Uşaqlar və internet
Oyun və sosial
şəbəkə tanışlıqların dəyişilməz
ünvanı
Kimisi onu
“ağıllı maşın”, kimisi “sehirli güzgü”, kimisi də narahatlıqla “əsrin bəlası”
adlandırır. Söhbət çoxlarının “onunla çətindir, onsuz
da mümkün deyil” prizmasından yanaşdığı
kompyuterdən gedir. Xüsusilə dünyada təhsilə verilən önəmin
müqabilində də uşaq və
yeniyetmələrin kompyuter
marağının nəticələri əksəriyyəti
düşündürən vacib məsələlərdən
birinə çevrilib.
Məlumdur
ki, kompyuter insanın ən yaxın dostuna çevrilməklə
yanaşı, əsas informasiya mənbəyi rolunu oynayır.
Kompyuterə münasibətdə yalnız xeyirli tərəflərindən
söhbət açmağı xoşlayanlar da məhz bu amildən
istifadə edirlər.
“Uşaqlar əsəbi və bədbəxt
böyüyür”
Amma o da
sirr deyil ki, söhbət uşaqlardan gedirsə, onların bu
“informasiya mənbəyi”nə münasibətində bir
çox amillər nəzərə alınmalıdır.
İlk növbədə uşağın fiziki və ruhi
sağlamlığı diqqətdə
saxlanılmalıdır ki, mütəxəssislər bu məsələ
ilə bağlı artıq çoxdan həyəcan
siqnalı çalırlar: kompyuter
qarşısında 2 saatdan artıq vaxt keçirən
uşaqların psixoloji problemlərlə üzləşmə
ehtimalı digərlərinə nisbətən daha çoxdur.
Bu, hələ hamısı deyil. Bristol Universitetinin alimləri
müəyyən ediblər ki, 11 yaşlılar arasında
kompyuter qarşısında çox vaxt keçirənlərin
fiziki durumu digər həmyaşıdlarına nisbətən
çox aşağıdır. Kompyuterə meyl edənlər
əsasən utancaq və ünsiyyətə girmək
bacarığı olmayanlardır. Amma əgər ünsiyyətcil
uşaq da vaxtının çoxunu kompyuter
qarşısında keçirirsə, o da zamanla psixoloji
problemlərin girdabına düşəcək. Bunu da alimlər
deyir. Monreal Universitetinin apardığı araşdırmadan məlum
olub ki, kompyuter və televizora çox baxanlar məktəb
yaşına gəldikdə dərslərini yaxşı oxumur
və qeyri - sağlam yeməklərlə qidalanmağa meylli
olurlar. Diqqətsizlik və hiperaktivlik sindromuna da belə
uşaqlarda çox tez - tez rast gəlinir. Məhz bu amilləri
nəzərə alaraq Avstraliya və ABŞ kimi ölkələrdə
valideynlər üçün uşaqların 2 saatdan artıq
kompyuter və televizor qarşısında vaxt keçirməməsini
tələb edən təlimat var. Türkiyənin baş
naziri Rəcəb Tayyib Ərdoğan isə mövzu ilə
bağlı narahatlığını belə dilə gətirib:
“Kompyuter və kompyuter oyunları üzündən uşaqlar əsəbi,
dinclik olmadan, bədbəxt böyüyür”.
“Ağıllı maşın”ın
ziyanları
“İnformasiya mənbəyi” və
ya “ağıllı maşın”ın uşaqlar
üçün yarada biləcəyi təhlükələr
barədə bu qədər.
Amma təbii
ki, kompyuter yalnız narahatlıq demək deyil, o həm də
günün tələbidir. Bu tələblə
uyğunlaşmaq uşağın sonrakı həyatına təsir
göstərə biləcək səviyyəyə yüksəlib,
bu baxımdan kompyuter və internetsiz həyatı təsəvvür
etmək çətindir. İnternet ən böyük və ən
operativ məlumat mərkəzi, müasir əlaqə vasitəsi,
biznes imkanı, reklam yeridir. Məktəblilərin də ən
yaxın köməkçisi ola bilər. Məktəblərin
informasiya - kommunikasiya texnologiyaları ilə təminatı
yüksəldikcə, dünyaya inteqrasiya prosesi sürətləndikcə
kompyuterin imkanlarından daha tez - tez istifadə olunur. Kompyuterlə
məşğul olmağın uşaqların ətraf
mühiti qavramasında, düşünmə qabiliyyətinin
artırmasında, fantaziyalarının inkişaf etdirilməsindəki
rolunu da mütəxəssislər vurğulayır. Başqa
sözlə desək, mənfilərə qarşı müsbətlər
də var və heç də az deyil. Lakin bu mənfi və
müsbətləri tərəziyə qoyanda çox zaman mənfilər
ağırlıq edir ki, narahatlığı yaradan əsas səbəb
də budur. Başqa sözlə desək, uşaqlar kompyuterdən
təyinatı üzrə istifadədən daha çox, onlara
ziyan gətirəcək məqsədlər üçün
istifadə edirlər.
İnternet böyük bir oyun
meydançasıdır
Dünyanın
müxtəlif ölkələrində aparılan
araşdırmalar müxtəlif rəqəmləri əks
etdirsə də, son nəticədə bu ölkələrin
hamısı üçün problemin ortaq olduğu ortaya
çıxır. Bu da uşaqların kompyuterdən nə məqsədlə,
nə qədər istifadə etməsidir. Uşaqların 60
faizindən çoxunun kompyuterə olan marağı oyun
oynamaq, sosial şəbəkələrdən istifadədən
o tərəfə keçmir. İnternet imkanları da
çox zaman uşaqların özləri üçün
yaratdıqları çərçivədən kənara
çıxmır. Bu çərçivənin daxilində
oyunlar, tanışlıq, musiqi dinləmək və ya filmə
baxmaq, alış - veriş, bir sözlə çox şey
var. Amma sırf informasiya əldə etmək, məsələn,
“Marafon” döyüşü ilə bağlı daha ətraflı
məlumat almaq üçün kompyuter qarşısında
oturmaq halları bu çərçivədə küncə
sıxılmış bir formadadır. Uşaq və yeniyetmələrin kompyuterdən istifadəsində
əsas yeri oyunlar tutur. İnternetdən də məhz bu məqsədlə
istifadə edənlərin sayında kəskin artım
müşahidə olunur. Məlumat üçün bildirək
ki, ilk kompyuter oyunları 1970 - ci illərdə
hazırlanıb. Həmin vaxtdan etibarən kompüter oyunları
əyləncə sektorunda ən azı 9 milyard dollarlıq bir
paya sahibdir. Araşdırmalar göstərir ki, oyunlar təkcə
uşaqların yox, hətta 25 - 40 yaşlı şəxslərin
də həyatının bir parçasına çevrilib. 2 -
17 yaşarası uşaq və gənclərin 70 faizinin
kompyuter sahibi, 68 faizinin isə oyun marağının
olduğu açıqlanıb. 2 - 7 yaşarası
uşaqların həftədə 3 - 5 saat, VIII və IX sinif
şagirdlərinin isə 9 saat oyun oynadığı da
araşdırmalardan ortaya çıxan nəticədir.
Oyunlara marağın səbəbləri sırasında
boş vaxtı dəyərləndirmək, qalib olmaq
duyğusunu yaşamaq istəyi, yeni dostlar tapmaq, maraqlı və
yeni nələrsə kəşf etmək əsas yer tutur. Amma
nəyinsə marağına kompyuterdən ayrıla bilməyən
uşaq üçün bu oyunlar şiddətə meyl
yaratmaqla bərabər, sosial münasibətlərdə geriləmələrə
yol açır. Oyunlara maraq artdıqca uşaqlarda
dünyanın qorxulu xəstəliklərindən biri olan
obezite (kökəlmə) təhlükəsi yaranır, həmçinin
təhsildə əldə edilən uğurlar azalır.
Uşaqlar arasında intihar hallarının artması, qətllər,
oğurluq, hətta avtoxuliqanlıq kimi hadisələrdə
internetin payı durmadan artır.
***
Bunun
yanında internet oyunlarını müsbət tərəfdən
dəyərləndirən mütəxəssislər onun
uşaqların inkişafında müəyyən dərəcədə
rolundan danışmadan söhbətə yekun vurmurlar. Hətta
ailədaxili zorakılığa məruz qalan uşaqların
bu oyunlar vasitəsilə özünü sakitləşdirdiyi,
şiddətə daha yanlış qərarla
qarşılıq verməsinin qarşısını
almasına dair də fikirlər var. Bu fikir sahiblərinin
dediyinə görə, onlayn oyunların və bu oyunların
dostlarla birlikdə oynanıldığı internet klubların
ancaq mənfi tərəflərindən danışmaq
doğru olmaz. Söhbət yalnız nəzarətdən getməlidir
ki, buna da təəssüf ki, əsas hallarda nail olmaq
mümkün olmur. Əgər uşaq günün müəyyən
hissəsini internetdə keçirirsə, bu səbəbdən
dərslərdə zəifləmə, yuxu pozğunluğu, ətrafdakılara
qarşı münasibətdə fərq, fiziki fəaliyyətdə
azalma, köhnə dostlarla əlaqələrin kəsilməsi,
məsuliyyətsizlik, vəzifələrinin öhdəsindən
gəlməmək kimi hallar müşahidə edilirsə, bu
artıq “internet asılılığının” əlamətləridir.
Bu halda valideyn və müəllimlərin üzərinə
düşən əsas vəzifə uşaqlarını
qorumaqdır ki, bunun da çox müxtəlif yolları var. Ən
əsası kompyuterin ziyanlı tərəflərini
uşağa başa salmaq lazımdır, bu zaman
uşağın qavrayacağı dildə və onun qəbul
edə biləcəyi şəkildə söhbət
aparılmalıdır. Valideynlərin uşağın
çox sevdiyi oyunu onunla birlikdə oynaması da əlaqələrin
möhkəmlənməsinə kömək edə bilər.
Sosial şəbəkələrin
özü kiçik, yaşı böyük üzvləri
Təəssüf
ki, Azərbaycan valideyni bu baxımdan örnək valideyn deyil.
Müşahidələr göstərir ki, uşaqlar əksər
hallarda kompyuterdən informasiya almaq məqsədilə yox, digər
məqsədlər üçün istifadə edirlər və
valideynlər bundan məlumatsızdır. “Bakı Təhsili”nin
bir neçə internet kafedə apardığı sorğunun
nəticələrindən məlum oldu ki, uşaqlar
arasında internet dedikdə ilk növbədə sosial şəbəkələr,
oyunlar, yazışmalar yada düşür. Söhbətləşdiyimiz
uşaqlardan demək olar ki, heç biri xəbər
portalı və ya təhsillə bağlı saytın
adını çəkə bilmədi. Onlar hətta məktəbdə
internetdən hansısa mövzuda referat hazırlamaq
üçün yox, məhz başqa məqsədlər
üçün istifadə etdiklərini, o cümlədən
müəllim nəzarətsizliyindən faydalandıqlarını
gizlətmirlər. Klub əməkdaşlarının
bildirdiyinə görə isə, uşaqlar nadir hallarda dərs
materialları ilə tanış olurlar. “Elə valideyn var ki,
uşağını özü gətirib tapşırır
ki, gündə 1 - 2 saat oyun oynayacaq. İndiyə qədər
kiminsə bir saat oturub internetdə dərslə bağlı nəsə
material axtardığını görməmişəm”. Bunu
artıq 5 ildir ki, internet klub işlətdiyini deyən şəxs
bildirir. Onun sözlərinə görə, internet klubların
da məhz məktəblərə yaxın yerdə
açılmasına səbəb müştəri
bazasının əsasən məktəblilərin təşkil
etməsidir: “Etiraf etməliyik ki, uşaqlar olmasa bizim klublar
işləməz. Kim nə deyir desin, uşaqların oyun
oynaması klub sahiblərinə xeyirdir. Uşaq oyun oynayanda
başı o qədər qarışır ki, dəfələrlə
vaxtı uzadır, kompyuter qarşısından durmaq istəmir.
Mən öz təcrübəmdə internetdə kitab oxuyan
uşaq görməmişəm və görsəm ona
münasibətim yəqin ki, fərqli olar”. Oyunlardan başqa
sosial şəbəkələr uşaqların son zamanlar əsas
məşğuliyyətindən birinə çevrilib. Klub əməkdaşları
da bunu etiraf edir. Hətta dediklərinə görə, sosial
şəbəkədə qeydiyyatdan keçmək
üçün yaşı çatmayan azyaşlılar
yaşlarını böyük göstərməklə bu
imkanı əldə edirlər: “Görürsən
uşağın 12 yaşı var, amma 20 yaşlı şəxs
kimi qeydiyyatdan keçir. Sonra da başlayır elə burda, bir
- birinin yanındakı kompyuterlərdən
yazışmağa. Sosial şəbəkədə
yazdıqlarını bir - biri ilə üzbəüz söhbət
etmirlər, yəqin ki, onlar üçün bu hələ
yenilikdir”. Təkcə yenilik yox, həm də dəbdir. Ona
görə də sosial şəbəkə istifadəçilərinin
sayı artır və bu artımda uşaqların payı
heç də diqqətə alınmayacaq səviyyədə
deyil.
Elnarə
Olaylar.- 2012.- 17 aprel.- S.12.