Uşaqların
kompüter marağı onun nəticələri
Rasim Əliquliyev:
“...uşaqlar zərərli proqramlardan istifadə edəndə
proqram həmin uşağa, onun valideyninə, müəlliminə
xəbər versin ki...”
Nazir Quliyev: “Həm internet klubların,
həm uşaqların internetdən istifadəsinə imkan
valideynlərin bu işdə məsuliyyəti var”
İnformasiya texnologiyalarının
inkişafının bir təzahürü də kompüter
oyunlarıdır. Bu texnologiyalar həyatımızın bir
çox sahələrində xoş yeniliklərlə
yanaşı, həm də bir çox çətinliklər
də yaratdı. Belə ki, kompüter oyunları insanların
reallıqdan uzaqlaşıb virtual aləmə meyl etməsinə,
günün böyük bir hissəsini kompüter
qarşısında keçirməsinə səbəb olur. Hətta
bu hal sadəcə böyüklərdə müşahidə
olunmur, uşaqların da oyunlara marağının artması
daha təhlükəli məqamların yaşanmasına səbəb
olur. Böyük Britaniya Kral İnstitutunun keçmiş
direktoru, Baronessa Qrinfildin açıqlamalarına görə,
əgər insan monitor qarşısında həddindən
artıq vaxt keçirirsə, onun beynində fizioloji səviyyədə
dəyişiklik baş verir ki, bu da mütləq
davranış və diqqətlə bağlı problemlərə
gətirib çıxarır.
Həmçinin bu oyunlar beyində
müəyyən əsəb bağlarını fəaliyyətdən
saxlayır. Üstəgəl, kompüter oyunlarına son dərəcə
aludəçilik insanın diqqətini cəmləşdirəcəyi
vaxtı qısaldır və uşağı
düşüncəsiz əməllər törətməyə
təhrik edir. Bəs bizim mütəxəssislərin bu məsələ
ilə bağlı qənaətləri nəcədir?
Qeyd edək
ki, fikrini öyrəndiyimiz mütəxəssislərin bu məsələyə
yanaşmaları müxtəlif oldu. Psixoloq Samir Əhmədov kompüter oyunlarının hər
zaman zərərli olmadığı qənaətindədir.
“Oyunların uşaqlara təsiri onların mahiyyətindən
asılıdır. Yəni, məntiqi oyunlar uşaqların
inkişafını, döyüş, zorakılıqla zəngin
olan oyunlar isə onların daxilindəki aqressivlik baryerini
aşmasını tezləşdirir. Həmin baryer isə
yalnız 16-18 yaşdan sonra aşılır. Bu hadisənin
tezləşməsi həmin uşaqlarda qeyri-stabil
davranışlara, verbal aqressivliyə, həmyaşıdları
ilə davranışında zorakılığı
üstün tutmasına səbəb olur. Bundan başqa bu
oyunlar elə qurulur ki, insanda asılılıq yaradır.
Onlarda müəyyən pillələr olur ki, onları
aşmaqla qalibiyyətə yaxınlaşırsan. Hər bir
insanın da daxilində üzü yuxarıya doğru bir meyl
olduğundan ən yüksək pilləyə çatana qədər
davam edir. İnsanların bu xüsusiyyətləri nəzərə
alınaraq həmin oyunlar da hazırlanır. Onu da qeyd edim ki,
hətta Bill Geyts belə uşaqlarının 45 dəqiqədən
artıq kompüter qarşısında olmasına qadağa
qoyub”.
Bu həm də pul qazanmaq
üçün bir vasitədir
AMEA-nın
İnformasiya Texnologiyaları İnstitutunun direktoru Rasim Əliquluyev bu oyunların
informasiya iqtisadiyyatının təzahürlərindən biri
olduğunu deyir: “Bu oyunları hazırlayanların əsas məqsədlərindən
biri pul qazanmaqdır. Onlar qumar kimidir, yəni oyunun sonunda nə
isə qazanmaq vəd olunur və onu əldə edənə qədər
də mübarizə aparılır. Nəticədə bu oyunlara
maraq göstərən uşaqların kompüter
qarşısında daha çox vaxt keçirmələrinə
səbəb olur. Bu da onların səhhətinə zərər
vurur və təhsildən, ailədən, real həyatdan
uzaqlaşdırır. Bu da kompüter
asılılığına doğru atılan addımdır.
İnternet üzərində oynanılan bir çox oyunlar var
ki, onlar uşaqların psixologiyasının zəifliyini nəzərə
alaraq oyundan istifadə və ya müxtəlif bəhanələrlə
təklif edirlər ki, onlar valideynlərinin bank
hesablarının kartının nömrəsini, şifrəsini
daxil etsinlər. Nəticədə, həmin uşaqlar əslində
kibercinayətkarlığın qurbanına çevrilirlər”.
Bu həm də xəstəlikdir
Azərbaycan
Uşaq Birliyinin sədri Kəmalə Ağazadə uşaqların kompüterdən istifadəsinin
onlarda aludəçilik yarada biləcəyini
düşünür: “Həmin uşaqlar təhsildən
yayınır və vaxtının böyük bir hissəsini
də kompüter qarşısında keçirir. Xüsusən
də ailədə problem yaşayarkən bu oyunlara daha
çox maraq göstərir. Müşahidələr onu
göstərir ki, bu oyunlar artıq bir xəstəliyə
çevrilib. Biz uşaqlarla işləyirik və görürəm
ki, uşaqlar bu oyunlardan nə qədər
asılıdırlar, bu da onlar üçün bir təhlükə
yaradır. Bunun davamı olaraq pornoqrafik, tanışlıq
saytlarına meyl edə, hətta insan alverinin qurbanına belə
çevrilə bilərlər. Həmçinin bu onların
psixoloji durumlarına və qavrayışlarına da təsir
edə bilər”. Rasim Əliquliyev də bu problemin daha ciddi fəsadlarının
olduğunu və artıq kompüter oyunlarından uzun müddətli
istifadənin bir xəstəliyə çevrildiyinin bir
sıra beynəlxalq təşkilatlar səviyyəsində də
təsdiqləndiyini deyir: “Ümumdünya Səhiyyə Təşkilatı
da artıq kompüter xəstəliyini də ciddi xəstəliklər
sırasına daxil edib. Artıq dünyanın bir sıra
ölkələrində digər xəstəliklər kimi
kompüter xəstəliyinin də müayinə və
müalicə olunduğu mərkəzlər var. Belə ki,
uşaqları müəyyən kabinələrdə
müayinə olunur, onların nə dərəcədə
asılı olduğu müəyyənləşdirilir və
müalicə işləri aparılır”.
Psixoloq həmin
uşaqların ancaq kompüterlə
yaşadığını, onların həyatının
kompüter və klaviaturadan ibarət olduğu deyir. “Daha
çox real həyatda özünə yer tapa bilməyən,
insanlarla əlaqə qura bilməyən uşaqlar virtual aləmə
üz tutur”.
Cinayətkara çevrilə bilərlər
Gündə bir neçə saat
kompüter oyunlarından istifadə etmək uşaqların
psixologiyasını pozub, dərsə davamiyyətlərinə,
qavrayışlarına təsir etdiyi kimi onların hətta
cinayətkara çevrilmələrinə də səbəb
ola bilər. Uşaq hüquqları üzrə QHT alyansı
idarə heyətinin sədri Nazir
Quliyev kompüter oyunlarının artıq uşaqların əyləncələrinin
ayrılmaz bir hissəsinə çevrildiyini deyir: “Uşaqlar
bu oyunları evdə oynamaqla yanaşı, bəzən də
hətta dərsdən yayınaraq müxtəlif internet
klublarda oynayırlar. Bu uşaqların virtual həyata aludəçiliyini
də artırır. Onlar artıq demək olar ki, real həyatdan
uzaqlaşırlar. Zorakılığı təbliğ edən,
uşaqların yaş dövrlərinə uyğun gəlməyən
oyunlar isə daha təhlükəlidir. Belə ki, həmin
oyunlardan istifadə edən uşaqlar bir müddət sonra
pornoqrafik materialların çəkilməsində,
yayılmasında da iştirak etmələrinə də rast gəlinir.
Bu zaman da həmin uşaqlar cinayət törətmiş
olurlar. Çünki, Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinə
görə, pornoqrafik materialların yayılması cinayət
məsuliyyəti yaradır, həmçinin bununla onlar digər
uşaqların da hüquqlarını pozmuş olurlar”.
Cəza üsulları
Əgər
bu oyunlar uşaqlar üçün bu qədər zərərlidirlərsə,
onda bu işdə cəza kimə verilməlidir.
Uşaqlarına nəzarət edə bilməyən, bəzən
onun bu oyunlar oynamasına göz yuman valideynlər, bu
oyunların nə qədər zərərli olduğunu bilərək
onu hazırlayanlar, yoxsa onun kütləvi yayılmasına
şərait yaradanlar? R.Əliquliyev bu tip hallarla mübarizədə
aparmaqda bütün dünyanın əziyyət çəkdiyini
deyir: “Ayrı-ayrı ölkələrdə, həmçinin
beynəlxalq məkanda bununla bağlı işlər
görülür. Müxtəlif ölkələrin qanunvericilik
sənədlərində bununla mübarizə aparmaq
üçün müxtəlif yollar göstərilib. Amma
bildiyiniz kimi, bu məsələ ilə mübarizə aparmaq
elə də asan deyil”.
N.Quliyev hər
kəsin bu işdə bərabər məsuliyyət
daşıdığını deyir: “Həm internet
klubların, həm bu uşaqları internetdən istifadəsinə
imkan valideynlərin bu işdə məsuliyyəti var. Həmçinin Daxili İşlər Nazirliyinin
xüsusi əmri var ki, polislər kompüter oyunları yerlərinə
nəzarət etməlidirlər, dərs vaxtı internet klubda
olan, əxlaqa zidd oyunlar oynayanlarla bağlı müəyyən
işlər görülməlidir. Əsas məsələlərdən
biri də uşaqlarla iş aparan təşkilatların,
qurumların bu məsələdə hüquqlarının
genişləndirilməsidir ki, onlar da bu məsələ
müəyyən işlər görə bilsinlər”.
Problemdə həll yolu
Psixoloq
problemin həllində valideynlərin rolunun əhəmiyyətli
olduğunu hesab edir. “Valideynlər uşaqları bu oyunlardan
yayındıra bilərlər. Əlbəttə ki, bunu
açıq- aşkar demək olmaz, çünki nəyi
qadağan etsək uşaqlar ona daha çox maraq göstərirlər.
Sadəcə, çalışmaq lazımdır ki, uşaqlar
müəyyən dərnəklərə, idman növlərinə
yönəlsinlər”.
R.Əliquliyev
isə problemi yaradan kompüterlərin də onu həll edə
biləcəyini düşünür. “Kompüterlərin
özündə intellektual proqramlar təminatı
olmalıdır ki, uşaqlar zərərli proqramlardan istifadə
edəndə proqram həmin uşağa, onun valideyninə,
müəlliminə xəbər versin ki, artıq kompüterdən
istifadə onun üçün zərərlidir”.
Xoşniyyətli proqramlar
Bu zərərli
oyunlardan yayınmağın bir forması da uşaqların
biliyinin artırılmasında kompüter oyunlarının tətbiqidir.
R.Əliquliyev deyir: “Daha xoşniyyətli oyunlardan istifadə
etməklə uşaqların dərsləri daha yaxşı mənimsəmələrinə
də şərait yaratmaq olar. Bununla onlar həm oyun oynayar, həm
də hansısa məsələnin həllində “bunu
mütləq sona qədər həll etməliyəm deyə”
düşünərlər. Nəticədə bu onların
daha yaxşı qiymət alar və həmçinin onların
intellektual bilikləri, məntiqi təfəkkürləri inkişaf
edər. Bu oyunlar vasitəsilə uşaqlar dərsi candərdi
yox, dərk edərək həll edə bilərlər. Ona
görə də, zərərli oyunların
qarşısının alınmasında bir vasitə də tədris
prosesində bu tip öyrədici oyunların tətbiq
olunmasıdır”.
Gülxar Şərif
Olaylar.- 2011.- 19 oktyabr.- S.4.