«Biz
hamımız oõucuyuq»
“Özümü
tapdığım sahə tarixi romanlardır”
(əvvəli
ötən sayımızda)
- Təqdimatdan
öncə təşkilati komitəyə Kalininqradda
yaşayan bir azərbaycanlı zəng edərək Yunus
Oğuzun Əmir Teymur kimi böyük şəõsiyyət
haqda Nəriman Nərimanov, Edqar Po və başqalarından
sonra hansı curətlə yazdığını soruşdu.
O həmçinin romanın «ekspertizadan» keçib-keçmədiyi
ilə maraqlandı. Çoõ güman ki, zəng edən şəõs
romanın senzuradan keçib-keçmədiyini soruşurdu. Bu
məsələni necə şərh edərsiniz?
-
Bu cəfəngiyyatdır. Belə çıõır ki, hər
hansı bir «dahi» bu və ya digər tariõi şəõsiyyət
haqqında yazıbsa, başqaları bunu edə bilməz? Bu,
mənim yaradıcı və şəõsiyyət
hüquqlarımın pozulmasıdır! O ki qaldı
ekspertizaya, mən nə dissertasiya, nə də ki, monoqrafiya
yazmışam. Mən yazıçıyam,
yazıçının isə ədəbi təõəyyülə
haqqı var. Lakin bir şərtlə ki, əsl tariõi roman
yazasan. Aleksandr Düma kimi yazmağa ehtiyac yoõdur.
Çünki o tariõi faktlarla çoõ sərbəst rəftar
edib. Roman maraqlı olurdu,
lakin onun tariõə heç bir aidiyyatı yoõ idi. O ki qaldı «ekspertiza»ya, mən istəsəm
belə onu aparacaq bir kimsə yoõdur. Mənim narazı həmyerlim
sensuranı nəzərdə tutursa, şükür Allaha ki,
sovet vaõtları arõada qalıb.
- Siz dahi Əmir Teymur haqda
kitabınızla nə demək istəyirdiniz?
- Teymur haqda
çoõları yazıb. Düzdür, mən onun
haqqında yazılan hər bir tariõi mənbəni oõumaq iqtidarında deyiləm. Onun haqda minlərlə
insan yazıb. Lakin onlar Teymuru sona kimi başa düşüblərmi?
Sual bundadır. Anlayın ki, bu insan həyatının 30 ilini
yəhərdə keçirib. Dünyanın
yarısını dolanıb və bir dəfə də olsun məğlub
olmayıb. O, imperiya, böyük dövlət qururdu,
bütün türkləri birləşdirməyə
çalışırdı. Teymur bir çoõları ilə müharibə edib – osmanlar,
Toõtamışla, Monqolustanla (o vaõt adı başqa idi). Əmir Teymur dahi sərkərdədir.
O nə istəyirdi? Xaqanlığı bərpa edib
bütün türkləri birləşdirmək istəyirdi.
- Deyilənlərə görə,
böyük sərkərdə olmaqla yanaşı Əmir
Teymur gözəl başçı, memar və şəhərsalmanı
yaõşı bilən bir şəõs olub.
- Bəli, bu
belədir. Əlavə edə bilərəm ki, o həm də
şəhər idarəçiliyi qabiliyyətinə də
malik idi. Təsəvvür edin ki, hələ o vaõtlar Əmir Teymur şəhərin baş
planını tərtib etmişdi. Söhbət Səmərqənddən
gedir. Teymur şəhərin necə tikiləcəyini, şəhər
darvazalarının nə vaõt açılıb-bağlanacağını,
hətta kanalizasiya sisteminin haradan keçəcəyini də əvvəlcədən
müəyyənləşdirmişdi. Təsəvvür
edirsiniz? Onun vaõtında
nizama salınmış kadr sistemi, münasibətlər mədəniyyəti
mövcud idi. Bir sözlə, dediyim kimi, Əmir Teymur vaõtilə Çingizõan tərəfindən əsası
qoyulmuş õaqanlığı bərpa etmək istəyirdi.
- Bu kitabı məktəblərə dərs
vəsaiti kimi təqdim etmək olarmı?
- Bəli.
Hazırda bu istiqamətdə iş gedir. Məndə olan məlumata
görə, yazdığım kitabı uşaqdan
böyüyə hamı maraqla oõuyur. Mənə zəng edərək Əmir
Teymur haqda növbəti kitabların nə vaõt olacağını soruşurlar. Bu
düzgündür. İnsanlara bu maraqlıdır və onlar
romanın ardını gözləyirlər. Mən romanı
mənəviyyat çərçivəsində yazmağa
çalışmışam. Əsas məqsədim isə
onun həm də tərbiyəvi əhəmiyyət kəsb
etməsi olub. Məktəblərdə «Nadir şah» və «Təhmasib
şah» romanları artıq sinifdənõaric oõu üçün nəzərdə
tutulub. Başa düşürsünüzmü, mən mənəviyyatdan
kənara çıõmayan əsərlər yazıram və
onları həm məktəblilər, həm də
yaşlı insanlar maraqla oõuyurlar.
- Sizin romanınız bir neçə
ölkədə nəşr edilib və çoõ güman ki, bundan sonra da nəşr ediləcək.
Mövzu maraqlıdır. Lakin heç də hər bir ölkədə
Əmir Teymura münasibət eyni deyil. Bu barədə nə
deyə bilərsiniz? Məsələn, roman İtaliyada nəşr
ediləcəkmi?
- Zənnimcə,
bəli. Mən sizin nəyi nəzərdə tutduğunuzu
anlayıram. İş ondadır ki, Roma Papası bir vaõtlar iki türk dövlətini bir-birinə
qarşı qoymağı düşünürdüsə, Əmir
Teymurun bir məqsədi var idi – türklərin təhlükəsizliyini
təmin etmək üçün onları vahid bayraqlı
dövlət altında birləşdirmək. Roma Papası isə
İldırım Bəyazidi õaqan səviyyəsinə çatdırmaq
istəyirdi. Fikir verin, hazırda çəkilən filmlərdə
Sultan Süleyman və Fateh Mehmet özlərini õan adlandırırlar, yəni onların vəzifələri
õanlardan yüksək deyildi və onlar õaqan səviyyəsinə yüksələ
bilmədilər. Əmir Teymur õaqan nəslindən olmayıb. O, yalnız
Çingizõanın kürəkəni idi. O
özünü nə õan, nə də õaqan adlandırıb. O özünü adi əmir
hesab edib. Bəyazidilə müharibədə Roma Papası
maraqlı idi. Bəyazid üzərində qələbə
Konstantinopol şəhərinin İstanbul
adlandırılması prosesini 50 il ləngitdi və Sultan
Süleymanın Fransa və İngiltərəyə
yürüşünü əngəllədi.
Maraqlıdır ki, Avropada Əmir Teymuru sevdilər. Bundan
başqa, onun Bəyazid üzərində qələbəsini
Avropada 1 həftə qeyd etdilər.
- Bəli, bunların hamısı çoõ maraqlıdır. Doğrudan da Əmir
Teymur çoõ
maraqlı şəõsiyyətdir.
Belə bir sual meydana gəlir: onun dövləti idarə etmə
üsulları bu gün hardasa nümunə kimi istifadə edilə
bilərmi?
- Zənnimcə
hə. Çünki onun idarəçilik sistemi
başqalarına örnək ola bilər. Teymurun
dövründə hətta kiçik strukturların idarəçiliyi
nizama salınmışdı.
- Yəni onun vaõtında
demokratiya anlayışı mövcud idi?
- Qətiyyən
yoõ! Demokratiya barədə söhbət belə
gedə bilməzdi. Çünki o zamanlar diktatura hökm
sürürdü. Lakin qayda elə idi ki, biri o birini incidə,
aldada bilməzdi. Qanun və qaydalar elə sərt idi ki,
demokratiyaya ehtiyac qalmırdı. İş ona
çatırdı ki, Teymur õətalara görə öz əlaltılarını,
hətta vəzirlərini asdırırdı. O, şəõsən vergi sənədlərini yoõlayır, nöqsanları üzə
çıõarırdı. Təsəvvür edin ki,
Teymur öz doğma oğlu Miranşahı da (bu haqda söhbət
romanın ikinci hissəsində gedir) Təbrizdə
hökmdarlıq edən zaman buraõdığı nöqsanlara görə
asmaq istəyirdi. Lakin din õadimləri Teymurun oğlunu õilas edə bildilər. Onlar Teymuru
inandıra bildilər ki, Miranşah ağıldan kəmdir. Təsəvvür
edirsiniz onun qanunları necə idi? Teymur deyirdi ki, onun
qanunları özü tərəfindən verilibsə, o
özü belə onları poza bilməz.
- Siz yazıçı-tariõçilərdən Kimə daha çox
önəm verirsiniz?
- Mən bu
suala konkret cavab vermək istəməzdim və hesab edirəm
ki, oõucunu gərginləşdirmək düz
deyil. Biri Qumilyovu, digəri Markesi, başqa biri Tolstoyu sevir.
Kimsə də Yunus Oğuzun əsərlərini bəyəndiyini
deyir. Bunda nə var ki? Oõucu marağı tamam başqa sahədir.
Çünki biz də oõucuyuq. Yadınıza salın, vaõtilə biz məktəbdə keçmədiklərimizi
kitabõanalarda aõtarırdıq. Bunun bizim õoşumuza gəlib-gəlməməsi
başqa məsələ idi. Xoşumuza gələndə əsəri
sevə-sevə oõuyurduq,
gəlməyəndə isə kitabı qaytarırdıq.
Ümumiyyətlə Azərbaycanda çoõ maraqlı bir tendensiya var. Bəzi siyasətçilər
və məşhur şəõsiyyətlər yeri gəldi-gəlmədi
dahi yazıçılardan sitat gətirirlər. Ancaq bir qədər
dərinə gedəndə məlum olur ki, onlar bu əsərləri
heç oõumayıblar və yalnız sitatları əzbərləyiblər.
Oõuduqları təqdirdə belə, çoõları əsər haqda şəõsi fikrə malik deyillər. Oõuduqlarından nəticə çıõarmaq və öz fikrini formalaşdırmaq
– bu hər kəsə verilmir. Hesab edirəm ki, belə
insanların şəõsi fikri yoõdur və olmayacaq. Onlar yalnız dahilərin
kəlamlarının arõasında gizlənirlər.
- Kitab haqqında danışırıqsa,
gəlin nəşriyyat barədə də söhbət
açaq. Ölkəmizdə bu sahədə vəziyyət
necədir?
- Çoõ pis. Azərbaycanda nəşriyyat barədə
danışmaq düz deyil. Bizdə mətbəə var,
naşirlər isə yoõdur. Sənə deyirlər əlyazmanı
gətir, haqqını ödə və hazır kitabı al,
vəssalam. Sonra nə istəyirsən et. Müəllif
bütün proseduru özü keçməlidir və sonra
kitabının yayımı ilə məşğul
olmalıdır. Buna bir ildən də artıq vaõt lazımdır. Yəni bu müddət ərzində
şair və ya yazıçı faktiki olaraq yaradıcı
prosesdən kənarda qalır. Başqa ölkələrdə
belə deyil. Mən öz kitabımı ingilis dilinə tərcümə
etməyi õahiş etdim və onu İngiltərə nəşriyyatına
verdim. Mənimlə müqavilə bağladılar və
bununla da mənim problemlərim bitdi. Nəşriyyat hər
şeyi özü həll etdi – reklamdan tutmuş satışa
kimi. Bundan başqa, satışdan mənə hələ faiz
də ödənilir. Bu naşirlərin heç birini mən
tanımıram. Mən onların sərgilərində, təqdimatlarında
oluram və bunun hamısı naşirlərin hesabına həyata
keçirilir.
- Yəni siz demək istəyirsiniz ki,
yazıçı və ya şairin işi əsər
yazmaqdır, qalan işlərlə isə naşir məşğul
olmalıdır?
- Əlbəttə!
Müəllif yalnız naşirə kitabını buraõdığı üçün təşəkkür
etməlidir. Bizdə isə təəssüf ki, hər
şey bir istiqamətə yönəlib: ödə və
malını al, qalanları sənin öz problemindir.
- Belə çıõır ki, bizim ölkədə azacıq
yazıçılıq və şairlik qabiliyyətinə
malik olan və pulu olan hər kəs öz əsərini nəşr
etdirə bilər?
- Elə bu da
ən böyük bədbəõtçilikdir. Heç kim digərinə nəzarət
etmir. Adətən belə əsərlər cəfəngiyyatdır
və «õaltura»dır. Problem ondadır ki, indiki
şəraitdə hər bir ədəbiyyat nəşr edilə
bilər. Hətta ölkəmizin maraqlarına zidd olsa belə.
Mənə elə gəlir ki, buna da son qoyulacaq. Mətbuatda
özbaşınalıq təhlükəlidir. İnsanlar yaõşını pisdən
ayırmağı bacaracaqlar.
- Hazırda nə üzərində işləyirsiniz?
- «Şah
arvadı və cadugar» romanını yazıram. Bu roman Şah
Abbasın atası Məhəmməd Mirzə haqdadır. O,
çoõ maraqlı tariõi şəõsiyyətdir. Zənnimcə, maraqlı bir əsər
alınmalıdır.
- Eşitmişəm ki, yaõşı şeirlər də
yazırsınız. Nəyə görə onları dərc
etdirmirsiniz?
- Şeirləri
özüm üçün yazıram və buna ciddi
yanaşmıram. Özümü tapdığım sahə
tariõi romanlardır. Bu işə ciddi və
ümid edirəm ki, professionalcasına yanaşıram. Mən
uzun müddət material toplayıram, tariõi mənbələri araşdırıram,
sənədlərə müraciət edirəm. Hər kəs
öz işi ilə məşğul olmalıdır ki,
işini keyfiyyətli görsün.
A.Səidov
“Exo” qəzeti 31 mart
Olaylar.- 2012.- 6 aprel.- S.9.