“Sənətimin xalq
arasında təbliğatı
kölgədə qalıb”
Kamil Cəlilov:
“Qaboy çox şıltaq alətdir, gərək onun nazı
ilə oynayasan”
Azərbaycanda qaboy deyəndə ilk
növbədə Kamil Cəlilov yada düşür. 50 ildən
çoxdur ki, Kamil Cəlilov öz sehrli qaboyu ilə ürəkləri
ovsunlayır. Qəribədir: ən dahiyanə musiqi, ən kədərli
musiqidir. İlk baxışda belə məntiq yaranır ki,
insan kədərli, qəmli musiqiyə qulaq asanda təbii ki, kədərin
zilinə qərq olacaq, necə ki, olur. Zəif ağıl belə
qənaətə gələr ki, artıq insan bu mərhələdən
sonra bədbinləşəcək. Amma insan nəinki bədbinləşmir,
əksinə, kədərli musiqiyə qulaq asandan sonra
ruhlanır, həyata, dünyaya, özünə,
yaşamağa inamı artır. Niyə? Ona görə ki,
musiqinin mayasında doğmalıq, ümid var. Ruhun səsi
olan musiqi həm də doğmalıq, ümid səsidir...
Xalq artisti, qaboy sənətinin yeganə
təmsilçisi Kamil Cəlilov da nə vaxtsa qaboysuz
qalacağını qətiyyən ağlına gətirmir. O,
qaboyu havası, suyu, günəşi sayır. Ürəyinin
istəyini qaboyla deyir. “Mənim istedadım Allahın mərhəmətindən,
yaratmaq həvəsim isə xalqımın məhəbbətindəndir”
deyir. Bu cansız alət onun üçün hər
şeydir: ürəyinin sızıltılarını,
ağrı-acılarını, fərəhini qaboyla ifa edir.
Onun qaboyu insanların bir-birinə sevgisini və
yadlığını insan kimi dil açıb deyir.
Şübhəsiz, qaboy kimi əcnəbi bir alətdə
möcüzələr göstərmək üçün
insan fitrətən çox güclü olmalıdır. Kamil
Cəlilovun qaboya əbədi sevgisinin yaranmasında müəllimi,
böyük filosof Asif Ata mühüm rol oynayıb: “Təkcə
fitri musiqiçi qabiliyyətinin olması azdır, gərək
sənin qabiliyyətini istiqamətləndirən olsun. Mən
bu sənətə təzə-təzə başlayan zaman Asif
Ata duymuşdu ki, çalğımda tamam qəribəlik var.
Mən ondan Konservatoriyada estetika dərsi almışam. Estetika
dərsi başlayan kimi deyərdi ki, bir “Bayatı-Şiraz, ya
“Zəminxarə” çal, dərsimizə başlayaq. Asif Ata əllərini
alnında düyünləyir, dərin fikrə
dalırdı. Hiss edirdim ki, o, öz dünyasındadır. Mənə
deyirdi ki, sənin çalğın elə-belə
çalğılardan deyil, bunu inadla davam etdirməlisən.
Bir an da olsun arxayınlaşma, böyük gələcəyin
var, musiqi duyumun hədsizdir. Hələ imkanlarını
aşkarlamamısan. Bu sənətdə özünəməxsusluğunu
sübut edəcəksən. Qaboyunun səsində insansevərlik,
müdriklik var. Hələ o vaxtadək kim olduğumu hələ
dərk etmirdim. Görəndə ki, Asif Ata
çalğımı belə yüksək qiymətləndirir,
özümə inamım artırdı. Deməli, bu
çalğı insanlara, sabaha lazımdır”.
Kamil Cəlilovun “Zəminxarə”si qədər
də “Segah”ı qəmlidir. Sanki göydən yerə gələn
səs insanlara deyir ki, bir-birinizi sevin, yadlaşmayın. Kamil Cəlilovun
çalğısı özünəməxsusdur, heç kəsinkinə
oxşamır. Böyük sənətkar etiraf edir ki, xaraktercə
çox sadədir, onu hətta bir uşaq belə aldada bilər,
bu, azərbaycanlılara xas olan fitri inancılıq
duyğusundan irəli gəlir. Ancaq sənətdə onu
heç kəs aldada bilməyib, bundan sonra da aldada bilməyəcək.
Hazırda ömrünün 74-cü
ilini yaşayan Kamil Cəlilov yetkin həyat və
yaradıcılıq təcrübəsinə malikdir. Lakin
bununla belə o bir an da olsun arxayınlaşmaq fikrində
deyil: “Əsl sənətkar gözlərini əbədi yumana
qədər sənətlə yaşayır. Bu sənəti
alın yazısı, bir aqibət olaraq qəbul etmişəm.
Mənə elə gəlir ki, hələ heç nə etməmişəm.
Mən məhdudlaşmağı sevmirəm. Sənətdə
daim yeni ümmanlar gərəkdir.
Yaradıcılığım daim gurlayan, heç vaxt qurumayan
çeşməyə bənzəyir. ”Bu gün bir əsəri
ifa edirəm, sabah tamam yeni-yeni ideyalar, xallar gəlir. Son
dövr ifalarımda xalqımızın unudulmaqda olan bəzi
çalğılarına əbədi nəfəs vermişəm.
Bütün dünya bəstəkarlarının əsərlərini
hər xalqın öz dilində ifa edə bilirəm”.
Kamil Cəlilov aşıq musiqisini də
dərindən duyub. Bunu onun son dövr yaradıcılığı sübut
edir. Azərbaycan aşıq sənətinin
ən məşhur incilərini qaboyla yaşadan sənətkar aşıqları da heyrətləndirib: “Şirvan
Şikəstəsi” çalmışam,
Aşıq Şakirə
həs etmişəm.
Aşıqlar deyirlər
ki, bu şikəstə
balabanda belə alınmır, siz buna necə nail olmusunuz?”
Kamil Cəlilov
hesab edir ki, hələ aşkarlanmamış imkanları
daha çoxdur. O, daim yaradıcılığını
cilalayır, onu adına, sənətinə
layiq səviyyədə
xalqa təqdim etmək üçün dayanmadan çalışır.
Lakin böyük sənətkarımız onun
ifalarının ekranlarda,
radiolarda tez-tez səsləndirilməməsindən narazıdır: “Mən 50 ildən
artıqdır ki, Azərbaycan musiqi mədəniyyətini, o cümlədən
də qaboy sənətini layiqincə
təmsil edən yeganə sənətkaram.
Bu gün məni məyus edən odur ki, mənim
sənətimin xalq arasında təbliğatı
kölgədə qalıb.
Üstəlik çoxsaylı
musiqi əsərlərinin
mahir ifaçısı
olmağıma baxmayaraq,
demək olar ki, heç bir televiziya kanalı və radio dalğalarında mənim
kompozisiyalarımı səsləndirmirlər.
Məni heç bir tədbirlərə dəvət etmirlər. Halbuki Azərbaycanda qaboy sənətinin ilk ifaçısı, yeganə
təbliğatçısı, bu sənəti yaşadan, bugünkü nəslə öyrədən
sənətkar mənəm.
Azərbaycan televiziyasının
qızıl fondunda
video lentlərim, Azərbaycan
və dünya klassik bəstəkarlarının
əsərləri bu günə kimi səslənmir. Qaboy sənətini xalqdan gizlədirlər. Axı məni xarici ölkənin vətəndaşları
da tanıyırlar. Tez-tez mənə zəng edirlər. Niyə televiziya ekranlarında görünmürsünüz?-deyə
pərəstişkarlarım mənə sual verirlər.
UNESCO-nun və
İSESKO-nun xoşməramlı səfiri, millət vəkili Mehriban xanım Əliyevanın incəsənətə, mədəniyyətimizə
böyük yol açdığı bir vaxtda illərlə mənim konsertlərimi vermirlər. Arzum budur ki, ürəyimdəkiləri
ifa edə bilim.
Mən hələ
həvəsdən düşməmişəm.
Bu yeganə qaboy sənətini axıradək
davam etdirəcəyəm.
Çox yaradıcılıq
düyünləri var
ki, hələ onları açmamışam.
Arzum budur ki, heç olmasa onların yarısını açım.
Cəsarətlə deyirəm
ki, bu işləri
məndən sonra görən olmayacaq. Qaboy sənətini yaşatmaq, davamçılarını
yetişdirmək üçün
heç bir şəraitim yoxdur. Qaboy çox şıltaq alətdir, gərək daim onun nazı ilə oynayasan. Qaboy ifa etmək
hər adamın işi deyil. Gərək ilahi verin ola ki,
bu işi bacarasan. Hərdən qaboydan istədiyimi ala bilməyəndə iştahım
küsür. Ürəyimdə
olanı xalqıma çatdıra bilməyəndə
elə bil nəsə ağırlaşıram,
özümə gələ
bilmirəm. Bir balaca guşənin üzərində günlərlə,
hətta aylarla işləyirəm. Yarımçıq
işi sevmirəm. Ona görə də çalğılarıma
qulaq asanlar hələ bir səhv tuta bilməyiblər. Qoy gələcək nəsillər
qulaq asanda desinlər ki, doğrudan da bu, sənətdir. Bunu Kamil Cəlilov
yaradıb. Qoy məndən sonra gələn sənətçilərə
bu çalğılar
bir örnək olsun. Bilsinlər ki, necə əzablar
çəkmişəm. Mən
bu sənətdən ötrü yaranmışam.
İstirahət nədir,
bilmirəm. Gedəm tanışlarla oturam, boş vaxt keçirəm,
olmayıb. Soruşanda ki, hobbiniz nədir,
deyirəm ki, qaboy. İçkiyə-filana
meylim olmayıb. Mən fərəhimi qaboydan alıram. Əsl fərəh olan yerdə balaca fərəhlərə
ehtiyac olmur. Adətən qaboyu uzağı 50 yaşadək
çalmaq olur. Mən bu yaşda
da qaboy çalıram. Qaboyun çox möcüzələri
var ki, onu
sözlə ifadə etmək olmur. Həmişə istəmişəm
ki, çalğılarımda
özümü tapam.
İnanıram ki, bu yaşdan sonra da dünyanı
heyrətləndirə bilərəm.
Hələ bundan sonra mənə ikinci nəfəs gəlir. İndiki çalğılarım daha
yetkin olacaq”.
Nisə Rafiqqızı
Olaylar.- 2011.- 4
may.- S.12.