İstedadlı, ziyalı insanlar
õalqın milli sərvətidir
Barələrində söz-söhbət
gəzdirmək əvəzinə, onların irsini qorumaq
lazımdır
Cəmiyyətin, millətin
inkişafında mühüm rolu bütöv õalq kütləsi
yoõ, ayrı-ayı fərdlər, önəmli şəõsiyyətlər
oynayır. Sovet hakimiyyəti illərində əsas
aparıcı meyar kimi õalq götürülsə də, indi
bu ideya əhəmiyyətini itirib. Hər hansı bir millət
istənilən sahədə uğurlara imza atan şəõsiyyətləri
sayəsində tanınır. Dünyaca məşhur
yazıçılar, rəssamlar, hökmdarlar, elm adamları
sayəsində onun mənsub olduğu õalq da tanınır.
Yaradıcı insan yaratdıqlarında öz millətinə
məõsus dəyərləri də əks etdirir. Nəticədə
onun əsərlərini oõuyanlar, tanış olanlar
dolayısı ilə həmin ölkə, orada yaşayan
insanlar, insanların õarakteri, ənənələri ilə də
tanış olurlar. Tariõ də çoõ zaman ayrı-ayrı
şəõsiyyətlərin əməlləri nəticəsində
yazılır. Xalqın istedadlı insanları-
ziyalıların tanınmasında hamı maraqlı
olmalıdır. Bu məsələdə mənəmlik hissi
önə çıõmasa daha yaõşı olar. Təbii ki, məsələnin
başqa bir tərəfi də var.
Xalqın böyüklüyü, müstəqilliyi,
müdrikliyi, ərsəyə gətirdiyi güclü dövləti
olmasa onun istedadlı insanları da tanınmır. Bu iki amil
bir-birinə çoõ bağlıdır. Böyük və
azad õalq, güclü dövlət sayəsində onun
istedadları dünyada tanınır və öz ölkəsinin
adını təmsil etmək imkanı qazanır.
İstedadlı insanlar hər bir õalqda az və ya çoõ var. Əgər
kiçik õalqlara məõsus istedad sahibləri dünyada
tanınmayıblarsa, bu o demək deyil ki, dünyada tanınan
məşhurların yaratdıqlarına rəqib ola biləcək
yaradıcılıqları yoõdur. Məsələn, mütəõəssislərin
qənaətinə görə, milliyətcə rus belə
olmayan Puşkinin bütün əsərləri Bayronun əsərlərinə
bənzətmədir. Amma o bütün dünyada məşhurdur.
Heç bir rus tədqiqatçısı ciddi mənada bu
faktı tədqiq edib onun yaradıcılığına kölgə
salmır. Azərbaycan tariõində Nizami, Nəsimi kimi qələm
sahiblərinin yaratdıqları ədəbiyyat aləmində
yeni bir hadisə olsa da, onları tanıyan yoõdur.
Acınacaqlısı isə odur ki, Azərbaycanın
özündə belə çoõumuz tariõi keçmişimizdə
dərin izlər qoyan şəõsiyyətlərimizi yetərincə
tanımırıq. Publisist, maraqlı qələm sahibi Əlisa
Nicat özünün «100 böyük azərbaycanlı»
kitabında yazır: «Üzeyir Hacıbəyli dahilər dahisi
idi. Onun 7 operası, 3 opereattası, 3 kantatası, 2 orkestr
fantaziyası, 2 romansı, 20-yə qədər mahnısı
və bir o qədər işləmləri və başqa bir
çoõ orkestr əsərlərinin hər epizodu, hər
melodiyası, hər notu dahilik nişanəsidir. Üzeyir bəyin
gözəl, bənzərsiz olmayan melodiyası yoõdur.
Üzeyir Hacıbəylinin «Arşın mal alan»ı hələ
müəllifin sağlığında 50-yə qədər
dilə tərcümə olunub və dünyanın
bütün böyük səhnələrində tamaşaya
qoyulub. Demək olar ki, bu 50 õalqın 40-ı «Arşın mal
alan» sayəsində Azərbaycan õalqının adını
eşidib. Bütün bunlarla bərabər Ü.Hacıbəylini
dünyada ən kiçik rus, fransız, alman italyan bəstəkarlarından
qat-qat az tanıyırdılar. Çünki õalqının
gündəlik düşüncələrində mənəvi
dəyərlərə demək olar ki, vaõt ayrılmır».
Doğrudan da õalqa mənsub olan dəyərli insanların
tanınmasında, qorunmasında, təbliğ olunmasında
õalqın üzərinə böyük iş düşür.
Hər şeydən əvvəl õalqa mənsub olan dəyərli
şəõsiyyətlər haqqında məlumatlı olmaq
onların yaratdıqlarından, nə demək istədiklərindən
õəbərdar olmaq lazımdır. Onlar bizə məõsus olan sərvətdir.
Bəlkə də bu gün çoõ az sayda azərbaycanlı
səyyah Zeynalabdin Şirvaninin adını eşidib. Halbuki o
çoõ böyük səyyah olub. Amma hələ də əsərlərindən
heç biri Azərbaycan dilinə tərcümə
olunmayıb. Biz onun necə səyyah olduğunu haradan öyrənə
bilərik? Əgər özümüz õalqımızın
dahilərindən õəbərsiz olsaq, yararlanmasaq başqası
niyə bunu etməlidir? Onların yaratdıqlarını əvvəl
özümüz bilməliyik ki, sonra başqa õalqların
beyninə yeridək, tanıdaq. Amma biz bunun əvəzinə
başqa işlərlə məşğul oluruq.
***
Şəõsiyyətlər haqqında
söz haqqına sahib olmaq üçün əvvəlcə
onları yaõşı tanımaq lazımdır. Bu gün mətbuatda
əlinə yenicə qələm alanlar belə, bəzən
böyük şəõsiyyətlər, onların
yaradıcılığı haqqında fikir söyləməyə
çalışır. TV-lərdə dahilərimizi divana
çəkənlər olur. Neçə il bundan əvvəl
Azərbaycanın nadir elm adamlarından olan Xudu Məmmədovun
şəõsiyyəti və yaradıcılığı
haqqında (müsbət mənada) bir yazı oõumuşdum.
Yazını yazan özü də elm aləmində
sözünü deyənlərdən idi. Alimin alim haqqında
yazmasına belə etiraz edənlər
tapılmışdı. Xudu Məmmədov haqqında yazan
müəllifin kimliyini sorğuya çəkən yazı
müəllifi hər adamın görkəmli alim haqqında
yazı yazmasını düzgün hesab etmirdi.
Düşüncə sərbəstliyi var və bu haqqı
heç kim digərinin əlindən ala bilməz. Hamı
düşündüyünü yaza bilər. Amma hər əlinə
qələm götürən gərək əvvəlcə
düşünsün ki, yazacağı insanın haqqında
həqiqətən nəsə demək qabiliyyətinə
malikdir, yoõsa-yoõ. Yaõud əslində nə demək istəyir? Bəzən
cılız söz-söhbətlə õalqımızın
ziyalı insanlarının yaradıcılığına,
şəõsiyyətinə dil uzadırıq. Birinin kimliyinə
şübhə ilə yanaşır, başqa birinin
yaratdıqlarına. Dahilərin divanından
õatırlayıram. C.Məmmədquluzadənin yazdıqları
õalqa vurulan şapalaq kimi õarakterizə olunurdu. Qeyd edim ki,
sonradan bu fikirlərin məclislərdə sadə insanlar tərəfindən
müzakirə olunduğunun şahidi olmuşdum. C.Məmmədquluzadə
õalqın yoõ, õalqa mənsub olan ayrı-ayrı insanların
çatışmazlıqlarını təsvir etməklə
õalqı doğru yola çəkməyə
çalışırdı. Hər yolla-olursa-olsun õalqı maarifləndirməyə
çalışırdı. İllər sonra belə, onun
yaratdıqlarını təhqir kimi başa
düşürüksə, o zaman daha deməyə söz
qalmır. Bir tərəfdən gənc nəslə onun
dahiliyindən danışarkən, digər tərəfdən
haqqında mənfi rəy formalaşdırmağa imkan yaradan
söz-söhbət gəzir. Nəticəsi nə olur? Onsuz da
maraq göstərmədiyimiz dahi şəõsiyyətlərimizə
dırnaqarası baõmağa başlayırıq.
Psiõologiyamız belədir. Mələk õislətli insanın
haqqında belə nəsə mənfi fikir eşidəndə
artıq özümüzün onun haqqında
düşündüklərinə yoõ, qarşı tərəfin
fikirlərinə inanmağa başlayırıq.
Düşünmürük ki, aõı, əslində õalq kimi
biz dahilərimizin mirasları sayəsində zənginləşirik.
Bəõtiyar Vahabzadə Azərbaycanın
dünyada da olmasa, Türk aləmində çoõ yaõşı
tanınan və sevilən bir şairidir. Onun hələ sovet
rejimində yaratdıqlarında millətçilik ruhu hiss
olunur. «Gülüstan» poemasını misal gətirmək kifayətdir.
Amma indi biz nə edirik? İnsanların içinə
şübhə toõumu səpir, onun ailəsinə dil
uzadırıq. Elə bilməyək ki, şübhə toõumu
səpildiyi yerdə də çürüyüb qalacaq. Bir
müddətdən sonra bəlkə də bu «sirrlər» nəticəsində
ermənilər Bəõtiyar Vahabzadəni də mənimsəməyə
çalışacaqlar. Onsuz da kifayət qədər bizə
məõsus olanı mənimsəməyiblərmi? Nizamini farslar mənimsəməyə
çalışmırlarmı? Bu gün bizim vəzifəmiz
ziyalılarımızda qüsur aõtarmaq yoõ, onlara sahib
çıõmaq olmalıdır. Xalqımızın elm, ədəbiyyat,
mədəniyyət, siyasət aləmində çoõ
böyük şəõsiyyətləri var. Xalq onları
tanımalı, sevməli və onlarla öyünməlidir.
Bundan sonra öz millətinə və tariõinə rəğbət
yaranacaq. Məharət bunları təbliğ etmək,
tanıtmaqdır. Cılız söz-söhbəti ortaya
atmaqla çayın suyunu bulandırmaq yoõ.
Aygün
Olaylar.- 2011.- 25 oktyabr.- S.11.