Əmlakın
dəyərini heç bir
məmur müəyyənləşdirə bilməz
Vahid Əhmədov: “İnsanlar
istər torpaq olsun,
istərsə də əmlakın dəyərinin ödənilməsilə
bağlı
çoxlu problemlər yaşayırlar”
Milli Məclis torpaqların dövlət
ehtiyacları üçün alınması qaydalarını
sadələşdirmək məqsədilə 14 qanuna dəyişiklik
edib. Yeni qaydalara əsasən torpaqların alınması və
ya torpağa dair hüquqlarla bağlı alınmanın təsirinə
məruz qalan şəxslərə verilən kompensasiyanın
məbləği torpağın bazar qiymətinin müəyyən
edilməsilə həyata keçiriləcək.
Dəyişikliyə görə,
alınacaq hər hansı torpaqla bağlı kompensasiyanın
məbləği müəyyən edilərkən bir sıra
amillər nəzərə alınacaq. Həmçinin, ödəniləcək
kompensasiya qiymətləndirilərkən mövcud inflyasiya,
torpağın (tikilinin) qanuna əsasən müəyyən
edilmiş bazar qiyməti, alınmanın təsirinə məruz
qalan şəxsdən torpağın müəyyən hissəsi
alındığı hallarda alınan torpağın həmin
şəxsin saxlanılan (alınmayan) torpağından
ayrılması nəticəsində şəxsə dəyə
biləcək zərər də nəzərə
alınmalıdır. Alınmanın təsirinə məruz
qalan şəxsdən torpağa sahibliyin əldə edilməsi
nəticəsində həmin şəxsin digər
daşınar və ya daşınmaz əmlakına, yaxud həqiqi
gəlirinə dəyən və ya dəyə biləcək
zərər; alınma nəticəsində şəxs
yaşayış, sahibkarlıq fəaliyyətinin həyata
keçirdiyi və ya iş yerini dəyişməyə məcbur
edilmişdirsə, belə yerdəyişmədən irəli
gələn bütün xərclər və itkilər də
nəzərə alınmalıdır. Mülki Məcəlləyə
kompensasiya ödəmə formaları ilə bağlı da
müddəalar salınıb. Bu sıraya itirilmiş torpaqla
müqayisə ediləcək keyfiyyətə,
ölçüyə, istehsal potensialına malik olan torpaq sahəsi;
itirilmiş yaşayış sahəsi və ya tikili ilə
müqayisə ediləcək keyfiyyətə,
ölçüyə və istifadə imkanına malik olan
yaşayış sahəsi və ya tikili; kənd təsərrüfatı
torpaqları itirildikdə, qanunda nəzərdə tutulan torpaq
sahəsindən əlavə kənd təsərrüfatı
torpağında istifadə etmək üçün bitkilər
və toxumlar; qanunda müəyyən edilmiş ümumi
istifadədə olan əmlakla bağlı təminatlar; torpaq
və digər kapital itkisinə görə bu fəslin
müddəalarına uyğun olaraq, müəyyən
edilmiş məbləğdə birdəfəlik pul ödənişi;
yerdəyişmə nəticəsində azalmış və
ya itirilmiş gəlirin təmin edilməsi və ya əvəz
edilməsi üçün müəyyən müddətə
ödənişlər; itirilmiş torpaqda əldə edilən
qida məhsullarının və ya əvvəllər belə
qida məhsullarını əldə etmək
üçün istifadə olunmuş itirilmiş gəlirin əvəzinə
müəyyən müddət ərzində qida məhsulları
ilə mütəmadi təchizat; yerdəyişmə nəticəsində
itirilmiş iş imkanlarının əvəz edilməsi məqsədilə
iş əldə etmək üçün alınmanın təsirinə
məruz qalan şəxslərə yeni vərdişləri
aşılamaqla və ya torpağın alınması layihəsi
nəticəsində açılan iş imkanlarından
istifadə etməklə əlaqədar təlimin təmin
edilməsi; alınmanın təsirinə məruz qalan şəxslərlə
alan orqan arasında müəyyən edilən və ya
razılaşdırılan digər kompensasiya formaları aiddir.
Millət vəkili Vahid Əhmədov bildirib ki, torpaqların dövlət
ehtiyacları üçün geri alınması və mənzillərin
sökülməsi Azərbaycan ictimaiyyətini ən narahat edən
məsələlərdən biridir. Xüsusulə son zamanlar
Bakı şəhərində baş vermiş hadisələr-Sulutəpə
qəsəbəsində evlərin
dağıdılması və
Keşlə stansiyasından və yolların çəkilişi
ilə əlaqədar mənzillərin koçürülməsi
qanunvericilikdə dəyişiklik edilməsi zərurətini
yaradıb. Ümumiyyətlə, dövlət ehtiyacı
üçün torpaqların geri alınması zamanı əsasən
iki problem ortaya çıxır. Onlardan biri həmin
torpaqların qiymətləndirilməsi, digəri isə dəyərin
ödənilməsidir. Bu iki məsələ öz həllini
taparsa, bu prosesdə heç bir problem yaranmaz. İnsanlar istər
torpaq olsun, istərsə də onun üzərində olan əmlakın
dəyərinin ödənilməsilə əlaqədar
çoxlu problemlər yaşayırlar. Son hadisələr
göstərir ki, insanların böyük zəhmət
hesabına tikdikləri mənzillər köçürülərkən
onun dəyərini ala bilmirlər. Çünki, əsas gətirilir
ki, həmin evlər qeyri-qanuni tikilib. Lakin Azərbaycanda
daşı daş üzərində qoymaq istəsən cəmi
bir saat sonra sahə müvəkkili, mənzil istismar sahələri
və digər qurumlar həmin yerdə olacaqlar: “Bu insanlar isə faktiki olaraq
özlərinə ev tikiblər, yaşamaq üçün
şərait yaradıblar, indi evləri sökülür,
insanlar isə onun dəyərini ala bilmirlər”. Millət
vəkili hesab edir ki, belə halların
qarşısını almaq məqsədilə ilk növbədə
Azərbaycanda qiymətləndirmə siyasətini müəyyən
etmək lazımdır. Ölkədə “Qiymətləndirmə
haqqında” qanun qəbul edilib, amma o qanun artıq köhnəlib.
Həmin qanun Azərbaycanda bu gün gedən inkişafa,
tikinti bumuna cavab vermir. Ona gərə, sözügedən
qanunda ciddi dəyişikliklər edilməlidir. Digər tərəfdən,
Azərbaycanda qiymətləndirmə ilə bağlı
güclü mütəxəssislər yoxdur. Nəzərə
almaq lazımdır ki, qiymətləndirmə adi bir proses
deyil, onun həyata keçirilməsi üçün ciddi
mütəxəssis tələb olunur. Bu baxımdan, “Qiymətləndirmə
haqqında” qanun yenidən işlənməlidir. Belə bir qanun
olmadığından qiymətləndirmə zamanı hərə
bir dəyər müəyyən edir.
Millət vəkili
deyir ki, Azərbaycan artıq
iyirmi ildir ki, bazar iqtisadiyyatı sisteminə keçib və
torpağın qiymətini bazar
müəyyənləşdirir: “İndiki şəraitdə
torpağın qiymətini heç bir məmur müəyyən
edə bilməz. Əgər torpağın, yaxud mənzilin
yerləşdiyi ərazidə qiymət müəyyən
edilibsə, həmin bazar qiyməti əsas götürülərək
camaatla halallaşmaq lazımdır. Yəni, dəyərin
ödənilməsi çox ciddi məsələdir”. Millət
vəkilinin sözlərinə görə, Torpaq Məcəlləsinə
edilən dəyişiklikdə torpağın dövlət
ehtiyacları üçün geri alınması zamanı onun
dəyərini ödənilməsi üçün müddətin
artırılması bir sıra problemlər yarada bilər. Əvvəlki
Məcəllədə göstərilirdi ki, dövlət
ehtiyacları tələb etdikdə torpağın bazar dəyəri
qabaqcadan ödənilməklə
özgənkiləşdirilə bilər. Ancaq yeni dəyişiklikdə
torpağın dəyərinin ödənilməsi
üçün 90 gün vaxt verilir: “ Onsuz da bu məsələdə
əvvəl də mübahisələr çox idi. İndi
ödəmə üçün 90 gün vaxt verilməsi daha
da mürtəce təklifdir. Belə cıxır ki, hansısa
məmur, yaxud dövlət orqanı mülkiyyəti
alırsa, onun dəyərini 90 gün müddətində
ödəyə bilər. Qanunda belə dəyişiklik irəliyə
deyil, geriyə doğru
atılmış bir addımdır. Hələ biz əvvəlcədən
ödəmə tələb edildiyi halda onu həyata keçirə bilmirik,
evlər sökülür, indi bu müddət
uzadıldıqda mübahisələrin sayı daha da artacaq.
Çünki istənilən məmur, yaxud dövlət orqanı
istədiyi yerdə torpağı, yaxud mülkü
götürə bilər və deyər ki, qanuna əsasən
üç ay müddətində onun dəyəri ödəniləcək”. Millət vəkili konkret misal gətirərək
bildirir ki, Keşlə qəsəbəsindən 28 nəfər
ona müraciət edərək bildirib ki, onların evi köçürülsə
də indiyə qədər haqqı ödənilməyib: “
Buna əsas gətirərək bildirilir ki, evlər qanunsuz
tikilib. Ancaq bu, mümkün olan şey deyil”.
Millət vəkili Əli Məsimli isə bildirib ki, Azərbaycanda
mülkiyyətin əsas komponentləri olan sahiblik, sərəncam
və istifadə münasibətlərində mülkiyyətin
toxunulmazlığı sahəsində qanunvericiliyə yenidən
baxılmasına ehtiyac var. Təcrübə göstərir ki,
torpaqların dövlət ehtiyacları üçün alınması
prosesinə icra hakimiyyətlərindən əlavə qurumlar
da müdaxilə edir. Bu zaman isə cəmiyyətdə
narazılıq yaranır, həm də Azərbaycan hökumətinin
imicinə xələl gətirən xoşagəlməz
hallar baş verir. Bu problemin
köklü həllinin əsas üsullarından biri məmurla
vətəndaş münasibətlərində informasiya
kommunikasiya texnologiyalarından daha geniş istifadə edilməsidir. Millət vəkili fakt olaraq qeyd edib
ki, ona edilən müraciətdə vətəndaş göstərib
ki, torpaqlarını dövlət ehtiyacı üçün
verib, ancaq iki ildir ki, pulunu ala bilmir. İki ildən sonra həmin
vətəndaşı çağırıb ərizə
yazdırıblar ki, pulu aldıqdan sonra hər sota görə
400 manat ödəməlisən. Maraqlı orasıdır ki, əgər
vətəndaş üzüyoladırsa, bu şərtlə
razılaşırsa, şəxsiyyət vəsiqəsini gətirir,
yerdə qalan pulu bələdiyyənin bir üzvü alır:
“Azərbaycanda hansı qanuna
görə, vətəndaş dövlət ehtiyacları
üçün həm torpağını verməlidir, həm
də üstəlik hər sota görə 400 manat ödəməlidir? Belə tənqidə
sığmayan halların aradan qaldırılmasının ən
yaxşı forması informasiya kommunikasiya texnologiyalarından
istifadə edilməsidir. Bu zaman kiməsə təzyiq göstərmək
mümkün olmur, problemlər avtomatik olaraq aradan
qalxmış olur”.
Digər məsələ
ondan ibarətdir ki, vətəndaş
borclu olanda borcu onun canından çıxarırlar,
müvafiq orqan borclu olanda isə məhkəməyə
verilir. Məhkəmə isə qərar çıxarır
ki, vətəndaşın pulunu qaytar. Məsələ isə
belə qərarla həllini tapmır. Çünki, bilərəkdən,
yaxud bilməyərəkdən vətəndaşın pulunu
gecikdirən məmur, yaxud dövlət orqanı
üçün hər hansı sanksiya nəzərdə
tutulmayıb.
Alim
Olaylar.- 2012.- 25 aprel.- S.6.