Yunus Oğuzun
“Əmir Teymur”unu oxuyarkən...
Mabədi var –
onuncu sonuncu olmayacaq
Yunus Oğuz
son illər sıraladığı tarixi romanları ilə
bizi sevindirməkdə və heyrətləndirməkdə
davam etməkdədir. Duyğumuzun birinci tərəfi uzun illərin
tanışlığından, həmkarlığımızdan,
bizim də daxil olduğumuz geniş oxucu auditoriyasının rəğbətini
qazanmasından qaynaqlanır. Heyrətimizin də baiskarı
özüdür. Ölkənin tanınan, ictimai-siyasi fikrə
təsir göstərən “Olaylar” adlı qəzet və
informasiya agentliyində gündəlik qayğıları başından
aşdığı halda necə belə dolğun əsərləri
yaratmasına çoxları kimi mən də cavab axtarmaqdayam.
Yaxşı bilirsiniz ki, tarixi roman yazmaq dastan, əfsanə qələmə
almaq qədər asan deyil.
Burada hətta
epizodik surətləri səciyyələndirərkən
yüz illər, min illər yaşı olan qaynaqlara istinad etmək
lazım gəlir. Söhbət tarixdə əbədi izi qalan
fatehlərdən gedəndə isə nə vaxtsa təftiş,
qınaq ünvanına çevrilməmək
üçün gərək ölkələr dolaşasan,
arxivlərdə qovrulasan. Yunusun “Atillası”nı, “Nadir
şahı”nı, “Təhmasib şahı”nı
xatırlayanda, “Əmir Teymur”unun “Zirvəyə doğru”
adlı ilk kitabını vərəqləyəndə qələm
dostumuzun ərməğanından fərəh duymaqla bərabər
onun yaradıcılıq nümunələrinə tarixin
dolanbaclarında dikiləcək müasir və sabahkı
baxışları düşünməli olursan. Ona qədər
də bu mövzulara müraciət edilib. Necəsi
hamımıza bəllidir. Sinfi ideologiyalı cəmiyyətlərdə
fatehlərlə bağlı mövzularda əsl həqiqətlərin
qol-qabırğası sındırılıb. Fiziki və mənəvi
represiya maşınları gerçəkliyi olduğu kimi
göstərənlərin, yaxud bu niyyətə düşmək
istəyənlərin üzərində gəzib. Nəticədə
müasir nəslə barmaqla sayılacaq qədər obyektiv
nümunələr miras qalıb. Fatehlərin tarixdəki
roluna baxışlarda gülünc tendensiya özünü
xüsusilə qabarıq biruzə verib. Türkdilli xalqlara məxsus
qüdrətlərin yaradıcıları istilaçı, qəddar,
bəşəri məsələlərə biganə despotlar
kimi, Qafqazı, Orta Asiyanı, Sibiri top-tüfəng
gücünə istila edənlər isə az qala xilaskar
obrazında təqdim edilib. Postsovet məkanına acı miras
kimi qalan belə nümunələr
saysız-hesabsızdır. Altını indi də çəkməkdəyik.
Zənnimcə fatehlərimizin real obrazları barədə
ilkin təsəvvürlərimizin yaranmasında biz daha
çox Qərb yazarlarına minnətdar olmalıyıq. Ona
görə də Yunus bəyin bu boşluğun
doldurulmasına xidmətləri müasirlik baxımından
böyük önəm kəsb edir.
Tam qətiyyətlə deyə bilərik
ki, Y.Oğuz Azərbaycan romannəvisliyində öz yerini
tutub. “Əmir Teymur” isə “həvəsdi-bəsdi” qənaətlərinin
üzərindən birdəfəlik xətt çəkib.
Oxucunu nigarançılıqda saxlayan, ona yeni görüş
vəd edən əsərin əksəriyyətimizin stolüstü
kitabı olacağına şək-şübhəm yoxdur. Yəni
mabədi var- yazıçının onuncu kitabı sonuncu
olmayacaq. Əsər orijinal üslubuna görə əvvəlkilərdən
fərqlənir. Söz, ifadə seçimi, xarakterləri
açan lövhələr, dialoqlar yerli-yerində. Bu məsələlərdən
dilimizin sərraflarından olan görkəmli alimimiz,
Atatürk Mərkəzinin müdiri, filologiya elmləri doktoru,
professor Nizami Cəfərovun kitaba ön sözündə
geniş bəhs edildiyindən digər cəhətlər ətrafında
təəssüratlarımı bölüşmək istərdim.
Kamil əsər yaratmaq niyyətinə
düşənlər onu qarşıda yuxusuz gecələrin,
narahat anların, gərgin axtarışların gözlədiyini
nəzərə almalıdırlar. Yunus bəy də
yaradıcılığın belə məziyyətlərini
özünə yol yoldaşı edib.
Əsərdə Əmir Teymurun,
yaxın silahdaşlarının, düşmənlərinin
xarakterlərinə xas cizgilərin məharətlə verilməsi,
idarəetmə, hərb sənəti, adət-ənənələr,
ayinlər, musiqi alətləri və sair barədə səhih
məlumatlar romanın qayəsində həm də
maarifçiliyin məqsəd kimi dayandığını
sübut edir.
Oxucu proloqdan hiss edir ki, Əmir Teymurla
uzun, qanlı-qadalı yola çıxacaq. Fatehlik
iddiasında, birləşdiricilik arzusunda olanlar
üçün isə bu niyyətə düşüb
yarı yolda qalanların uğursuz taleləri
görüb-götürməli ibrət dərsləridir.
Ustadı Seyid Berkenin “Qurultay səni Böyük Əmir
seçdi. Bundan sonra nə etmək istəyirsən”
–sualına Əmir Teymurun cavabı onun məramına
aydınlıq gətirir: “Bütün Turanı
qılıncımla birləşdirəcəyəm.
Turanın əvvəlki qüdrətini qaytaracağam”. Teymuru
da əmir, rəhbər seçən tayfaların
qurultayıdır. Onun idealı saydığı Çingiz
xan da eyni etimaddan sonra zəfər yollarına baş vurub.
Yüz illərdən bəri Türk dünyasında
yaşanan ənənəyə uyğun olaraq, tarixin
yaddaşında qüdrətli hökmdar kimi qalacaq Nadirin də
başına şahlıq tacı belə məclisdə
qoyulacaqdı. Yazıçı bununla da bəşəriyyətin
seçki tarixini özəlləşdirməyə
çalışan Qərb, xristian dünyasına mesaj
göndərir, onların ideoloqlarına bu iddiaya düşməzdən
əvvəl Şərqə, xüsusilə Turana tərəf
üz çevirməyi məsləhət görür.
Doğrudur, müəllif “Nadir şah” romanında olduğu
kimi yeni əsərində həmin mərasimi tam detallarına
kimi təsvir etmir. Söhbətlərimizdən də bilirəm
ki , buna gücü çatardı. Zənnimizcə bu, qədim
Şərq, Turan demokratizmi barədə əvvəlki əsərdə
kifayət qədər bəhs olunmasından irəli gəlib.
Hər halda konkretliyin özü də tarixi varisliyə iftixar
hissi istiqamətləndirir.
Əmir Teymur parçalanmış,
bir-birinə qənim kəsilmiş türkdilli xalqları nə
üçün vahid dövlət şəklində birləşdirmək
istəyirdi? Yunus Oğuz bunun fəlsəfəsinə
hökmdarın, müdriklərin dili, düşmənlərinin
etirafları ilə aydınlıq gətirir. Bu ideyanın gerçəkləşdirilməsini
haqq işi saydığından Tanrıdan, müqəddəs
Qurandan, ona etimad göstərən xalqdan və bir də ulu
Çingiz xanın ruhundan qüvvət alır. Xan yox, əmir
titulu götürməsi həmin şəxsiyyətə
ehtiramının böyüklüyündən, Çingiz
xanı ustadı saymasından qaynaqlanır. Hərçənd
bunu etməməyə əsasları da var idi. Səmərqənd
Əmir Teymurun qurduğu dövlətin paytaxtıdır,
tezliklə gözəllikdə tayı-bərabəri olmayacaq.
Amma Çingiz xan bir vaxtlar burada daşı daş üstə
qoymayıb. İti zəkaya, yaddaşa malik Əmir Teymur
dövrünün bütün elmlərinə variddir, o
cümlədən tarixə də. Tarix gör-götür,
ibrət nümunəsidir. Təfriqə, kin yaddaşı da zədələyir.
Əmir Teymurun bu mənada ulu həmkarının
yürüş marşrutunu seçməsi onun
böyüklüyünün təcəssümüdür.
Hökmdarın həyatı boyu
yanında olan, bütün taleyüklü məqamlarda məsləhətləşdiyi
bir ustadı da var. Bu, Seyid Berkedir. Seyid Berke adi surət deyil.
Ağıllı, uzaqgörən hakimlərin sarayının əzəməti,
hörməti onun kimilərin sayəsində xüsusi dəyərə
minib. Seyid hökmdar hüzurunda baş əymə öhdəliyindən
azad yeganə şəxsdir. Əmir özünün daxili
intuisiyası ilə yanaşı onun mükalimələrində,
məsləhətlərində, hətta etirazlarında
uğurlarını axtarır və hər dəfə yekunda
yanılmır.
Əmir
son nəfəsində məzarının sevimli
ustadının ayaqları altında salınmasını vəsiyyət
edib. Bunu mənə Səmərqənddə qəbrin ziyarəti
zamanı deyiblər. Yazıçının təqdim etdiyi
obraz bu vurğunluğun məntiqi əsaslarının təcəssümüdür.
Bəs
uzun müddətli yürüşə çıxan
hökmdar nələrə diqqət yetirməlidir? Möhtəşəm
ordu yaradılması öz yerində, daha önəmli məsələ
var ki, əksər hakimlər bu səbəbdən səfərlərini
təxirə salmağa məcbur olur, yaxud geri dönürlər.
“Ölkəsinə daxilindən tam əmin olmayan hökmdar
yürüşə çıxmamalıdır!”- Teymur bunu
aksioma kimi qəbul edir.
İqtisadi islahatlar da iki əsas istiqamət
götürür: qiymətlərin tənzimlənməsi, ədalətli
ölçü, mizan-tərəzi. Acgöz darğaya və
köməkçisinə bazar meydanında Teymurun qurduğu məhkəmə
təbəələrində adil, qayğıkeş
hökmdar barədə baxışları möhkəmləndirir.
Əsər əmirin dövlətin
saraydan kənar idarəçiliyində möhkəm şəbəkəyə
malik olması təsəvvürlərini
formalaşdırır. Ölkə daxilindən kənarda
baş verən proseslərlə bağlı onu məlumatlandıran
şəbəkələr mövcud olsa da Teymur bir neçə
mənbəyə istinad etmədən qəti mühakimələr
çıxarmır. Xüsusi inam və etiqada layiq görülənlər
sırasında tacirlərə diqqət yetirilməsi isə
anlaşılandır. Əslən Şirvandan olan tacir
Ağbaba surəti isə müəllif tapıntısı
sayıla bilər. Bu, bitkin obrazdır. Ticarəti, bazar
qayda-qanunlarını yaxşı bilən Ağbaba tacirdən
çox siyasətçi, təbliğatçı təsiri
bağışlayır. Onun hərəkət
trayektoriyaları yürüş istiqamətlərinə
işarədir. Hökmdar tacirin vasitəsilə Şirvanda, Azərbaycanda
baş verən hadisələrdən xəbər tutur onu
Miranşahın nalayiq hərəkətləri barədə məlumatları
alan kimi əsəbiləşir, adil hökmdar təki görəcəyi
tədbirləri müəyyənləşdirir.
Romanda Dehli ilə Səmərqəndin
müqayisəsi, ustad Nəimi və Nəsimi ilə
bağlı sorğular, Hafizin bu şəhərə aid məşhur
bəndə görə Əmir Teymurla üzləşməsi
əsərin oxunaqlılığını artıran məqamlardandır.
Müəllifə burada daha bir sağol düşür.
Bildiyimiz kimi, “Nəsimi” filmində Nəiminin Əmir Teymur tərəfindən
edam edildiyi təsvir olunub. Y.Oğuzun kitabından belə qənaətə
gəlmək olur ki, bu qətlin əmirin hökmünə
bağlanması əsassızdır. Hökmdar hiddətləndiyi
şairləri də sözün qüdrətinə görə
bağışlayıb. Alimlərə, üləmalara,
şairlərə xüsusi diqqət yetirib, dərvişləri
yaxşı eşidən qulaqları, tacirləri görən
gözü, müjdəçiləri hesab edir.
Tacir Ağbabanın Dehli və
Bursadakı görüşlərinə diqqət yetirək.
Sultan Bəyazidin “Teymur necə adamdır” sualını
olduğu kimi cavablandırmaq cəsarət tələb edir: “Həm
qəddar, həm mərhəmətli, həm xəsis, həm
də səxavətli, həm zəif, həm də
güclüdür, həm nifrəti var, həm də məhəbbəti”.
Açmasını özü dilə gətirir. Bu sözlər
birləşmiş Avropa qoşunlarını darmadağın
edən İldırım Bəyazid kimi möhtəşəm
hökmdarın önündə səslənir. İ.Bəyazid
də fatehdir, türkün-türkün dostu olmasını
istəyir. Fəqət əsərdən
göründüyü kimi xristian dünyası, Roma papası,
Vatikan hərb meydanında həyata keçirə bilmədiklərini
fitnə-fəsadla, qardaşı qardaşa qarşı
qaldırmaqla reallaşdırmaq niyyətindədirlər. Əfsuslar
olsun ki, buna nail də olurlar. Növbəti kitabda bunları
ürək ağrısı ilə izləyəcəyik.
Əsər Türk dünyasının
hərb tarixinin öyrənilməsi baxımından da
müstəsna əhəmiyyətə malikdir. Düşərgə
salınması, ordunun, hissələrin tərkibi, geyimlər,
taktiki seçim və sair barədə məlumatlar Əmir
Teymurun sərkərdə məharətindən xəbər
verir. O, döyüşlərə elmi nəzərdən
yanaşır. Münəccimlər və din xadimləri ilə
məsləhətləşir, Quran açır, ayələrin
hökmünə əməl edir. Məhəmməd Peyğəmbərin
92 adına ehtiram olaraq Hindistana 92 minlik qoşunla
yürüşə çıxır. Təlalib
döyüşündə çayın keçilməsi,
dağlarda qarapaltarlıların təqibi, Dehlinin
alınması hərb tarixini bəzəyən möhtəşəm
əməliyyatlar sayıla bilər. Fillərin zərərsizləşdirilməsi
zamanı tətbiq edilən metoddan yüz illər sonra Nadir
şahın Hindistanda bəhrələnəcəyi, ordunun
döyüşlərə davul, təbil və qaraney sədaları
ilə çıxması dövrün musiqi alətləri
barədə maraqlı məlumatlardır.
Kitab oxucunu intizarda saxlayan sonluqla bitir. Qarşıda 7 illik səfər
dayanır. Necə, bax
bunun yaşantılarını
müəllif kitabın
ikinci hissəsində
təsvir edəcək.
Əflatun Amaşov
Olaylar.- 2011.- 11-13 iyun.-
S.9.