Övladlığa
uşaq götürməyin çətinlikləri...
Bəs
həll yolu nədir?
Ailənin
təməlinin möhkəmlənməsinin əsas amillərindən
biri də övladdır. Övlad sevgisi dünyada ən
gözəl sevgidir. Bunu Allah hər kəsə nəsib etmir.
Bəziləri yenicə dünyaya gəlmiş
övladını küçəyə, müxtəlif
binaların qarşısına qoyarkən bəzi ailələr
illərlə övlad həsrəti ilə alışıb
yanır. Onlar son çarəni hansısa bir qohumdan və
yaxud da internat evindən uşaq götürməkdə
görürlər. Nazirlər Kabinetinin 20 sentyabr 2000-ci il
tarixli, 172 saylı qərarına əsasən mərkəzləşdirilmiş
uçotunu isə 3 yaşa qədər olan uşaqlar üzrə
Səhiyyə Nazirliyi, 3 yaşdan yuxarı uşaqlar üzrə
Təhsil Nazirliyi həyata keçirir.
Hazırda Səhiyyə Nazirliyində
övladlığa uşaq götürmək
üçün 281 nəfər növbədə dayanıb.
Onlardan 24-ü bu il, qalanları isə əvvəlki illərdən
müraciət edənlərdir. Ancaq bu gün internat evlərində
olan uşaqların sayı heç də az deyil. Ancaq Azərbaycanda
övladlığa götürmə ilə bağlı xeyli
bürokratik çətinliklər mövcuddur.
Övladlığa uşaq götürmək istəyən
insanlar bunun üçün çoxlu sənədlər
hazırlamalı və uzun prosesdən keçməlidir. Bu isə
həmin sənədlərin toplanması zamanı
korrupsiyanın olması ilə yanaşı, bir çox
insanların övladlığa uşaq götürməsinə
süni əngəllər yaradır. Uşaq hüquqları
üzrə QHT alyansı idarə heyətinin sədri Nazir Quliyev də bu fikirləri
təsdiqləyir, bu gün övladlığa götürmə
ilə bağlı prosedurlarda vahid mərkəzləşdirilmiş
qaydaların olmamasıdır. “Yəni, valideyn müraciət
edir, müəyyən sənədləri hazırlayır və
sonra da uzun növbələrə dayanırlar. Bundan başqa
bəzən onların valideynlərinin də olması problem
kimi göstərilir. Halbuki internat evində yaşayan
uşaqların bir çoxunun valideyni sadəcə sənədlər
üzərindədir. Çünki onların çoxu
heç uşaqla maraqlanmır, ona görə də həmin
uşaqları övladlığa vermək olar. Hətta
“İnternat evləri haqqında ümumi əsasnamə”də
də qeyd olunur ki, əgər valideyn 6 aydan artıq müddətdə
uşaqla ünsiyyətdə olmursa, onun tərbiyəsində
iştirak etmirsə, müəssisə rəhbərliyinin həmin
valideyni hüquqlarında məhrumetmə ilə bağlı
iddia qaldıra bilər və çox asanlıqla həmin
uşaq övladlığa verilə bilər”.
Valideynlər hazır deyil
Bu məsələdə
valideynlər də unudulmamalıdır. Çünki bu
gün övladlığa uşaq götürmək istəyən
ailələr bəzən heç uşaqla davranmaq
qaydalarına bələd olmurlar. Nazir müəllim deyir: “Bu məsələdə
övladlığa götürmək üçün
uşağın tapılması işin bir tərəfidir.
Övladlığa uşaq götürmək istəyənlərin
valideynlik bacarıqlarının artırılması,
uşaqlarla işləmək vərdişlərinin olması
çox önəmlidir. Azərbaycanda həmin ailələr
üçün məsləhət və ya təlim mərkəzləri
yoxdur. Yəni, valideynlər gedib uşaqla davranış
qaydalarını araşdırıb öyrənsinlər. Bir
çox xarici ölkələrdə isə belə mərkəzlər
var ki, valideynlər ora gedib təcrübə kursları,
psixoloji testlərdən keçir, onların həyat
bacarıqları qiymətləndirilir”. Müsahibim problemin
başqa bir tərəfinin həmin uşaqlara nəzarət məsələsində
də boşluqların olduğunu deyir: “Bu məsələdə
başqa bir məqam isə, övladlığa verilən
uşaqların sonrakı həyatına nəzarət
mexanizmi, monitorinq sistemi ilə bağlıdır.
Çünki hamı hesab edir ki, proses övladlığa
götürmə ilə bitir. Heç kim bu ailəni narahat
edib ailə ilə ünsiyyətdə olmamalıdır. Bu bir
çox problemlər yaradır. Bəzən isə həmin
müəssisələrə qaytarılması və həmçinin
müəyyən hüquqların pozulması halları da
ortaya çıxır”.
Niyə daha çox körpələr?
Bəzən
isə valideynlər istəyirlər ki, daha çox
azyaşlı, hətta körpə uşaqları
götürsünlər. Çünki onlar uşağın
onlara uyğunlaşmamasından qorxur, həm də onları
ana-ata bilmələrini istəyir, hətta ona övladlıq
götürdüklərini heç vaxt açıqlamaq belə
istəməyənlər olur. Amma bu məsələ heç
vaxt gizli qalmır, bəzən hansısa bir tanış və
ya qonşu uşağa deyir, bu da əlbəttə ki, həmin
uşağın psixologiyasını pozur, onun ailə, ata,
anaya olan inamı da sarsılır. N.Quluyev də bu məsələdə
uşağın əvvəldən məlumatlı
olmasını vacib sayır: “Qeyd etdiyimiz kimi həmin təlim,
məsləhət mərkəzlərinin olmaması nəticəsində
də valideynlərdə bu qorxu olur ki, mən 6 yaşlı
uşağı götürsəm o mənə
uyğunlaşmaz, bu da valideynin özünə inamının
olmaması ilə bağlıdır. Ikinci bir məqam isə
valideynlər istəyirlər ki, uşağın artıq
ağlı kəsəndə onları valideyn kimi
görsün. Hətta Azərbaycan Respublikasının Cinayət
Məcəlləsində də övladlığa
götürmə sirrinin yayılması ilə bağlı
cinayət məsuliyyəti müəyyən olunub. Yəni bu
məsələnin açılması xüsusi dərəcədə
məhdudlaşdırılır. Ancaq mən hesab edirəm ki,
uşaqların da öz hüquqları var və onlar
övladlığa götürüldüklərini bilməlidirlər.
Bunu əvvəldən bilsələr daha yaxşı olar.
Çünki başqa insanlarda öyrəndikdə gərginliyə
düşüb psixoloji travma ala bilərlər, nəinki onu
böyüdən valideyndən eşitsələr. Əgər
onlar bilsələr ki, onların valideynləri
olmadığı və ya onları tərk etdiyi halda həmin
insanlar ona valideynlik qayğısı ilə yanaşıblar,
bu zaman həmin uşaqlar üçün daha çox stimul
olar. Bu məsələlərin aradan qaldırılması
üçün dediyimiz kimi ilk növbədə həmin
valideynlər hazır olmalıdırlar. Həmçinin bu
gün televiziyalar, sosial reklamlar vasitəsilə bu işi təbliğ
etmək lazımdır. Çünki bu gün internat evlərində
10 minə yaxın belə ailəyə ehtiyacı olan uşaq
var”.
Nəzarət mexanizmi
Adətən,
uşaqların ailələrə verilməsi ilə əlaqələr
sona çatır. Amma mütəmadi olaraq həmin
uşaqların ailələrdəki vəziyyəti öyrənilməlidir.
Çünki bəzən həmin uşaqlar müəyyən
problemlərlə rastlaşırlar. Müsahibim deyir:
“Düşünürəm ki, Azərbaycanda
övladlığa götürülmə prosesində sadələşmə
aparılmalıdır, amma bunun əvəzində nəzarət
mexanizmi gücləndirilməlidir. Məsələn biz
uşaqlarla işləyən müxtəlif dövlət
orqanlarının əməkdaşlarına bunu müzakirə
edəndə onlar deyirlər ki, “mən gedim həmin ailələrin
monitorinqini aparsam, uşaq şübhələnər ki, niyə
tez-tez gəlirlər?” Amma bunun üçün bir peşəkarlıq
lazımdır, gərək sosial işçi və ya psixoloq
gedim məhz həmin uşağın yaşadığı
50-ci mənzilin qapısını döyüb ora girməsin, ətrafdakı
10 mənzilin qapısını döysün bununla da
şübhə yaratmasın ki, mən həmin
uşağın vəziyyətini öyrənmək
üçün gəlmişəm. Ona görə də, bu məsələdə
peşəkarların cəlb olunması vacibdir”.
Aralıq müddət
N.Quluyev uşaqların həmin gedəcəyi
ailəyə uyğunlaşması üçün onun bir
müddət ailə ilə əlaqələrinin
qurulmasını, daha sonra isə övladlığa verilməsini
vacib sayır: “ Prosesi asanlaşdırmaq, həmin valideynlərin
həm maarifləndirilməsi, həm vərdişlərinin artırılması
baxımından bu sahə ilə məşğul olan QHT-in də
rolunu gücləndirmək lazımdır. Həmçinin övladlığa
götürəndən sonra da bu mərkəzlərə
çıxış imkanları da olsun ki, uşaqları da
aparsınlar ki, onların da yeni mühitə
uyğunlaşmalarına kömək olsun. Həmçinin
qanunvericilikdə valideyn məsuliyyətinin
artırılmasına da ehtiyac var. Onu da qeyd edim ki, bəzi
ölkələrdə övladlığa uşaq
götürmək üçün aralıq müddət olur
ki, bu da 3 və ya 6 ay nəzərdə tutulur. Yəni əgər
valideyn gedib bəyənirsə uşağı, onu birbaşa
ailəyə gətirmir, o qalır sadəcə valideyn şənbə
bazar günləri gedib onu götürür kinoya, parka gedir,
uşaqla müəyyən vaxt keçirir, həftədə
bir dəfə evinə qonaq gətirir, yəni arada bir
ünsiyyət yaradır və bundan sonra övladlığa
götürür”.
Qanunlar da sadələşməlidir
Problemin tamamilə həllolunması
üçün Nazir müəllimin bəzi təklifləri
də var: “Bu gün həm Səhiyyə, həm də Təhsil
Nazirliyinin bu məsələ ilə bağlı özlərinin
bazaları var, ancaq övladlığa götürmə ilə
bağlı vahid məlumat bazası yoxdur. Övladlığa
götürən valideynlərlə bağlı da məlumat
bazası yenilənməlidir. Açıq məlumat bazası
olmalıdır, həmin uşaqların məxfiliyini qorumaq
şərti ilə, həmin valideyn sistemə daxil olub məsələn,
5 yaşlı bir uşaq var, onun adı, ünvanı,
hansı müəssisədə saxlanıldığı
olmaya da bilər, amma o həmin uşağı görüb
onun boyuna, çəkisinə, gözlərinin rənginə
baxa bilər, anası- atası kim olub, hansı səbəbdən
yerləşdirilib, xasiyyəti necədir, nəyə meyllidir
və s. bunların hamısını valideyn görməlidir.
Çünki övladlığa götürmə bir paltar
deyil ki, gedib alasan, xoşuna gəlmədi qaytarasan. Azərbaycanda
belə bir problem də var ki, uşaq götürürlər,
sonra isə qaytarırlar, çünki uyğunlaşma olmur.
Bu isə uşağa iki qat zərbədir, belə ki, o müəssisədə
olur, ev mühitinə gəlir, sonra yenidən müəssisəyə
qaytarılır. Ona görə də, qeyd etdiyimiz məqamlara
fikir verib dəyişikliklər aparılmasına ehtiyac var.
Bununla yanaşı həmin ailələrin sosial təminatının
da yaxşılaşdırılması üçün
işlər aparılmalıdır. Dövlətin həmin
uşaq üçün müəssisəyə
ayırdığı pulun çox cüzi bir hissəsini həmin
ailəyə verməklə, həm uşağın ailə
mühitində böyüməsinə şərait yaratmaq
olar, həm ailənin sosial ehtiyaclarını ödəmək
olar, həm də dövlət büdcəsinə xeyli qənaət
edilmiş olarlar. Ona görə də, həm qanunvericiliyin dəyişməsi,
həm də icra baxımından dəyişikliklərə
ehtiyac var. Biz övladlığa götürməyə
köhnə sovet dövründən qalma qaydalarla
yanaşırıq. Bunun üçün də uşaq
müdafiə mexanizminin gücləndirilməsinə ehtiyac
var. Problemin həlli
mexanizmin dəyişməyindədir”.
Gülxar Şərif
Olaylar.- 2011.- 15-17 oktyabr.- S.11.