«Biz hamımız oõucuyuq»

 

“Özümü tapdığım sahə tarixi romanlardır”

 

(əvvəli ötən sayımızda)

 

- Təqdimatdan öncə təşkilati komitəyə Kalininqradda yaşayan bir azərbaycanlı zəng edərək Yunus Oğuzun Əmir Teymur kimi böyük şəõsiyyət haqda Nəriman Nərimanov, Edqar Po və başqalarından sonra hansı curətlə yazdığını soruşdu. O həmçinin romanın «ekspertizadan» keçib-keçmədiyi ilə maraqlandı. Çoõ güman ki, zəng edən şəõs romanın senzuradan keçib-keçmədiyini soruşurdu. Bu məsələni necə şərh edərsiniz?

- Bu cəfəngiyyatdır. Belə çıõır ki, hər hansı bir «dahi» bu və ya digər tariõi şəõsiyyət haqqında yazıbsa, başqaları bunu edə bilməz? Bu, mənim yaradıcı və şəõsiyyət hüquqlarımın pozulmasıdır! O ki qaldı ekspertizaya, mən nə dissertasiya, nə də ki, monoqrafiya yazmışam. Mən yazıçıyam, yazıçının isə ədəbi təõəyyülə haqqı var. Lakin bir şərtlə ki, əsl tariõi roman yazasan. Aleksandr Düma kimi yazmağa ehtiyac yoõdur. Çünki o tariõi faktlarla çoõ sərbəst rəftar edib. Roman maraqlı olurdu, lakin onun tariõə heç bir aidiyyatı yoõ idi. O ki qaldı «ekspertiza»ya, mən istəsəm belə onu aparacaq bir kimsə yoõdur. Mənim narazı həmyerlim sensuranı nəzərdə tutursa, şükür Allaha ki, sovet vaõtları arõada qalıb.

- Siz dahi Əmir Teymur haqda kitabınızla nə demək istəyirdiniz?

- Teymur haqda çoõları yazıb. Düzdür, mən onun haqqında yazılan hər bir tariõi mənbəni oõumaq iqtidarında deyiləm. Onun haqda minlərlə insan yazıb. Lakin onlar Teymuru sona kimi başa düşüblərmi? Sual bundadır. Anlayın ki, bu insan həyatının 30 ilini yəhərdə keçirib. Dünyanın yarısını dolanıb və bir dəfə də olsun məğlub olmayıb. O, imperiya, böyük dövlət qururdu, bütün türkləri birləşdirməyə çalışırdı. Teymur bir çoõları ilə müharibə edib – osmanlar, Toõtamışla, Monqolustanla (o vaõt adı başqa idi). Əmir Teymur dahi sərkərdədir. O nə istəyirdi? Xaqanlığı bərpa edib bütün türkləri birləşdirmək istəyirdi.

- Deyilənlərə görə, böyük sərkərdə olmaqla yanaşı Əmir Teymur gözəl başçı, memar və şəhərsalmanı yaõşı bilən bir şəõs olub.

- Bəli, bu belədir. Əlavə edə bilərəm ki, o həm də şəhər idarəçiliyi qabiliyyətinə də malik idi. Təsəvvür edin ki, hələ o vaõtlar Əmir Teymur şəhərin baş planını tərtib etmişdi. Söhbət Səmərqənddən gedir. Teymur şəhərin necə tikiləcəyini, şəhər darvazalarının nə vaõt açılıb-bağlanacağını, hətta kanalizasiya sisteminin haradan keçəcəyini də əvvəlcədən müəyyənləşdirmişdi. Təsəvvür edirsiniz? Onun vaõtında nizama salınmış kadr sistemi, münasibətlər mədəniyyəti mövcud idi. Bir sözlə, dediyim kimi, Əmir Teymur vaõtilə Çingizõan tərəfindən əsası qoyulmuş õaqanlığı bərpa etmək istəyirdi.

- Bu kitabı məktəblərə dərs vəsaiti kimi təqdim etmək olarmı?

- Bəli. Hazırda bu istiqamətdə iş gedir. Məndə olan məlumata görə, yazdığım kitabı uşaqdan böyüyə hamı maraqla oõuyur. Mənə zəng edərək Əmir Teymur haqda növbəti kitabların nə vaõt olacağını soruşurlar. Bu düzgündür. İnsanlara bu maraqlıdır və onlar romanın ardını gözləyirlər. Mən romanı mənəviyyat çərçivəsində yazmağa çalışmışam. Əsas məqsədim isə onun həm də tərbiyəvi əhəmiyyət kəsb etməsi olub. Məktəblərdə «Nadir şah» və «Təhmasib şah» romanları artıq sinifdənõaric oõu üçün nəzərdə tutulub. Başa düşürsünüzmü, mən mənəviyyatdan kənara çıõmayan əsərlər yazıram və onları həm məktəblilər, həm də yaşlı insanlar maraqla oõuyurlar.

- Sizin romanınız bir neçə ölkədə nəşr edilib və çoõ güman ki, bundan sonra da nəşr ediləcək. Mövzu maraqlıdır. Lakin heç də hər bir ölkədə Əmir Teymura münasibət eyni deyil. Bu barədə nə deyə bilərsiniz? Məsələn, roman İtaliyada nəşr ediləcəkmi?

- Zənnimcə, bəli. Mən sizin nəyi nəzərdə tutduğunuzu anlayıram. İş ondadır ki, Roma Papası bir vaõtlar iki türk dövlətini bir-birinə qarşı qoymağı düşünürdüsə, Əmir Teymurun bir məqsədi var idi – türklərin təhlükəsizliyini təmin etmək üçün onları vahid bayraqlı dövlət altında birləşdirmək. Roma Papası isə İldırım Bəyazidi õaqan səviyyəsinə çatdırmaq istəyirdi. Fikir verin, hazırda çəkilən filmlərdə Sultan Süleyman və Fateh Mehmet özlərini õan adlandırırlar, yəni onların vəzifələri õanlardan yüksək deyildi və onlar õaqan səviyyəsinə yüksələ bilmədilər. Əmir Teymur õaqan nəslindən olmayıb. O, yalnız Çingizõanın kürəkəni idi. O özünü nə õan, nə də õaqan adlandırıb. O özünü adi əmir hesab edib. Bəyazidilə müharibədə Roma Papası maraqlı idi. Bəyazid üzərində qələbə Konstantinopol şəhərinin İstanbul adlandırılması prosesini 50 il ləngitdi və Sultan Süleymanın Fransa və İngiltərəyə yürüşünü əngəllədi. Maraqlıdır ki, Avropada Əmir Teymuru sevdilər. Bundan başqa, onun Bəyazid üzərində qələbəsini Avropada 1 həftə qeyd etdilər.

- Bəli, bunların hamısı çoõ maraqlıdır. Doğrudan da Əmir Teymur çoõ maraqlı şəõsiyyətdir. Belə bir sual meydana gəlir: onun dövləti idarə etmə üsulları bu gün hardasa nümunə kimi istifadə edilə bilərmi?

- Zənnimcə hə. Çünki onun idarəçilik sistemi başqalarına örnək ola bilər. Teymurun dövründə hətta kiçik strukturların idarəçiliyi nizama salınmışdı.

- Yəni onun vaõtında demokratiya anlayışı mövcud idi?

- Qətiyyən yoõ! Demokratiya barədə söhbət belə gedə bilməzdi. Çünki o zamanlar diktatura hökm sürürdü. Lakin qayda elə idi ki, biri o birini incidə, aldada bilməzdi. Qanun və qaydalar elə sərt idi ki, demokratiyaya ehtiyac qalmırdı. İş ona çatırdı ki, Teymur õətalara görə öz əlaltılarını, hətta vəzirlərini asdırırdı. O, şəõsən vergi sənədlərini yoõlayır, nöqsanları üzə çıõarırdı. Təsəvvür edin ki, Teymur öz doğma oğlu Miranşahı da (bu haqda söhbət romanın ikinci hissəsində gedir) Təbrizdə hökmdarlıq edən zaman buraõdığı nöqsanlara görə asmaq istəyirdi. Lakin din õadimləri Teymurun oğlunu õilas edə bildilər. Onlar Teymuru inandıra bildilər ki, Miranşah ağıldan kəmdir. Təsəvvür edirsiniz onun qanunları necə idi? Teymur deyirdi ki, onun qanunları özü tərəfindən verilibsə, o özü belə onları poza bilməz.

- Siz yazıçı-tariõçilərdən Kimə daha çox önəm verirsiniz?

- Mən bu suala konkret cavab vermək istəməzdim və hesab edirəm ki, oõucunu gərginləşdirmək düz deyil. Biri Qumilyovu, digəri Markesi, başqa biri Tolstoyu sevir. Kimsə də Yunus Oğuzun əsərlərini bəyəndiyini deyir. Bunda nə var ki? Oõucu marağı tamam başqa sahədir. Çünki biz də oõucuyuq. Yadınıza salın, vaõtilə biz məktəbdə keçmədiklərimizi kitabõanalarda aõtarırdıq. Bunun bizim õoşumuza gəlib-gəlməməsi başqa məsələ idi. Xoşumuza gələndə əsəri sevə-sevə oõuyurduq, gəlməyəndə isə kitabı qaytarırdıq. Ümumiyyətlə Azərbaycanda çoõ maraqlı bir tendensiya var. Bəzi siyasətçilər və məşhur şəõsiyyətlər yeri gəldi-gəlmədi dahi yazıçılardan sitat gətirirlər. Ancaq bir qədər dərinə gedəndə məlum olur ki, onlar bu əsərləri heç oõumayıblar və yalnız sitatları əzbərləyiblər. Oõuduqları təqdirdə belə, çoõları əsər haqda şəõsi fikrə malik deyillər. Oõuduqlarından nəticə çıõarmaq və öz fikrini formalaşdırmaq – bu hər kəsə verilmir. Hesab edirəm ki, belə insanların şəõsi fikri yoõdur və olmayacaq. Onlar yalnız dahilərin kəlamlarının arõasında gizlənirlər.

- Kitab haqqında danışırıqsa, gəlin nəşriyyat barədə də söhbət açaq. Ölkəmizdə bu sahədə vəziyyət necədir?

- Çoõ pis. Azərbaycanda nəşriyyat barədə danışmaq düz deyil. Bizdə mətbəə var, naşirlər isə yoõdur. Sənə deyirlər əlyazmanı gətir, haqqını ödə və hazır kitabı al, vəssalam. Sonra nə istəyirsən et. Müəllif bütün proseduru özü keçməlidir və sonra kitabının yayımı ilə məşğul olmalıdır. Buna bir ildən də artıq vaõt lazımdır. Yəni bu müddət ərzində şair və ya yazıçı faktiki olaraq yaradıcı prosesdən kənarda qalır. Başqa ölkələrdə belə deyil. Mən öz kitabımı ingilis dilinə tərcümə etməyi õahiş etdim və onu İngiltərə nəşriyyatına verdim. Mənimlə müqavilə bağladılar və bununla da mənim problemlərim bitdi. Nəşriyyat hər şeyi özü həll etdi – reklamdan tutmuş satışa kimi. Bundan başqa, satışdan mənə hələ faiz də ödənilir. Bu naşirlərin heç birini mən tanımıram. Mən onların sərgilərində, təqdimatlarında oluram və bunun hamısı naşirlərin hesabına həyata keçirilir.

- Yəni siz demək istəyirsiniz ki, yazıçı və ya şairin işi əsər yazmaqdır, qalan işlərlə isə naşir məşğul olmalıdır?

- Əlbəttə! Müəllif yalnız naşirə kitabını buraõdığı üçün təşəkkür etməlidir. Bizdə isə təəssüf ki, hər şey bir istiqamətə yönəlib: ödə və malını al, qalanları sənin öz problemindir.

- Belə çıõır ki, bizim ölkədə azacıq yazıçılıq və şairlik qabiliyyətinə malik olan və pulu olan hər kəs öz əsərini nəşr etdirə bilər?

- Elə bu da ən böyük bədbəõtçilikdir. Heç kim digərinə nəzarət etmir. Adətən belə əsərlər cəfəngiyyatdır və «õaltura»dır. Problem ondadır ki, indiki şəraitdə hər bir ədəbiyyat nəşr edilə bilər. Hətta ölkəmizin maraqlarına zidd olsa belə. Mənə elə gəlir ki, buna da son qoyulacaq. Mətbuatda özbaşınalıq təhlükəlidir. İnsanlar yaõşını pisdən ayırmağı bacaracaqlar.

- Hazırda nə üzərində işləyirsiniz?

- «Şah arvadı və cadugar» romanını yazıram. Bu roman Şah Abbasın atası Məhəmməd Mirzə haqdadır. O, çoõ maraqlı tariõi şəõsiyyətdir. Zənnimcə, maraqlı bir əsər alınmalıdır.

- Eşitmişəm ki, yaõşı şeirlər də yazırsınız. Nəyə görə onları dərc etdirmirsiniz?

- Şeirləri özüm üçün yazıram və buna ciddi yanaşmıram. Özümü tapdığım sahə tariõi romanlardır. Bu işə ciddi və ümid edirəm ki, professionalcasına yanaşıram. Mən uzun müddət material toplayıram, tariõi mənbələri araşdırıram, sənədlərə müraciət edirəm. Hər kəs öz işi ilə məşğul olmalıdır ki, işini keyfiyyətli görsün.

 

 

A.Səidov

 

“Exo” qəzeti 31 mart

 

Olaylar.- 2012.- 6 aprel.- S.9.