Öz
başımıza salınmalı “milli bomba”
Kino-rejissor
Vaqif Mustafayev doğru düşündü, əla çəkdi
Azərbaycan kinosu barəsində söz
düşəndə indi kimsənin fəxrlə
danışması günümüzün
qıtlığı sayılar. Ən yaxşı halda “O
olmasın, bu olsun” və ya “Əhməd haradadır?” ən
gözəl film kimi xatırlanar. Təbii ki, sovet
dövründə kinoya diqqət və ayrılan böyük
maliyyə vəsaiti adi sovet vətəndaşının da bəsit
düşüncə tərzini qane edə biləcək filmlər
çəkməyə tam imkan verirdi. Biz buraya konkret ideoloji
formulanı, dünya kinosundan bixəbərliyi, yalnız
ağ və qara rənglərdən ibarət olan adi həyat
tərzini və proletariatın dahi rəhbəri sayılan
V.İ.Leninin “Kino bizim üçün incəsənətlərin
ən vacib olanıdır” fikrini də əlavə etsək,
20 il əvvəldə qalmış Sovet kinosunun
uğurlarını başa düşə bilərik. Azərbaycan
müstəqillik qazandıqdan sonra isə milli kinomuzun
halına yanan gərək! Son illər Azərbaycan kinosu əsasən
müxtəlif tele-kompaniyaların biznes marağı,
özünü yeni bir ampulada sübut etmək cəhtləri
və ya imkanlı şəxslərin cızma-qarası əsasında
zorən çəkilən filmlərdən ibarət olub.
Onlar öz teatrallığı, rejissor və operator
qüsurları, montaj və səs keyfiyyətsizliyi ilə adi
tamaşaçının da istehzasına səbəb olur.
Sanki bir video-kameranı çiyinlərinə alıb və
kino sənəti ilə məzələnmək istəyiblər.
Buna baxmayaraq, son illər bizdə əsil kino çəkilmədiyini
iddia etmək də doğru olmazdı. Bundan ötrü təkcə
rejissor Vaqif Mustafayevin son filmlərindən hər hansı
birinə baxmaq kifayətdir. Əsil sənət əsəri təkcə
istirahət obyekti olaraq deyil, estetik təsir gücünə
görə dəyərləndirilir. V.Mustafayevin komediya və
ya tragikomediya xarakterli filmləri isə millətin təkcə
estetik zövqünü oxşamır, həm də onu tərbiyələndirir,
islah edir. Yumor təbabətin şirin həbləri kimidir –
qarşı tərəfdə ədavət və qıcıq
doğurmayacaq. Üstəlik, onun yaratdığı filmlər
ölkədə Azərbaycan kinosu + Vaqif Mustafayevin filmləri
formulasını diqtə edir. Əslində müasir Azərbaycan
kinosu məhz elə Vaqif Mustafayevin filmlərindən ibarətdir.
Qalanları lağlağı və ya bədii özfəaliyyət
nümunələri sayıla bilər. Bir vaxtlar Sovet filmi
dedikdə Avropada “Mosfilm”+ Gürcüstanfilm” formulasını
qeyd edirdilər. Gürcüstan filmləri özünün
orjinallığı və incə yumoru ilə fərqlənirdi.
Digər bütün kinostudiyaların filmləri “Mosfilim”in
köynəyindən keçir, hətta orada təsdiq olunurdu.
Bu formulanı V.Mustafayev ilk dəfə 1988-ci ildə “Yaramaz”
filmi ilə pozmuşdu. İndi isə ümumiyyətlə,
Gürcüstan kinosu özünü “Vaqif Mustafayev” fenomeninin
tərkib hissəsi kimi təsdiq etməyə
çalışır. Gürcüstan
kinomatoqrafçıları Vaqif bəyin filmlərində hər
hansı formada (aktyor, operator, bəstəkar,...) iştirak etməkdən
məmnundurlar. Onun çəkdiyi filmlərdə ssenaridən
daha çox rejissor işi öndə durur və bəzən
bu filmi büsbütün rejissor filmi olaraq qəbul edirsən.
“Fransız”(1995), “Hər şey yaxşılığa
doğru”(1997), “Yer ilə göy arasında” (1998), ”Milli bomba”
(2004), “Yoxlama” (2006),.. Bu filmlər büsbütün rejissor
tapıntıları ilə zəngindir. Bu səbəbdən
o həm də filmlərinin ssenari müəlliflərindən
biri kimi iştirak edir. Onun hədəfi birbaşa xalqın
nöqsanları, vaxtını bitirmiş bir sıra adət-ənənələr,
psixoloji qüsurlar və sosial eyiblərdir. Bu filmlərdə
sətiraltı mənalarla yanaşı rejissorun öz dəsti-xətti
də fərqlidir. Onun bədii filmlərində Tarkovskidən
tutmuş Paracanova, Fellidən Ryazanova qədər hər
cür məşhur rejissorların dəsti-xətti hiss olunur.
Amma onların heç birində olmayan daha bir nüans
var – millilik! “Milli bomba” filmində Əbdülqəninin
atasının ayağı açılarkən “Alə bi dənə
“Hopstop!” deyə rəqs etmək üçün musiqi
sifariş verməsini heç bir dilə eyni qədər milli
kaloritdə tərcümə etmək mümkün deyil. Sənətkarın
bu filmi Vaqif bəyin təpədən dırnağa kimi milli sənətkar
– Azərbaycan rejissoru olmasının ifadəsidir. Siyasi hadisələrin
qaynadığı müasir dövrümüzdə “Milli
bomba” filminə diqqətlə baxılması hamı
üçün faydalıdır. Bakı mühiti,
İçərişəhər, bakılı xarakteri və
bir postmodernist azərbaycanlının düşüncə tərzi
onun bu filmində aşkar hiss olunur. “Milli bomba” filmi digərlərindən
həm də siyasi sarkazmın parlaq nümunəsi kimi fərqlənir.
İlk baxışdan onun qəhrəmanları sanki dəli və
ya psixoloji qüsuru olan adamlar təəssüratını
bağışlayır. Əslində rejissor onların fərdiliyini
bütün çılpaqlığı ilə aça
bildiyi üçün məhz bu cür təəssürat
yaranır. Tamaşaçını hər şeyin
fövqündə saxlamaq və ona yuxarıdan baxa bilmək
imkanlarını yaratmaq rejissorun estetik tərbiyə məqsədilə
yaratdığı bir məqamdırsa, digər məqam isə
bəzən onu filmdəki hadisələrin içinə daxil
edə bilməsidir. Əgər tamaşaçı bu məqamlarda
gözləri yaşarana qədər gülə bilirsə, bu
heç də ucuz lağlağının deyil, çox ciddi
gülüşün təzahürüdür. Filmdə bir
çox siyasi məqamlara da “daş” atılır. Dəyib-dəymədiyini
əsil tamaşaçı etiraf edə bilər. Filmin ilk
kadrlarında-proloq hissəsində arabası ilə
böyük bir daş aparan heykəltaraş təqdim olunur.
Özlüyündə o, dövrün əsil həqiqətini
ifadə edən, gözəl bir əsər yaradacaq və
öz sənətini təsdiq edəcək. Və o “Daş
atan adam” əsərini yaradır. Bu heykəli hər görən
şəxs özündən asılı olmadan onun
pozasını almağa çalışır. Çünki
hər kəsin içində kiməsə, nəyəsə
bir daş atmaq meyli var. Lakin komissiyanın “daş atmaq” hissi
aşkar duyulan üzvləri də bu heykəli qəbul etmək
istəmirlər. Çünki bu heykəldə konkret kimə
daş atıldığı aydınlaşmalıdır. Sadəlövh
heykəltaraş bu obrazın daşı polisə
atdığını bildirir. Amma onun bu fikir pis qəbul
olunur. Polisə atılırsa, deməli, dövlətə
atılır. Belə əsər yaradan sənətçinin
üzünə qapılar bağlana bilər. Sonrakı
kadrlardan birində o öz “qəhrəmanının”
çiyinlərinə rütbə ulduzu yonmağa məcbur
olur. Onda da bu obrazı xalqa daş atdığına görə
qəbul etmirlər. Nə hökumətə, nə də
xalqa daş atmaq olmaz! Bunu edənlərin üzünə
bütün qapılar həmişəlik bağlanacaq. Bəs
kimə daş atmaq olar? Sənətkar öz əsəri ilə
kimisə islah etməlidir. Daş atmadan diqqəti cəlb etmək
olmur. “Milli bomba” filminin özü büsbütün daş
atan adam obrazı kimidir. Burada hamının payına daş
var- həm hökumətin, həm də xalqın. Vaqif
Mustafayevin bir sıra digər filmləri kimi bu filmində də
duz gölünün, yığılmış duz təpəciklərinin
verilməsi müəyyən mənaları, daha çox da
xalqın duza qoyulubmuş kimi qorunan bir sıra xüsusiyyətləri
tənqid edilir. SSRİ dağılmış, ideoloji-siyasi tələblər
dəyişmişdir. Amma filmin qəhrəmanları olan
soydaşlarımız dəyişə bilmir, buna görə
də çox gülünc görünürlər. Əslində
bu həm də ağlamalı məqamlardır. Filmin digər
kadrlarında narıncı ayaqqabı geyinmiş
qadının ayaqları böyük planda və səs
qopararaq addımlayarkən verilir. Qadının əynində
sarı rəngli kostyum var. Sarı rəng ayrılıq,
ayaqqabı darısqallıq, sıxıcılıq, bunun
qadına məxsus olması isə konkret məkanda arvadın
hökmranlığına işarədir. Geniş canlanan məkan
zəngin bir mənzilin görüntüsünü əks
etdirir. Bu mənzilə gəlmiş televiziya işçiləri
burada yaşayan kino- montajçının
yaradıcılığının 40 illiyi münasibətilə
çəkiliş aparmaq istəyir. Amma buna görə birinci
olaraq arvadının (Nuriyə Əhmədova) onun barəsində
fikirlərinə əhəmiyyət verilir. Bu isə bizim bəzi
ailələrdə arvad fikrinin çox önəm
daşımasına bir işarədir. Çəkiliş
qrupunda səs yazısı ilə məşğul olan
obrazın rus dilində danışmaq istəməsi və
bundan ötrü rus dilində təhsil aldığını
və rusdilli olduğunu bildirməsi də müəyyən mətləblərə
işarədir. Digər obrazlar da eləcə rus dilini
heç də rəvan və təmiz bilməsələr də,
film boyu əsasən rus dilində danışırlar. Filmin
baş qəhrəmanı olan Montajçı (Aftandil
Maxaradze) çox zəngin bir mənzildə yaşayır.
Amma o və ailəsi heç də firavan həyat
keçirtmir. Montajçının həyatı və məhəbbəti
də çox qəribədir. Buna baxmayaraq onun oğlu
çox orjinal bir elmi ixtira üzərində işləyir.
O, öz atası barəsində danışarkən,
hamıya xas olan bir cəhət kimi daha çox özü
haqqında danışır və “Milli bomba”
hazırladıqlarını bildirir. Filmin əsas qayəsi də
məhz bu mətləbin üstündə qurulur. Milli bomba
üzərində tamamlama işləri gedir. Lakin bu bomba
heç kəsin – heç bir düşmənin başına
atıla bilməz. Ona görə də bombanı millət
öz başına salacaq. Amma buna da qorxurlar. Çünki bu
bombanı öz başlarına salsalar da, beynəlxalq ictimaiyyətin
bunun təsirinin düşmən olan qonşu ölkəyə
olacağını bildirəcəyindən ehtiyat edirlər. Bəli,
dəyişmək, yeni dövrə, yeni tələblərə
uyğunlaşmaq, inkişaf etmək və sərsəm həyatdan
qurtulmaq üçün bomba altına
düşübmüş kimi çox şey darmadağın
edilməlidir. Lakin bunu ixtira edənlərin özünün də
dəyişməyə böyük ehtiyacı var.
İxtiraçı oğul (Arzu Hüseynov) subay və hələ
ana qarşısında uşaq kimidir. Montajçı da
özü barəsində məlumat verərkən öz
anasını xüsusi diqqətlə qeyd edir. Atası ölərkən
anası o qədər və elə yanıqlı
ağlayır ki, sonra ağlamağa vərdiş edir. Adamlar
onu öz hüzür məclislərinə aparmağa və o
da ağlamağı ilə çörəkpulu qazanmağa
başlayır. Hətta daha evdə də tapılmır,
günü daim digər insanların hüzür məclislərində
ağlamaq və ağlatmaqla keçir. Onu daimi iş prosesindən
ayırmamaq üçün onunla yalnız telefon əlaqəsi
saxlaya bilir və bu zaman ağlayaraq danışırlar. Bu isə
xalqın daim ahu-zar etməsinə bir işarədir.
Montajçı yaradıcılığının yubiley
tarixi ərəfəsində kinostudiyaya dəvət olunur, həm
təbrik, həm də işdən xaric edilir. Kinostudiyada
iştahla salamlaşmaqdan savayı işçilərindən
əlindən heç nə gəlmir. Kinostudiya rəhbərinin
qapısı ağzında oturmuş katibə də artıq
qocalmışdır və indi hər gələnə öz
təzyiqini ölçdürür. Köhnə kino fəlsəfəsinin
artıq yenilənməsinə işarə deyilmi? Amma bu
işi görməli olanlar kinoda faşist rollarını ifa
edərək özləri də faşıstə çevrilənlərdir.
Onlar yeniliyi heç nə yaratmadan, köhnənin hər nəyini
dağıtmaq, o cümlədən sənətkarları
uzaqlaşdırmaq, kino lentləri yandırmaq və sairlə
həyata keçirdirlər. Kinoya yeni gələn
insanların isə bu barədə təsəvvürü Əbdülqəni
(Y. Nuriyev) qədərdir. O prodüsserin rejissordan daha
yaxşı olduğunu anlayıb, prodüsser olmağa
çalışır. Onun damların üstü ilə gedərək
sponsor axtarması müasir prodüserlərin çox
yuxarıdan getməsinə, yəhudi icmasına yuxarıdan
aşağı baxaraq yardım istəməsi isə milli təkəbbürə
və səriştəsizliyə işarədir. Maliyyə
çatışmazlığı ucbatından rejissor Mamedi də
(Əjdər Həmidov) öz filmindən ayırır, zorla
eşiyə atırlar. Amma o ruhdan düşmür. Rejissor və
montajçı maliyyə, lent, hətta montaj dəzgahı
olmadan belə xəyalən film çəkməyə və
onu xəyalən də montaj etməyə başlayırlar. Xəyalən
böyük işlər quran və elə onu xəyalən də
həyata keçirdən bizlərin dolğun obrazı deyilmi?
İşdən çıxarılan kimi mənzilini
satmağa məcbur olan montajçının sonra bu pulu
bölməsi də çox maraqlıdır. O, 3-cü,
4-cü dərəcəli hər şeyə böyük məbləğdə
pul ayırır, amma sonda dolanışığa pul
qalmır. Əlində olan vəsaitini mənasız şeylərə
sərf edib, sonra ac qalan azərbaycanlı kimi. Ən çox
vəsait (50 min) isə “Milli bomba” üzərində işlərin
tamamlanmasına ayrılır. Öz evini satmış
olduğu adamlar onun ailəsi ilə
Hafiz Mirzə
Olaylar.- 2011.- 4
may.-S.10.