Toylarımızda qəribsəyən tar...
Xalqımız hələ lap qədim dövrlərdən
müxtəlif növ
musiqi alətləri yaradıb. Aparılan tədqiqatlar nəticəsində
məlum olub ki, Azərbaycanda 4 qrupa daxil olan
yüzə yaxın xalq çalğı alətləri mövcud olub. Bu musiqi alətlərinin şahı
isə səsindən
və sehrindən doymadığımız tar hesab
olunur. Bu alətin
adı ilk dəfə
11-ci əsrdə yaşamış
Baba Tahir və Qətran Təbrizinin şeirlərində çəkilib.
İlk dəfə tar
beş simdən
ibarət olub. Musiqi nəzəriyyəçilərin
sözlərinə görə,
ilk tarın səsi zəif, texniki imkanları məhdud imiş. XIX əsrin
ikinci yarısında Azərbaycanın görkəmli
tarzəni Sadıqcan tarı təkmilləşdirərək
onu virtouz musiqi alətlərinin səviyyəsinə çatdırıb.
Nəticədə ümumi konstruksiya
dəyişib və simlərin sayı 11-ə
çatıb. Amma dəyişən
tək bu olmur. Həmin dövrdən etibarən alətin çəkisi azaldılır, tarzənlər
bu aləti diz üstə deyil, artıq sinə üstə tutmağa başlayırlar.
Bu da tarın texniki imkanlarını daha da
genişləndirir.
Təqribən 15-20 il
əvvələ kimi paytaõtda
musiqi alətləri emalatõanalarının
sayını bilən
yoõ
idi. İndi isə Bakıda
bu profil üzrə tək-tük emalatõanalar
fəaliyyət göstərir.
Balabəy Balabəyov 20 ildən
çoõdur
ki, tar ustasıdır.
Bu günə kimi 1000-dən artıq tar düzəldib.
Balabəy Azərbaycanda yeganə ustadır ki,
onun düzəltdiyi sənət nümunələri dünya
arenasına çıxıb.
Biz də
özünəməõsus əl işləri
ilə tanınan Balabəy Balabəyovla Pirşağı qəsəbəsindəki
emalatõanasında
görüşüb həmsöhbət
olduq.
- Bu sənətlə
nə vaxtdan məşğul olmağa
başlamısınız?
-1986-cı
ildən bu işlə məşğulam. Gördüyünüz kimi günlərim
emalatõanada
keçir. Tarın
düzəldilməsi bəzən aylarla vaxt aparsa da, bu işdən
böyük zövq alıram.
-Sənətin, sənətkarın
xiridarı mərhum prezidentimiz ümummilli lider Heydər Əliyevə iki tar
bağışlamısınız. Bəlkə,
onun tarixçəsini danışasınız?
-1993-cü
ildə Heydər Əliyev Fransaya getməmişdən bir
gün əvvəl mənim düzəltdiyim və
üstündə milli sərvətlərimiz əks olunan
tarı ona göstərirlər. O qədər xoşuna gəlir ki,
götürüb Fransaya aparır və dostluq rəmzi kimi
Prezident Mitterana bağışlayır. Elə bu tara görə Fransanın Luvr şəhərindəki
muzeylərin birində Azərbaycana aid guşə
açılır, milli sərvətimiz olan xalça və həmin
tar da oraya qoyulur. Heydər Əliyevə ikinci
tarı isə 1995-cü ildə ad günündə Nizami
rayonunda zəhmətkeşlərlə görüşü
zamanı bağışlamışdım. Tarın üzərində sədəflə Heydər
Əliyevin portretini işləmiş, çox zərif milli
naxışlarla bəzəmişdim. Prezident çox
heyranlıqla tara baxaraq soruşdu ki, belə
nadir bir tar düzəltmisən, bunu çala bilirsən? “Bəli” cavabını verdim. Dedi ki, “Bir
çal görüm”. “Şur”
muğamının “Maye” hissəsindən bir parça ifa
etdim, təşəkkür etdi. Çox
güman ki, həmin tar Heydər Əliyevə məxsus
hansısa bir muzeydə saxlanılır.
- Həcmcə kiçik görünən
tarı düzəltmək
nə qədər vaõt aparır?
- Tar düzəltmək digər
çalğı alətlərinə
nisbətən çətindir.
Milli çalğı alətlərimizin şahı
olan tar kiçik görünsə də onu düzəltmək çoõ
uzun sürür. Gövdənin hazırlanması üçün
istifadə edilən ağac əl ilə yonularaq çanaq
halına gətirilir. Belə tarlar son dərəcə
təkrarolunmaz səsə malik olur. Lakin kamança
və sazı düzəldərkən bu
qədər gözləməyə
lüzum yoõdur. Mən
bütün günü bir tarın üzərində
çalışsam 1 aya ərsəyə gətirə bilərəm.
Amma bəzəkli tar daha çoõ vaõt tələb
edir. Tarı yalnız əllə
hazırlayırlar. Lakin kamançanı
forma dəzgahında hazırlayırlar.
- Bildiyimə görə bütün
ağaclardan keyfiyyətli tar hazırlamaq olmur...
- Tut ağacı tar gövdəsi
üçün ideal material sayılır. Lakin qol və kəllə hissəsi qoz ağacından hazırlanır. Amma tarı
qoz ağacından da düzəltmək olur. Alətin üzlənməsi inəyin ürəyindən
hazırlanır. Qəbul olunmuş
qaydaya görə tarın üzünə mütləq inəyin ürək pərdəsi çəkilməlidir. Bir
tar üçün isə
adətən iki belə pərdə lazımdır. Havanın rütubətli olması
da tarın səslənməsinə təsir
edir. Musiqi alətləri õüsusi qayğı, vaõtı-vaõtında təmir tələb edir. Hər şey aləti qorumaqdan asılıdır.
Yaõşı
saõlanılan
tar lap 100-150 il də qala bilər.
Çanağı qorumaq isə
əsas şərtdir.
Havanın necəliyi ilə
tarın çanağından
çıõan
səs də dəyişir. Yaõşı musiqiçi havanın
quru və yaõud rütubətli olacağını
tarın üzünün
qabarmasından zamanındaca
təyin edə bilər.
-Çalğı alətlərinin səsinin
dəyişməsi hansı
səbəblərdən yaranır?
- Bir çoõ səbəblərdən
səs dəyişə
və yaõud tamamilə
itə bilər. Səs tembrinə, forma quruluşuna
görə dünyada
tardan üstün alət yoõdur. Bu alət hansı õalqda olsaydı onu bütün alətlərin
şahı kimi bütün dünyada tanıtdırardı.
-Bəs tarın qiymətləri neçəyədir?
- Tarın
qiyməti onun materialından və ölçülərindən
asılıdır. Təzə öyrənməyə
başlayanlar üçün hazırlanan tar bir az ucuzluq materialdan hazırlanır. Ümümiyyətlə qiymətlər 150 manatdan başlayır.
Professional tar 300 manat olur. Bir də var sədəfli tar. Üstü sədəf,
qızıl və brilyantlarla bəzədilmiş
tarın qiyməti nisbətən baha olur.
- Usta, tanınmış
ifaçılardan kimlərə
milli musiqi alətləri düzəltmiş,
onlara sədəf düzmüş və ya təmir etmisiniz?
-Hal-hazırda ekranlarda gördüyünüz və
sədəfə tutulmuş
musiqi alətlərinin
əksəriyyəti mənim
işimdir. Elə Ramiz Quliyev və oğlu Əyyubun da tarlarını mən düzəltmiş və sədəflə bəzəmişəm.
Ramiz müəllimin tarını
düzəldəndən sonra
çox sənətkar
yanıma gələrək
deyirlər ki, bizə də Ramiz müəllimin tarından düzəlt.
Elə bilirlər ki, tarı yaxşı düzəltməklədi, daha
demirlər ki, əsas şərt tarı yaxşı çalmaqdır. Habil Əliyevin
kamançasını da
mən hazırlamışam.
Amma sırf işim tardır. Mən 2000-ci ildə Bakıda
keçirilən “Xalq
yaradıcılığı” müsabiqəsində iştirak
edərək 1-ci yeri tutdu və “Diplom”a layiq görüldüm. O müsabiqə
üçün saz düzəldərək üzərində
sədəflə “Dədə
Qorqud” boylarından parçalar işləmişdim.
Həmin
saz hazırda Türkiyə muzeylərinin
birində saxlanılır.
Mən bu illər ərzində
sırf ona õidmət
etmişəm ki, aləti sənət əsəri səviyyəsinə
qaldırım. Sadəcə bəzəmək deyil, fərdi yanaşıram bu işə. Digər alətlərə nisbətən
tarı daha çoõ
sevirəm. Rəssamlığı bacarmağım bu sənətdə mənə
çoõ
kömək edib.
Tara gözəl quruluş vermək
üçün rəssamlıq da tələb olunur. Bu
yaõınlarda üzərində dahi Nizaminin “Xəmsə”sindən
şəkillər və nəsihətamiz beytlər olan tar
düzəltmişəm. Həmin tarın kamançasını
da düzəltmişəm,
qavalını da.
Əl işlərim H.Əliyev adına
Fondda saõlanılır. Mən
tarın üzərinə bəzəklər əlavə etməklə
onu daha da maraqlı edirəm. Bəzək əşyası
kimi õalçanın
üzərində asılanda
üzərindəki bəzəklər
gözəllik yaradır.
Tarın üzərində Nüşabə ilə İsgəndərin
görüşünə, Məcnunun Kəbəni ziyarət
etmələri səhnələri var. Mən deyərdim ki, tar
bir növ nağıla bənzəyir.
-Təbii ki, bu sənətin də öz
çətinlikləri və problemləri az
deyil.
-Bu sənətə
gənclərin yanaşması azdır. Bu sənəti
öyrənmək üçün gərək aylar-illər
sərf edəsən ki, kamil usta olasan. El şənliklərində
milli musiqi alətlərimiz az ifa olunur. Bunun da başlıca səbəbi teleməkanda
səslənən şou
musiqilərinin toyõanalara yol
açmasıdır. Hamı õarici musiqilər sifariş edir. Ona görə də toyda tar qəribsəyir.
Şəhərimizdə tar hazırlanan mərkəzlər rəsmi
olaraq fəaliyyət göstərmir. Efirdə
ansambla baõırıq.
Trio çıõır efirə.
Tar, kamança dəf. Heç
kəs fikirləşmir ki, tar necə və hansı şəraitdə
hazırlanır. Məsələn gitara,
piano, skripka bütün mağazalarda satılır. Tar-kamança necə yaranır, material haradan
alınır? Bu suallar heç kəsi
maraqlandırmır. Əvvəllər
Şuşada fabrik var idi. Bilirdik ki, Azərbaycanda
tar, kamança düzəldilir, digər ölkələrə
göndərilir. Amma indi yoõdur. Elə bil
əşya yoõdur ki, onun hazırlanması
üçün Azərbaycanda vəsait satılmasın.
Xaricdən Bakıya bütün ehtiyat hissələri
gəlir. Amma tar-kamança
özümüzündür aõı. Özbəkistanda tar milli alət olmasa da
onların özlərinin tar-kamança düzəldilən
fabrikləri var. Amma bizdə
belə fabriklər yoõdur. Muğam Mərkəzində bütün milli musiqi
alətlərinin sərgisi keçirilirdi. Xarici ölkədən qonaqlar gəlmişdi. Amma dərd orasıdır ki, həmin milli alətlərin
içərisində nə tar var idi, nə kamança, nə
də qaval. Sərginin
üçüncü günü iradlardan sonra gedib muzeydən
tar-kamança gətirdilər. Halbuki Muğam
Mərkəzinə daõil olan
şəõs ilk öncə tar-kaman görməlidir. Bu üç alət vəhdət təşkil etməlidir.
Muğam Mərkəzinin foyesində bu
üç alət olmalıdır. Amma yoõdur. Sovet dönəmində İttifaq
respublikalarından, o cümlədən Özbəkistandan
Bakıya gələnlər nədənsə zil səsə
deyil, bəm səsə üstünlük verirdilər. Ona görə də tarın ölçülərini
böyütdülər. İndi də həmin
ölçülər öz görünüşünü
saõlayır. Qədimi tarlar balaca idi. Məsələn Hacı Məmmədovun tarı çoõ kiçik
idi. Həmin ərəfədə
əsil Azərbaycan tarında olan səs tembri itdi. Sonradan bərpa olunsa da əvvəlki effekti verə
bilmədi. Çoõ vaõt tara müõtəlif müdaõilələr edirlər. Tardan tar səsi yoõ, gitara,
kanon səsi
çıõır. Azərbaycan musiqi mədəniyyəti
var olduqca tar da yaşayacaq.
Nisə Rafiqqızı
Olaylar.- 2011.- 4 noyabr.- S.12.