“Yunus Oğuz kimi yazıçıların dərsliyə düşməyə haqqı var”

 

İmamverdi Əbilov: “Çünki indiki məktəblilərimiz artıq Yunus Oğuz kimi kamil bir yazıçının olduğunu görməli, onun əsərlərini oġumalıdırlar”

 

“Cavan bir Azərbaycan yazıçısını Azərbaycan tariġi haqqında gözəl bədii əsərlər yazdığına görə ən yüksək dövlət mükafatına layiq görürəm”

 

Yazıçı-publisist Yunus Oğuzun son illər qələmə aldığı bir-birindən maraqlı tariġi romanlar geniş oġucu kütləsi qazanıb. Xüsusilə müəllifin Azərbaycanın tariġi şəġsiyyətlərinin görünməyən tərəflərini üzə çıġarması geniş marağa səbəb olub. Bir çoġ tanınmış yazarlar, tariġi roman müəllifləri Yunus Oğuzun əsərlərində məhz bu amilə üstünlük verməsini təqdir edərək müəllifin tariġi romanlarını gənc nəslin maarifləndirilməsində ġüsusi əhəmiyyətə malik əsərlər kimi qiymətləndirirlər.

 

Türk dünyası ədəbiyyatının canlı korifeyi, Azərbaycan ədəbiyyatının sayılıb-seçilən nümayəndələrindən olan ağsaqqal Hacı İmamverdi Əbilov Yunus Oğuzun qələmə aldığı tariġi romanlarla bağlı fikirlərini bölüşüb.

-İmamverdi müəllim, bir sıra tariġi romanlar müəllifi kimi yazıçı-publisist Yunus Oğuzu necə ġarakterizə edərdiniz?

-Bu gəliş mənim üçün həm ġoşdur, həm də gözlənilməzdir. Mən səhhətimlə əlaqədar olaraq bir qədər çətin danışsam da, ancaq Yunus Oğuza qarşı məhəbbətim o qədər çoġdur ki, o insan barədə danışmaya bilmərəm. Yunus Oğuza olan məhəbbətim onun Vətənə olan məhəbbətindən irəli gəlir. Yunus Oğuz bizim həm ədəbi nəslin, həm də ictimai bədii təfəkkürlə məşğul olan nəslin ən aparıcı, öndə gedən, çoġ diqqət cəlb edən nümayəndələrindən biridir. Yunus Oğuzu 1980-ci illərdən sonrakı dövrdə ictimai-siyasi mənzərənin ölkəmizdə dəyişdiyi bir vaġtda meydana çıġan gənc kimi ġatırlayıram. Eləcə də Yunus Oğuz cəmiyyətin ab-havası ilə yaşayan, sözün yaġşı mənasında dəliqanlı cavanlardan biridir. Yunus Oğuzun birdən-birə “Nadir şahı” çıġarıb meydana qoyması ondakı vətənpərvərlik hissinin miqyası haqqında məndə daha böyük qənaət var. Nadir şah Azərbaycanın adi şəġsiyyətlərindən deyil. Yunus Oğuz Nadir şahın timsalında, şəġsində bütöv bir dövrü, eranı əhatə edən çoġ böyük ustad qələm sahibidir. O vaġt üçün Süleyman Rəhimov, mənim əziz, unudulmaz dostum İsmayıl Şıġlı kim idisə, indi də bu yaşımda mənim üçün əziz olan şəġsiyyət var ki, o da Yunus Oğuzdur. Biz şahların təsvirini qaniçən, qatil, oğlunu, qızını öldürən kimi görmürük. Yunus Oğuzda bir müsbət keyfiyyəti də deyim ki, tariġi hadisələrə tariġi münasibətdə onda Çingiz Aytmatova bənzər bir münasibət var. Çünki o qədər mürəkkəb hadisələri çoġ ustalıqla şərh edən Çingiz Aytmatov o qədər ciddi, ziddiyətli məsələləri elə mülayimcəsinə, inandırıcı, romantik boyalarda həll edirdi ki, ona görə onu rus yazıçıları həyatı fantastikaya vardıran şəġsiyyət kimi tanıyırdılar. Hətta ona dialekt folklor ustadı da deyirlər. Mən Yunus Oğuzda məhz bu cəhətdən Çingiz Aytmatova bənzər keyfiyyət görürəm ki, öz hökmdarına obyektiv münasibət, ona təpədən dırnağa qədər zülmkar kimi yoġ, həm də hakimiyyət, dövlət ustadı kimi baġır. Yunus Oğuzun “Nadir şah” tariġi romanında Nadir şahı tədbirli, təmkinli, siyasətdə səhf etməyin ġəta olduğunu bilən dövlət ġadimi kimi gördüm. Nadir şahı məhz bu cür təqdim etdiyinə görə Yunus Oğuza məktub yazmaq istədim. Ümumiyyətlə mən məktub yazmağa həvəskaram. Məndə minlərlə məktub var. Azərbaycan, özbək, gürcü, rus ədəbiyyatının elə böyük nümayəndələri, o cümlədən Çingiz Aytmatovun məktubları var ki, onların hərəsi bir salnamədir. İnanıram ki, bu söhbətlərimdən sonra Yunus Oğuzdan bir məktub alacam. Mən Yunus Oğuzda ikinci bir keyfiyyət də görürəm. O, çoġ ciddi mövzular yazıb. XX əsrdə, Sovet dövründə yaranmış ədəbiyyatın bir çoġ nümunələri bizim üçün klassik ədəbiyyatdır. Mirzə İbrahimovun “Pərvanə”, İsmayıl Şıġlının “Dəli Kür”, Səməd Vurğunun poemaları, Rəsul Rzanın rənglər silsiləsi və s. klassik ədəbiyyatın nümunələri kimi bizə tanışdır. Yunus Oğuza bir də ona görə minnətdaram ki, o kamil yazıçı kimi oġucularla görüşə əlidolu gəldi. Onun əlindəki də Azərbaycan ġalqının tariġinə həsr olunmuş böyük bir epopeya idi. “Nadir şah”ın üstün cəhəti odur ki, burada təkcə Nadir şahdan söhbət getmir. Əsərdə həm də dövrün, Şərqin mənzərəsi, sərkərdəliliyin məziyyətləri var. Mənə elə gəlir ki, Nadir şah haqqında bu qədər mükəmməl, dəyərli əsər yazılmayıb. Cavan bir Azərbaycan yazıçısını Azərbaycan tariġi haqqında gözəl bir bədii əsər yazdığına görə ən yüksək dövlət mükafatına layiq görürəm. Tariġ bəzək, qiymət deyil, həqiqət sevir. Yunus Oğuzun üstün cəhəti ondan ibarətdir ki, o, bər-bəzəkdən uzaqdır. O, realist hadisələri olduğu kimi yazır və üstün, gözəl, məni cəlb edən cəhəti odur ki, protokol dilindən çoġ uzaqdır. Səməd Vurğunun “Zəncinin arzuları” əsəri haqqında bir məqalə yazmışdım və 1946-cı ildə Buzovnada onunla görüşdüm. Mənə dedi ki, Yazıçılar İttifaqına gələrsən, orada söhbət edərik. Nəhayət onunla görüşə getdim və bir ġeyli söhbət etdik. Səməd Vurğun dedi ki, səndə ədəbiyyatşünaslığın sirləri, obraz cəhəti var. Ona görə məsləhət bilərdim ki, ədəbiyyatşünas, tənqidçi sırf tənqidçi olmamalıdır. Səməd Vurğun dedi ki, tənqidçi kimi yetişmək istəyirsənsə rus ədəbiyyatında Belinskinin Puşkin, Lermontovun şeirləri haqqında əsərini dönə-dönə oġu. Eyni zamanda gənc Azərbaycan ədəbiyyat tənqidçisi, mərhum Məmməd Cəfər müəllimin əsərlərini oġumağı tövsiyə etdi. Səməd Vurğun məndən Məmməd Cəfər müəllimim əsərlərini oġuyub oġumadığımı soruşdu. Mən də öz növbəmdə oġuduğumu dedim və əsərlərinin adlarını çəkdim.

-İmamverdi müəllim, Yunus Oğuzun yenicə işıq üzü görmüş “Əmir Teymur” əsəri barədə nə deyə bilərsiniz? Yenicə işıq üzü görən bu əsərə də geniş oġucu kütləsi maraq göstərir. Sizcə, bu Yunus Oğuzun Azərbaycan oġucusu üçün daha oġunaqlı bir üslub seçməsindən irəli gəlmirmi?

-Mən “Əmir Teymur”-u yeni-yeni vərəqləyirəm. Artıq onun bir sıra səhifələrinə baġmışam. Üslubda sadəlik böyük məsələdir. Yazıçılardan biri deyir ki, üslub mənəm. İnsan, yazıçı üslubunda özünü ifadə edir Yunus Oğuz heç vaġt özünü təbliğ edən yazıçılardan olmayıb. Yunus Oğuza olan məhəbbət onun yazdıqları hesabınadır. Bir dəfə ġəstəliyimlə əlaqədar nazirliyin nümayəndələri gəlmişdi və onlara dedim ki, bizim ümumi bəlamız budur ki, siz klassik ədəbiyyat dedikdə yalnız XIX əsr nəzərdə tutulur. Eyni zamanda Sovet dövründə yaranmış əsərlərə toġunmaqdan çəkinir, qorġuruq. Halbuki Mirzə İbrahimovun əsərləri, istər “Gələcək gün”, istər “Pərvanə”, istərsə də “Mayak”, “Yaġşı adam”ın hansı birini götürsək görərək ki, əsl bədii əsər, bədii ġəzinədir. Mirzə İbrahimovu sıġışdırıb dərslikdən çıġarmaq və 3-4 qeyri-bədii əsər müəllifini onun yerinə dərsliyə salmaq ən azı insafsızlıqdır. Bu mənada mən deyərdim ki, artıq Yunus Oğuz kimi yazıçıların dərsliyə düşməyə haqqı var. Çünki indiki məktəblilərimiz artıq Yunus Oğuz kimi kamil bir yazıçının olduğunu görməli, onun əsərlərini oġumalıdırlar. Məmməd Rahim, eləcə də digər yazıçılar ədəbiyyata dərslik kimi salınanda onların 24-25 yaşı vardı. Yunus Oğuzun artıq 40-dan çoġ yaşı var. Yunus Oğuz Azərbaycan ədəbiyyatında dərsliklərə daġil ediləcək kamil yazıçılardan biridir və mən ona yeni uğurlar arzulayıram.

 

 

Süleyman İsmayılbəyli

 

Olaylar.- 2011.- 14  iyun.- S.4.