“Lobbiçilik asan qurula bilən sistem
deyil”
Zaur Əliyev: “Azərbaycan diaspora hərəkatına
tam olaraq 2001-ci ildən sonra başladı”
“Həmin ildən sonra Azərbaycan
diasporunun fəaliyyətində çox ciddi canlanma müşahidə
olunur”
“Diaspor və
Lobbi” Strateji Araşdırmalar Mərkəzinin sədri Zaur Əliyevin “OLAYLAR”a
müsahibəsi
-Zaur müəllim, Azərbaycan diasporunun
hazırkı vəziyyətini necə qiymətləndirirsiniz?
-İlk olaraq
istərdim bir fikirlə problemə münasibətimi bildirim.
Sayı 50 milyon göstərilən dünya azərbaycanlılarının
10 milyonun diaspor təşkil etməsinə baxmayaraq real olaraq
bu gün biz güclü diasporumuz var sözünü cəsarətlə
deyə bilmərik. Bəli, biz deyə bilərik ki, diasporumuz
var. Bunu etiraf etməliyik. Lakin onu da etiraf etməliyik ki, onlar
yaşadıqları dövlətlərin siyasətinə,
yerli ictimai rəyə təsir etmək qüdrətində
deyillər, passivdilər, dövlətin vacib siyasətində
iştirak etmirlər. Diplomatik qurumlarda əksər əməkdaşlar
Azərbaycan dilində normal yaza və danışa bilmirlər.
Ora müraciət edənlərə rus dilində yaxud ingilis,
alman, fransız dillərində cavab verilir. Dövlət
dilimizə hər iki tərəfdən hörmətsiz
yanaşılır. Biz tam olaraq birlik göstərə
bilmirik. Bunun səbəblərini isə diasporun özündə
də axtarmaq olar. Çünki diasporumuzun özünün
strukturu fərqlidir, müxtəlif dövlətləri təmsil
edir və ümumi razılıq çox zaman çətinliklə
alınır. Diasporun bəzi nümayəndələri zəif
işləmələrini maliyyə problemləri ilə əlaqələndirirlər.
Ancaq mən deyərdim ki, diasporun maliyyə imkanları o qədər
də zəif deyil. İkinci tərəfdən onların
işləməsi üçün böyük pullara ehtiyac
yoxdur.
Hazırda rəsmi
mənbələrə əsaslansaq dünyanın 63 ölkəsində
200-dən çox Azərbaycan icma və birlikləri fəaliyyət
göstərir. Bu say isə ildən-ilə artmaqdadır.
Buraya biz üzvlərinin sayı az olan xırda təşkilatları
da daxil etsək dünyaya səpələnən
soydaşlarımızın kifayət qədər təşkilati
struktura malik olduğunu qeyd edə bilərik.
Azərbaycan
diasporunun təşkilatı sistemində başqa bir mənfi
cəhət hər bir qurumun yaranması və fəaliyyəti
zamanı onların Azərbaycandakı daxili məsələlərlə
bağlılığının olmasıdır. Onlar diaspor təşkilatlarına
xas olan təsis olunduqları ölkələrin ictimai fikrində
və beynəlxalq təşkilatlar içərisində təmsil
etdiyi milləti və dövləti təbliğ eləmək
və siyasi-lobbiçilik işi aparmaq əvəzinə daha
çox bir-birləri arasında münasibətləri
aydınlatmağa çalışırlar. Son zamanlar bəzi
neqativ cəhətlər aradan qaldırılmasına baxmayaraq
verilən bəyanatlarda Azərbaycandakı siyasi partiya və
liderlərin mövqeyindən çıxış edilməsi
fikirlərinə gəlmək olar.
-Dünya Azərbaycanlılarının
III qurultayından sonra Azərbaycan diasporunun həyatında
hansı müsbət yeniliklər baş verdi?
-Biz tədqiqatçılar
Azərbaycan diasporunun formalaşmasını XX əsrin əvvəllərinə
aparıb çıxarırıq. Hesab edirik ki, Azərbaycan
Demokratik Respublikasının süqutundan sonra siyasi mühacirətə
qoşulan soydaşlarımız diaspor formalaşdıra biliblər.
Bunun elmi və hüquqi təsdiqi də var. Əslində biz
diaspor problemini cəmiyyətə istədiyimiz kimi tam
çatdıra bilmirik. Bəzən diaspor mövzusundan yazanda
çalışırıq mülayim olaq, çox tənqid
mövqeyindən yanaşmayaq. Bəzən dövləti
diaspora münasibətdə ittiham edirik. Lakin bir həqiqət
var ki, azərbaycanlıların tam gücü ilə birlik
nümayiş etdirməsi bu günə qədər
nümayiş olunmayıb. Azərbaycan diaspor hərəkatına
tam olaraq 2001-ci ildə Dünya Azərbaycanlılarının
I qurultayından sonra başladı. Mərhum Heydər Əliyev
“Mən fəxr edirəm ki, Azərbaycanlıyam” sözlərini
nəyinsə xatirinə deməmişdi. Məhz bu sözlərlə
O, - etnik mənsubiyyətindən asılı olmayaraq Azərbaycanda
anadan olan, özünü azərbaycanlı sayan bütün
şəxslərin milli dövlətçiliyə xidmət
etməsinə nail oldu. Bundan sonra davamlı olaraq diaspor istiqamətində
mühüm işlər həyata keçirildi. Məhz Heydər
Əliyevin təşəbbüsü ilə Xarici Ölkələrdə
Yaşayan Azərbaycanlılarla İş üzrə Dövlət
Komitəsi yaradıldı. Həmçinin «Xarici Ölkələrdə
Yaşayan Azərbaycanlılarla bağlı Dövlət Siyasəti
haqqında» qanun qəbul edildi. Hesab edirəm ki, həmin
qurultaydan sonra Azərbaycan diasporunun fəaliyyətində
çox ciddi canlanma müşahidə olunur. Lakin bu tam gücü
ilə dövlətə xidmət edə bilmir. Sonuncu,
Dünya Azərbaycanlılarının III Qurultayında cənab
İlham Əliyevin çıxışı bir daha göstərdi
ki, dövlət bu məsələni nə qədər diqqət
altında saxlayır. Dövlət
başçısının “ Bəzən bu münasibətlər
məni narahat edir. Hərə bir küncə çəkilməməlidir
ki, sonra biz işə qarışaq. Diaspor təşkilatları
və səfirlik bir yumruq kimi, komanda şəklində işləməlidir”
-sözləri əslində dövlət rəhbərinin
diaspor üçün yaradılan şəraitin müqabilində
görülən işlərdən
narazılığının göstəricisi idi. Bu cənab
prezident tərəfindən diaspor təşkilatlarına edilən
vacib bir çağırış idi. Çünki hər
bir ölkənin diasporu o ölkədə yaşayan
soydaşları vətənlə mənəvi
bağlılığını həyata keçirən bir təşkilatdır.
Azərbaycanda son 10 ildə diasporla əməkdaşlıq
istiqamətində bir Qanun, iki mühüm strategiya, bir beynəlxalq
təşkilat və birdə dövlət komitəsi
yaradılmışdır. Yüksək səviyyədə
10-a yaxın beynəlxalq görüş və tədbir həyata
keçirilmişdir. Belə siyasətin nəticəsində
problemlərin mövcud olması əlbəttə ki, bir prezident
kimi cənab İlham Əliyevi narahat etməyə bilməzdi.
“Azərbaycan diplomatiyası hücum diplomatiyası
olmalıdır” söyləyən İlham Əliyev qeyd edib
ki, bunun üçün bütün metodlardan, o cümlədən
internetdən səmərəli istifadə edilməlidir. Azərbaycan
diasporu xarici ölkələrin daxili siyasətinin faktoruna
çevrilməli, dövlət və hökumət
qurumlarında təmsil olunmalıdır. Qurultayda bu sahədə
son illər həyata keçirilən kompleks tədbirləri
razılıqla vurğulayan İlham Əliyev xaricdəki
soydaşlarımıza və müvafiq dövlət qurumlarına
görülmüş işlərlə kifayətlənməməyi,
daha böyük nəticələrə nail olmağı
tövsiyə etmişdir. Dövlət başçısı
eyni zamanda diaspor quruculuğu işinin digər ölkə və
qitələr üzrə də davam etdirilməsi, proses
başa çatdıqdan sonra isə dünya azərbaycanlılarının
vahid təşkilatının yaradılması
üçün müvafiq addımların atılması zərurətini
önə çəkmişdir.
-Zaman-zaman diasporamızın lobbi fəaliyyətinə
keçməsinin vaxtı yetişdiyi bildirilir. Sizcə,
diasporamız lobbi fəaliyyətinə hazırdırmı?
-Lobbiçilik
elə də asan qurula bilən sistem deyil. İlk öncə
bu siyasəti həyata keçirən güclü dövlətin
güclü PR sistemi ilə yanaşı onun mexanizmlərini
ortaya qoya biləcək beyinlər lazımdır. “Maraq
qruplarının” hərəkətlərinin bütün
ölkələrdə öyrənilməsinə baxmayaraq, demək
olar ki, lobbiləşdirmə prosesinin bütün tədqiqatları
Birləşmiş Ştatlarda mərkəzləşdirilmişdir.
Həmin hadisə nəinki ilk dəfə bu ölkədə
təşəkkül tapmışdır, hətta bu gün
xeyli adam öz həyatını bu fəaliyyətə həsr
edərək peşəkar səviyyədə lobbiçiliklə
məşğuldur. Qərb ölkələrində
lobbiçilik funksiyasını yerinə yetirən bir
çox adamlar bunu özlərinin əsas işlərinə əlavə
kimi maraq qruplarının və ya həmkarlar birləşmələrinin
rəsmi nümayəndəsi kimi yerinə yetirirlər. Hər
hansı bir ölkədə lobbizmin inkişafı və
iqtisadi inkişaf səviyyəsi, həmçinin həmin
ölkədə formalaşmış siyasi və dövlət
ənənələri ilə müəyyən olunur. Ancaq
şübhə yoxdur ki, cəmiyyətin yüksək
inkişaf səviyyəsi lobbizmin peşəkar formada daha da mədəni
səviyyədə fəaliyyətini şərtləndirir. Bu
və ya digər siyasi fikirləri dəyişmək, və ya
dəstəkləmək məqsədilə televiziya, radioda və
qəzetlərdə geniş miqyaslı kompaniyalar təşkil
edilməsi müasir lobbizmin əsas bazasın təşkil
edir. Taktikanın dolayı yollara əl atmaqla dəyişdirilməsi
“kökdən lobbiləşdirmə” adını
almışdır və biz buna mütləq getməliyik.
Lobbiçiliyin əsas funksiyası diasporun
qarşısında duran vəzifələrlə prinsip
etibarı ilə üst-üstə düşür və demək
olar ki, kəsişir. Belə ki, lobbiçiliyin fəaliyyəti
və missiyası diasporunku kimidir, ictimai vəkili və
müdafiəçisi olduğu xalq-dövlət haqqında məskunlaşdığı
ölkələrdə müsbət rəy qazanmaqdan ibarətdir.
Öz ölkəsilə müdafiəçisi olduğu
xalqın ölkəsi arasında hərtərəfli normal əlaqələrin
yaradılmasına və mövcud əlaqələrin
inkişaf etdirilərək genişləndirilməsinə
çalışmaq, ölkəsinin torpaqlarına zərbə
vurmadan başqa cür də milli mənafelərini müdafiə
etməkdir. Bunun üçün də diaspor nümayəndələri
yaşadıqları ölkələrin dövlət və
özünüidarə strukturlarına işə girməyə,
parlament və bələdiyyələrə seçilməyə
çalışmalıdırlar. Bu sadalanan işlər
bütün diaspor təşkilatlarımızla birgə və
əlaqəli şəkildə hər yerdə həyata
keçirilməlidir. Bu gün təəssüf ki, diaspor təşkilatlarımızın
lobbiçilik strategiyası yox dərəcəsindədir. Təşkilatlarımız
lobbi işinin qurulması, təzyiq və maraq
qruplarının formalaşdırılması kimi
anlayışlardan uzaqdadılar. Lobbiçilik
üçün mütləq düşünülmüş
strateji addımlardan ibarət olan konsepsiya olmalıdır. Bu
proqram tipli sənəd GZİT təhlili edilməlidir.
Güclü və zəif tərəflər əvvəlcədən
müəyyən edilməli, imkan və təhlükələr
planlaşdırılmalıdır. Konsepsiyada hər bir
ölkə vətəndaşlarının psixologiyası da
ilk olaraq nəzərə alınmalıdır.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti
yanında KİV-in İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
edilmişdir
Olaylar.- 2012.- 13 aprel.- S.15.