
görünürdü”..
“Məramım yenə dünyada durar”
“Dünyada duracağına
inandığı” məramı nə idi? Sovet vaxtının
alimlərinə görə o, “sosialist realizminin beşiyi
başında durmuşdu”. Abbas Səhhətə görə,
“fransız şairlərindən Şatobrian fransız
qövmünün səltənət xanədanından olan
Burbonlarla Napoleon arasındakı müqayisəyə dair bir
kitab yazmışdır ki, Burbon xanədanından olan
fransız kralı XVIII Luinin özünün etirafınca, bu
kitab ona bir ordudan ziyadə xidmət etmişdir. Mən də
iddia edirəm ki, Sabir əfəndinin də asarı bu beş
ilin müddətində İran məşrutəsinə haman
bir növ ordudan ziyadə xidmət etmişdir”. Səhhətin
bu sərrast sözlərinə sadəcə, iki kəlmə əlavə
etmək istərdim: “Ərdəbil” şeiri 8 bənddən
ibarət bir mənzumə deyil, 8 cildlik romandır. Azərbaycan
Cümhuriyyətinin Osmanlıdakı ilk səfiri olmuş
Yusif Vəzir Çəmənzəminli İstanbulda 1920-ci ildə
çıxmış “Azərbaycan ədəbiyyatına bir nəzər”
kitabında “Sabir ruhən şərqlidir, təmayülən
Avropa mədəniyyətinin ifadəsidir. Millətinin mütərəqqi
olmasını istər, mədəniləşməsini arzu edər”,
– deyə yazıb. “Lağ-lağ danışıb başlama
fəryadə, əkinçi” - dediyi kəndçi-kündçü
də onu özündən sayar, “Fəhlə,
özünü sən də bir insanmı sanırsan?”- dediyi əməkçi
də ona heyrandır. Uşaq bağçasına və ya
ibtidai məktəbə getmiş bir cocuq üçün “Dərsə
gedən bir uşaq” şeirindən daha səmimi bir həmdəm
varmı? Axı o həm də şox səmimi bir qəzəl
ustasıdır - “İstəsən könlüm kimi
zülfün pərişan olmasın; Ol qədər cövr
et mənə ki, ah etmək imkan olmasın”- bu beyti indiyə qədər
neçə müğənninin ifasında dinləmisiniz?
Onun “ayinəsində” özünü əyri
görən “qraxmal qalstuklu intelligentlər” və “9
yaşındakı qızı siğə etmək istəyən
qırmızı saqqallı kişilər” isə ondan
xoşlanmaz. Sabir dinə qarşı deyildi: “Aya oxumazlar nə
üçün dini bölənlər; Kanu-şiyəən
rəmzini Quran arasında” – misralarının müəllifi
sizcə, dinsiz ola bilərmi? “Ol şəhidanın salam olsun rəvani-pakına;
Çün bu xidmətlər bütün islamadır,
insanadır; Afərinim himməti-valayi- Səttarxanadır”- bəs
bu misraların müəllifi necə? İslama qarşı
olan hansı yazar “şəhid”lik mərtəbəsinə
salama durar və ya “insan” kəlməsindən əvvəl
“İslam” kəlməsini işlədər? Ömər Faiq
Nemanzadənin İslamda qadının qiyafətinə həsr
olunmuş məqaləsi “dəliqanlalılar, hampalar,
zorbaların” sərt reaksiyasına məruz qalanda Sabirin
yazdığı bu sətirlər onun Qurana nə qədər
sayğılı olduğunu göstərmirmi: “Hərə
Qurana verir istədiyi mənanı; Aç, oxu, bunlara gör həzrəti-Quran
nə deyir? Deməz Allah ikimənalı sözü
qullarına; Bu qədər anlamışam, başqa
sözü bilməyirəm”.
Xatirələrdən öyrənirik ki,
xəstələyin verdiyi dayanılmaz əziyyət onu dəfələrlə
intiharın eşiyinə gətirib. İntihardan vaz keçməsinin
səbəbini, buyurun, özündən dinləyin:
”Dünyadan və həyatımdan bizaram, bəradər. Yəqin
et ki, şərən məsul olmasaydım, kəndimi məsmum
edər və dünyanın əzabından xilas olardım” –
hansı dinsiz adam intihar etməməsinin səbəbini “şəriət
qarşısında məsuliyyət daşımaqla” izah edər?
Yox, burada onun dindar olduğunu sübuta
çalışmıram - o, qaranlıqla
aydınlığın əbədi mübarizəsində
müxalifətin aydınlıq tərəfini şərəflə
təmsil edirdi. O, dinin insan vicdanındakı yerinə son dərəcə
hörmətlə yanaşan və dinin insan həyatındakı
yerinin çərçivəsini dəqiq görən bir
aydın idi - onun hədəfi din yox, din tacirləri idi. Hədəfi
düzgün müəyyənləşdirdiyinə görə,
din tacirlərinin də onu əks-hədəfə alması təbiidir.
Onu “din düşməni” elan etməsələr, çörəkləri
hardan çıxar? Ölümündən 100 il keçəndən
sonra da bu durum dəyişməyəcək, 200 il keçəndən
sonra da...
Şəxsiyyət vəsiqəsi...
“Millət” məfhumunu ədəbiyyatın
səhifələrindən nizami şəkildə
küçələrə çıxaran ilk adam idi:
“Qaç oğlan, qaç, at basdı, millət gəlir”.
Osmanlı və İran əhalisinə də bu
düşüncəsini təlqin edib - bu gün Türkiyənin
aydın təbəqəsinin ən çox sevdiyi mənzum əsər
- onun “Qorxuram” şeiridir. Ölümündən 100 il sonra
Türkiyə onun “hansı müsəlmanlardan qorxduğunu” dərk
etməyə başlayıb.
Ən böyük demokrat və insan
haqları müdafiəçisi idi. “İnsanlara hürriyyət,
millətlərə istiqlal” - şüarının təməlində
onun “Kim ki, insanı sevər, aşiqi-hürriyyət olur; Bəli,
hürriyyət olan yerdə insanlıq olur” - misraları
durmurmu? “Millət və demokratiya” - bu qədəri bəs
edirmi? Eşitmirəm, bərkdən bağırın, ey məmləkətimin
Sabirdən xəbəri olmayıb, idxal demokratiyaya iman gətirən
intel-dantelləri.....
Önəmli qeyd: Sabir haqqında qiymətli
əsərlərin müəllifləri olan Milli Elmlər
Akademiyasının mərhum üzvləri Abbas Zamanovun, Əziz
Mirəhmədovun, Yaşar Qarayevin, “Molla Nəsrəddin” necə
yarandı?” kitabının müəllifi, professor Əziz
Şərifin və salnaməçi Qulam Məmmədlinin
ruhları önündə baş əyirəm. Lent.az
Olaylar.-2011.-13 iyul.- S.12.